handdator

Visa fullständig version : Anser ni att alkohol bör vara olagligt?


Trance
2009-03-13, 14:27
Anser ni att man samhället bör arbeta för att göra alkohol illegalt att dricka och sälja?

Brukar ni det själva och i så fall spelar den enorma skadan det gör på samhälle och individer i form av alkoholskador, misshandel, förstörda familjer och rattfylla någon roll? Reflekteras det över att man stödjer en sådan industri som resulterar i detta?

Detta är ej en drog eller cannabis-tråd. Det finns andra trådar för det. Detta är enbart för de som i någon form stödjer alkohol-industrin.

Nitrometan
2009-03-13, 14:31
Anser ni att man samhället bör arbeta för att göra alkohol illegalt att dricka och sälja?
Nej.

Detta är enbart för de som i någon form stödjer alkohol-industrin.
Vem/vad är alkohol-industrin?

Snobbe
2009-03-13, 14:33
Jag anser inte att det borde vara olagligt. Angående hur folk reagerar under alkohol berusning så finns det alltid idioter.

Exdiaq
2009-03-13, 14:33
Anser ni att man samhället bör arbeta för att göra alkohol illegalt att dricka och sälja?

Nej. Däremot ska samhället jobba för att upplysa om riskerna med ett missbruk av alkohol.


Brukar ni det själva och i så fall spelar den enorma skadan det gör på samhälle och individer i form av alkoholskador, misshandel, förstörda familjer och rattfylla någon roll? Reflekteras det över att man stödjer en sådan industri som resulterar i detta?

Sådant som händer tyvärr. Ett förbud skulle förmodligen bara göra saker ännu värre.

J.V
2009-03-13, 14:35
Hade inte haft något emot ett förbud.

Och ja, jag brukar själv.

Dreas
2009-03-13, 14:36
Tycker det borde vara olagligt! Men det går inte att göra idag, helt omöjligt!

Jag har sett alkoholens påverkningar på samhället på de flesta vis, det är ju ingen skön syn direkt.

Japp jag dricker gladerligen några gånger i kvartalet.

Frost
2009-03-13, 14:37
En fråga som förmodligen väcker dubbelmoral hos de allra flesta och gör argumentationen lite avig. Jag tycker inte det ska illegaliseras då jag själv stundom finner en viss tillfredställelse i brukandet. Sammtidigt finns del en hel del personer jag aldrig någonsin skulle vilja se ta ett glas. Det finns väl egentligen inga goda argument för att alkohol ska vara legalt, ändå tycker jag att det bör förbli så. Som sagt så lyser dubbelmoralen igenom ganska snabbt. Det är en intressant frågeställning.

coxie
2009-03-13, 14:42
Nope jag tycker inte alkohol ska förbjudas då jag gillar att dricka både för smaken och för ruset.

von huff
2009-03-13, 14:46
Nej om skulle inte gör nåt för mig om det var det

stafh
2009-03-13, 14:47
Tycker det ska vara upp till var och en vad man vill stoppa i sig.

young_george
2009-03-13, 14:48
+1 på stafh

Delta_
2009-03-13, 14:49
Det borde göras mindre åtkomligt för att minska skadorna på samhället.

kaer
2009-03-13, 15:17
Tycker inte det borde vara olagligt, jag dricker själv.

En poll kanske inte hade varit så dumt?

Yes
2009-03-13, 15:20
Fan vad många sådana här trådar det ska vara nu...

Jag tycker alkohol, knark, vapen och prostitution ska vara lagligt.

Nitrometan
2009-03-13, 15:22
Jag tycker alkohol, knark, vapen och prostitution ska vara lagligt.
Alla ska få göra vad de vill ffs!

Whistler
2009-03-13, 15:23
Tar gärna en tvåa whiskey eller cognac någon gång då och då och tycker det är jättetrevligt, men skulle en omröstning för alkoholförbud ske så skulle jag definitivt rösta för förbudets genomförande. En poll vore trevligt. :)

Whistler
2009-03-13, 15:24
Jag tycker alkohol, knark, vapen och prostitution ska vara lagligt.

Varför ska vapen vara olagliga? Det är inte de lagligt införskaffade vapnena som används i mängdbrotten, utan de som redan är olagliga att inneha. :smash:

Alexton
2009-03-13, 15:26
Tycker det ska vara upp till var och en vad man vill stoppa i sig.

+1

klippkort på alkohol skulle nog inte vara något större problem. Om du inte klarar av att hantera det ryker ditt kort (ungefär som körkort) och du får inte handla alkhol.

Guybrush
2009-03-13, 15:30
Nej det skall absolut inte vara olagligt. Jag vill inte lida bara för att vissa puckon inte kan sköta sitt intag!

Jag dricker gladeligen några gånger i månader. Ett förbud skulle bara återigen öka hembränningen och med tanke på hur otroligt lätt det är att tillverka relativt stora mängder sprit så kommer det antagligen bara att öka konsumtionen.

Yes
2009-03-13, 15:31
Alla ska få göra vad de vill ffs!
Bara det inte kränker någon annans rättigheter så...

Varför ska vapen vara olagliga?
Varför frågar du mig det?

Dreas
2009-03-13, 15:33
Nej det skall absolut inte vara olagligt. Jag vill inte lida bara för att vissa puckon inte kan sköta sitt intag!

Jag dricker gladeligen några gånger i månader. Ett förbud skulle bara återigen öka hembränningen och med tanke på hur otroligt lätt det är att tillverka relativt stora mängder sprit så kommer det antagligen bara att öka konsumtionen. Det rör ju inte bara några puckon, det kostar staten väldigt många miljoner varje år för brott, dödsfall, vård osv. Det är en beroendeframkallande drog som skördar många liv varje år.

Herr Oberst
2009-03-13, 15:34
Denna frågan löser sig själv när muslimerna kommer till makten

Guybrush
2009-03-13, 15:35
klippkort på alkohol skulle nog inte vara något större problem. Om du inte klarar av att hantera det ryker ditt kort (ungefär som körkort) och du får inte handla alkhol.

På sätt och viss kan jag hålla med här. Ett system för att förhindra idioter från att dricka sprit vore bra. Vissa snedtänder fullständigt efter några öl och de ska fanimej inte dricka!

Hur aspackad jag än blir har jag fortfarande hjärnan med mig, åtminstone vad gäller att skada andra människor. Jag har aldrig hamnat i så mycket som ett tjafs på krogen, medan dessa enstaka individer går och letar efter någon att slå på käften. 99% av folket blir lugna/avslappnade av sprit, resten blir vansinniga. Varför skall majoriteten alltid lida för att några få dumkn---ade idioter inte kan sköta sig?

Det rör ju inte bara några puckon, det kostar staten väldigt många miljoner varje år för brott, dödsfall, vård osv. Det är en beroendeframkallande drog som skördar många liv varje år.

Det är fortfarande en väldig minoritet. Jag håller med dig, det kostar enorma summor pengar, men låt oss istället ta itu med de få som inte kan hantera alkoholen och inte förbjuda hela landet från att njuta av en whisky en lördagskväll.

Baan
2009-03-13, 15:36
Tar gärna en tvåa whiskey eller cognac någon gång då och då och tycker det är jättetrevligt, men skulle en omröstning för alkoholförbud ske så skulle jag definitivt rösta för förbudets genomförande. En poll vore trevligt. :)

Inte konstigt att ni nykterister är för ett förbud.

Trance
2009-03-13, 15:39
Vem/vad är alkohol-industrin?

Vad tror du avses?

palme
2009-03-13, 15:42
nej!

Baan
2009-03-13, 15:42
Vad tror du avses?

http://www.friendsofmacedonia.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/MakingRakija.jpg

Vill du verkligen göra honom arbetslös?! VILL DU DET?!!!? VA?

xodd
2009-03-13, 15:44
Förbud, mjae. Däremot hade jag gärna sett ett att drängfulla rackare som e ute på karatefylla varje fredag och lördag förbjöds köpa alkohol. En aningens naivt men hade det funkat så hade det varit underbart.

Tycker precis som Whistler att en whiskey kan va riktigt fint till lite skön musik. All större alkoholkonsumption får mig bara att må förjävla dåligt 2 dagar efteråt. Men by all means, folk som vill ut o supa skallen av sig kan väl få göra det.

Whistler
2009-03-13, 15:46
Varför frågar du mig det?

:::EDIT:::
Ooops, my bad. Jag läste "olagligt" där du skrev "lagligt". Nevermind.

young_george
2009-03-13, 15:46
Haha, för du precis skrev att du är för ett vapenförbud. :Virro

Nej, han skrev tvärt om.

Nitrometan
2009-03-13, 15:52
Vad tror du avses?
Kanske: http://www.pernod-ricard.com/

Eller: http://www.suntory.com/

Men det är två olika företag. Stödjer jag det ena genom att köpa produkter från det andra?

Lelle Pelle
2009-03-13, 16:04
Nej för bövelen. Det är gott och jag gillar det lilla rus som det ger. Att andra inte kan kontrollera sitt intag är inte mitt problem.

Osten80
2009-03-13, 16:13
Världen hade förmodligen sett rätt mycket trevligare ut om inte alkohol hade funnits, men ett förbud hade bara inneburit ännu mer problem. Tyvärr är alkoholen här för att stanna, med allt vad det innebär.
Jag har tidigare druckit kopiösa mängder, men nuförtiden känner jag bara avsmak för alkoholkulturen, och dricker ingenting sedan ett par år tilbaka. Gräs är drogen för mig.

stafh
2009-03-13, 16:57
Angående vapen så är det ju lite annorlunda. Vapen har ju det primära syftet att skada andra. Droger etc har ruset som primärt syfte.

För övrigt tycker jag alkohol/droglicens var en bra idé. Beter man sig som en idiot när man är påverkad ryker ruskortet.

Ganymedes
2009-03-13, 17:38
Olagligt: nej
De som sköter sin alkoholkonsumtion och finner den vara angenäm ska inte behöva lida för att vissa arslen inte klarar att hantera den.

Ska vi sluta sälja knivar på Ikea för att det ibland begås mord med kniv?

Nitrometan
2009-03-13, 17:49
Ska vi sluta sälja knivar på Ikea för att det ibland begås mord med kniv?
Kanske det: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127680

ceejay
2009-03-13, 17:54
nä....

Smml
2009-03-13, 17:57
Fan vad många sådana här trådar det ska vara nu...

Jag tycker alkohol, knark, vapen och prostitution ska vara lagligt.

Alkohol och knark? Är inte alkohol knark?

Trance
2009-03-13, 17:57
Olagligt: nej
De som sköter sin alkoholkonsumtion och finner den vara angenäm ska inte behöva lida för att vissa arslen inte klarar att hantera den.


Problemet är väl att väldigt många oskyldiga och barn råkar ut för dessa arslen. Det finns rätt många som växt upp med en alkoholist som har fått betala för din njutning om och om igen, för att inte tala om alla måste betala på skattsedeln.

shut teh face
2009-03-13, 18:03
Jag tycker det ska förbjudas. Jag tycker om marijuana och dess effekter men jag kan inte nyttja det; för det är olagligt. Och bryr mig föga om alla som gillar alkohol, de får helt enkelt ta smällen för "the big picture". Alkohol skapar enorma problem.

Sen är det sant att idioter är idioter även utan alkohol men det finns en gräns där idioten gör något, och det är större chans om han är påverkad av alkohol.

Hobbes
2009-03-13, 18:03
Olagligt: nej
De som sköter sin alkoholkonsumtion och finner den vara angenäm ska inte behöva lida för att vissa arslen inte klarar att hantera den.

Ska vi sluta sälja knivar på Ikea för att det ibland begås mord med kniv?

+1

Det vore kanske på sin plats att önska lite mer eget ansvar hos individen istället för att skylla allting på alkoholen! Det är ju inte spritbolagen som sätter flaskan till munnen eller lagarna som tillåter alkoholförsäljning!

Man undrar ju hur mänskligheten klarat sig så länge när man ser till hur lite ansvar vi är beredda att ta över våra egna liv!

Nej, jag anser inte att det skall bli olagligt med alkohol!

Smml
2009-03-13, 18:09
Om inte alkoholen är olaglig så borde alla lättare droger vara lagliga. Det är som att tvinga alla att köra bil utan bälte (alkohol) och göra det olagligt att cykla (cannabis)

Danny Devito
2009-03-13, 18:13
Den här tråden gör mig sugen på bärs.

Ganymedes
2009-03-13, 18:13
Problemet är väl att väldigt många oskyldiga och barn råkar ut för dessa arslen. Det finns rätt många som växt upp med en alkoholist som har fått betala för din njutning om och om igen, för att inte tala om alla måste betala på skattsedeln.

Nä, de har inte fått betala för min njutning. De har fått betala för någon annan persons bristande psyke. Förbjud idioter istället.

kidpoker
2009-03-13, 18:14
Hur skulle svenska staten klara sej om det blev alkholförbud?monopol och dubbel moral i ett nötskal.

Hobbes
2009-03-13, 18:16
Om inte alkoholen är olaglig så borde alla lättare droger vara lagliga. Det är som att tvinga alla att köra bil utan bälte (alkohol) och göra det olagligt att cykla (cannabis)

Du är fullt medveten om att det finns nykterister?

Smml
2009-03-13, 18:18
Du är fullt medveten om att det finns nykterister?

Ja men om man vill berusa sig fattar du väl :smash:

Hobbes
2009-03-13, 18:21
Ja men om man vill berusa sig fattar du väl :smash:

Jo, men du skrev alla - det var det jag tyckte inte passade in i ditt exempel!

tp_88
2009-03-13, 18:22
Ja.

Ganymedes
2009-03-13, 18:23
Jag tror nog att enda anledningen till alkoholens juridiska acceptens är historisk. Det går inte förbjuda den nu, när den är så invävd i vårt samhälle. Skulle alkohol "uppfinnas" idag, skulle den vara olaglig. Jämfört med t.ex. marijuana har alkohol inte någon effekt som kan användas i positivt medicinskt syfte. Marijuana har ingen (känd) dödlig dos, det har alkoholen. Det finns ganska många fler exempel på varför marijuana egentligen borde vara lagligt på samma sätt som alkohol (eller snarare för varför alkohol borde vara olagligt).

shadowfire
2009-03-13, 18:26
Det är lite roligt att leka med tanken om ett förbud. Hajja hur hela vår svenska kultur hade förändrats om svenskarna tvingats leva efter förbudet.

Ingen fredagswhisky.
Ingen mer kall öl efter gräsklippningen.
Gymnasiestudenterna får åka runt i sina traktorvagnar och skrika hur bäst och... ja... nyktra de är.
Antalet förhållanden skulle minska radikalt, tills att svensken kommit på hur man raggar nykter
Minst ett av läkemedlen Alvedon/Ipren/Panodil hade försvunnit pga minskad efterfrågan
Midsommarnubben hade ersatts av fun light
Nyårsafton hade folk träffats för saftkalas

Tänker man efter så är det otroligt mkt i vår kultur som bygger på att vi krökar i detta land.

