handdator

Visa fullständig version : Plugga i Australien?


High1ander
2009-03-15, 08:32
Funderar pa att plugga down under i ett eller tva ar.

Verkar dock javligt dyrt, ca 14000$ AUD per ar, vilket blir ca 80 000kr i bara terminsavgifter. CSN hosta upp ca 21000-25000kr i terminsavgifter nar jag plugga i USA, om samma galler for Australien sa blir det ju ca 30 000-40 000 till per ar.

Sa vilka har pluggat dar nere och vad gar man back?

Bahir
2009-03-15, 09:49
Jag pluggar en treårig utbildning (Bachelor) i Adelaide och räknar med att lägga ut i snitt ca $17000 AUD per år, vilket jag avrundar uppåt till ca 300k SEK för alla tre år när allt är sagt och gjort. Jag tar maxlån från CSN och får punga ut med lite egna besparingar också (CSN kommer inte att täcka alla kostnader). Kommer antagligen att börja jobba nästa termin så det blir lite bekvämare.

Jag skulle nog säga att om man åker hit, inte som utbytesstudent utan på egen hand, så ska det vara för att man verkligen vill gå på utbildningen eller har något annat skäl till varför det ska vara värt alla pengarna. Att ta CSN-lån tycker jag inte att man ska oroa sig för då det är det bästa lån du någonsin kommer att få i ditt liv, och lyckas du ha en liten buffert över från lånen när det blir dags att betala tillbaka så kan du betala av lånet med de pengarna tills du fixar ett jobb. Jag har räknat på att skulle jag bo själv i Sverige och leva på samma lön som jag hade förut innan jag började plugga (19,5k) så skulle jag ändå ha pengar över efter lån, hyra, mat mm. Så ett bättre jobb bör man kunna få efter utbildningen.

Åker du hit för vädret skulle jag nog rekommendera The Gold Coast eller något, eftersom Adelaide, Melbourne och jag misstänker även Sydney inte har sol och värme året om. Vintrarna kan bli rätt kalla (10-15 grader här (givetvis inte kallt med Svensk standard, men ändå)) och gråa.

Vilken stad, skola och utbildning siktar du på?

High1ander
2009-03-15, 10:09
Filmproduktion vart som helst.

Det jag redan pluggat ar minst vart 2 ar i USA och fatt en Associate Degree, och eftersom Bachelors varierar fran 3-4 ar i Australien sa borde jag kunna komma undan med bara ett ar (jag har 3 ar mer an fulltidsstudier i USA, men bara 2 som jag helt klart kan tillgodorakna).

CSN lanet ar jag inte radd for, har redan ett fett lan och om det hojs med 100 000-200 000kr till for att jag ska bli fardig sa ar det vart det. Problemet ar bara om ALLA CSN pengar gar till terminsavgifter och man knappt har pengar kvar for boende och mat. Sen hur tidigt och hur mycket far man jobba nar man ar student dar? I USA far man jobba max 19,5 timmar per vecka pa skolan och det efter en termin. Som det ar nu har jag inga egna besparingar och kommer inte vinna pa lotto. Sa kan man aka dit o overleva bara pa CSN?

edit: Tack sa jattemycket for ditt svar!

Bahir
2009-03-15, 10:44
Du kan jobba 20 timmar per vecka när du studerar, och hur många timmar som helst när det är lov (även inräknat lov mitt i terminen). Sen går det nog att fixa svartjobb på t ex restauranger om du behöver.

I ett vanligt boende skulle jag räkna med ca $130 per vecka för hyra, om du väljer att bo i förorterna. Detta är då i Adelaide, och de större städerna är dyrare. Mat kan man nog spara in en del pengar på jämfört med Sverige skulle jag tro, om man inte har något emot köttfärs eller korv.

Shakemynuts
2009-03-15, 10:56
Hur går man egentligen tillväga när man vill göra något sånt här?

Kan man plugga något som redan finns här fast i t ex Australien?

High1ander
2009-03-15, 11:00
Hur går man egentligen tillväga när man vill göra något sånt här?

Kan man plugga något som redan finns här fast i t ex Australien?

