handdator

Visa fullständig version : Plugga i Australien?


High1ander
2009-03-15, 08:32
Funderar pa att plugga down under i ett eller tva ar.

Verkar dock javligt dyrt, ca 14000$ AUD per ar, vilket blir ca 80 000kr i bara terminsavgifter. CSN hosta upp ca 21000-25000kr i terminsavgifter nar jag plugga i USA, om samma galler for Australien sa blir det ju ca 30 000-40 000 till per ar.

Sa vilka har pluggat dar nere och vad gar man back?

Bahir
2009-03-15, 09:49
Jag pluggar en treårig utbildning (Bachelor) i Adelaide och räknar med att lägga ut i snitt ca $17000 AUD per år, vilket jag avrundar uppåt till ca 300k SEK för alla tre år när allt är sagt och gjort. Jag tar maxlån från CSN och får punga ut med lite egna besparingar också (CSN kommer inte att täcka alla kostnader). Kommer antagligen att börja jobba nästa termin så det blir lite bekvämare.

Jag skulle nog säga att om man åker hit, inte som utbytesstudent utan på egen hand, så ska det vara för att man verkligen vill gå på utbildningen eller har något annat skäl till varför det ska vara värt alla pengarna. Att ta CSN-lån tycker jag inte att man ska oroa sig för då det är det bästa lån du någonsin kommer att få i ditt liv, och lyckas du ha en liten buffert över från lånen när det blir dags att betala tillbaka så kan du betala av lånet med de pengarna tills du fixar ett jobb. Jag har räknat på att skulle jag bo själv i Sverige och leva på samma lön som jag hade förut innan jag började plugga (19,5k) så skulle jag ändå ha pengar över efter lån, hyra, mat mm. Så ett bättre jobb bör man kunna få efter utbildningen.

Åker du hit för vädret skulle jag nog rekommendera The Gold Coast eller något, eftersom Adelaide, Melbourne och jag misstänker även Sydney inte har sol och värme året om. Vintrarna kan bli rätt kalla (10-15 grader här (givetvis inte kallt med Svensk standard, men ändå)) och gråa.

Vilken stad, skola och utbildning siktar du på?

High1ander
2009-03-15, 10:09
Filmproduktion vart som helst.