"Expressen 2012: polisen slog till i en samlad razzia mot ett par gävlebor som hade grillfest och nyttjade alkohol på altanen"

von huff
2009-03-13, 18:28
ja och tänk ingen baksmälla, sparade pengar och kanske till och med energi till ett söndagsträningspass:hbang:

Danny Devito
2009-03-13, 18:29
Antalet förhållanden skulle minska radikalt, tills att svensken kommit på hur man raggar nykter

Haha, där har du fan en poäng. :D

Solros
2009-03-13, 18:31
Anser ni att man samhället bör arbeta för att göra alkohol illegalt att dricka och sälja?

Alkohol ska inte förbjudas inom en snar framtid, eller ens överhuvudtaget.
Däremot så anser jag att samhället ska jobba mot att få ett ständigt minskade alkolholintag bland befolkningen, på samma sätt som gjorts med tobak.
Det ska vara upp till var och en att dricka eller röka, men man kan göra väldigt mycket utan förbud. Till stor del handlar det om att förändra människors attityder. Rökning sågs förr som glamoröst, medan idag som lite mindre... vårdat (That's right smokers! Suck it!).
På lång sikt kan man på samma sätt förändra människors syn på alkoholen.

Brukar ni det själva och i så fall spelar den enorma skadan det gör på samhälle och individer i form av alkoholskador, misshandel, förstörda familjer och rattfylla någon roll?
Brukar själv.
Nej, de faktorerna påverkar inte mitt alkoholintag

Reflekteras det över att man stödjer en sådan industri som resulterar i detta?
Nej, reflekteras inte över detta. Outta sight, outta mind-syndromet.

JMRA
2009-03-13, 18:45
Är trött på lagar och ordning då de ändå inte följs. Dags för lite survival of the fittest för några årtionden nu! :D

1911
2009-03-13, 18:46
Det är en mänsklig rättighet att ta en själsrenande karatefylla då och då. Därför bör det vara lagligt.

Gigabyte
2009-03-13, 18:47
Att andra inte kan kontrollera sitt intag är inte mitt problem.
Beror väl på hur man ser det, du får ju betala för det.

stevebc
2009-03-13, 18:47
Utelämnade du pollen medvetet Trance?

Jag anser inte att det bör vara olagligt. Jag har själv mer positiv än negativ erfarenhet med alkohol vad gäller både mig själv och min omgivning.

Nitrometan
2009-03-13, 18:52
Jag har själv mer positiv än negativ erfarenhet med alkohol vad gäller både mig själv och min omgivning.
http://www.hjo3.net/orly/gal1/orly_lemmony.jpg

Jaså du.

Mescreant
2009-03-13, 19:04
Jag är emot ett förbud. Har fått lida av alkoholens baksida och mitt liv hade varit mycket bättre om alkohol inte existerade, däremot tror jag inte ett förbud hade gjort mycket skillnad i det fallet.

Pqman
2009-03-13, 20:43
Problemet är väl att väldigt många oskyldiga och barn råkar ut för dessa arslen. Det finns rätt många som växt upp med en alkoholist som har fått betala för din njutning om och om igen, Klarar du inte av att bruka alkohol är du inte en lämplig förälder. Det är inte alkohol som skall förbjudas, det är din möjlighet att skaffa barn som skall regleras.
för att inte tala om alla måste betala på skattsedeln.Brottsbekämpning är alltid kostsam.

L-Sami
2009-03-13, 21:08
Skulle inte gråta blodiga tårar direkt om alkohol illegaliserades. Har dock inte motivationen att göra någonting åt att det skulle bli olagligt. Det var kul att dricka när man var 18år, men nu får jag bara en massa biverkningar som jag kan vara utan.

stridis
2009-03-13, 21:10
Klarar du inte av att bruka alkohol är du inte en lämplig förälder. Det är inte alkohol som skall förbjudas, det är din möjlighet att skaffa barn som skall regleras.

Say what? En minst sagt kontroversiell människosyn. Är du för tvångssterilisering?

olander08
2009-03-13, 21:15
Tycker jag att det borde vara olagligt? Ja.

Tycker jag att det borde förbjudas i dagsläget? Nej.

Trance
2009-03-13, 21:27
Tycker jag att det borde vara olagligt? Ja.

Tycker jag att det borde förbjudas i dagsläget? Nej.

Varför anser du att det bör vara olagligt och brukar du det själv?

Guybrush
2009-03-13, 22:11
Klarar du inte av att bruka alkohol är du inte en lämplig förälder. Det är inte alkohol som skall förbjudas, det är din möjlighet att skaffa barn som skall regleras.

word

-squat-
2009-03-13, 22:15
Det är ju bara att titta på 30-talets USA och vilka konsekvenser det fick när alkoholen förbjöds.

olander08
2009-03-13, 22:19
Varför anser du att det bör vara olagligt och brukar du det själv?

Det orsakar för mycket skada på samhället och vi skulle klara oss bättre utan, men nu är det så att det inte skulle vara praktiskt möjligt att införa ett förbud då bruket är så utbrett och socialt accepterat.

Jag har inget emot alkohol eller folk som dricker, men jag dricker ytterst sällan för att jag helt enkelt inte tycker om ruset.

Psychological
2009-03-13, 22:27
Hade alkoholen kommit till oss människor nu i dessa dagar hade den absolut blivit klassad som narkotika och blivit förbjuden . Att förbjuda den nu skulle nog inte funka. Sen tycker jag faktiskt att det är värre att supa sig full varje helg än att röka en joint då o då. Alkoholen tär på fler organ i kroppen än gräs och är alltså farligare ;)

-squat-
2009-03-13, 22:32
Hade alkoholen kommit till oss människor nu i dessa dagar hade den absolut blivit klassad som narkotika och blivit förbjuden . Att förbjuda den nu skulle nog inte funka. Sen tycker jag faktiskt att det är värre att supa sig full varje helg än att röka en joint då o då. Alkoholen tär på fler organ i kroppen än gräs och är alltså farligare ;)

Ja. En drog behöver varken vara farlig eller beroendeframkallande för att vara olaglig. Det räcker med att den är en drog dvs. att den ger en euforisk känsla.

joriice
2009-03-13, 22:32
Mindre stök då kanske. Så ja. Men o andra sidan ökad brottslighet, så det funkar inte riktigt tror jag.

Degpekka
2009-03-13, 22:34
Ja, jag tycker det borde bli olagligt. Jag tror även att det är fullt möjligt att genomföra, kommer nog ta lång tid men visst skulle det gå. Det jobbigaste är väl att det ligger så mkt pengar i det hela.

stevebc
2009-03-13, 23:00
Förlåt men det är väl typ obligatoriskt att skriva i såna här trådar när man är full?

Förlåt Degpekka, min nykteristkarriär sträckte sig inte längre än knappa halvåret :P I'm weak man. Nä men alla studentpolare liksom, håller inte.

Pqman
2009-03-14, 00:58
Say what? En minst sagt kontroversiell människosyn. Är du för tvångssterilisering?Ser inget kontroversiellt i att förespråka barnens rätt till en trygg uppväxt framför gravt dysfunktionella människors rätt till att skaffa barn.

m0lle
2009-03-14, 12:36
Ser inget kontroversiellt i att förespråka barnens rätt till en trygg uppväxt framför gravt dysfunktionella människors rätt till att skaffa barn.
Nej, inte alls en kontroversiell människosyn. Åtminstone inte i Tyskland i början av 40-talet.