Klart du kan, manga universitet i Sverige har ju utbyten med skolor runt om i varlden sa du slipper betala terminsavgifter pa skolan i utlandet. Sa det ar ju nagot som bade skolorna i Sverige uppmuntrar och som man kan gora utan dem.

Tillvagagangsettet varierar, nar jag akte till USA sa hade jag en formedlare som tog betalt for att hjalpa, IBS, kosta da 4800kr for att de skulle fixa alla papper och kontakter for att komma in pa skolan. Men du kan ju soka o sa sjalv, idag soker jag sjalv da skolorna redan har massa rutiner o sa fardigt for internationella studenter.

Shakemynuts
2009-03-15, 11:07
Klart du kan, manga universitet i Sverige har ju utbyten med skolor runt om i varlden sa du slipper betala terminsavgifter pa skolan i utlandet. Sa det ar ju nagot som bade skolorna i Sverige uppmuntrar och som man kan gora utan dem.

Tillvagagangsettet varierar, nar jag akte till USA sa hade jag en formedlare som tog betalt for att hjalpa, IBS, kosta da 4800kr for att de skulle fixa alla papper och kontakter for att komma in pa skolan. Men du kan ju soka o sa sjalv, idag soker jag sjalv da skolorna redan har massa rutiner o sa fardigt for internationella studenter.

Utbyten via skolor och sådär känner jag ju till, vet att det finns många utbytesstudenter här. Menar du då att man redan kommit in på en universitetsutbildning här i Sverige då och så får man byta och göra den någon annanstans? T ex Australien i detta fall som ni pratar om. :)

High1ander
2009-03-15, 11:19
Utbyten via skolor och sådär känner jag ju till, vet att det finns många utbytesstudenter här. Menar du då att man redan kommit in på en universitetsutbildning här i Sverige då och så får man byta och göra den någon annanstans? T ex Australien i detta fall som ni pratar om. :)

Brukar inte handla sa mycket om att byta, utan mer gor 3 ar i Sverige och sista aret i XZY-landet eller C-D uppsatsen i XZY-landet...

Sjalvklart kan du nog ocksa byta, men da inte sakert att din svenska skola star for konstnaderna under hela tiden. Sen ar det nog upp till varje ny skola som eventuellt ska ta emot dig hur mycket det tycker dina tidigare kurser ar varda.

T.ex. mina kurser som jag last i USA kan inte tillgodoraknas i Sverige av hogskoleverket for det ar mindre an 4 ar (Bachelor) sa det blir upp till varje enskilt larosate att bestamma hur de vill tillgodorakna mina kurser/diplom/betyg. Jag skulle kanske behova plugga 3 ar i Lund men bara 1 ar i Umea for samma slutexamen.

Shakemynuts
2009-03-15, 11:23
Brukar inte handla sa mycket om att byta, utan mer gor 3 ar i Sverige och sista aret i XZY-landet eller C-D uppsatsen i XZY-landet...

Sjalvklart kan du nog ocksa byta, men da inte sakert att din svenska skola star for konstnaderna under hela tiden. Sen ar det nog upp till varje ny skola som eventuellt ska ta emot dig hur mycket det tycker dina tidigare kurser ar varda.

T.ex. mina kurser som jag last i USA kan inte tillgodoraknas i Sverige av hogskoleverket for det ar mindre an 4 ar (Bachelor) sa det blir upp till varje enskilt larosate att bestamma hur de vill tillgodorakna mina kurser/diplom/betyg. Jag skulle kanske behova plugga 3 ar i Lund men bara 1 ar i Umea for samma slutexamen.

Ah jag förstår.

Men det fungerar att gå hela utbildningen utomlands? Fast man då får betala terminsavgifter etc själv?

High1ander
2009-03-15, 14:50
Ah jag förstår.

Men det fungerar att gå hela utbildningen utomlands? Fast man då får betala terminsavgifter etc själv?

Japp, om man inte far stipendier hit och dit.

otherside
2009-03-15, 15:12
Magiskt intressant tråd highlander denna måste vi hålla liv i!


