handdator

Visa fullständig version : Sittande cabel rodd


kungconny
2009-03-14, 22:18
Ska man köra som i denna video eller är det skadligt för ryggraden som stående rodd på pall? ska och ska, visst ska man variera sig men är det bra att köra så? Istället för att utföra det helt strikt utan flexion i ryggraden.

LUkX0JtimL4


Fördelarna jag ser är att man kan lyfta mer.

Fredriiik
2009-03-14, 22:23
jag har fått lära mig av att ryggen ska hållas still/rak, man kan gå framåt lite med bröstryggen men inte sådär som killen gör i videon.

CrazyJoeDavola
2009-03-14, 22:35
som arnold ofc!

my6IroYcyEI

Martin Löwgren
2009-03-14, 22:44
Ska man köra som i denna video eller är det skadligt för ryggraden som stående rodd på pall? ska och ska, visst ska man variera sig men är det bra att köra så? Istället för att utföra det helt strikt utan flexion i ryggraden.

LUkX0JtimL4


Fördelarna jag ser är att man kan lyfta mer.
Lite flexion ska alltid ske men man ska vända innan ryggens normala kurvatur förändras och beroende på hur rörlig man är kommer vissa längre än andra.

Mvh

kungconny
2009-03-14, 23:14
Lite flexion ska alltid ske men man ska vända innan ryggens normala kurvatur förändras och beroende på hur rörlig man är kommer vissa längre än andra.

Mvh

Så med andra ord så ska man hålla ryggen rak?

Matsa
2009-03-14, 23:42
Poängen med att gå så långt fram är (oftast) inte att lyfta mer utan det är för att få mer stretch. Om man vill hålla överkroppen stilla eller inte tycker jag man kan känna efter själv, känns det obehagligt att luta sig framåt så ska man kanske inte göra det.

Martin Löwgren
2009-03-15, 00:10
Så med andra ord så ska man hålla ryggen rak?

Ryggraden är inte rak den har en viss kurvatur och denna ska bibehållas under utförandet.

Mvh

Diggler
2009-03-15, 00:32
Tycker den videon visar ett snyggt utförande. Blir bättre ryggträning så än att sitta som ett spån rätt upp. Tom SAFE (Som hela kollozzeum dömt ut som fjolligt :D ) lär ut att man skall jobba dynamiskt med ryggen i rodd.

Commando1980
2009-03-15, 00:34
Ska man köra som i denna video eller är det skadligt för ryggraden som stående rodd på pall? ska och ska, visst ska man variera sig men är det bra att köra så? Istället för att utföra det helt strikt utan flexion i ryggraden.

LUkX0JtimL4


Fördelarna jag ser är att man kan lyfta mer.

ser bra ut.

The Swedish Oak
2009-03-15, 00:52
Brukar variera mellan o köra strikt/långsamt utförande som i videon med lättare vikter, och sedan köra med fixerad rygg och mera vikt.

Och med fixerad rygg menar jag så här:
http://www.youtube.com/watch?v=NQh9a9gRKNw

Anders The Peak
2009-03-15, 08:56
Nu vet inte jag hur avancerade ni är som styrketränande. Men oftast ser man på gymmet personer som kör för tungt och får egentligen inte ut något av övningarna.
Tillbaka till Frank Sepe som jag tycker kör en exemplarisk rodd som bearbetar rygg och axlar på ett riktigt sätt dvs ett utförande att ta efter. Men att tänka på att inte ha för mycket vikt. Man ska hela tiden kunna dra ihop skulderbladen i alla reps.
När det gäller sets så skulle jag rekommendera att köra 2*12, 2*10, 2*8 och avsluta med 4*6.

phrack
2009-03-15, 16:40
För att få optimal rörelselängd för latsarna är det obligatoriskt att man böjer på ryggen. Jämför själva och testa. Sen är det kanske skadligare för ryggraden, men ska du bygga en bred rygg i rodden är det smällar man får ta. Finns gott om ryggövningar för den som inte vill böja ryggen.

Rodd med statisk rygg is like fucking for virginity.

Martin Löwgren
2009-03-15, 17:06
Sen är det kanske skadligare för ryggraden, men ska du bygga en bred rygg i rodden är det smällar man får ta. Finns gott om ryggövningar för den som inte vill böja ryggen.
Böja i höftleden eller böja i ryggen?

Commando1980
2009-03-15, 18:51
Nu vet inte jag hur avancerade ni är som styrketränande. Men oftast ser man på gymmet personer som kör för tungt och får egentligen inte ut något av övningarna.
Tillbaka till Frank Sepe som jag tycker kör en exemplarisk rodd som bearbetar rygg och axlar på ett riktigt sätt dvs ett utförande att ta efter. Men att tänka på att inte ha för mycket vikt. Man ska hela tiden kunna dra ihop skulderbladen i alla reps.
När det gäller sets så skulle jag rekommendera att köra 2*12, 2*10, 2*8 och avsluta med 4*6.

tvärtom, att börja med 4x6 är det vettiga (om man nu väljer att köra så), sen fattar jag inte varför man ska köra 10set kabelrodd. hur ser resten av dina ryggpass ut?

phrack
2009-03-15, 20:05
Böja i höftleden eller böja i ryggen?

Enligt filmen, är väl en kombination av de två? Ser ut som ett utförande att eftersträva om man vill få grym kontakt i den sittande rodden.

Anders The Peak
2009-03-15, 21:28
tvärtom, att börja med 4x6 är det vettiga (om man nu väljer att köra så), sen fattar jag inte varför man ska köra 10set kabelrodd. hur ser resten av dina ryggpass ut?
Jag kör uppvärmningen likt en pyramid och sedan är de sista seten arbetsset.
Mitt ryggprogram på ett ungefär
Rowing med stång Tungt
Shrug med stång Tungt
Cable row Relativt lätt genomkörare
Lat pulldown Fram relativt lätt

Commando1980
2009-03-15, 22:59
Jag kör uppvärmningen likt en pyramid och sedan är de sista seten arbetsset.
Mitt ryggprogram på ett ungefär
Rowing med stång Tungt
Shrug med stång Tungt
Cable row Relativt lätt genomkörare
Lat pulldown Fram relativt lätt

du behöver knappast 6 set uppvärming i kabelrodd (tröttar bara ut dig i onödan). speciellt inte om du kör kabelrodd som tredje övning.

Martin Löwgren
2009-03-15, 23:16
Enligt filmen, är väl en kombination av de två? Ser ut som ett utförande att eftersträva om man vill få grym kontakt i den sittande rodden.

Jo jag ville mest veta vad du ansåg som mest skadligt för ryggen. Böjningen i höftleden eller i ryggen - inte utförandet i filmen.

/Ax

phrack
2009-03-16, 18:20
Jo jag ville mest veta vad du ansåg som mest skadligt för ryggen. Böjningen i höftleden eller i ryggen - inte utförandet i filmen.

/Ax

Oj, ja det vet du nog bäst själv. Jag skulle tro att den främsta risken ligger i böjningen av ryggen, när ryggen tappar sin naturliga kurvatur som du själv säger.

Martin Löwgren
2009-03-16, 20:40
Oj, ja det vet du nog bäst själv. Jag skulle tro att den främsta risken ligger i böjningen av ryggen, när ryggen tappar sin naturliga kurvatur som du själv säger.

Korrekt. Böjningen i höftleden ska ske :thumbup: