handdator

Visa fullständig version : Testa Keto/LCHF 'Fotbollsspelare'. EnormWallOfText

athos
2009-03-13, 17:03
Hoppas jag postar i rätt forum. Om inte, delete away bara.

Har bestämt mig för att experimentera lite med LCHF och har en del frågor.
Började i tisdags efter frukost(då jag hade ätit gröt redan- den dagen slutade på runt 130g kolh).
Målet är att se hur min kropp reagerar i form av uthållighet, smidighet, kroppsfett och allmänt välmående.
Ska köra med den här kosten i två veckor till att börja med- fram tills nästa lördags fotbollsmatch- och sedan utvärdera. Kort tid jag vet, men det kan kanske komma att räcka för att ge mig en liten fingervisning.

Kan någon ge mig lite tips på fördelningen av macrosen, med tanke på att jag är hyfsat fysiskt aktiv och någorlunda vältränad redan? Folk verkar äta så otroligt olika.
Just nu äter jag helt enkelt så jag får i mig mycket fett och proteiner(2xkroppsvikt) utan att egentligen göra någon medveten fördelning.
Problemet är kolhydraterna. Fattar inte hur folk fixar att äta >5%. Äter dom ingen sallad alls?
Har två dagar i rad nu legat på runt 50-70g, vilket ju iof är runt 15% av intaget men det känns ändå mycket. Loggar allt jag äter med hälsovakten/våg. Kalorimässigt ligger jag mellan 3 och 4000. Har hälsovakten inställd på 3000.
Jagar inte kalorier som under deff men vill ändå inte äta för mycket. Vill inte gå upp i vikt/fett.
Kan man ens kalla det jag håller på med för lchf med ett så pass högt kolhydratintag?

Igår kväll cheatade jag skiten ur mig på fett dock. Dagen måste ha hamnat på över 5000kcl. (Korv, feta-ost, hade bakat nötbröd, grekisk yoghurt, philadelphia, edamer, persuitto, SMÖR). Slutade helt enkelt väga när jag gick upp för att ta en stor tugga direkt av edamern.

Träning/Mat i veckan:

Tisdag 3030 kcal:
F 190g K 127g P 160g

Onsdag 3340 kcal:
F 252g K 56g P 155g

Torsdag 4110 kcal (då jag slutade logga):
F 330g K 52g P 185g

Hittills idag 940 kcal:
F 81g K 9g P 45g

Jag:
184cm (large frame kroppstyp)
~82kg
~14%bf
Gymet har en Omron BF500 som jag kan använda. Vet att dem maskinerna inte går att lita på. Har ganska regelbundet mätt mig i runt två månader nu.
Har senaste månaden pendlat mellan 13-15%BF. Mitten av januari ungefär började jag bli mer seriös med min kost. Vägde då
~86kg/17%BF. Idag ligger jag alltså på värdena ovan ungefär.

Träning denna veckan:

Månd. 2 pass:
1. Tungt benpass(frivändningar, benböj bl.a) + 30min jogg, 10km/h.

2. Fotboll
--------------------------------
Tisd:
Promenerade jag ~40min i OK tempo.

Fotbollspass där vi mest körde olika typer av sprintövningar
Onsd. 2 pass:
1. Smidighet ca 40min.
Hopp, step-up, hopprep. 6 stationer x5, hyfsat intensivt.
Avslutade med 20min på löpband(jogg/gång)

Många av övningarna finns här om någon är intresserad:
http://www.youtube.com/watch?v=KSJ4Wcp7aEo

2. Intervaller.
2x12min på löpband. Technogyms 12min-program. Har sett den typen av löpband på SATS bl.a.

Ser ut så här:
Första 2 minuterna jogg(10km/h). Från 10 och ner är varannan minut intensiv.
Från 10km/h går maskinen upp till ~15km/h varifrån jag drar upp den manuellt till någonstans mellan 17-19km/h. Försöker ibland köra en eller två maxlöpningar på 20-21km/h.
Eftersom jag får dra upp hastigheten manuellt innebär det att jag ligger på maxfart i ca 45sek.

Första tolvan: Pendlade mellan 17-19Km/h.
~4min återhämtning/gång.
Andra tolvan: Ungefär samma som ovan. Sista två på 20 respektive 21 km/h.

Hade efteråt fortfarande kraft kvar att köra lite frivändningar, mage och rygg.
------------------------------------------------

Torsd:
Fotbollspass

Promenerade ca 45min till diverse affärer för att handa LCHF-mat.

Här var jag riktigt riktigt seg/trött nästan hela dagen vilket resulterade i kvällens fett-binge.
Framförallt var benen väldigt stumma, vilket kanske är förståeligt med tanke på att träningen under veckan
varit väldigt påfrestande för benen.
----------------------------------------------

Idag känner jag mig hyfsat pigg, lite seg i benen fortfarande bara.
Det blev lite lätt cardio/gymnastik för kroppen:

Pga frossandet kvällen innan var jag inte det minsta hungrig när jag vaknade, så min frukost bestod bara av två koppar kaffe.
Hade inga problem att köra 45min(lite över 7km) på löpbandet.
25min jogg ~12km/h & 20min promenad ~7.5km/h med lite lutning.

På det blev det mage/rygg och lite dynamiska stretch-övningar.