Utbyten via skolor och sådär känner jag ju till, vet att det finns många utbytesstudenter här. Menar du då att man redan kommit in på en universitetsutbildning här i Sverige då och så får man byta och göra den någon annanstans? T ex Australien i detta fall som ni pratar om. :)

att få utbytes i Cali/florida/Australien är väldigt väldigt svårt, givetvis dit de allra flesta söker och ansökningen måste vara en av de allra bästa på ditt svenska universitet för att ha chans på en plats.
Min plan var att ta utbytes i Flo/OZ men tyvärr får inse att man förmodligen inte får något av dessa, så nu är jag igång med arbete igen efter en termin på svensk högskola och kommer läsa ett helt program i Australien. En enorm fördel med OZ är att valutan är svag och man får sååå mycket mer för sina sparpengar där än i USA.

Jag kommer ta maxlån, söka stipendier samt arbeta och spara i 18 månader och börja nästa höst.

Det finns billigare skolor än de allra största, ska man hem och jobba i sverige efter utbildningen kommer valet av skola spela mindre roll än om du vill stanna kvar, personligen vill jag stanna kvar i värmen och hoppas på jobb efter utbildningen:)

Bahir
2009-03-15, 15:31
En enorm fördel med OZ är att valutan är svag och man får sååå mycket mer för sina sparpengar där än i USA.


Överskatta inte detta dock - försvagningen av kronan gäller även mot AUDn. Priset har stigit med nära en krona per dollar jämfört med några månader sedan (när kronan var som starkast). Jag brukar räkna med runt 6 kr per dollar nuförtiden, och det lär väl sitta i ett tag till. "Hoppet" är väl antagligen att det går sämre för råvarumarknaden här borta.

otherside
2009-03-15, 16:57
Överskatta inte detta dock - försvagningen av kronan gäller även mot AUDn. Priset har stigit med nära en krona per dollar jämfört med några månader sedan (när kronan var som starkast). Jag brukar räkna med runt 6 kr per dollar nuförtiden, och det lär väl sitta i ett tag till. "Hoppet" är väl antagligen att det går sämre för råvarumarknaden här borta.

oki! kan du inte berätta mer om livet där borta? vad du pluggar, var det besvärligt att styra upp allt innan, hur du trivs mm mm:)
jag har alltid velat testa att leva i ett varmt land, sen hör man ju så mycket gott om Sydney och Melbourne, bara tennisen i Melbourne varje år skulle vara fantastiskt!

Yes
2009-03-15, 18:09
att få utbytes i Cali/florida/Australien är väldigt väldigt svårt, givetvis dit de allra flesta söker och ansökningen måste vara en av de allra bästa på ditt svenska universitet för att ha chans på en plats.
Min plan var att ta utbytes i Flo/OZ men tyvärr får inse att man förmodligen inte får något av dessa, så nu är jag igång med arbete igen efter en termin på svensk högskola och kommer läsa ett helt program i Australien. En enorm fördel med OZ är att valutan är svag och man får sååå mycket mer för sina sparpengar där än i USA.

Jag gissar att man även konkurrerar internationellt, för svenska skolor lär väl inte ha gjort upp om x antal platser för utbytesstudenter i förväg?

Funderar själv på att söka mig till antingen Australien eller USA. Beror lite på om jag får jobb direkt efter utbildningen eller inte. Min skola ska tydligen ha något utbytesprogram där man efter utbildningen kan läsa 2 år till för att få en internationell examen och det verkar rätt lockande. Visst borde man väl ha större möjligheter att jobba i det nya landet sen efter man gjort sin utbildning där?

WHITEFOLKS
2009-03-15, 20:33
Vad är det för utbildningar ni vill genomgå som är så mycket bättre i USA/Australien eller är det mest bara att det är "roligare" att göra det där?

otherside
2009-03-15, 21:36
Vad är det för utbildningar ni vill genomgå som är så mycket bättre i USA/Australien eller är det mest bara att det är "roligare" att göra det där?

jag vill flytta permanent och kan inte tänka mig att folk tror utbildningarna är bättre?
Självklart är det för att det är en upplevelse och en rolig grej,

otherside
2009-03-15, 21:39
Jag gissar att man även konkurrerar internationellt, för svenska skolor lär väl inte ha gjort upp om x antal platser för utbytesstudenter i förväg?

