handdator

Visa fullständig version : Skillnad dietist och nutritionist


DudX
2009-03-15, 11:35
Skulle någon kunna förklara konkret vad skillnaden är mellan en Dietist och en Nutritionist?

King Grub
2009-03-15, 11:37
En dietist läser mer sjukdomslära och är mer utbildad till att ge kostråd.

En nutritionist läser biokemi, molekylärbiologi och liknande och är mer inriktad på forskning eller arbete inom livsmedelsindustri, t ex.

DudX
2009-03-15, 11:39
Tack grub :)

Tänkte på källa. Har du det? Länk med förklaring eller någon annan källa :)
Är till tjejens skolarbete.

RandomC
2009-03-15, 11:52
Vet inte vad du menar med källa men du kan ju kolla vilka kurser som ingår i programmen just nu.

https://courses.ki.se/utbildningsprogram/nutrition/NNUTM-KANDIDAT/startsida

Annars är SACO ett bra ställe om du vill ha en beskrivning av respektive yrke.

http://www.saco.se/templates/OcupationStartPage.aspx?id=3921&epslanguage=SV

DudX
2009-03-15, 11:56
Vet inte vad du menar med källa men du kan ju kolla vilka kurser som ingår i programmen just nu.

https://courses.ki.se/utbildningsprogram/nutrition/NNUTM-KANDIDAT/startsida

Annars är SACO ett bra ställe om du vill ha en beskrivning av respektive yrke.

http://www.saco.se/templates/OcupationStartPage.aspx?id=3921&epslanguage=SV

Tack ska du ha, var lite otydlig. Men efter lite googlande hittade jag med pålitliga källor, kommer använda Arbetsförmedlingens "Jobbguide" eller vad det heter.

hoikka poika
2009-03-15, 13:41
Om jag inte kommer ihåg helt fel så är dietist en skyddad titel och nutritionist är inte det.

stridis
2009-03-15, 13:51
Det Gruben säger och att dietist är en skyddad titel med licens. Såg att Dahlqvist benämndes som dietist i GP (Måste ju varit GP's fel). Det kändes.

machine gun
2009-03-15, 13:53
Dietist är numera inte bara en skyddad titel, utan man får även en legitimation via Socialstyrelsen.

Eddie Vedder
2009-03-15, 13:54
Såg att Dahlqvist benämndes som dietist i GP (Måste ju varit GP's fel). Det kändes.

Frågan är om det inte kändes ÄNNU värre för henne.;)

hoikka poika: Jag är inte helt säker men nog TROR jag att även nutritionist är en skyddad yrkestitel men kanske inte med en yrkeslegitimation som i dietisternas fall. Jag har svårt att tro att en icke utbildad person får kalla sig nutritionist men jag kan ha fel här.

Själv läser jag till kostvetare och det är något som vem som helst kan kalla sig och att t.ex. anställas som kostekonom eller kostchef kräver inte på något sätt min utbildning även om de som får det jobbet generellt sett har utbildningen för det såklart.

C.E.J.
2009-03-15, 14:06
Frågan är om det inte kändes ÄNNU värre för henne.;)

hoikka poika: Jag är inte helt säker men nog TROR jag att även nutritionist är en skyddad yrkestitel men kanske inte med en yrkeslegitimation som i dietisternas fall. Jag har svårt att tro att en icke utbildad person får kalla sig nutritionist men jag kan ha fel här.

Själv läser jag till kostvetare och det är något som vem som helst kan kalla sig och att t.ex. anställas som kostekonom eller kostchef kräver inte på något sätt min utbildning även om de som får det jobbet generellt sett har utbildningen för det såklart.

Jämförde kostvetare och dietist på UU förut, verkar vara väldigt lika.

William
2009-03-15, 14:07
Nutritionist är inte en skyddad yrkestitel i dagsläget men det jobbas tydligen för att det ska bli det.

machine gun
2009-03-15, 14:08
Frågan är om det inte kändes ÄNNU värre för henne.;)

Ja, herregud. Dietisterna är ju en del av etablissemanget!!

Eddie Vedder
2009-03-15, 14:17
Jämförde kostvetare och dietist på UU förut, verkar vara väldigt lika.

Vi lär oss lika mycket kost i alla fall. Men därefter skiljer det sig rejält. Inriktning mot ekonomi, storköksdrift och ledarskap kontra mer fysiologi, psykologi och sjukdomslära.

machine gun
2009-03-15, 14:20
Vi lär oss lika mycket kost i alla fall. Men därefter skiljer det sig rejält. Inriktning mot ekonomi, storköksdrift och ledarskap kontra mer fysiologi, psykologi och sjukdomslära.