Pqman
2009-03-14, 12:40
Nej, inte alls en kontroversiell människosyn. Åtminstone inte i Tyskland i början av 40-talet.Du ser inget problem i att en ensamstående tjackhora med grova psykiska och ekonomiska problem kan skaffa barn hur som helst samtidigt som det nu enligt vissa här ska bli straffbart att nyttja alkohol?

m0lle
2009-03-14, 12:47
Du ser inget problem i att en ensamstående tjackhora med grova psykiska och ekonomiska problem kan skaffa barn hur som helst samtidigt som det nu enligt vissa här ska bli straffbart att nyttja alkohol?
"Tjackhora", fint ordval. Du är verkligen en filantrop. (Hur kom amfetaminmissbruk och psykiska störningar in i bilden överhuvudtaget?)

Varför ska inte alkoholister ha samma rätt att skaffa barn som alla andra?

Muskelbyggaren
2009-03-14, 13:05
Självklart ska alkohol inte vara tillåtet. Ser man det medicinskt finns ju inte en chans på jorden att det blivit legaliserat om i dagsläget kommit som en ny drog. Det hade nog snarare blivit klassat bland de tyngre preparaten.

Sen förespråkar jag för den saken inte ett förbud, det är bara naivt att tro att problemet löses på den vägen. Däremot tycker jag man borde sluta med hyckleriet och skylta med vad det faktiskt är. Systembolaget bör i mina ögon vara motsvarigheten till sprututlämning åt narkomaner.

Kombinera butiken med en utställning av allt det elände som alkoholen för med sig. Och säg inte att det är propaganda, att dokumentera storkonsumenterna är väl brukligt när man marknadsför något? Åk hem till alla de tiotusentals familjer som lever med alkoholism och fotografera spya, misshandel och missär.

Muskelbyggaren
2009-03-14, 13:08
"Expressen 2012: polisen slog till i en samlad razzia mot ett par gävlebor som hade grillfest och nyttjade alkohol på altanen"
Haha :D

Pqman
2009-03-14, 13:12
"Tjackhora", fint ordval. Du är verkligen en filantrop. (Hur kom amfetaminmissbruk och psykiska störningar in i bilden överhuvudtaget?)

Varför ska inte alkoholister ha samma rätt att skaffa barn som alla andra?Det var ett exempel på en person som uppenbart saknar förutsättningar för att bli en lämplig förälder men som ändå får möjligheten att ansvara för ett(eller tjugo..) barns uppväxt. ;)

Så jag ställer återigen frågan, ser du något problem i att vem som helst kan skaffa barn hur som helst?

Det vi talar om i den här tråden är ju om vi överhuvudtaget skall tillåta människor att dricka alkohol p.g.a att folk inte klarar av det ansvaret.

Hur kan det anses vara kontroversiellt att tycka att man ska ställa krav på dig som vill bli förälder när det kanske är det allra största ansvarstagandet de allra flesta någonsin tar samtidigt som vi diskuterar ett förbud mot alkohol? ;)

-squat-
2009-03-14, 13:12
Självklart ska alkohol inte vara tillåtet. Ser man det medicinskt finns ju inte en chans på jorden att det blivit legaliserat om i dagsläget kommit som en ny drog. Det hade nog snarare blivit klassat bland de tyngre preparaten.

Sen förespråkar jag för den saken inte ett förbud, det är bara naivt att tro att problemet löses på den vägen. Däremot tycker jag man borde sluta med hyckleriet och skylta med vad det faktiskt är. Systembolaget bör i mina ögon vara motsvarigheten till sprututlämning åt narkomaner.

Kombinera butiken med en utställning av allt det elände som alkoholen för med sig. Och säg inte att det är propaganda, att dokumentera storkonsumenterna är väl brukligt när man marknadsför något? Åk hem till alla de tiotusentals familjer som lever med alkoholism och fotografera spya, misshandel och missär.

:Virro

Muskelbyggaren
2009-03-14, 13:18
Okej, dåligt ordval: jag är inte för ett omedelbart förbud, eller ens inom en längre framtid, eftersom det tyvärr inte är möjligt.

-squat-
2009-03-14, 13:24
Okej, dåligt ordval: jag är inte för ett omedelbart förbud, eller ens inom en längre framtid, eftersom det tyvärr inte är möjligt.
:thumbup:
Alkohol och narkotika är något som vi sannolikt alltid kommer att ha i vårat samhälle. Det handlar om att välja den politik som orsakar minst skada för samhället.

m0lle
2009-03-14, 13:28
Så jag ställer återigen frågan, ser du något problem i att vem som helst kan skaffa barn hur som helst?

Nej, jag anser att det är en grundläggande mänsklig rättighet. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Jag vill inte ha ett statligt organ som bestämmer vilka människor som är tillräckligt bra för att få reproducera. Tanken skrämmer mig. Vad blir nästa steg? Att sålla ut foster med alkoholistgener genom genetisk screening?

Hur kan det anses vara kontroversiellt att tycka att man ska ställa krav på dig som vill bli förälder när det kanske är det allra största ansvarstagandet de allra flesta någonsin tar samtidigt som vi diskuterar ett förbud mot alkohol? ;)

Jag vill inte förbjuda alkohol. Förslaget är befängt.

Hobbes
2009-03-14, 13:31
:thumbup:
Alkohol och narkotika är något som vi sannolikt alltid kommer att ha i vårat samhälle. Det handlar om att välja den politik som orsakar minst skada för samhället.

I den politiken måste det även ingå att uppfostra och värna om människors egna förmåga att göra goda och bra val som orsaker minst skada för samhället!

Stora delar av debatten lägger bara ansvar på polis/myndigheter/politik att om någon döms för knarkbrott/innehav så är deras liv förstörda - jo, men de valde ju att bruka det till att börja med även om de visste att det var förbud emot det!

Alkohol i långsiktligt perspektiv är skadligt, det är även narkotika användning! Alkohol kan vara skadligt på kort sikt, det kan även narkotika! Nu har ju vi valt en politik att alkohol är sålt på systembolaget och krogar måste ha tillstånd. Att även tillåta narkotika är ju bara dumt för att beskriva det trivialt, har ju svårt att se de långsiktliga fördelarna med detta.

Imni
2009-03-14, 13:31
Hade inte haft något emot ett förbud.

Och ja, jag brukar själv.

Förbud känns lite hårt men en striktare reglering är jag för. Alkohol är så mycket mer än att bara supa sig aspackad. Det är en självklarhet på många middagar, i många fåtöljer och i många maträtter.

Vi kan inte förbjuda en god whiskey, ett glas rött eller en god, iskall öl en sensommarkväll. Däremot önskar man att det redlösa supandet kunde mattas lite.

Martin Löwgren
2009-03-14, 13:32
Det är väl klassad som den absolut farligaste och beroendeframkallande drogen i världen efter heroin och kokain?

Sixty
2009-03-14, 13:38
Det är väl klassad som den absolut farligaste och beroendeframkallande drogen i världen efter heroin och kokain?

Om det nu är så är den klassificeringen helt felaktig. Jag tvivlar dock på att det är så.

palme
2009-03-14, 13:40
Ikväll ska jag ta en ordentlig sup!

Martin Löwgren
2009-03-14, 13:41
Om det nu är så är den klassificeringen helt felaktig. Jag tvivlar dock på att det är så.
Oj 5e var det tydligen

http://www.ungodum.se/topic.php?id=141&page

http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&channel=s&hl=sv&q=farligaste+drogerna&meta=&btnG=Google-s%C3%B6kning

i nästan alla länkar på google hamnar de på 5e plats så man undrar ju vilken "studie" eller forskning de baserar de på.

