handdator

Visa fullständig version : Förvirrad: "Deffa gör bara vuxna som inte har något annat för sig"?


värstingen
2009-03-14, 19:58
Ja, jag deffade nyss men avbröt pga diverse påtryckningar av folk som sa att jag inte skulle deffa som tonåring osvosv.

Är 17 år.

Men om jag är vill tappa fett då? Infogar två bilder så ni förstår vad jag menar.

59862

59863

70kg, 175cm. Varför är jag så fet när jag väger så lite? Är det minimalt med muskler eller?!

Midjemått: ca 86cm.

Den här formen tär VERKLIGEN på mitt psyke, nästan så att jag vill börja gråta (Ja, det är sant..).

Kan jag deffa eller ska jag gå runt och må dåligt bara för att man inte bör deffa vid min ålder???

dellan
2009-03-14, 20:02
ingen på internet kan bestämma vad DU ska göra, gör det som känns bäst!

rock on ante

omnibus
2009-03-14, 20:03
Deffa/banta om du vill bli av med fettet. Din kropp, ditt beslut.

värstingen
2009-03-14, 20:05
Ja men jag menar, om jag fortsätter bygga så med takt att musklerna blir mindre så smyger fett% ner?

Alltså; ju större muskler ju mindre syns fettet och mer syns musklerna?

Rahf
2009-03-14, 20:14
Ja, men det krävs en hel del muskler för att man ska kunna få en bra form ifall man inte har det från början, dessutom blir det inte proportionellt heller eftersom t.ex. magmuskler inte växer så mycket på höjden.

Mourten
2009-03-14, 20:17
Klart du kan deffa.

mini
2009-03-14, 20:48
Nej, du kan inte deffa. Du kan banta dig smalare antar jag, men jag tror att det är både roligare och mer estetiskt att försöka bygga lite muskler. Du behöver inte ligga på något toköverskott och äta dig fet, men prova att köra på lite på gymmet några månader och se vad som händer.

Trist att du är gråtfärdig för en normal kropp.

Lefnart
2009-03-14, 21:07
Man ska ju i slutändan göra som man själv vill, så länge man inte gör något som skadar sig själv eller andra... hade jag lyssnat på folk som sa att jag inte behövde gå ner nåt mer så hade jag vägt 100 fortfarande, för då var det bara "skinn och ben" kvar tyckte vissa, hah! Morsan kommer få en chock när jag träffar henne nästa gång och har gått ner ytterligare 4-5 cm i midjan som hon tyckte såg ut som en getingmidja senast...

Du har i vilket fall en helt normal kropp så du behöver verkligen inte vara ledsen över den, men jag vet hur det kan vara, speciellt vid den där åldern.

Danny Devito
2009-03-14, 21:38
Nej, du kan inte deffa. Du kan banta dig smalare antar jag, men jag tror att det är både roligare och mer estetiskt att försöka bygga lite muskler. Du behöver inte ligga på något toköverskott och äta dig fet, men prova att köra på lite på gymmet några månader och se vad som händer.

Trist att du är gråtfärdig för en normal kropp.

Plus yksi

Ganymedes
2009-03-14, 21:47
Bygg, pöjk. Bygg. Det är roligare. Du kommer minska det du tolkar som fett. Ingen vits att deffa om man inte tränat dit något att deffa fram. Sudda bort din ledsna min och ner med gymmet till dig! :) Keep us posted! Lycka till!

King Grub
2009-03-14, 21:55
Om du inte trivs med din fettmängd kan du utan tvekan banta/deffa, om du vill. Du har inget ohälsosamt utgångsläge och din ålder är inget hälsomässigt hinder.

värstingen
2009-03-14, 22:02
Tack för alla svar, det har hjälpt mig. Jag har bestämt mig för att fortsätta bygga ett tag framöver och se vad som händer!

Lellan
2009-03-14, 22:36
Bakgrunden till frasen är väl att det är oroväckande om unga människor kikar i forumet och ser stora byggare som nyper i en hudflick och ropar "späck", är man ung och börjar banta kan det bli lite fel. Man ska prestera i skolan och få betyg man kanske ska grunda sitt yrkesliv med, har mkt press från alla möjliga håll och det är tråkigt om man ska ägna den tiden åt att riskera att fastna i ngt tråkigt och krångla till tillvaron.

Tanken är väl att det är bättre att hitta och utveckla sitt liv som tränande, inte stå framför spegeln och nypa i inbillad fetma. Ha skoj och är man inte ohälsosamt fet ser iaf jag ingen anledning.

Lycka till med tränandet, ha de gott! :hbang:

Danny Devito
2009-03-14, 22:45
Bra inlägg Lellan. :thumbup:

Byggarideal är inget jag tycker ungdomar ska ha; fettfobi blandat med mild megarexi. ;)

Snobbe
2009-03-15, 02:25
Du är inte fet men om du vill bli smalare så är det ditt val. Vem är det som klagar? Och fråga dom varför du inte ska göra det.