Övningar för den intresserade:
http://www.youtube.com/watch?v=mXOlbtx7DZY

Ställde mig på vågen efter passet:

80,6kg
11.9%BF
Lördag match.

Söndag Vila.
--------------------------------------

Hur äter ni som går på LCHF innan/efter träning? Har nu kört med lite keso/yoghurt/jordgubbar efter träning och något liknande 45 min innan.
Alternativt ett kokt ägg och yoghurt/philadelphia innan träning.
Idag blev det dock ingenting före träningen. Kände ingen direkt hunger förrän ungefär 1 timma efter passet. Blev en FET omelett på 900kcal då.

Framförallt, hur ska jag äta ikväll och under matchdagen? Här hoppas jag verkligen på hjälp. Hur fan ska det gå att ladda utan kolh? Vi spelar klockan 4. När ska jag lägga sista stora målet?
Har sökt en hel del men hittar inget direkt givande angående kostupplägg i samband med match/träning. kolh.ifokus.se har en tränings-sektion där någon rekomenderar Lax/avocado. Blir nog det imorgon.
Bodybuilding.com har en keto-sektion där jag hittat en hel del bra info men inget om just laddning inför match/träning. Dessutom verkar alla där gå på tillskott vilket
jag inte är intresserad av.
Kunde givetvis postat detta på ifokus.se istället men jag gillar detta forumet- det verkar finnas en hel del kunnigt folk här(lurkat sedan i januari).
Gillar inte utseendet på forumet där heller.

Är lite orolig inför hur jag ska orka imorgon. Jag hade äntligen hittat en perfekt set-up för hur jag äter inför match- och så går jag och lägger om min kost helt! Blir lite till att börja om från början nu.
Brukar ha med mig en burk med runt 20g keso/20g russin/10g honung som jag tar lite av innan vi går ut för värmning, resten i halvtid. Ska jag köra det imorgon också?

Hoppas det finns intresserat folk som kan komma med tips, råd, whatever. Ber dessutom om ursäkt för den långa texten. Vill försöka ge en så bra bild som möjligt.

cliffs;
-Hur ska jag fördela macros?
-Får jag i mig för mycket kolh? ~60g
-Mat före/efter träning?
-Tips på mat under matchdag? Viktig
-Keso/Russin/Honung innan match även på LCHF?
-Kommentarer, synpunkter.
-Förlåt för den långa texten

mikaelj
2009-03-13, 17:14
-Hur ska jag fördela macros?
-Får jag i mig för mycket kolh? ~60g

* Samma proteinmängd som vanligtvis rekommenderas, se t.ex. http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/ och http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/
* Lite kolhydrater, beroende på hur strikt du vill/behöver vara. Om du vill gå ner i vikt (= fett) upplever många (som du kanske redan läst på KiF) att det blir enklare ju mindre mängd kolhydrater de äter, och dessutom försöker få dem från grönsaker istför mjölkprodukter (mättar sämre).
* Fett: tills du är mätt. Tyckte det såg bra ut.

-Mat före/efter träning?
-Tips på mat under matchdag? Viktig

Mat som är god. Kortisolproduktionen ökar efter 45-60 min efter påbörjat träningspass för att frigöra blodsocker, men jag tror inte den utsöndringen är lika stark på ketogen kost eftersom jag (och många andra) inte blir hungriga efter träning längre (minskat glukosbehov, minskad kortisolproduktion).

Men för att vara på den säkra sidan bör du antagligen försöka få i dig mat ändå. För muskelbyggandet skull gäller väl det klassiska att få i sig protein innan/efter passet. Protein är även bra för att dämpa kortisolnivåerna (vanligtvis äter folk en banan), men lite sämre än kolhydrater. Vilket, som jag tror, inte spelar någon roll eftersom de ändå är lägre.

-Keso/Russin/Honung innan match även på LCHF?

Om det är vad som får dig att kunna äta keso, så, ptja. Tomma kalorier utan näring, det är upp till dig. Beror på hur mycket honung och russin du äter, förstås. Jag har aldrig behövt kolhydratladdning innan träning, och samma sak hittar du nog berättelser på om KiF.

Om du vill ha lite mer tips om träning i samband med ketogen kosthållning för maximal styrka och fettförlust rekommenderar jag boken "TNT Diet" av Jeff Volek. Ungefär 200 kr på närmsta Internetbokhandel.

athos
2009-03-13, 17:56
Tack för det snabba svaret!

Körde mycket med keso under deff. På det flesta forum rekomenderades keso. Ungefär som squatz and oatz. Är novis, så jag kör på vad massan rekomenderar. Tyckre faktiskt det är gott också :)

Ska ta med mig en blandning(20g russin, 10g honung, 20g keso) så får jag se hur det känns innan värmningen/halvtid.

Har sett dig posta på en del forum. Hur känndes det för dig när du gick över till LCHF? Märker själv ingen markant skillnad så här till att börja med. Ingen huvudvärk eller liknande. Bara Torsdagen som var jobbig. Sötsuget/hungern har minskat. Kanske äter för mkt kolh.......
Har lite problem med den feta maten bara. Kan bli för mycket ibland.

Din träning, vad består den av? Kör du någon form av HIIT? Gissar på att du inte har några problem med träningen nu. Var det likadant i början? Ork och dylikt.