-squat-
2009-03-14, 13:41
I den politiken måste det även ingå att uppfostra och värna om människors egna förmåga att göra goda och bra val som orsaker minst skada för samhället!

Stora delar av debatten lägger bara ansvar på polis/myndigheter/politik att om någon döms för knarkbrott/innehav så är deras liv förstörda - jo, men de valde ju att bruka det till att börja med även om de visste att det var förbud emot det!

Alkohol i långsiktligt perspektiv är skadligt, det är även narkotika användning! Alkohol kan vara skadligt på kort sikt, det kan även narkotika! Nu har ju vi valt en politik att alkohol är sålt på systembolaget och krogar måste ha tillstånd. Att även tillåta narkotika är ju bara dumt för att beskriva det trivialt, har ju svårt att se de långsiktliga fördelarna med detta.

Det har du alldeles rätt i. Statligt överförmynderi gör att folk bli ännu sämre på att ta ett eget ansvar.

Om du vill se dem långsiktiga fördelarna med en liberalare narkotikapolitik så är det bara att titta på många länder i Europa som t ex Holland, Schweiz och Danmark. Vi pratar ju inte om att legalisera all typ av narkotika och låta den säljas överallt till vem som helst. Vi pratar om att en vis typ av narkotika ska hanteras på samma sätt som alkohol.

Trance
2009-03-14, 13:41
Oj 5e var det tydligen

http://www.ungodum.se/topic.php?id=141&page

http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&channel=s&hl=sv&q=farligaste+drogerna&meta=&btnG=Google-s%C3%B6kning

i nästan alla länkar på google hamnar de på 5e plats så man undrar ju vilken "studie" eller forskning de baserar de på.

En ganska känd utvärdering som gjordes i England, den har varit uppe här i tråden.

thunder
2009-03-14, 13:42
Jag postade det här i tråden om cannabis...Handlar om ett avsnitt BBCs serie Horizon.

BBC Horizon: Is alcohol worse than ecstasy?
"Is alcohol worse than ecstasy?" is a BBC documentary based on a study by Professor David Nutt, a psycho-pharmacologist at Bristol University and member of the Advisory Council on Misuse of Drugs, published early 2007. He and his team analyzed the evidence of harm caused by 20 drugs. They asked a group of 29 consultant psychiatrists who specialize in addiction to rate the drugs in categories related to physical harm, related to the likelihood of addiction and related to social harms. They also extended the analysis to another group of 16 experts spanning several fields including pharmacology, police, chemistry, forensics, psychiatry and legal services. - IMDB The ranking: 20 Cathinone (Khat) 19 Amyl nitrite (Poppers) 18 MDMA/ Ecstasy 17 GHB 16 Anabolic steroid 15 Methylphenidate (e.g. Ritalin) 14 LSD/ Acid 13 4-MTA 12 Solvents 11 THC (Cannabis) 10 Buprenophine hydrochloride 9 Nicotine (Tobacco) 8 Amphetamine/ Speed 7 Benzodiazepine (e.g. Valium) 6 Ketamine 5 Alcohol 4 Methadone 3 Barbiturates 2 Cocaine/ Crack cocaine 1 Heroin

Hobbes
2009-03-14, 13:47
Här är en artikel:

Development of a rational scale to assess the harm of drugs of potential misuse
The Lancet, Volume 369, Issue 9566, Pages 1047-1053
D. Nutt, L. King, W. Saulsbury, C. Blakemore

Drug misuse and abuse are major health problems. Harmful drugs are regulated according to classification systems that purport to relate to the harms and risks of each drug. However, the methodology and processes underlying classification systems are generally neither specified nor transparent, which reduces confidence in their accuracy and undermines health education messages. We developed and explored the feasibility of the use of a nine-category matrix of harm, with an expert delphic procedure, to assess the harms of a range of illicit drugs in an evidence-based fashion. We also included five legal drugs of misuse (alcohol, khat, solvents, alkyl nitrites, and tobacco) and one that has since been classified (ketamine) for reference. The process proved practicable, and yielded roughly similar scores and rankings of drug harm when used by two separate groups of experts. The ranking of drugs produced by our assessment of harm differed from those used by current regulatory systems. Our methodology offers a systematic framework and process that could be used by national and international regulatory bodies to assess the harm of current and future drugs of abuse.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T1B-4N9XF65-19&_user=650423&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035018&_version=1&_urlVersion=0&_userid=650423&md5=b4dfdd32c63c57e895563a5daffa7a7b

Hobbes
2009-03-14, 13:51
En ganska känd utvärdering som gjordes i England, den har varit uppe här i tråden.

Finns i fullängd om någon vill läsa i min post (ovan).

Hobbes
2009-03-14, 13:56
Det har du alldeles rätt i. Statligt överförmynderi gör att folk bli ännu sämre på att ta ett eget ansvar.

Om du vill se dem långsiktiga fördelarna med en liberalare narkotikapolitik så är det bara att titta på många länder i Europa som t ex Holland, Schweiz och Danmark. Vi pratar ju inte om att legalisera all typ av narkotika och låta den säljas överallt till vem som helst. Vi pratar om att en vis typ av narkotika ska hanteras på samma sätt som alkohol.

Jag tror att du och jag pratar om samma sak i denna fråga. Har bott och jobbat i Canada med ett forskning projekt där vi studerade smärtupplevelse hos MS patienter - jag mötte MS patienter som hade laglig tillgång till marijuana då detta var bevisat sänkte smärt upplevelsen hos patienter, även kliniskt framställd THC användes!

Det var under kontrollerade former som sagt!

Pingu
2009-03-14, 14:05
Anser ni att man samhället bör arbeta för att göra alkohol illegalt att dricka och sälja?

Brukar ni det själva och i så fall spelar den enorma skadan det gör på samhälle och individer i form av alkoholskador, misshandel, förstörda familjer och rattfylla någon roll? Reflekteras det över att man stödjer en sådan industri som resulterar i detta?

Detta är ej en drog eller cannabis-tråd. Det finns andra trådar för det. Detta är enbart för de som i någon form stödjer alkohol-industrin.

Skulle alkohol ha uppfunnits idag så hade det varit olagligt utan tvekan.
Jag skulle gärna se ett förbud mot det men det kommer aldrig att hända
Nu är det lagligt så då får vi ta konsekvenserna av det så som rattfylla, misshandel, förstörda familjer etc

Trance
2009-03-14, 14:13
Skulle alkohol ha uppfunnits idag så hade det varit olagligt utan tvekan.
Jag skulle gärna se ett förbud mot det men det kommer aldrig att hända
Nu är det lagligt så då får vi ta konsekvenserna av det så som rattfylla, misshandel, förstörda familjer etc

Använder du det personligen?

Pqman
2009-03-14, 14:22
Nej, jag anser att det är en grundläggande mänsklig rättighet. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Jag vill inte ha ett statligt organ som bestämmer vilka människor som är tillräckligt bra för att få reproducera. Tanken skrämmer mig. Vad blir nästa steg? Att sålla ut foster med alkoholistgener genom genetisk screening?Återigen, ett barns rätt till en trygg uppväxt är viktigare än en gravt dysfunktionell individs rätt att skaffa barn som den omöjligt kan uppfostra på ett lämpligt sätt.
Det skulle kunna gå till på så sätt att alla som är intresserade av att skaffa barn måste genomgå ett lämplighetstest. Skaffar man barn trots att man inte är godkänd hamnar barnet hos en fosterfamilj eller något annat alternativ.

Jag vill inte förbjuda alkohol. Förslaget är befängt.Good. ;)

Fatalist
2009-03-14, 14:22
Jag tror på människans fria val och kan av ideologiska skäl inte säga att jag vill förbjuda alkohol.
Använder det personligen.

