handdator

Visa fullständig version : Strålande smärta i armbåge


Phasio
2009-03-13, 15:34
Hej, Nu har jag åkt på mig en skada av nått slag. Får ont i armbågen när jag tränar triceps en strålande känsla som sprider sig över hela armen kan man säga. Har provat att trycka på området men kan ej få fram någon smärta.

Nu så här efter passet känner jag mest av runt armbågsområdet och ner på underarmen nedre yttre sida mest en lätt avslappnad ömhet kan man säga.

Tror att det hela blev värre när jag körde liggande tricepspress med rak skivstång. När jag kör dips har jag inga problem alls och likaså smal bänkpress.
Vanlig bänpress är inga problem, men en gång när jag skulle lyfta av stången från ställningen till startposition fick jag en smärta i armbågen vid avlyftet. Kommer ej ihåg om jag hade känningar redan då.

Övningar jag undviker är framförallt fria stänger med press från pannan.

Har tränat seriöst i många år och började med träningen för ca ett halvårsen efter ett långt uppehåll. Frågan är om man velat för mycket och styrkan har gått längre fram i utvecklingen än vad leder och sener musklefästen har hunnit med?

Har även en skada i övre delen av ryggen vid sidan om skulderbladet (latsområdet) efter en tung knäböjsrepetion. känner av detta när jag kör sittande millitärpress tex

Mvh
Kristian Möller

Martin Löwgren
2009-03-13, 17:54
Tror att det hela blev värre när jag körde liggande tricepspress med rak skivstång. Sänker du stången mot pannen eller kör du bakom nacken (som man ska köra)?

Mvh

Phasio
2009-03-13, 18:55
Sänker du stången mot pannen eller kör du bakom nacken (som man ska köra)?

Mvh

Jag har kört bakom nacken nu sen jag startade upp träningen igen. blir ju liten häveffekt i nedre läget när man kör så och på så vis känns det rent teoretiskt att det skulle bli mindre belastning på armbågarna då. Jag hade smärtan redan innan jag körde den övningen men så dum som man är så lastar man på och kör till failuere ändå, den raka har vart värre för mig än exempelvis ez-stången.

Mvh
Kristian

Phasio
2009-03-14, 17:30
med vila från fredagens armpass känner jag nu en lätt avdomnad känsla i underarm ut till fingrarna inte mycket men ändå så att man känner. Har visserligen inte använt armen så mycket nu efter smärtan från senaste passet.

Jag har undersökt lite på nätet, klämd nerv i armbågsleden tro? den som går från nacken ut till underarmen. Om den kan ge upphov till jobbig smärta vid tricepsträning ut i armbågsleden. När smärtan är som mest och man kör lite tyngre så vill kroppen reducera kraften ganska mycket och det märks vid första repetionen svårt att kunna lyfta vikten. Då gäller det oavsett om jag kör biceps eller triceps.

Mvh
Kristian

Martin Löwgren
2009-03-14, 22:40
Jag har kört bakom nacken nu sen jag startade upp träningen igen. blir ju liten häveffekt i nedre läget när man kör så och på så vis känns det rent teoretiskt att det skulle bli mindre belastning på armbågarna då. Jag hade smärtan redan innan jag körde den övningen men så dum som man är så lastar man på och kör till failuere ändå, den raka har vart värre för mig än exempelvis ez-stången.

Mvh
Kristian

Okej, bra för mot pannan är ingen höjdare för leden.

Du kan ha klämt in nervus radialis, medianus eller ulnaris i armbågsnivå. Vilka fingrar har du symptom i och är motorik eller sensorik påverkad?

mvh

Phasio
2009-03-15, 00:18
Okej, bra för mot pannan är ingen höjdare för leden.

Du kan ha klämt in nervus radialis, medianus eller ulnaris i armbågsnivå. Vilka fingrar har du symptom i och är motorik eller sensorik påverkad?

mvh

Det känns som att det utgår från lillfingret. Och jag tycker det verkar som att det skulle kunna vara den nerven som orsakar när man får en smäll i armbågen då det blir stickningar osv.

Jag kände på området nu i armbågen och jag får det till att det är runt området där stora tricepsfästet fäster vid armbågen. Och mellan leden och triceps innifrån innanför skelettknölen och nån centimeter upp mot triceps stora huvud så att säga.

ja den är lite påverkad, det är så man stör sig på det men inte så mycket mer. Man stör sig mest (märker av det) när man är avslappnad. Om jag t ex kör rygg på gymmet märker jag inte något.

En fråga med bara.. kan en nerv i kläm i armågen ge upphov till smärta i armbåge? för nervens syfte är att ge signal till hjärnan att nått inte är som det ska?

Eller är det så att armbågen kan vara helt okej men att det är nerven som är felet så man lurar sig själv bara?

Tack för dina svar.

Mvh
Kristian Möller

Martin Löwgren
2009-03-15, 00:56
59886

59887

Ja den kan ge ifrån sig smärta om den är inklämd eller har hoppas ur sulcus nervi ulnaris, men vanligast vid nervus ulnaris (cpnerven aka änkestöten) påverkan är känsel bortfall i lillfingret och viss svaghet i finmotoriken i de innerverade musklerna.

/Axon

Phasio
2009-03-15, 11:38
59886

59887

Ja den kan ge ifrån sig smärta om den är inklämd eller har hoppas ur sulcus nervi ulnaris, men vanligast vid nervus ulnaris (cpnerven aka änkestöten) påverkan är känsel bortfall i lillfingret och viss svaghet i finmotoriken i de innerverade musklerna.

/Axon


Okej, viss svaghet känner jag igen samt känselbortfall. vad gör man här näst ska man gå till vårdcentralen eller någon annan. Jag förmodar att det inte kommer försvinner av sig själv eller?

Mvh
Kristian

challe balle
2009-09-04, 11:37
Liten Bump!
Känner igen mig precis i syndromen i den här tråden. Någon som vet hur man ska göra för att bli kvitt problemen? Är det farligt att forsätta träna men den typen av smärta? (Känner mest smärta vid bicepsträning så som pullups men även vid Grip träning)

Skulle uppskatta förslag på hur jag ska göra för att bli av med smärtan.

johanar
2009-09-04, 16:03
Liknande problem för mig när jag tränade förut.. cable pushdown med rep (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdownRope.html) fungerade bättre så jag hade den som enda tricepsövning. Nu kör jag nybörjarprogrammet men vi får väl se vad som fungerar när jag gör över till 2-split.

Phasio
2009-12-14, 21:48
Jag kan nämna att jag inte känner av smärtan numera. Kommer inte ihåg hur jag har gjort men numera kör jag knappt triceps längre då jag tränar styrkelyftinriktat.

Trodligaste orsaken till att smärtan är borta är vilan från tricepsträningen.

Numera har jag fått problem med axlen istället från bänkpressen så alltid är det något som strular.