Hur äter du själv? Kcal, fett, proteiner, kolh?

mikaelj
2009-03-13, 18:07
Ska ta med mig en blandning(20g russin, 10g honung, 20g keso) så får jag se hur det känns innan värmningen/halvtid.

20g keso? Säker på att du inte förväxlat det med 200g?

Har sett dig posta på en del forum. Hur känndes det för dig när du gick över till LCHF? Märker själv ingen markant skillnad så här till att börja med. Ingen huvudvärk eller liknande. Bara Torsdagen som var jobbig. Sötsuget/hungern har minskat. Kanske äter för mkt kolh.......
Har lite problem med den feta maten bara. Kan bli för mycket ibland.

Samma erfarenhet som du. Det funkar lite annorlunda att överäta fett från att överäta kolhydrater, som du märkt... ;-) Det är delvis en vanesak också (tror det handlar om att gallproduktionen skall hänga med).

Din träning, vad består den av? Kör du någon form av HIIT? Gissar på att du inte har några problem med träningen nu. Var det likadant i början? Ork och dylikt.

Hur äter du själv? Kcal, fett, proteiner, kolh?

1-1,5g protein/kg kroppsvikt, ~20g kolhydrater (ibland 5, ibland 40, men oftast 20), resten fett. Rör jag mig ordentligt (inte kunnat på ett tag pga förkylning och annat. på pluskontot kom förkylningen några månader senare i år. LCHF? kanske. :-)), blir det minst 250-300g fett. Beror ju som sagt på aktivitetsnivå.

Ingen problem med ork, alls.

Det blir en del uthållighetsstyrketräning och lite intervallträning. Tänkte börja (så fort min handled och näsa slutar jävlas) med mer styrkeorienterad träning, dvs 6-10x2.

Kul att höra om andra som provar. Uppdatera gärna här (eller någon annanstans) löpande om hur det går för dig. Säkert många här utöver mig som är intresserade.

Scratch89
2009-03-13, 18:38
Det som jag märkte, när jag låg som lägst på kolhydrater i våras, var att styrketräning och liknande inte var något större problem, men det var jobbigt att hålla en hög intensitet på löpning/konditionsträningen en längre tid. Det funkade jättebra att springa, säg, 2-3 km, men längre än så blev jättejobbigt.

mikaelj
2009-03-13, 18:51
Det som jag märkte, när jag låg som lägst på kolhydrater i våras, var att styrketräning och liknande inte var något större problem, men det var jobbigt att hålla en hög intensitet på löpning/konditionsträningen en längre tid. Det funkade jättebra att springa, säg, 2-3 km, men längre än så blev jättejobbigt.

När jag sprungit (inte jätteofta, har ett osympatiskt knä) har jag märkt att det varit jobbigt i början för att sedan bli lättare igen efter en stund...

Det är ju viktigare att ha syresätta musklerna med lägre mängd kolhydrater, så kan omvändningen ha att göra med att det tar ett tag att få igång en tillräcklig volym på blodgenomströmningen i musklerna? Många som tränar på lågkolhydrat säger att de fått förhöjd puls trots samma upplevda ansträngning -- låter relaterat.

athos
2009-03-14, 00:03
Vet inte hur man quotar....kan inte messageboarda.

20g kanske var lite i underkankt, 50-60 snarare, inte mer dock. Mest så att det skulle bli en god röra med honungen. Fast när jag tänker efter så var det bara honung/russin i burken förra lördagen. Får bli det imorgon.

Hoppas du blir kvitt dina problem snart, mikaelJ

@Scratch
Låter lite oroväckande. Är rätt beroende av konditionen. Mina löpningar i veckan gick ju ändå bra men jag ligger som sagt högt i kolh och är tidigt in i omläggningen.
I morse(25min ~12km/h) hade jag definitivt ork för mer.
Pratar du om mycket högre tempon?

Kan du kanske berätta lite om dina erfarenheter? Hur pass lågt i kolhydrater när du upplevde problemen med löpningen? Håller du fortfarande på? Typ av träning osv.
Vore isf nice av dig.

Med min kolh/fett-ratio finns det någon risk att jag inte hamnar i ketosis?

Dagens intag slutade ungefär på:
3700kcal
F 300g K 40g P 150g

Finns det intresse kan jag definitivt köra lite uppdateringar här, eller i journal-delen i fall mod vill flytta..

WHITEFOLKS
2009-03-14, 01:15
Ska bli intressant hur det kommer funka för dig med fotboll och lchf. Det är ju rätt sällan man ser nån som ger sig på lågkolhydratkost och samtidigt utövar konditionskrävande aktiviteter.

Eddie Vedder
2009-03-14, 05:34
Ska bli intressant hur det kommer funka för dig med fotboll och lchf. Det är ju rätt sällan man ser nån som ger sig på lågkolhydratkost och samtidigt utövar konditionskrävande aktiviteter.

Ja särskilt väldigt kolhydratkrävande varianter som fotboll. Fotboll är ju en väldigt intervallbaserad idrott och även om 90 minuters fotbollsmatch mycket sällan förbrukar lika mycket energi som t.ex. 90 minuter medelintensiv distanslöpning töms ofta glykogendepåerna rejält. Redan efter kanske 60 minuter.