Sixty
2009-03-14, 14:30
Återigen, ett barns rätt till en trygg uppväxt är viktigare än en gravt dysfunktionell individs rätt att skaffa barn som den omöjligt kan uppfostra på ett lämpligt sätt.
Det skulle kunna gå till på så sätt att alla som är intresserade av att skaffa barn måste genomgå ett lämplighetstest. Skaffar man barn trots att man inte är godkänd hamnar barnet hos en fosterfamilj eller något annat alternativ.

Eller så fortsätter vi att göra som idag att alla får skaffa barn och att barnet omhändertas när föräldern faktiskt missköter sig.

Pqman
2009-03-14, 14:38
Eller så fortsätter vi att göra som idag att alla får skaffa barn och att barnet omhändertas när föräldern faktiskt missköter sig.Frihet på barnets bekostnad vill säga. Fungerar dock inte eftersom att vi vet väldigt lite om vad som händer i hemmet och övergrepp därmed sker utan vår vetskap.

Nitrometan
2009-03-14, 14:41
Frihet på barnets bekostnad vill säga. Fungerar dock inte eftersom att vi vet väldigt lite om vad som händer i hemmet och övergrepp därmed sker utan vår vetskap.
Det går att lösa med videoövervakning.

Pqman
2009-03-14, 14:55
Det går att lösa med videoövervakning.Eller genom att endast ge tillit och ansvar åt människor som är lämpliga att skaffa barn och hoppas att dom inte missbrukar det. ;)

Sixty
2009-03-14, 14:56
Frihet på barnets bekostnad vill säga. Fungerar dock inte eftersom att vi vet väldigt lite om vad som händer i hemmet och övergrepp därmed sker utan vår vetskap.

Hur vet vi att föräldrar som enligt lämplighetstestet är lämpade inte behandlar sina barn illa? Skall dessa barn också få lida för vår frihet? Varför?

Degpekka
2009-03-14, 14:59
Förlåt men det är väl typ obligatoriskt att skriva i såna här trådar när man är full?

Förlåt Degpekka, min nykteristkarriär sträckte sig inte längre än knappa halvåret :P I'm weak man. Nä men alla studentpolare liksom, håller inte.

Haha, du är förlåten steve!

Pqman
2009-03-14, 15:15
Hur vet vi att föräldrar som enligt lämplighetstestet är lämpade inte behandlar sina barn illa? Skall dessa barn också få lida för vår frihet? Varför?Ett lämplighetstest skulle först och främst sortera ut de uppenbart olämpliga föräldrarna och inte fungera som en 100% garanti för bra föräldraskap.
Vi talar inte om en utopisk lösning utan ett fullständigt realistiskt tillvägagångssätt för att ge barn en tryggare uppväxt.

mikaelj
2009-03-14, 15:33
Varför ska inte alkoholister ha samma rätt att skaffa barn som alla andra?

Har du överhuvudtaget någon aning om hur barn till alkoholister mår?

Degpekka
2009-03-14, 15:47
Folk behöver inte vara alkoholister för att deras barn ska lida av deras alkoholbruk.

Tolkia
2009-03-14, 15:49
Ett lämplighetstest skulle först och främst sortera ut de uppenbart olämpliga föräldrarna och inte fungera som en 100% garanti för bra föräldraskap.
Vi talar inte om en utopisk lösning utan ett fullständigt realistiskt tillvägagångssätt för att ge barn en tryggare uppväxt.
Just i alkoholfrågan är det en utopisk lösning du föreslår. Det är oerhört svårt att tolka data om alkoholkonsumtion eftersom felrapporteringen (medveten och omedveten) är enorm.

m0lle
2009-03-14, 16:58
Har du överhuvudtaget någon aning om hur barn till alkoholister mår?
Min pappa är alkoholist. Hans pappa och farfar var också alkoholister. Han har gått i beroendeterapi och dragit ner på konsumtionen de senaste åren, men han dricker fortfarande ohälsosamt mycket. Visst har det varit mycket jobbigt i perioder, men jag anser ändå att det vore rent människovidrigt att inte tillåta människor att skaffa barn på grund av gendefekter (alkoholism är en blandning av gener och miljö).

m0lle
2009-03-14, 17:02
Ett lämplighetstest skulle först och främst sortera ut de uppenbart olämpliga föräldrarna och inte fungera som en 100% garanti för bra föräldraskap.
Vi talar inte om en utopisk lösning utan ett fullständigt realistiskt tillvägagångssätt för att ge barn en tryggare uppväxt.

Hur skulle det här lämplighetstestet vara utformat? Vilken utbildning skulle personerna som genomför testet ha?

mikaelj
2009-03-14, 17:15
men jag anser ändå att det vore rent människovidrigt att inte tillåta människor att skaffa barn på grund av gendefekter (alkoholism är en blandning av gener och miljö).

Jorden är redan överbefolkad, och det är barnet som skall komma i första hand.

Epic fail på bägge för en alkoholiserad förälder. Ta det inte personligt.

Tolkia
2009-03-14, 17:20
Jorden är redan överbefolkad, och det är barnet som skall komma i första hand.

Epic fail på bägge för en alkoholiserad förälder. Ta det inte personligt.
Det är väl iofs ingen omöjlighet (eller ens ovanligt) att bli alkoholiserad efter att barnen väl är satta till världen, heller. Kvarstår dessutom problemet att det inte finns en "objektiv" diagnosmetod för alkoholism, endast sådana som bygger på missbrukarens uppgifter.

Sixty
2009-03-14, 17:21
Ett lämplighetstest skulle först och främst sortera ut de uppenbart olämpliga föräldrarna och inte fungera som en 100% garanti för bra föräldraskap.
Vi talar inte om en utopisk lösning utan ett fullständigt realistiskt tillvägagångssätt för att ge barn en tryggare uppväxt.

Problemet med ditt resonemang är att det inte är konsekvent. Det finns miljoner olika skäl till varför en förälder kan vara dålig. Ett sådant skäl är fattigdom. Vill du också förbjuda riktigt fattiga från att skaffa barn? Deras barn lider ju extremt mycket, och man kan mycket enkelt ta reda på vilka som är fattiga. En annan grupp är människor med olika fobier, t.ex. social fobi. Skulle du vilja ha en mor som inte vågade prata med dina lärare i skolan? Ett annat exempel är föräldrar med vrickade åsikter, t.ex. rasister och kommunister. Får sådana inte heller skaffa barn, trots att deras barn ofta råkar mycket illa ut p.g.a. föräldrarnas farliga åsikter? Hur långt vill du gå, och på vad grundar du den gräns som du vill sätta?

m0lle
2009-03-14, 17:22
Jorden är redan överbefolkad
Det där är väl ändå ett ganska ohållbart och omoget resonemang? En mordåtalad skulle kunna hävda precis samma sak.

Epic fail på bägge för en alkoholiserad förälder. Ta det inte personligt.
Hur skulle jag kunna låta bli?

