handdator

Visa fullständig version : Ont i knät och eventuell stödpryl


Fuling
2009-03-14, 20:17
Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt. 177cm 70kg

Smärtbeskrivning: Efter en stunds springande får jag ont i höger knä. Det hela började med att jag bestämde mig för att springa mycket mer än det jag gjort innan. Jag sprang någon mil två gånger i veckan från att bara ha cyklat och det tror jag var för mycket för knäna. Igår hade jag inte sprungit på en och en halv vecka och bestämde mig därför för att springa men det gjorde ändå ont efter ett tag. Det är lite svårt att beskriva var det gör ont men inne i knät eller kanske under knäskålen.
Dock har jag hoppat en del hopprep när jag inte har sprungit, kan det fördröja läkprocessen?

Jag har inte tagit några tabletter, vi har dock ibuprofen i huset. Ska man smälla i sig några sådana?
Jag funtar lite på att köpa något i den här stilen: http://www.amazon.com/ACE-Brace-Stabilizers-Medium-Advanced/dp/B001ALZZ1M/ref=sr_1_13?ie=UTF8&s=sporting-goods&qid=1237058335&sr=8-13
Kommer den hjälpa något?

Martin Löwgren
2009-03-14, 22:42
Det kan röra som om flera diagnoser där kanske Patellofemoraltsmärtsyndrom är det mest troliga.

Hur känns det att gå ned på huk? Nedför trappor? Är knät svullet? Låser sig knät?

Mvh

Fuling
2009-03-15, 00:00
Jag testade precis att ga ner pa huk och det funkar finfint. Kanner inte sa mycket. Har inga problem med att ga upp langa trappor heller. Det ar nar jag har sprungit ett tag som det kanns.

Martin Löwgren
2009-03-15, 00:11
Jag testade precis att ga ner pa huk och det funkar finfint. Kanner inte sa mycket. Har inga problem med att ga upp langa trappor heller. Det ar nar jag har sprungit ett tag som det kanns.Googla bursit (slemsäcksinflamation) och tala om hur symptomen stämmer in på dig?

Mvh

Fuling
2009-03-18, 08:55
Tack för svar, dock tvivlar jag på att det är bursit då jag inte har märkt av någon svullnad eller värme. Jag har inga problem med knäböj, känner i stort sett inte av det alls när jag gör den övningen. Det gick också rätt bra att åka skateboard, dock kände jag av knät mer då. Fast jag tror att det går över om jag tränar tungt och korrekt med knäböj och liknande övningar. Eller är det ett felaktigt antagande?

Martin Löwgren
2009-03-18, 14:53
Tack för svar, dock tvivlar jag på att det är bursit då jag inte har märkt av någon svullnad eller värme. Jag har inga problem med knäböj, känner i stort sett inte av det alls när jag gör den övningen. Det gick också rätt bra att åka skateboard, dock kände jag av knät mer då. Fast jag tror att det går över om jag tränar tungt och korrekt med knäböj och liknande övningar. Eller är det ett felaktigt antagande?

Nej det låter korrekt. Upplever du att knät ibland låser sig eller knastrar mycket?

Fuling
2009-03-18, 19:40
Nej, jag har aldrig varit med om att knäna låser sig och de knakar ungefär lika mycket.

Martin Löwgren
2009-03-18, 21:31
Nej, jag har aldrig varit med om att knäna låser sig och de knakar ungefär lika mycket.
Ok då lär de inte va menisken heller. Hur stämmer symptomen på patello femoralt smärtsyndrom in på dig (googla).

Mvh

Fuling
2009-03-21, 03:40
Tackar, det kan mycket väl vara en ansträngd knäskål eller hur man ska beskriva. Hittade en bra sida med övningar för att stärka musklerna omkring skålen.
http://familydoctor.org/online/famdocen/home/healthy/physical/injuries/479.html

Martin Löwgren
2009-03-21, 11:29
Tackar, det kan mycket väl vara en ansträngd knäskål eller hur man ska beskriva. Hittade en bra sida med övningar för att stärka musklerna omkring skålen.
http://familydoctor.org/online/famdocen/home/healthy/physical/injuries/479.html

Ok hoppas det är det *popcorn*

Mvh