Och fotboll är ju dessutom en idrott med radikalt varierande skillnader mellan olika spelare på planen, kroppsformen skiljer sig mer än mellan cyklister och marathonlöpare inom samma tävling och framför allt är det en fråga om spelstil och position på planen.

mikaelj
2009-03-14, 09:32
Vet inte hur man quotar....kan inte messageboarda.

20g kanske var lite i underkankt, 50-60 snarare, inte mer dock. Mest så att det skulle bli en god röra med honungen. Fast när jag tänker efter så var det bara honung/russin i burken förra lördagen. Får bli det imorgon.

@Scratch
Låter lite oroväckande. Är rätt beroende av konditionen. Mina löpningar i veckan gick ju ändå bra men jag ligger som sagt högt i kolh och är tidigt in i omläggningen.

Anpassningen går snabbare ju mer strikt du är. Det är alltså en avvägning mellan hur mycket stryk du vill ta i början kontra hur snabbt du vill nå din topp igen. Ju större mängd (inte andel, däremot påverkar GI) kolhydrater du är van att äta innan du börjar, desto värre kommer det (troligtvis) vara i början vid anpassningen.

När du utesluter kolhydrater blir kroppen bättre på att förbränna fett, eftersom det ju blir huvudenergin. Äter man så mycket protein att man inte är i ketos (jfr. Grandmasters "termogena diet") får du inte ketosens muskelbesparande effekter (minskat glukosbehov), plus att du, som sagt, inte anpassar kroppen till fettdrift då protein är ungefär lika med socker (med kass konverteringsgrad).

Mitt råd, som jag själv hade gjort det, är att ta smällen i början istället för att dra ut på den.

Hoppas du blir kvitt dina problem snart, mikaelJ

Tack. *snörvel*

Med min kolh/fett-ratio finns det någon risk att jag inte hamnar i ketosis?

Dagens intag slutade ungefär på:
3700kcal
F 300g K 40g P 150g

Ser utmärkt ut. Se Hur vet jag att jag är i ketos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ThreadId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup#que stion_12)

mikaelj
2009-03-14, 09:36
Ja särskilt väldigt kolhydratkrävande varianter som fotboll. Fotboll är ju en väldigt intervallbaserad idrott och även om 90 minuters fotbollsmatch mycket sällan förbrukar lika mycket energi som t.ex. 90 minuter medelintensiv distanslöpning töms ofta glykogendepåerna rejält. Redan efter kanske 60 minuter.

När vi i korplaget spöade det lokala F96-laget häromsistens ;-) tyckte jag inte att det var ett problem jämfört med innan. Vilket kanske inte säger så mycket, hehe.

Just att det är intervall och inte maxfart hela tiden tror jag är en fördel i form av att kroppen hinner skyffla runt syre i kroppen under pauserna. Jag har absolut inget stöd för det någonstans, utan det är från egna erfarenheter och vilda gissningar. Någon får gärna korrigera och berätta hur det funkar!

Eddie Vedder
2009-03-14, 09:49
När vi i korplaget spöade det lokala F96-laget häromsistens ;-) tyckte jag inte att det var ett problem jämfört med innan. Vilket kanske inte säger så mycket, hehe.

Jag spelade en halv säsong i ett division 5-lag efter att jag slutat i Degerfors IF:s Tipselitlag. Vi vann många matcher där spelarna kom direkt från fest och knappt var nyktra. Men grattis till vinsten över F96, LCHF har fått ytterligare ett "bevis".:D

Just att det är intervall och inte maxfart hela tiden tror jag är en fördel i form av att kroppen hinner skyffla runt syre i kroppen under pauserna. Jag har absolut inget stöd för det någonstans, utan det är från egna erfarenheter och vilda gissningar. Någon får gärna korrigera och berätta hur det funkar!

Jag hade inte skrivit som jag gjorde om det inte vore så att du har fel, fotboll ÄR en glykogentömmande idrott.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10090462?ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16766496?ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

The physical demands in soccer have been studied intensively, and the aim of the present review is to provide an overview of metabolic changes during a game and their relation to the development of fatigue. Heart-rate and body-temperature measurements suggest that for elite soccer players the average oxygen uptake during a match is around 70% of maximum oxygen uptake (VO2max). A top-class player has 150 to 250 brief intense actions during a game, indicating that the rates of creatine-phosphate (CP) utilization and glycolysis are frequently high during a game, which is supported by findings of reduced muscle CP levels and severalfold increases in blood and muscle lactate concentrations. Likewise, muscle pH is lowered and muscle inosine monophosphate (IMP) elevated during a soccer game. Fatigue appears to occur temporarily during a game, but it is not likely to be caused by elevated muscle lactate, lowered muscle pH, or change in muscle-energy status. It is unclear what causes the transient reduced ability of players to perform maximally. Muscle glycogen is reduced by 40% to 90% during a game and is probably the most important substrate for energy production, and fatigue toward the end of a game might be related to depletion of glycogen in some muscle fibers. Blood glucose and catecholamines are elevated and insulin lowered during a game. The blood free-fatty-acid levels increase progressively during a game, probably reflecting an increasing fat oxidation compensating for the lowering of muscle glycogen. Thus, elite soccer players have high aerobic requirements throughout a game and extensive anaerobic demands during periods of a match leading to major metabolic changes, which might contribute to the observed development of fatigue during and toward the end of a game.

Metabolic response and fatigue in soccer. Int J Sports Physiol Perform. 2007 Jun;2(2):111-27.

