handdator

Visa fullständig version : Ska man ange mellannamn när man bokar flygbiljett?


Tomten
2009-03-14, 16:52
Jag glömde ange mitt mellannamn när jag bokade flygbiljetten. Någon som vet om det kan innebära ett problem? Jag försökte hitta information på nätet, men vissa resebolag verkar säga att man inte ska ange mellannamnet överhuvudtaget, medan det hos Killroy står "ange namnet precis som det står i passet". Det är helt tvärtom mot hur jag har gjort när jag rest inrikes med SAS och Malmö Aviation och när jag reste till Japan med Finnair så angav jag också bara för och efternamn. Så varför säger Killroy "hela namnet precis som det står i passet"?

Jag ska givetvis ringa killroy travels på måndag och höra om det är något jag måste fixa, men jag tänkte att nån på forumet kanske har varit med om något liknande?

Hades
2009-03-14, 16:55
Kan inte tänka mig att det skulle bli några problem. Jag har då aldrig angett annat än tilltalsnamn och efternamn.

ante
2009-03-14, 16:56
Kan inte tänka mig att det skulle bli några problem. Jag har då aldrig angett annat än tilltalsnamn och efternamn.

+1

Borde gå hur bra som helst.

hahavaffan
2009-03-14, 17:09
Jag har aldrig angett mellannamn.

14K
2009-03-14, 17:13
De kan vara jävliga och stoppa dig, bäst och ta med alla namn man har, de säger man ska ha samma namn som i passet.. alla namn som står där.

m0lle
2009-03-14, 17:16
Kan inte tänka mig att det skulle bli några problem. Jag har då aldrig angett annat än tilltalsnamn och efternamn.
Tilltalsnamn är inte så vettigt att ange däremot. Jag höll på att missa en flight från andra sidan jordklotet på grund av det. Efter mycket snack med säkerhetspersonalen löste det sig dock till slut.

Tomten
2009-03-14, 17:24
De kan vara jävliga och stoppa dig, bäst och ta med alla namn man har, de säger man ska ha samma namn som i passet.. alla namn som står där.

Fast det är ju inte resebyrån som står vid incheckningen direkt, det är ju flygbolagets personal.

Vad som är lustigt med är att på andra resebyråer på nätet så ska man bara ange för och efternamn. Det var ju liksom inga problem när jag flög med finnair.

Enkelbiljetten jag bokat från Japan är med Tyrolean Airways och de verkar inte ha någon engelsk hemsida, annars hade jag kontaktat dem direkt.

14K
2009-03-14, 17:27
Fast det är ju inte resebyrån som står vid incheckningen direkt, det är ju flygbolagets personal.

Vad som är lustigt med är att på andra resebyråer på nätet så ska man bara ange för och efternamn. Det var ju liksom inga problem när jag flög med finnair.

Enkelbiljetten jag bokat från Japan är med Tyrolean Airways och de verkar inte ha någon engelsk hemsida, annars hade jag kontaktat dem direkt.

Var är det du ska åka? Du får helt enkelt chansa.. För de kan vara rätt strikta om du missar ett namn. Sen beror det på personen som ser felet och hur mycket de "skiter" i namnet.

coxie
2009-03-14, 17:31
Jag gör det alltid p.g.a att jag inte har mitt tilltalsnamn som första namn på passet.

hahavaffan
2009-03-14, 17:39
Iofs. I Australien när vi flög inrikes och ut till Asien, så var jag tvungen att ange mitt icke-tilltalsnamn för att jag heter Bla Kalle Anka. Alltså fick jag boka som Bla Anka, och inte Kalle Anka som jag egentligen heter.

Brooklyn
2009-03-14, 17:59
jag har aldrig uppgett mitt mellannamn när jag har bokat flyg.