Funderar själv på att söka mig till antingen Australien eller USA. Beror lite på om jag får jobb direkt efter utbildningen eller inte. Min skola ska tydligen ha något utbytesprogram där man efter utbildningen kan läsa 2 år till för att få en internationell examen och det verkar rätt lockande. Visst borde man väl ha större möjligheter att jobba i det nya landet sen efter man gjort sin utbildning där?

det har man absolut, en lysande grej med studentvisumet är ju att du får jobba 20h i veckan, om sedan detta företag vill "sponsra" dig som det kallas får du permanent uppehållstillstånd

Yes
2009-03-15, 21:47
Vad är det för utbildningar ni vill genomgå som är så mycket bättre i USA/Australien eller är det mest bara att det är "roligare" att göra det där?
Kommer jag dit jag vill i USA(vet inte hur det är i Australien) så kan jag lära mig av de absolut bästa i branschen, knyta väldigt bra kontakter och kanske hamna på ett riktigt drömjob. Om inte annat så är arbetsmarknaden utomlands mycket större än i Sverige, så större chans att få jobb och med lite tur så behöver jag aldrig återvända hit igen.

det har man absolut, en lysande grej med studentvisumet är ju att du får jobba 20h i veckan, om sedan detta företag vill "sponsra" dig som det kallas får du permanent uppehållstillstånd
Sweeet! Vore ju perfekt att landa ett entry-level jobb medan man pluggar vidare, det skulle vara en helt lysande start.

WHITEFOLKS
2009-03-15, 21:53
Undrade mest vilka områden det var som var så fördelaktiga utomlands.

High1ander
2009-03-16, 00:09
det har man absolut, en lysande grej med studentvisumet är ju att du får jobba 20h i veckan, om sedan detta företag vill "sponsra" dig som det kallas får du permanent uppehållstillstånd

Man måste ha en Bachelor för att det ska vara värt att försöka bli sponsrad, sen tar sponsringen ett jävla bra tag, över 1 år från dokumenten skickas in. Sen innan du skickar in dokumenten så måste din arbetsgivare visa att de inte kan hitta några andra som klarar av jobbet i närheten, vilket tar tid och är en process i sig.

Jag hade en arbetsgivare som ville sponsra mig, men eftersom jag bara hade 2-årig utbildning och redan jobbat ett år för honom så räkte inte det enligt flera advokater inom invandring.

Vill man få jobba i USA så ska man försöka uppfylla krav som "man är expert, läkare, sjuksköterska, välkänd artist, välkänd forskare, professor" men om man bara har högskoleutbildning och inge mer så är det svårt.

Det är därför jag vill plugga klart i Australien för att få färdigt min Bachelor för då ökar iaf chanserna så länge någon vill sponsra, men inte ens då är man säker.

Så vill man verkligen in i USA och få permanent uppehållstillstånd så är det giftermål som gäller.

Nelli
2009-03-16, 04:23
Om du pluggar i Adelaide sa klarar du dig pa CSN pengarna. Det gjorde jag i 3.5 ar.
UniSA el adelaide uni. kurserna gar (gick) pa ca 2500 per kurs, du kan klara dig att lasa full tid pa 3 kurser per ar for CSN men da maste du klara alla. Laser du 4 kurser kan du faila en.

Jag gjorde min utbilding har (Adelaide/Australien) och har stannat och jobbar har. Om nagon har fragor ar det bara att PMa

WHITEFOLKS
2009-03-16, 05:19
Hur löser man det med återbetalningen av CSN-lånen om man blir kvar utomlands?

MilkmaN
2009-03-16, 05:56
Man måste ha en Bachelor för att det ska vara värt att försöka bli sponsrad, sen tar sponsringen ett jävla bra tag, över 1 år från dokumenten skickas in. Sen innan du skickar in dokumenten så måste din arbetsgivare visa att de inte kan hitta några andra som klarar av jobbet i närheten, vilket tar tid och är en process i sig.

Jag hade en arbetsgivare som ville sponsra mig, men eftersom jag bara hade 2-årig utbildning och redan jobbat ett år för honom så räkte inte det enligt flera advokater inom invandring.

Vill man få jobba i USA så ska man försöka uppfylla krav som "man är expert, läkare, sjuksköterska, välkänd artist, välkänd forskare, professor" men om man bara har högskoleutbildning och inge mer så är det svårt.