In elite outfield players, the average work rate during a soccer match, as estimated from variables such as heart rate, is approximately 70% of maximal oxygen uptake (VO2 max). This corresponds to an energy production of approximately 5700 kJ (1360 kcal) for a person weighing 75 kg with a VO2 max of 60 ml kg-1 min-1. Aerobic energy production appears to account for more than 90% of total energy consumption. Nevertheless, anaerobic energy production plays an essential role during soccer matches. During intensive exercise periods of a game, creatine phosphate, and to a lesser extent the stored adenosine triphosphate, are utilized. Both compounds are partly restored during a subsequent prolonged rest period. In blood samples taken after top-class soccer matches, the lactate concentration averages 3-9 mM, and individual values frequently exceed 10 mM during match-play. Furthermore, the adenosine diphosphate degradation products--ammonia/ammonium, hypoxanthine and uric acid--are elevated in the blood during soccer matches. Thus, the anaerobic energy systems are heavily taxes during periods of match-play. Glycogen in the working muscle seems to be the most important substrate for energy production during soccer matches. However, muscle triglycerides, blood free fatty acids and glucose are also used as substrates for oxidative metabolism in the muscles.

Energy demands in competitive soccer. J Sports Sci. 1994 Summer;12 Spec No:S5-12.

Det har studerats väldigt mycket. Men jag gissar att studierna i vanlig ordning är köpta och/eller felaktigt genomförda att jag letat upp dom helt i onödan för du har ju en tendens att vara "aningen" selektiv i vad du tror på och inte tror på.

Sverker
2009-03-14, 10:04
Det skulle vara kul ifall Manchester United kom till Sverige och spelade tre matcher fredag - söndag. Fri tillgång på LCHFmat skulle de få.
Låt dem spela mot Kalmar, Helsingborg och Degerfors.

Jag skulle satsa en stor summa pengar på Degerfors i sista matchen på söndagen:D

Eddie Vedder
2009-03-14, 10:19
Jag skulle satsa en stor summa pengar på Degerfors i sista matchen på söndagen:D

Du skulle bli fattig.:D Jag antar att du skojar men i vilket fall som helst hade det inte ens behövt handla om suboptimal kost. Nivåskillnaderna är så enorma att Manchester skulle vinna om hela helgen bestått av enbart kaffekask.

Faktum är att jag förra veckan pratade med min f.d. skoltränare och han hade varit i Manchester och följt Uniteds träning osv under ett par dagar. Vi diskuterade just kosten och en punkt var faktiskt just det att i deras restaurang var kosten generellt sett fetare än vad han är van vid från svenska klubbar. Givetvis ingen LCHF-kost men likväl fetare än vad han uppfattar som "typisk svensk fotbollskost".

mikaelj
2009-03-14, 10:22
Jag hade inte skrivit som jag gjorde om det inte vore så att du har fel, fotboll ÄR en glykogentömmande idrott.

Klart det är, jag har inte sagt något annat heller! Jag bara presenterade en alternativ vy på varför jag tror att intervallträning funkar bra ändå.

Det har studerats väldigt mycket. Men jag gissar att studierna i vanlig ordning är köpta och/eller felaktigt genomförda att jag letat upp dom helt i onödan för du har ju en tendens att vara "aningen" selektiv i vad du tror på och inte tror på.

Nej nej, det är vi som är köpta!

När vi för kollegor i Storbritannien presenterat den så kallade kostdebatten i Sverige och vad LCHF-företrädarna propagerar för så var det första de sa att ”de måste vara sponsrade av industrin”.

När vi ändå är inne på England...

athos
2009-03-14, 11:10
Enormt stort tack för alla svar. Har en del läsning att catch up on. Är mitt uppe i att förbereda mig för match så det får bli senare.

Ska laga mitt andra och sista mål innan matchen nu- lax m vitkålsmos(vilket faktiskt är mkt godare än vad det låter). Stor sallad på det.

Rapport kommer antingen ikväll eller imorgon.

athos
2009-03-17, 10:47
Hade en del att göra lördag, söndag...Skulle posta detta innan fotbolls-träningen måndag men trådlösa dog. Hann spara som tur är...

Tyvärr gav lördagens match inte så mycket. Däremot gav Måndagen som träningsdags desto mer.

Matchen först då.
Tror nog de flesta som spelat fotboll, oavsett nivå, håller med i detta. Det värsta väderlaget för fotboll är utan tvekan kraftig vind. Snö, regn(vilket bara är trevligt), stark hetta, t.o.m spöregn är att föredra framför hård vind.

De blåste alltså något fruktansvärt i lördags. Och jag har som sagt väldigt svårt att spela i sådana förhållanden. Spelet blir förryckt, utan flyt. Man kan inte mala i löpningarna på samma sätt, står stilla mycket. Framförallt så är det otroligt segt och tråkigt att spela. <Tycker jag det är tråkigt att spela så löper jag gärna inte mer än nödvändigt:)

Var inte ens svettig efter matchen och jag brukar svettas buckets...Kvällen var heller inga problem. Inte trött(inget speciellt iaf), inga känningar av träningsvärk eller kramp. 90 minuters fotboll brukar annars kännas långt in på dagen efter.
Söndagen, som egentligen var vilodag, blev det 30min löpning utomhus. 20min tryckte jag rätt hårt, sedan började orken tryta.

