handdator

Visa fullständig version : Stel(?) i övre ryggen


tobbo
2009-03-13, 19:18
Tja, var ett tag sedan jag körde raka marklyft eller stångrodd och tänkte prova på de idag, men jag märkte att i båda övningarna när ja var i "bottenläget" och kroppen var parallel mot marken så spändes(tror ja) det vid rhomb-området ungefär. Vad tror ni, är jag stel eller kan det var något annat fel? Om så i fallet skulle ni kunna tipsa om några bra stretchövningar.

Kan lägga till att det inte spelade någon roll hur mycket vikt jag hade på stången.

Tack på förhand.

Scratch89
2009-03-13, 19:20
Hänger du med armarna rakt ner så blir det rätt så naturligt att det sträcker, eftersom musklerna hamnar i sina ytterlägen. Eller tänker jag fel nu?

tobbo
2009-03-13, 19:24
Hänger du med armarna rakt ner så blir det rätt så naturligt att det sträcker, eftersom musklerna hamnar i sina ytterlägen. Eller tänker jag fel nu?

Men det kändes mer som smärta, kanske borde skrivit det, inte som vanlig stretch. Och jag testade att både slappna av/sträcka ut med lats/skuldrerna i ytterläget, och hålla de spända hela tiden, blev samma resultat båda gångerna.

Har ungefär samma teknik nu som när jag körde den här övningen för ett tag sedan och inte fick ont.

tobbo
2009-03-14, 19:17
Var vid nedre trapz ungefär som jag kände mig stel, så om vi utgår från att det är problemet, har någon tips på några bra stretchövningar för att komma åt det området?

Martin Löwgren
2009-03-14, 22:44
Var vid nedre trapz ungefär som jag kände mig stel, så om vi utgår från att det är problemet, har någon tips på några bra stretchövningar för att komma åt det området?

Stretcha latsen så kommer du få med nedre trapz hyffsat och det är säkert just latsen som är lite stela hos dig.

Mvh