Även praktikplats skiljer sig förstås en hel del.

Kostvetarutbildningen är dock inte lika "låst" som dietistutbildningen, dvs man har fler valmöjligheter eftersom man har flera valfria kurser (åtminstone var det så tidigare, Eddie får rätta mig om det har ändrats iom Bologna). För att bli dietist, är det vissa saker som måste vara med och då är valmöjligheterna såklart mindre.

C.E.J.
2009-03-15, 14:26
Vi lär oss lika mycket kost i alla fall. Men därefter skiljer det sig rejält. Inriktning mot ekonomi, storköksdrift och ledarskap kontra mer fysiologi, psykologi och sjukdomslära.

Och ni får laga en massa mat, har jag för mig? Varför då egentligen?


Även praktikplats skiljer sig förstås en hel del.

Kostvetarutbildningen är dock inte lika "låst" som dietistutbildningen, dvs man har fler valmöjligheter eftersom man har flera valfria kurser (åtminstone var det så tidigare, Eddie får rätta mig om det har ändrats iom Bologna). För att bli dietist, är det vissa saker som måste vara med och då är valmöjligheterna såklart mindre.

På UU verkar inte en sekund av kostvetarutbildningen innebära valfria kurser.

Eddie Vedder
2009-03-15, 14:32
Och ni får laga en massa mat, har jag för mig? Varför då egentligen?

Det är ju en asviktig del, det får dietisterna också göra. Utan någon som helst praktisk del i det teoretiska blir det nog inge bra. Både livsmedelshygienen med laborationer, mikrobiologin samt livsmedelsvetenskapen. Läser man om glutenfri kost kan det ju vara en fördel att ha någon som helst aning om hur den görs och smakar.;) Likaså hur kött och fisk skall behandlas, hur man gör saker och ting hållbara, hygieniska, hälsosamma osv. osv.

På UU verkar inte en sekund av kostvetarutbildningen innebära valfria kurser.

Jo nästa termin för mig, d.v.s. termin 5. Kolla tråden i Allmänt om ansökningar för HT 2009 så har jag skrivit där.

machine gun: Ja du har rätt i att det är lite bredare att vara kostvetare. Men å andra sidan är det ju som sagt ingen skyddad titel så även en dietist har ju alla rättigheter att t.ex. anställas som kostchef/kostekonom/kökschef/storhushållsföreståndare etc. Och vice versa har ju vi kostevater all rätt att arbeta med personlig kostrådgivning sålänge vi håller oss till friska individer och inte påstår oss vara dietister.

machine gun
2009-03-15, 14:43
Och ni får laga en massa mat, har jag för mig? Varför då egentligen?

Det ingår i kursen Kostvetenskap B - livsmedelskunskap och matlagningsteknik. Det är rätt bra att kunna laga mat om man ska jobba med mat. Speciellt för blivande storkökschefer, men givetvis även dietister.



På UU verkar inte en sekund av kostvetarutbildningen innebära valfria kurser.

När det hette kostekonomprogrammet hade man 60 p valfria kurser (3 terminer), men som sagt, det kan ha ändrats nu. Jag gick Dietistprogrammet och då hade vi 10 p valfritt, som ingick i magisteråret. Tror dock att det försvunnit helt nu (även magisteråret är ju borta).

machine gun
2009-03-15, 14:45
Det är ju en asviktig del, det får dietisterna också göra. Utan någon som helst praktisk del i det teoretiska blir det nog inge bra.

Som min dietistkollega brukar säga: "Teoretisk matlagning blir sällan bra"

Vi lagar ju faktiskt mat tillsammans med våra patienter emellanåt.

Exhale_
2009-03-15, 14:48
Det ingår i kursen Kostvetenskap B - livsmedelskunskap och matlagningsteknik. Det är rätt bra att kunna laga mat om man ska jobba med mat. Speciellt för blivande storkökschefer, men givetvis även dietister.



Det är faktiskt en av delarna i utbildningen jag ser fram emot mest! *cupid*

machine gun
2009-03-15, 14:50
Det är faktiskt en av delarna i utbildningen jag ser fram emot mest! *cupid*

Det var en väldigt rolig kurs, tycker jag. De som hade jobbat som kockar innan utbildningen fick nog inte ut så mkt av det däremot. Men så är det ju med alla kurser, allt passar inte alla.