Ett par grejer kan jag iaf ta med mig från matchen:

- Betydligt mer mat under dagen. Lax var inte tillräckligt som sista mål. Behöver något med mer kraft i(kött). Fylla på till tippingpoint 3.5h innan match kanske...Kände mig lite hungrig innan värmningen.

- Orken kändes ok. Inga märkbara tapp. koncentrationen också ok. 90 minuter centralt på mitten blev det.

- Vid ett par tillfällen, efter längre ruscher, så kände jag mot slutet av ruschen något som kan liknas vid mjölksyra i framsida lår. Återhämtningen gick dock ganksa snabbt. Lite oroande ändå.
Annars har låren varit prolemområde #1. Är det någonstans jag känner mig trött/stum lite oftare så är det i mina stora lår.

--------

Måndagens träningsdag kändes fan underbar.

Gymmade ben morgon. Brukar inte ligga nära failure men ville försöka mig på det under det här passet.
Efter att ha kört fram/bak-lår i maskin och hiproll(?) med tunga vikter gick jag på benböj & frivändnigar.

110kg i smith(vilket för mig är godkänt) på benböjen utan större problem. Blev lite yr på sista två.
Frivändningarna kändes lite smått magiska. 60kg med mycket bra teknik/fart, 5x5.

Avslutade med 10 st magvridningar. Vet inte vad dem heter riktigt men man hänger i ställningen för chinups, viker upp benen(som i fällkniven) och kör benen som ett klockur höger, vänster.
Har inte testat den här övningen på ett år kanske- så det är möjligt att jag skulle klarat tio stycken för två veckor sedan också...
Senast jag körde den här övningen klarade jag kanske 4st med väldigt dålig form. Iågr gick 10st med mkt bra form väldigt lätt.

Vägde mig efter passet:
79.8kg
12.7%BF

Äter lätt runt 4000kcal/dag, ofta närmare 5000. Chokladbollar roteras ofta in som mellanmål/kvällsmål.

Kvällens fotbollspass var rätt intensivt. 30-40min smålagsspel i ok tempo. Fokuserade på att löpa, löpa, löpa i alla lägen så att jag tog ut mig ordentligt.
Vi avslutade med 15min lite lättare konditionsträning.

Löpning i långt led runt planen där sise man sprintar fram hela tiden. Kände att jag hade mkt ork. Först mot slutet började morgonens styrka kännas i benen. Som avslutning på löpningen släpptes vi 'fria' i två varv. Jag hade gott om krafter att dra på rätt rejält här- inga problem alls med pumpen alltså, utan det var snarare bara benen som tog stryk- på gränsen till mjölksyra sista varvet.
När vi var klara flåsades det rejält runt omkring mig medans jag ganksa så snabbt återhämtade mig.

Idag ska jag försöka hinna med ett HIIT-pass. Kroppen är riktigt trött nu, men fram tills ikväll ska jag nog vara återställd.
----------------

Om någon undrar något om kost/träningen/ekonomi(loggar faktiskt allt) så är det bara att fråga.

Komemr forsätta veckan igenom och troligtvs nästa vecka också. Än så länge passar den här typen av kost mig ypperligt.

Fattar det egentligen inte. Väntar bara på att kilona/BF% ska drar iväg utav bara helvete, men det händer ingeting. Känner mig lean och inte alls svullen, vilket jag gjorde rätt ofta under tallriksmodellen.

------------

Har ett par frågor till dig mikaelj(eller någon annan för den delen) angående carbups.
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=113198771
Titta på:
Post#1 TKD Post#5 TCD

Vet att du hade en tr¨d igång på ifokus, något om cyklisk kolh.laddning(?). Det blev väl inget med det eftersom du blev sjuk? Är detta något liknande? Känns som det blir rätt mkt kolh.- speciellt i samband med träningen då. Kolhydrater som tydligen inte ska räknas mot övriga kolhydratintaget...

Dessutom så verkar alla på det forumet(även de som tränar hårt) ligga väldigt lågt i kalorier. Det skrivs mycket om kaloriminus, som vid deff ungefär. Många äter t.o.m mer proteiner än fett.

Äter jag för mycket undrar jag då? Alla är olika, visst. Men nu ligger ju jag otroligt högt i kalorier. Får prova mig fram, jag vet. Men när du tittar på min träning/kost, känner du spontant då att jag ligger för högt?

Hittade också den här länken:
http://www.phlaunt.com/lowcarb/nutrientCalc.php

För jag in mina siffror där så ska jag äta 2800kcal för att bibehålla min vikt(bara 200g fett).

Ska ta och läsa igenom alla länkar och inlägg i tråden ordentligt ikväll. Än en gång, tack!

mikaelj
2009-03-17, 11:13
Vet att du hade en tr¨d igång på ifokus, något om cyklisk kolh.laddning(?). Det blev väl inget med det eftersom du blev sjuk?

TKD var det jag tänkte på, skrev fel. Men jag kommer inte gå vidare med det, ser ingen poäng längre. Jag var lite överentusiastisk efter att ha läst massa på internätet.

(det blev förresten ingenting med någonting i vintras på grund av mina @#$! förkylningar)

joko
2009-03-17, 12:07
Finns det något samband mellan @#$! förkylningar (sic) och LCHF-kost?