Pqman
2009-03-14, 17:38
Just i alkoholfrågan är det en utopisk lösning du föreslår. Det är oerhört svårt att tolka data om alkoholkonsumtion eftersom felrapporteringen (medveten och omedveten) är enorm.Bra poäng. Dokumentering av dryckesvanor kan ske med hjälp av systembolaget sedan får man kolla efter symtom på missbruk i betéendet. Jag tror en a-lagare skulle ha ganska svårt att dölja sitt beroende.
Visst har det varit mycket jobbigt i perioder, men jag anser ändå att det vore rent människovidrigt att inte tillåta människor att skaffa barn på grund av gendefekter (alkoholism är en blandning av gener och miljö).Är du inte kapabel att uppfostra ett barn skall du inte heller ha rätt att göra det oavsett orsak.
Hur skulle det här lämplighetstestet vara utformat? Vilken utbildning skulle personerna som genomför testet ha?Exempelvis via intervjuer och hälsoundersökningar. Man bör ta reda på vilka ekonomiska, psykiska och fysiska förutsättningar personen har för att klara av ansvaret av att vara förälder.

Även bakgrund bör utvärderas med först och främst brottsregistret i åtanke.
Drogtest bör även ingå.

Pqman
2009-03-14, 17:44
Problemet med ditt resonemang är att det inte är konsekvent. Det finns miljoner olika skäl till varför en förälder kan vara dålig. Ett sådant skäl är fattigdom. Vill du också förbjuda riktigt fattiga från att skaffa barn? Deras barn lider ju extremt mycket, och man kan mycket enkelt ta reda på vilka som är fattiga. En annan grupp är människor med olika fobier, t.ex. social fobi. Skulle du vilja ha en mor som inte vågade prata med dina lärare i skolan? Ett annat exempel är föräldrar med vrickade åsikter, t.ex. rasister och kommunister. Får sådana inte heller skaffa barn, trots att deras barn ofta råkar mycket illa ut p.g.a. föräldrarnas farliga åsikter? Hur långt vill du gå, och på vad grundar du den gräns som du vill sätta?Det är inte en utopisk vision av ett samhälle med 100% goda föräldrar vi diskuterar här.
Syftet med den här sortens reglering är att sålla bort de allra värst lämpade föräldrarna.

Det är lite skillnad på föräldrar med social fobi och föräldrar som är grovt kriminella och alkoholiserade. Tycker du inte?

mikaelj
2009-03-14, 17:51
Det där är väl ändå ett ganska ohållbart och omoget resonemang? En mordåtalad skulle kunna hävda precis samma sak.

Min utgångspunkt är att det är ett privilegium att skaffa barn.

Hur skulle jag kunna låta bli?

Genom att inte tro att jag önskar dig ur världen, utan sagt som ett generellt uttalande (se ovan).

m0lle
2009-03-14, 17:53
Man bör ta reda på vilka ekonomiska, psykiska och fysiska förutsättningar personen har
Det borde innebära att en man med en ADHD-diagnos som sitter i rullstol grund av en arbetsplatsolycka har en snöbolls chans i helvetet? Han borde dessutom vara ganska fattig i och med att han lever på Försäkringskassan.

stridis
2009-03-14, 17:54
Så om man har varit grovt kriminell så får man inte skaffa barn även efter avtjänat straff?

Systemet vi har idag är bättre än det du föreslår. Det du föreslår är stigmatiserande, nedvärderande, mer rättsosäkert och opraktiskt.

Pqman
2009-03-14, 17:57
Det borde innebära att en man med en ADHD-diagnos som sitter i rullstol grund av en arbetsplatsolycka har en snöbolls chans i helvetet? Han borde dessutom vara ganska fattig i och med att han lever på Försäkringskassan.Du glömmer nog en sak, ett föräldraskap består av två individer. Självklart kan ett föräldraskap fungera även om ena parten har sämre förutsättningar. ;)

stridis
2009-03-14, 18:02
Du glömmer nog en sak, ett föräldraskap består av två individer. Självklart kan ett föräldraskap fungera även om ena parten har sämre förutsättningar. ;)

Som att en super? Krävs en by för att uppfostra en unge, sa någon vis man en gång i tiden.

Pqman
2009-03-14, 18:03
Så om man har varit grovt kriminell så får man inte skaffa barn även efter avtjänat straff?

Systemet vi har idag är bättre än det du föreslår. Det du föreslår är stigmatiserande, nedvärderande, mer rättsosäkert och opraktiskt.Om ditt förflutna anses vara ett så stort problem att du inte bedöms kunna uppfostra ett barn på ett lämpligt sätt, så ja.

Eller tycker du att det inte bör spela någon roll att man blivit dömt fler än en gång för våldtäkt av småbarn?

stridis
2009-03-14, 18:04
Min utgångspunkt är att det är ett privilegium att skaffa barn.


Det är det inte. Det är en rättighet i vårt samhälle. Någon annan typ av samhälle där detta ses på ditt sätt vill jag inte ha.

m0lle
2009-03-14, 18:07
Du glömmer nog en sak, ett föräldraskap består av två individer. Självklart kan ett föräldraskap fungera även om ena parten har sämre förutsättningar. ;)
Om hans partner är arbetslös då? Eller schizofren? Vad gäller då?

Märker du hur godtyckligt och luddigt det blir? Vilka i hela vida världen är kvalificerade nog att avgöra huruvida en annan människa ska tvingas bort från sitt biologiska syfte eller inte? Dessa personer existerar helt enkelt inte.

m0lle
2009-03-14, 18:08
Min utgångspunkt är att det är ett privilegium att skaffa barn.
Det är både ett privilegium och en rättighet.

Pqman
2009-03-14, 18:10
Om hans partner är arbetslös då? Eller schizofren? Vad gäller då?

Märker du hur godtyckligt och luddigt det blir? Vilka i hela vida världen är kvalificerade nog att avgöra huruvida en annan människa ska tvingas bort från sitt biologiska syfte eller inte? Dessa personer existerar helt enkelt inte.Att det skulle finnas personer som avgör om du och din partner är lämpliga för att bli föräldrar genom att granska din bakgrund, din hälsa och dina ekonomiska förutsättningar är väl inte konstigare än att det finns personer som avgör om du ska ska få livstidsfängelse eller bli frikänd i en rättegång. ;)

m0lle
2009-03-14, 18:12
Att det skulle finnas personer som avgör om du och din partner är lämpliga för att bli föräldrar genom att granska din bakgrund, din hälsa och dina ekonomiska förutsättningar är väl inte konstigare än att det finns personer som avgör om du ska ska få livstidsfängelse eller bli frikänd i en rättegång. ;)
Jo, det är det. Det är en oändligt mycket större fråga, både filosofiskt och praktiskt.

stridis
2009-03-14, 18:13
Om ditt förflutna anses vara ett så stort problem att du inte bedöms kunna uppfostra ett barn på ett lämpligt sätt, så ja.

Eller tycker du att det inte bör spela någon roll att man blivit dömt fler än en gång för våldtäkt av småbarn?

Då får väl partnern säga till Soc ifall det blir problem. Soc sitter ju inte på arslet hela dagarna och rullar tummarna. Lösningen är inte lämplighetsintyg, det får lösas på andra sätt.

Wille005
2009-03-14, 18:15
Alkohol och tobak bör vara olagligt då cannabis är det.

Förövrigt bör alkohol vara olagligt annars också då många inte kan följa termen "responsible drinking" så att säga. Listan är för lång för att dras på negativa effekter alkohol ger kroppen, för att inte nämna saker som kan hända folk som kommer i kontakt med överberusade personer. Går inte att jämföra med cannabis, dock med tobak - passiv rökning is not your friend så att säga.

Så ptja... det jag vill säga är; LEGALIZE IT!

