handdator

Visa fullständig version : Låt friidrotten vara kvar på Stockholms stadion


machine gun
2009-03-13, 22:13
Den moderatledda majoriteten i Stockholms Stadshus håller på att ta fram förslag på Stockholms Stadion utan löparbanor, enligt ABC den 17 februari. Om detta blir verklighet skulle friidrotten försvinna och Stadion bli en ren fotbollsarena. Bakgrunden är en önskan från Djurgårdens IF att öka publikkapaciteten på fotbollsmatcherna.

Stadion är världsunik och har varit arena för både friidrott och fotboll sedan Olympiaden 1912. Årligen hålls en rad friidrottstävlingar på Stadion, där DN-galan och Stockholm Maraton är de mest kända. DN-galan kommer från år 2010 att bli del av Diamond League, friidrottens nya superliga.

Det finns 95 friidrottsklubbar i Stockholmsområdet. Om löparbanorna tas bort från Stadion kan friidrottsevenemang inte längre anordnas på arenan. Detta skulle innebära början till slutet för friidrotten i Stockholmsområdet och ett hårt slag för friidrotten i hela Sverige.

Både friidrotten och fotbollen hör hemma på Stockholms Stadion!

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3027

young_george
2009-03-13, 22:14
Man kan inte ha fotboll och friidrott på samma arena, det finns en enda arena där det fungerar bra helt enkelt.

Exdiaq
2009-03-13, 22:16
Inte för att jag kommer vara där någon gång förmodligen, men skriver ändå på. Fjollbollen har tillräckligt med arenor och "privilegier" här i landet.

Kischen
2009-03-16, 13:47
Friidrotten kan få hålla till på Årsta IP.

Stadion är vårt hem ffs! :D

kelk
2009-03-16, 13:52
Jag skriver gärna på för att dif ska få igenom sina krav, skulle vara ljuvligt att slippa dom på nya Söderstadion. Finns det någon sådan lista?
Hur många arrangemang har friidrotten på stadion/år?

exdiaq> Nej, det där stämmer inte i Stockholm Stad. Inte ett privilegium så långt ögat kan nå.

Tryman
2009-03-16, 13:59
exdiaq> Nej, det där stämmer inte i Stockholm Stad. Inte ett privilegium så långt ögat kan nå.

+1

Det är inte som i Helsingborg där kommunen går in med pengar till fotbollen.

Dock skriver jag på då vi behöver en friidrottsarena som håller internationella mått i sthlm. Tycker att dif kan försöka hitta en annan plats att vara på om de vill förändras. Friidrotten var där först.