handdator

Visa fullständig version : Skänka kläder?


bear.flowertwig
2009-03-14, 12:14
Var gör man det nuförtiden? Förr stod ju de gula UFF-lådorna lite här och var. Var lämnar ni era begagnade kläder? Till Hultman eller nån hjälporganisation (vilken och varför)?

Cilia
2009-03-14, 12:17
Jag har samma problem men orkar inte ta reda. Tror man kan skänka till Myrorna och Stadsmissionen. Funderat på att gå in på en av Myrornas affärer och fråga hur man gör. UFF var väl aldrig helt ok?

Piranha
2009-03-14, 12:19
Mina kläder är numera spräckta i röven så de går nog inte skänkas längre.

Men det finns en insamlingsplats på odengatan i höjd med roslagsgatan, tror det är frälsis.

bear.flowertwig
2009-03-14, 12:41
Jag har samma problem men orkar inte ta reda. Tror man kan skänka till Myrorna och Stadsmissionen. Funderat på att gå in på en av Myrornas affärer och fråga hur man gör. UFF var väl aldrig helt ok?

Har något vagt minne av att det var nån skandal kring UFF.

bear.flowertwig
2009-03-14, 12:44
Mina kläder är numera spräckta i röven så de går nog inte skänkas längre.

Å andra sidan kan du ställa en dubbel espresso med blåbärsmuffin på röven?


Men det finns en insamlingsplats på odengatan i höjd med roslagsgatan, tror det är frälsis.

Typ box? Jag vill att det ska vara enkelt *gah!*

Denstillasittande
2009-03-14, 12:50
Vi hade en grön container stående bredvid sopcontainerna och där kunde man skänka kläder. Erikshjälpen var de som hade hand om den.

Juliette
2009-03-14, 12:53
Emmaus.

Perfekt, de kommer och hämtar utanför dörren, man behöver inte ens vara hemma. Om man bor i Storstockholm vill säga. De tar även husgeråd och annat.

http://www.emmausstockholm.se/Skanka.htm

Cilia
2009-03-14, 13:02
Har något vagt minne av att det var nån skandal kring UFF.
japp, huvudägaren eller vad man ska kalla någon i en ideell förening levde lyxliv och hade tillskansat sig stora tillgångar samtidigt som massor av människor främst ungdomar arbetade gratis med volontärsarbete i u-länder eller i deras affärer som sålde kläder som folk skänkt. Ingen dålig affärsidé iofs. Ge dina saker till mig så säljer jag dom och behåller pengarna.

bear.flowertwig
2009-03-14, 13:12
Emmaus.

Perfekt, de kommer och hämtar utanför dörren, man behöver inte ens vara hemma. Om man bor i Storstockholm vill säga. De tar även husgeråd och annat.

http://www.emmausstockholm.se/Skanka.htm

Perfekt. Tack.

Nitrometan
2009-03-14, 13:19
Vi hade en grön container stående bredvid sopcontainerna och där kunde man skänka kläder. Erikshjälpen var de som hade hand om den.
Här nere finns också Erikshjälpen.

Jag brukar posta mina kläder till hultman.

Denstillasittande
2009-03-14, 13:29
Här nere finns också Erikshjälpen.

Jag brukar posta mina kläder till hultman.

Det var faktiskt i Karlskrona jag använde de containerena. Nu här i Kalmar har jag faktiskt inte sett någon sådan.

young_george
2009-03-14, 14:05
Ge inte till organisationer som slår undan benen på lokal industri och sätter befolkningar i ännu större beroendesituation.

Nitrometan
2009-03-14, 14:19
Ge inte till organisationer som slår undan benen på lokal industri och sätter befolkningar i ännu större beroendesituation.
Som t.ex.?

Vilken är den bättre lösningen?

young_george
2009-03-14, 14:21
Som t.ex.?

Vilken är den bättre lösningen?

Bättre lösning är att sakerna säljs i 2nd hand här i Sverige och sedan används pengarna för att bygga skolor/industri och liknande där nere.

Jag vet inte vilka företag som skickar ner kläderna i dagsläget, men jag hade kollat det innan jag skänkte iaf.

Nitrometan
2009-03-14, 14:23
Bättre lösning är att sakerna säljs i 2nd hand här i Sverige

Du tycker inte att det är att slå undan benen på lokala affärer då?

young_george
2009-03-14, 14:24
Du tycker inte att det är att slå undan benen på lokala affärer då?

Vår industri är betydligt mindre känslig än deras.

tossefar
2009-03-14, 14:25
Jag skänker kläder till Brödet och Fiskarna varje gång. Ingen aning om vad det är, men de vill gärna ha kläder iaf.

Nitrometan
2009-03-14, 14:29
Vår industri är betydligt mindre känslig än deras.
Vad baserar du det på?

Det finns inte mycket klädtillverkning kvar i Sverige idag.

Varför skulle en affär i Sverige lättare tåla att en affär bredvid den säljer kläder mycket billigare än vad en affär i ett annat land gör?

young_george
2009-03-14, 14:41
Vad baserar du det på?

Det finns inte mycket klädtillverkning kvar i Sverige idag.

Varför skulle en affär i Sverige lättare tåla att en affär bredvid den säljer kläder mycket billigare än vad en affär i ett annat land gör?

En enskild affär klarar sig inte nödvänligtvis bättre, men landets ekonomi har överlevt 2nd hand mycket bättre än vissa andra länder, därför anser jag att industrin är mindre känslig för det.

När ett land i Afrika har väldigt få industrier och en av de raderas helt genom att marknades floodas med gratiskläder så kommer den drabbas hårdare eftersom den har färre stöttepelare.

Allt jag ser tyder på att det har mer negativa än positiva effekter för såna länder att flooda deras marknad, därför skänker jag inte kläder så.
Men du får gärna visa på de positiva effekter som kan överväga de negativa så ska jag överväga att ändra min ståndpunkt.