handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång


Jimboe
2009-03-14, 14:46
Halloj, har läst här ett tag men jag skulle vilja få lite saker klargjorda
Stats:
Ålder:16
Längd:170-172 (kommer inte ihåg riktigt)
Vikt: 77.5kg (gått ner från 94kg)


Lite bakgrund:
Satt vid datorn mycket tidigare och kunde knappt någonting om kost (inte för att jag brydde mig speciellt mycket heller). Fick i alla fall ett ryck några dagar innan julafton och bestämde mig för att börja träna, jag och en polare drog in till ett gym och det kändes riktigt bra. Två dagar senare var vi inne och köpte årskort, vi har sedan dess aldrig missat en träning förutom vid viktiga saker (så som handledarutbildning för att få övningsköra;))

Jag lärde mig snabbt att man inte får några resultat om man inte har koll på kosten, så läste runt på olika forum och liknande för att sätta mig in i det, och visst gav det resultat, första månaden rasade jag 10kg (det mesta var vätska och liknande, jag vet).

Vi tränar styrketräning 3 dagar i veckan och ett konditionspass som vi kör lite ibland när vi är sugna på att träna utanför de ordinarie styrketräningsdagarna.

Fyllde år här i veckan och det har blivit diverse fikastunder med släkt och liknande så ligger denna vecka på 77.5-78, men ska fortsätta med viktminskningen från och med imorgon.:thumbup:

Mitt mål just nu är att komma ner till 75kg och se hur det ser ut där, vill bli av med en del fett fortfarande, finns en del att ta så att säga. Eftersom att jag har läst att det bästa för att gå ner i vikt och bränna fett är löpning, gång m.m. så undrar jag, tycker ni jag ska gå ner med styrketräningsdagar och börja jogga istället för att lättare bränna fettet? Har hittils mest gått ner i vikt av styrketräningen.

Har även läst att det är viktigt att hålla igång musklerna för att förlora så lite muskler som möjligt vid viktnedgång, undrar därför också om jag ska fortsätta med styrketräningen men samtidigt lägga in promenader de dagar jag inte styrketränar, eller hur ska jag gå tillväga?

Tacksam för svar
Jimboe

hultas
2009-03-14, 15:19
Gå en promenad på runt 60 minuter varje dag och ha kvar ditt schema som du har det. Se till att ligga någonstans runt -500 kcal.

Eddie Vedder
2009-03-14, 15:35
Du ska ABSOLUT INTE plocka bort styrketräningen. Det vore mycket dumt. Visst kan du lägga till löpning och extra promenader om du vill förbruka mer energi genom motion men ta för guds skull inte bort styrketräningen. Det är oerhört viktigt för att bibehålla muskelmassa vid energiunderskott, styrketräning och ett högt proteinintag.

Du lägger med fördel löpning separerat från styrketräningen.

padman
2009-03-14, 15:42
Stats:
Ålder:16
Längd:170-172 (kommer inte ihåg riktigt)
Vikt: 77.5kg (gått ner från 94kg)



Jag har också gått ner jävligt fan mycket sedan Jan/feb..
är 194 cm, har vägt 104kg och nu väger jag 85kg.:Virro
låg på 500kalori underskott, gick ut med hunden i 4x30 min varje dag och spinning på cykel 100min.
ska verkligen börja träna som du, du är en inspiration till alla folk som tränar här på kolozzeum.