Visa fullständig version : Att fylla ut ett energiunderskott?
Kanske en lite knepig fråga, men jag ställer den ändå.
Hur gör ni då ni märker att ni underskrider er kaloribudget med "för mycket" (Inom cituationstecken då nog de flesta inte har helt koll på kcal-mängder de petar i sig).
Bakgrunden till min fråga är min egen situation. Jag är så funtad att jag sällan känner någon stark hunger. Gillar att låta tiden gå mellan mina måltider, och äter hellre mer vid dessa än att äta oftare. Ett system som passar mig väldigt bra och ger mig stor frihet.
Ett bekymmer dock, är att jag ofta rör mig mer än jag beräknat. Samtidigt är hungern närmast konstant, vilket sammantaget innebär ett kcal-underskott. Något som också syns på vågen. I kylskåpet har jag dessutom sällan särskilt energitäta livsmedel, så i dessa fall då jag tror mig ätit för lite, så brukar det ofta bli att jag "supplementerar" med något sämre (typ godis eller d.y.l.).
Kan man fylla ut ett "kcal-underskott" med näringslös föda med bara stort energi-innehåll utan att det får negativa konsekvenser för träningsresultat i övrigt? Självklart förutsatt att man får i sig adekvata mängder näringsämnen i förhållande till kroppsvikt (d.v.s. rätt mängd fett/protein).
Hur gör ni?
Scratch89
2009-03-14, 12:23
Jag ser till att lägga energitäta och omättande mat i samband med träningen. Standard både nu och under överätningen är rostat bröd med marmelad, ost och oboy. Nu har jag iofs dragit ner på mängderna.
Så länge du får i dig alla näringsämnen (inte bara rätt mängd protein och fett!) så är det inget fel att komplettera med godis och liknande.
Jag ser till att lägga energitäta och omättande mat i samband med träningen. Standard både nu och under överätningen är rostat bröd med marmelad, ost och oboy. Nu har jag iofs dragit ner på mängderna.
Okej. En farhåga jag har som jag inte riktigt trivs med att ha, är risken att jag vänjer mig vid söta saker. Brukar också lägga eventuella godis-"supplementering" kring träning, men ibland oroar jag mig för risken att bli tillvänjd.
Så länge du får i dig alla näringsämnen (inte bara rätt mängd protein och fett!) så är det inget fel att komplettera med godis och liknande.
I övrigt äter jag en normal och balanserad kost. Håller koll (mellan tummen och pekfingret) på fett och protein, men räknar med att övriga näringsämnen kommer från samma kost.
hot_tuna
2009-03-14, 13:10
Provat nötter? Cashew, jordnötter (torrrostade eller naturella) elelr vilken sort du nu gillar. Energitätare livsmedel finns knappast (600 kcal/100g) och du kan alltid ha en liten påse med dig i väskan, på jobbet etc?
Jag har alltid några "energipåsar" liggande på jobbet med en blandning av 30 gr cashewnötter och 20 gr russin (för att få lite kolhydrater) ifall suget faller på. Detta ger ca 250 kcal. Mängderna kan du ju givetvis variera :cool:
Scratch89
2009-03-14, 13:20
Provat nötter? Cashew, jordnötter (torrrostade eller naturella) elelr vilken sort du nu gillar. Energitätare livsmedel finns knappast (600 kcal/100g) och du kan alltid ha en liten påse med dig i väskan, på jobbet etc?
Jag har alltid några "energipåsar" liggande på jobbet med en blandning av 30 gr cashewnötter och 20 gr russin (för att få lite kolhydrater) ifall suget faller på. Detta ger ca 250 kcal. Mängderna kan du ju givetvis variera :cool:
Av alla livsmedel som finns så förstår jag inte varför folk väljer nötter.
hot_tuna
2009-03-14, 13:23
Av alla livsmedel som finns så förstår jag inte varför folk väljer nötter.
Fördelen är ju att det inte behöver kylas och det är enkelt att ta med sig, förvara och går snabbt att äta. Men du får gärna ge ett bättre tips istället, det är liksom poängen med diskussionsforum.
Visst använder jag ibland jordnötter för att fylla ut. Fast i många fall föredrar jag att använda kolhydrater hellre än fett (kolhydratrikt godis). Sen är det väl också till stora delar min smak. Föredrar det kolhydratrika helt enkelt.
Enkelhet att bära med sig är egentligen inte något prioriterat för mig. Snarare brukar jag nog äta största delen av mitt energi-intag hemma på kvällen, efter jobb och träning.
Ändå ett bra tips som säkert tilltalar andra! :thumbup:
När jag skulle gå upp i vikt började jag med att mixra ner 2 bananer, 4dl rödmjölk, 2dl havregryn, ett eller två ägg och lite bär i en mixer och drack någon timme innan träning. Gjorde iaf så jag började gå upp sakta men säkert.
Sedan att det kanske inte är så enormt gott, det är en annan femma, fast man lär sig att tycka om det och till o med längta efter det :)
Scratch89
2009-03-14, 18:15
Visst använder jag ibland jordnötter för att fylla ut. Fast i många fall föredrar jag att använda kolhydrater hellre än fett (kolhydratrikt godis). Sen är det väl också till stora delar min smak. Föredrar det kolhydratrika helt enkelt.
Enkelhet att bära med sig är egentligen inte något prioriterat för mig. Snarare brukar jag nog äta största delen av mitt energi-intag hemma på kvällen, efter jobb och träning.
Ändå ett bra tips som säkert tilltalar andra! :thumbup:
Jag tycker nog att du ska försöka äta lite energitätare livsmedel så att du slipper hetsäta dig upp till en viss kalorinivå.
Jag tycker nog att du ska försöka äta lite energitätare livsmedel så att du slipper hetsäta dig upp till en viss kalorinivå.
Mmm kanske har du rätt.
Mitt sätt är bekvämt dels p.g.a. att jag är usel på att laga god mat, dels p.g.a. att morgon och lunch-mat sällan smakar särskilt bra för mig. Då äter jag mest mekaniskt, för att få i mig näringen.
Får se lite hur jag lägger upp det hela framöver.
Coca cola och ett wienerbröd så är problemet löst. Musklerna kommer springande till dig istället för att du går ner.
Det finns källor på detta här på kolo om du bara söker.
Rockhard
2009-03-15, 14:51
Coca cola och ett wienerbröd så är problemet löst. Musklerna kommer springande till dig istället för att du går ner.
Det finns källor på detta här på kolo om du bara söker.
Killen (heinz) hade ju iofs rätt...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.