Black Star Abyss
2009-03-15, 02:43
Ingen vits att deffa om man inte tränat dit något att deffa fram.

Det finns alltid något att deffa fram. Det jag tycker är en relevant fråga för TS i detta sammanhang är vilket som har högst omedelbar prioritet; bli hård eller stor? Vill han bli hård nu direkt så är det väl bara deffa först och bygga sen. Om det inte är så panikviktigt med sexpack och hård look så är det bara bygga. Så resonerar jag iaf.

Till TS: Jag är ganska tanig själv men deffar ändå nu. Just nu är det viktigast för mig att bli hård. Och jag hoppas kunna bygga mig stor och behålla synlig muskulatur någorlunda väl när jag är klar med deffen.

Tolkia
2009-03-15, 11:40
Bra poster från Lellan och mini. Om du är nöjd eller inte är ju din sak, men du ser inte ut så att du behöver gråta.

Det är ju delvis en fråga om vad man menar med "deffa". Jag ser ingen som helst anledning för dig att påbörja något slags extremdiet (vilket väl är det folk tänker på när de säger att tonåringar inte skall deffa). Är du missnöjd med din kropp tror jag, utifrån det du skriver, att du kan komma långt "bara" genom att äta vettig mat i vettiga mängder, och röra på dig. Lite konditionsträning är inte fel, inte heller om det man vill satsa på är bänk, böj och mark. Använd måttband för att se om det händer något runt midjan, och titta inte bara på vågen; eftersom det du är intresserad av är att "tajta till dig" lite är det ju var du skall titta efter när du mäter dina framgångar också.

Att börja tokdieta i ditt läge är nog att göra det onödigt svårt för sig, och därmed skapa en onödigt stor risk för misslyckande. Sedan tycker jag inte heller att du skall gå i fällan att tro att man på hobbynivå måste cykla mellan tokbulk och svältdeff för att förändra sitt utseende; det överdrivs ofta svårartat där.

tsp
2009-03-15, 11:55
Strunta i att följa någon diet och ta det inte alltför seriöst om du bestämmer dig för att minska lite i midjemått. Ät sundare helt enkelt, skippa godis, läsk och onyttigheter samt motionera lite, ut och spring någon gång i veckan och gå på gym ett par dagar. Då kommer det lösa sig utmärkt för dig skulle jag tro.

lastbil
2009-03-15, 12:07
Jag hade nog styrketränat (eller vad du nu gillar för sport/aktivitet) och inte direkt göra nån hård diet men utan som tsp säger helt enkelt skippa uppenbar skräpmat och godis.
Sen försöka röra på sig mera, och inte bara gå till gymmet; köra stenhårt i en timma, sen gå hem och sätta sig i soffan/framför datorn igen.
Sakta men säkert som du bygger muskler så ökar din ämnesomsättning/energibehov, inte bara i direkt samband med din träning utan även när du är stillasittande. (jag är noob och kan inte förklara så bra, men du förstår nog)

Träna, rör på dig, ät och må bra

Prost
2009-03-15, 12:37
Jag känner igen mig väldigt mycket! Gör som Du själv känner MEN skaffa dig först så mycket kunskap som möjligt och följ alla goda sunda råd så minimerar du chansen att det går fel. :-) Jag har gjort fel förr i tiden som aldrig hade behövt hända om jag hade haft den kunskapen jag har idag om träning och kost. Dvs ingen överdriven svältbantning!, ha ganska högt proteinintag och styrketräna samtidigt (Om du inte har tillgång till redskap så gör armhävningar osv.) Midjemått är bättre att gå efter än vikt!, vikten kan stå stilla i veckor o kanske en månad till o med för mig fast midjan minskar. Om man bara går efter vågen så kan man tro att inget händer fast det gör det. Helst så vill man ju ha så Hög kroppsvikt som möjligt bara man går ner i fettmängd? :-) Då har man ju mer muskler i relation till fettmängden så ta inte vågens siffror för seriöst. Äter man mindre än vad man förbrukar så GÅR man ner i vikt, du kommer att lyckas om du försöker.

Sen när man går ner i vikt så kan fläskets konsistens o "utseende" ändra litegrann ibland o bli lösare o fastare i perioder under tiden så man kan känna sig fetare ibland fast man gått ner o ibland fastare fast man gått upp. Men så länge som midjemåttet minskar så går allt åt rätt håll.