Det är därför jag vill plugga klart i Australien för att få färdigt min Bachelor för då ökar iaf chanserna så länge någon vill sponsra, men inte ens då är man säker.

Så vill man verkligen in i USA och få permanent uppehållstillstånd så är det giftermål som gäller.

Det är dock inte alls lika svårt att bli sponsrad av en arbetsgivare i Australien, en tjejkompis till mig blev det när hon arbetade i en klädaffär. Alla företag vill dock inte sponsra, så se över det innan du bestämmer dig. I övrigt så kan du ansöka om "Working Holiday Visa", för ett år, direkt över internet. Efter det året måste du antingen ha typ "relationship visa", eller jobba på en farm i tre månader för att få ett nytt år. Eller köpa ett kvitto på att du arbetat på en farm...

villemannen
2009-03-16, 10:13
Tänkte lägga till, att om man vill avsluta sin utbildning på ett roligt men billigt sätt bör man försöka bli intern / akademisk trainee vid ett universitet. Då slipper man allt vad tuition fees heter, och det enda som krävs är att du har något universitet hemma som du kan skicka exjobbet för examinering.

Om ens svenska universitet har utbyte får man 1-2 terminer gratis, så jag antar att det borde gå att trixa till att få 2 år utan terminsavgifter. Enda som skulle kunna strula till det är visum.

Ska köra ett projekt vid University of Tasmania under ca ett år.

Prata inte med de som är internationellt ansvariga på respektive skola, de börjar tjata direkt om avgifter. Bäst är att kontakta head of school eller en som kan tänkas vara din handledare.

dice
2009-03-16, 10:27
Det är dock inte alls lika svårt att bli sponsrad av en arbetsgivare i Australien, en tjejkompis till mig blev det när hon arbetade i en klädaffär. Alla företag vill dock inte sponsra, så se över det innan du bestämmer dig. I övrigt så kan du ansöka om "Working Holiday Visa", för ett år, direkt över internet. Efter det året måste du antingen ha typ "relationship visa", eller jobba på en farm i tre månader för att få ett nytt år. Eller köpa ett kvitto på att du arbetat på en farm...

Kommer att bli svårare att bli sponsrad nu dock

The federal government will slash the skilled migration program by 14 per cent, or 18,500 jobs, over the next three years.

The cuts will be coupled with deletions to the critical skills list, which specifies which jobs are open to migrants.

All building and manufacturing trades will be removed, forcing companies to find bricklayers, plumbers, welders and carpenters domestically.

Employers can bring in foreign workers only if they cannot source the labour locally.

Mr Evans says the government wants to ensure migrant workers are not competing with Australians for jobs during the economic downturn.

http://news.ninemsn.com.au/national/771573/govt-to-slash-immigration-intake

otherside
2009-03-16, 11:27
Om du pluggar i Adelaide sa klarar du dig pa CSN pengarna. Det gjorde jag i 3.5 ar.
UniSA el adelaide uni. kurserna gar (gick) pa ca 2500 per kurs, du kan klara dig att lasa full tid pa 3 kurser per ar for CSN men da maste du klara alla. Laser du 4 kurser kan du faila en.

Jag gjorde min utbilding har (Adelaide/Australien) och har stannat och jobbar har. Om nagon har fragor ar det bara att PMa

Hoppades att du skulle posta=)

Bahir
2009-03-16, 11:36
Jag gjorde min utbilding har (Adelaide/Australien) och har stannat och jobbar har. Om nagon har fragor ar det bara att PMa

Hur gick du tillväga för att få ett jobbvisa efter ditt studievisa?

otherside
2009-03-17, 12:43
jag har bestämt mig för Griffith på guldkusten, dit flest svenskar åker och väldig skillnad pengamässigt. Spanat runt en hel del och man får räkna med att det behövs ca 17-18 i snitt för att få läsa business i Sydney.
Griffith är såklart inte lika anrik och har inte samma status men klimatet på guldkusten är ju magiskt och skolan har en helt ny fantastiskt tennisanläggning*cupid*
OZ here I come:hbang:

Wain
2009-03-17, 14:03
Grattis. Var nere och jobbade i Australien två veckor i december, riktigt trevligt, måste åka tillbaka snart nån gång...*gah!*