Kischen
2009-03-17, 12:45
Finns det något samband mellan @#$! förkylningar (sic) och LCHF-kost?

Förkylningar beror på virus. Håll dig borta från människor och du slipper vara sjuk så ofta;)

joko
2009-03-17, 12:59
Förkylningar beror på virus. Håll dig borta från människor och du slipper vara sjuk så ofta;)

Det vet jag, och lever därefter, jag kan inte ens minnas när jag var sjuk senast. :)

Men om man antar att man inte kan slippa undan alla virus ändå och att immunförsvaret behöver tampas med de som slipper in, då blir det väl ändå en kostrelaterad fråga?

mikaelj
2009-03-17, 13:16
Det vet jag, och lever därefter, jag kan inte ens minnas när jag var sjuk senast. :)

Men om man antar att man inte kan slippa undan alla virus ändå och att immunförsvaret behöver tampas med de som slipper in, då blir det väl ändå en kostrelaterad fråga?

Många säger att de blir mer sällan blir förkylda på LCHF-kost. Det spekuleras i forskarvärlden att en obalans omega-6 försämrar immunförsvaret. Oavsett anledningen verkar LCHF alltså ha en positiv inverkan på hälsan.

För mig själv innebar det att förkylningen kom ett par månader senare än vanligt.

RandomC
2009-03-17, 13:23
Jag har för mig att en kolhydratsfattig kost har en hämmande effekt på immunförsvaret.

mikaelj
2009-03-17, 13:27
Jag har för mig att en kolhydratsfattig kost har en hämmande effekt på immunförsvaret.

Det stämmer inte in på de observationer som gjorts.

Sedan kan man fråga sig vad i LCHF som har gett hälsovinsterna. Vissa blir av med sin astma av att undvika spannmål och baljväxter. För andra kan det vara gluten de oveterligen varit överkänsliga mot.

joko
2009-03-17, 13:28
Många säger att de blir mer sällan blir förkylda på LCHF-kost. Det spekuleras i forskarvärlden att en obalans omega-6 försämrar immunförsvaret. Oavsett anledningen verkar LCHF alltså ha en positiv inverkan på hälsan.

För mig själv innebar det att förkylningen kom ett par månader senare än vanligt.

Hmm, låt se. Två utsagor som börjar med 'Många säger...' och 'Det spekuleras...' leder till slutsatsen att det verkar som om LCHF har en positiv inverkan. :)

Snyggt ;)

Jag har själv aldrig testat just LCHF, jag har dock levt på ketogen diet (experimentell som jag är) såväl som icke-ketogen men jag ahr inte märkt nån skillnad. Men då har jag ju alltså inte några årliga förklylningar eller influensor, kräksjukor....och whatever det nu är folk har.

RandomC
2009-03-17, 13:31

Sedan kan man fråga sig vad i LCHF som har gett hälsovinsterna. Vissa blir av med sin astma av att undvika spannmål och baljväxter. För andra kan det vara gluten de oveterligen varit överkänsliga mot.

Ja, en hämning av immunförsvaret.

Vilka observationer?

mikaelj
2009-03-17, 13:34
Ja, en hämning av immunförsvaret.

Vilka observationer?

KiF, om du inte är allergisk mot "anekdotiska bevis".

RandomC
2009-03-17, 13:42
KiF, om du inte är allergisk mot "anekdotiska bevis".

Jo tyvärr. Nu har jag ju inga bevis jag heller men om vi har tur finns det säkert någon som har koll på läget

mikaelj
2009-03-17, 13:48
Jo tyvärr. Nu har jag ju inga bevis jag heller men om vi har tur finns det säkert någon som har koll på läget

Då har vi inte så mycket mer kvar att göra än att helt enkelt lita på de som lovprisar LCHF för att de blivit kvitt sina täta förkylningar.

Eddie Vedder
2009-03-17, 14:05

Du ska ha cred för den formuleringen, man kan ju nästan luras att tro att du faktiskt har något som stödjer det.;)

I vanlig ordning återkommer jag till att påpeka att även jag läser mycket på LCHF-bloggar och jag gläds över varenda anekdotiskt bevis som ploppar upp om folk som får bättre hälsa, blodvärden, blodsockernivåer, viktreglering, magbekymmer som upphör, bättre energi, bättre sömn ja allt vad nu folk påstår sig uppleva. Grattis till dom!:)

Men tar du även en titt på faktiska studier ser du att glukosintag förefaller kunna vara positivt för att motverka infektioner hos den som tränat. Och då pratar vi ju om observationer som hart gjorts OCH dokumenterats i vetenskaplig litteratur. Du skulle tjäna på att vara LITE objektiv i din retorik mikaelj.

mikaelj
2009-03-17, 14:17
Men tar du även en titt på faktiska studier ser du att glukosintag förefaller kunna vara positivt för att motverka infektioner hos den som tränat. Och då pratar vi ju om observationer som hart gjorts OCH dokumenterats i vetenskaplig litteratur.

Nu var ursprungsfrågan huruvida LCHF leder till förkylningar, inte som du tog upp att bristen på energi (protein, kolhydrater) vid stress ger infektioner.

För att korta ned mitt långa svar: "Nej, LCHF leder inte till förkylningar".