MEN! Gör allt sunt och ordentligt och gör inte som jag gjorde länge sedan som i min okunskap bantade bort det mesta av musklerna också så man var en smalfet sen istället, då var jag inte speciellt mycket lyckligare.. En viktnedgång på ca 0,5kg är lagom men även om vikten står stilla och tom om möjligt gått upp så kan du mäta på midjemåttet bättre om du är påväg åt rätt håll. Lycka till, inga extrema grejer bara så går det finemang! :-)

etttvåtre
2009-03-15, 22:18
+1 på SH86

Om du har samma intresse som flesta killar i din ålder; tjejer gillar inte fett. Jag hade deffat och blivit relativt smal för sommarn och sedan byggt. ;)

Mental
2009-03-16, 09:27
Anledningen till att folk säger till dig att sluta banta är att du är ung (17 år) Normalviktig och har en helt normal sund kroppsform. Om man då börjar lägga massor av energi på vad man äter, börjar äta på ett annorlunda sätt och kanske räknar kalorier och arbetar för att gå ned i vikt, så oroar det folk. Det man tänker på är så klart ätstörningar, att du i unga år skall få en skev kroppsuppfattning med självsvält som följd. Hade du varit 20kg tyngre hade inte många funderat på det. Men då du har en helt normal kropp så oroar sig folk över din nya kost och viktminskningsfixering.

enstorochstark
2009-03-16, 12:48
Jämfört med mig är du Brad Pitt i Fight Club. :thumbup:

Jobba på självkänslan och lägg på massa istället, så kommer vi säkert få se dig på scenen i framtiden! *popcorn*

värstingen
2009-03-23, 21:49
Nu har jag fån en sån här "snetripp" igen, känner mig sjukt fet och är sjukt frustrerad över det. Vill skrika åt varenda en som talar till mig. Ska fan deffa,

Tolkia
2009-03-23, 22:20
Jag tycker att det låter som om du är missnöjd med mer än bara kroppen. Vad är det du föreställer dig kommer att på ett magiskt sätt bli jättemycket bättre om du blir smalare?

johan karlberg
2009-03-23, 22:35
som många andra sagt, känner du dig inte bekväm så gå ner i vikt.

Men du behöver ju inte överdriva, utan ta det i en långsam takt

värstingen
2009-03-24, 15:14
Jag tycker att det låter som om du är missnöjd med mer än bara kroppen. Vad är det du föreställer dig kommer att på ett magiskt sätt bli jättemycket bättre om du blir smalare?
Ja det är väll den här sociala biten, jag vill ju ha en snygg kropp inför tjejerna tex

birra_peroni
2009-03-24, 15:56
Ja det är väll den här sociala biten, jag vill ju ha en snygg kropp inför tjejerna tex

Folk bryr sig mer om ens karaktär än om vilken kropp man har. Visst kan en bättre kropp hjälpa dig i ditt självförtroende, men din kropp är knappast något att skämmas över.

Tror det mesta ligger psykiskt hos dig, om inte så kanske du bör skaffa dig ett par nya vänner :)

Morty
2009-03-24, 16:55
Ja det är väll den här sociala biten, jag vill ju ha en snygg kropp inför tjejerna tex

Munktröja och bygg inför sommaren, det kommer att bli bättre om du har lite muskler att visa än att bara vara smal... Tycker jag i alla fall, och jag kör själv på att bygga i alla fall en månad till innan det är dags för "sommardeff".

Sommardeff, fan vad jag är disco! : D

Tolkia
2009-03-24, 17:08
Ja det är väll den här sociala biten, jag vill ju ha en snygg kropp inför tjejerna tex
Den sociala biten kommer inte att påverkas så mycket som du kanske tror just nu. Några kilo lättare kommer du fortfarande att vara den du är nu, men några kilo lättare. Du kommer liksom inte automatiskt att förvandlas till en brudmagnet bara för att du går ned i vikt. Du ser på alla vis fullt normal ut (dessutom antar jag att du till vardags går omkring med kläderna på?). Viss reservation för att visst, det har även att göra med vad du tänker dig för sorts tjejer; du är inte direkt i en ålder där "omogen" är en ovanlig egenskap.

Visst kan du försöka skala bort ett par kilon om du känner för det - mina råd blir samma som jag givit tidigare i tråden. Ät någorlunda bra mat i lagom mängder, träna vidare och rör på dig (både konditionsträning och vardagsmotion typ promenader är underskattat). I nuläget tycker jag att rådet "bulka och bygg" är dåligt, eftersom du flera gånger uttalat att du är missnöjd med att du känner dig tjock och lös i hullet. "Bulk" som något slags "ät allt som går-diet" är överskattat.

thompaboy
2009-03-24, 17:17
+1 på Tolkia ovan. Människor tenderar generellt att överskatta den positiva effekten av en eventuell framtida framgång, oavsett om det är en lotterivinst, viktnedgång eller motsvarande. Har själv gått ned från 89 till 65 och jag insåg att mitt liv trots allt inte förändrades i nån större utsträckning jämfört med mina förväntningar innan.