Nöjd? :-)

Eddie Vedder
2009-03-17, 14:19
Nöjd? :-)

Ja det börjar ta sig:D

Kischen
2009-03-17, 14:19
Vad jag förstått så är man ganska chanslös om man får in förkylningsvirus i näsan, så hur mycket spelar egentligen immunförsvaret in?

mikaelj
2009-03-17, 14:21
Vad jag förstått så är man ganska chanslös om man får in förkylningsvirus i näsan, så hur mycket spelar egentligen immunförsvaret in?

Bra fråga. När du väl fått ett förkylningsvirus sätter väl immunförsvaret igång och attackerar det? Eller hur funkar det?

Kischen
2009-03-17, 14:31
Bra fråga. När du väl fått ett förkylningsvirus sätter väl immunförsvaret igång och attackerar det? Eller hur funkar det?

Javisst men hur visar sig ett bra/dåligt immunförsvar? Att man blir oftare sjuk eller "värre" sjuk?

Eddie Vedder
2009-03-17, 14:34
Att man blir oftare sjuk eller "värre" sjuk?

Antagligen båda. Oftare sjuk, mer sjuk, längre tid från dess att infektionen slagit till tills dess att man blir frisk.

Vanligt fenomen hos idrottare vid kroniskt energiunderskott, googla "The Female Athlete Triad" för extremt tydliga exempel. SÅ extremt tar det förstås lång tid innan det blir men det är fortfarande väldigt talande.

Kischen
2009-03-17, 14:44
Antagligen båda. Oftare sjuk, mer sjuk, längre tid från dess att infektionen slagit till tills dess att man blir frisk.

Vanligt fenomen hos idrottare vid kroniskt energiunderskott, googla "The Female Athlete Triad" för extremt tydliga exempel. SÅ extremt tar det förstås lång tid innan det blir men det är fortfarande väldigt talande.

Hur påverkar hård träning immunförsvaret?

Jag tänkte mer hur det skulle visa sig för Gösta 76 som inte tränar och då räckte din första mening bra :thumbup:

mikaelj
2009-03-17, 14:49

Hård träning utan tillräcklig återhämtning (vila, energi, näringsämnen) påverkar immunförsvaret starkt negativt.

"Lagom är bäst"

RandomC
2009-03-17, 14:59
Men tar du även en titt på faktiska studier ser du att glukosintag förefaller kunna vara positivt för att motverka infektioner hos den som tränat. Och då pratar vi ju om observationer som hart gjorts OCH dokumenterats i vetenskaplig litteratur. Du skulle tjäna på att vara LITE objektiv i din retorik mikaelj.

Skulle du ha lust att länka om du har någon tillgänglig?

Eddie Vedder
2009-03-17, 15:01

Det sänker immunförsvaret, ju hårdare desto mer. Jag skulle gissa att uthållighetsträning på hög nivå är "värst" då syreomsättningen i cellerna bildar fria radikaler.

Även immunförsvarets påverkan kan liknas med musklernas alltså, ökad påfrestning men positiv effekt om man åstadkommer superkompensation (tillräckligt energiintag, mikronutrienter, antioxidanter, vila etc.).

Mycket tillskottsförsäljarsnack bygger på det. Man har sett positiv inverkan av något på t.ex. extremsportare och/eller gamla/sjuka och försöker då sälja med samma argument gentemot personer på genomsnittlig Kolozzeumnivå.

Eddie Vedder
2009-03-17, 15:13

Det finns väldigt många studier och flera visar även att kolhydrater inte gör någon skillnad bör tilläggas.

Här är en review om olika supplementering som förekommer genom påstådd effekt på immunförsvaret, både de som verkar kunna fungera och de som inte gör det (typ glutamin:D).

Abstract
Multiple components of the immune systems in athletes exhibit transient dysfunction after prolonged, heavy exertion. During this "open window" of impaired immunity, pathogens may gain a foothold, increasing infection risk. Nutritional supplements have been studied as countermeasures to exercise-induced immune changes and infection risk. This review focuses on findings from recent exercise-based studies with macro- and micronutrient supplements, and "advanced" immunonutrition supplements including β-glucan, curcumin, and quercetin. Results from these studies indicate that immunonutrition supplements have the potential to lessen the magnitude of exercise-induced perturbations in immune function and to reduce the risk of upper respiratory tract infections.

[...]

Carbohydrate beverage supplementation (∼60 g sugar/h) during prolonged and intensive exercise has a strong effect in lowering plasma levels of cortisol, epinephrine, and inflammatory immune responses including blood neutrophil and monocyte counts, and cytokines.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/120086342/HTMLSTART

Immunonutrition support for athletes. Nutrition Reviews. Vol. 66(6):310–320

A.Steinbach
2009-03-17, 15:13

Här har du en som är relaterad

Exercise, nutrition and immune function
Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 115–125

RandomC
2009-03-17, 15:39
Tack till båda.

athos
2009-03-17, 17:22
Inhandlade ketostix idag också- gjorde precis ett test.

Keto-Diabur-Test 5000(Accu-Check):
Hamnade på ljuslila vad gäller ketoner. 50mg/dL

Om jag läser av glukosen rätt så hamnade jag på negative(ändrar inte färg alls).

Sverker
2009-03-17, 18:58
Enda gången du kan få positivt på både glukos och ketoner är vid obehandlad diabetes.

Möjligen kan en fullt frisk få spår av glukos i urinen efter ett stort intag av kolhydrater vid en måltid.