Pqman
2009-03-14, 18:20
Jo, det är det. Det är en oändligt mycket större fråga, både filosofiskt och praktiskt.*whatever*
Då får väl partnern säga till Soc ifall det blir problem. Soc sitter ju inte på arslet hela dagarna och rullar tummarna. Lösningen är inte lämplighetsintyg, det får lösas på andra sätt.Så vi ska förlita oss på att alla familjer som inte tar kontakt med soc fungerar bra? *screwy*

m0lle
2009-03-14, 18:25
*whatever*
Börjar argumenten sina? Synd, jag skulle behöva ett förtydligande av ditt förra inlägg. Din parallell mellan barnafödande och kriminella handlingar gick inte riktigt hem hos mig nämligen.

stridis
2009-03-14, 18:29
Pqman:Har du någonsin fått Soc inblandat i någon fråga någon gång? Jag och min bror har gjort det(via lärare iofs). Det är lite som polisen, ser du något jävelskap så...

Folk får börja bry sig, istället för lämplighetsintyg hit och dit över huvudet på vuxna individer.

enzodiac
2009-03-14, 18:39
Jag dricker inte så för mig gör det inget om den förbjuds. Det går att dricka goda saker som inte innehåller alkohol.

Pqman
2009-03-14, 18:40
Börjar argumenten sina? Synd, jag skulle behöva ett förtydligande av ditt förra inlägg. Din parallell mellan barnafödande och kriminella handlingar gick inte riktigt hem hos mig nämligen.
Parallellen mellan barnafödande och kriminalitet handlade om:

Att det skulle vara "konstigt" att det finns personer som avgör vilka som är och inte är lämpade för att skaffa barn då det i vissa fall skulle kunna leda till att någon som faktiskt skulle kunna fungera som förälder inte får chansen.

Det är givetvis inte konstigare än att det finns personer som avgör om du är skyldig eller ej till ett brott och att du kan få livstid för ett brott du inte begått.

Vid föräldratestet kommer man givetvis få chansen att göra om testet vid senare tillfällen då man förbättrat sina förutsättningar. ;)

Muskelbyggaren
2009-03-14, 19:05
Visst låter det du säger bra om man tänker ungefär dit nästan slutar, men du inser väl att det inte går att genomföra nåt sånt här. Det är sjukt, hur ska du reglera barnafödandet? Folk kommer hemlighålla sina barn, bli utsatta för lämplighetskomplotter: typ skicka in komprometterande bilder till "moralpolisen". Sen förändras människor genom ett liv. Den mest exemplariske förälder kan bli alkis när barnet är fem år gammalt för att han blev av med jobbet, och även tvärt om. Det finns inga objektiva bedömningspunkter värda att tala om.

Jag rekommenderar dig att skaffa ett uns historisk bildning så du inser hur bisarr din idé är. Titta gärna extra noga på förmyndarstater som USSR eller varför inte nutida kommunistpartiet i Kina.

Pqman
2009-03-14, 19:17
Visst låter det du säger bra om man tänker ungefär dit nästan slutar, men du inser väl att det inte går att genomföra nåt sånt här. Det är sjukt, hur ska du reglera barnafödandet?Läs igenom tråden, tack. Så slipper man repetera allt flera gånger.Folk kommer hemlighålla sina barn,Hur ska dom göra det? Föda dom i hemmet och uppfostra dom utanför systemet? Gömma dom i garderoben?
Tror du verkligen att en crackhora och en våldtäktsman med psykiska och ekonomiska problem är såååå desperata att skaffa barn? bli utsatta för lämplighetskomplotter: typ skicka in komprometterande bilder till "moralpolisen". Sen förändras människor genom ett liv. Hälsoundersökningar och intervjuer skulle ligga bakom ett föräldratest. Vem skulle skicka in dom "komprometterande" bilderna egentligen och vart?Den mest exemplariske förälder kan bli alkis när barnet är fem år gammalt för att han blev av med jobbet, och även tvärt om. Det finns inga objektiva bedömningspunkter värda att tala om.
Bara för att vi inte kan förutse vad som kommer hända i framtiden innebär det inte att vi inte skall jobba för att förbättra förutsättningarna för en bättre sådan.
Jag rekommenderar dig att skaffa ett uns historisk bildning så du inser hur bisarr din idé är. Titta gärna extra noga på förmyndarstater som USSR eller varför inte nutida kommunistpartiet i Kina.*whatever*

Muskelbyggaren
2009-03-14, 19:30
Att du slänger dig med uttryck som crackhora, våldtäktsman, <valfritt negativt epitet>, etc. tillsammans med uttalanden som

Tror du verkligen att en crackhora och en våldtäktsman med psykiska och ekonomiska problem är såååå desperata att skaffa barn?

visar att du inte vet vad du snackar om. De flesta vill skaffa barn, och huruvida det är så har ofta inget att göra med om man hamnar under din definition av lågliv eller ej. Världen är inte närmelsevis så enkel som du vill göra den när du går igång på dina nyfunna elitistiska utopi. Hitler skötte för övrigt också sina lämplighetsbedömningar medelst medicinska undersökningar, och även "intervjuer" om det uppdagades att någon inte riktigt nådde upp till de rätta standarderna.

Sorry om jag är fientlig, men du resonerar så dumt att jag inte orkar hålla tillbaka... Kort sagt: gråzonerna är alldels för stora, man kan inte skriva en lista på egenskaper som definitivt gör en till en dålig förälder, förbudet och omöjligt att införa.

Pqman
2009-03-14, 19:37
Att du slänger dig med uttryck som crackhora, våldtäktsman, <valfritt negativt epitet>, etc.
visar att du inte vet vad du snackar om. De flesta vill skaffa barn, och huruvida det är så har ofta inget att göra med om man hamnar under din definition av lågliv eller ej. Världen är inte närmelsevis så enkel som du vill göra den när du går igång på dina nyfunna elitistiska utopi. Hitler skötte för övrigt också sina lämplighetsbedömningar medelst medicinska undersökningar, och även "intervjuer" om det uppdagades att någon inte riktigt nådde upp till de rätta standarderna.

Sorry om jag är fientlig, men du resonerar så dumt att jag inte orkar hålla tillbaka... Kort sagt: gråzonerna är alldels för stora, man kan inte skriva en lista på egenskaper som definitivt gör en till en dålig förälder, förbudet och omöjligt att införa.Så enligt dig kan även en psykiskt störd våldtäktsman med grova missbrukarproblem vara en lämplig förälder? :D

Muskelbyggaren
2009-03-14, 21:35
Så enligt dig kan även en psykiskt störd våldtäktsman med grova missbrukarproblem vara en lämplig förälder? :D
Ja till och med dötsmördare!

Tolkia
2009-03-14, 22:11
Bra poäng. Dokumentering av dryckesvanor kan ske med hjälp av systembolaget sedan får man kolla efter symtom på missbruk i betéendet. Jag tror en a-lagare skulle ha ganska svårt att dölja sitt beroende.

Problemet är att A-lagarna nog är i minoritet, särskilt i kategorin missbrukare med barn. Och jag skulle ju inte förlita mig på systembolagsstatistiken över Göteborg och Malmö i alla fall.

J de Koof
2009-03-15, 08:23
Anser ni att man samhället bör arbeta för att göra alkohol illegalt att dricka och sälja?

Brukar ni det själva och i så fall spelar den enorma skadan det gör på samhälle och individer i form av alkoholskador, misshandel, förstörda familjer och rattfylla någon roll? Reflekteras det över att man stödjer en sådan industri som resulterar i detta?

Intressanta frågeställningar, synd att tråden ej i relevant mån beaktat dem.

Jag tror att en illegalisering i praktiken är kontraproduktivt, problemen med hembränning och smuggling skulle bli omfattande. Helt passiva myndigheter är å andra sidan ett schakt rakt ner i mörkret, Ryssland är ett slående exempel.

Jag brukar själv, enligt min mening i något för hög grad. Gör detta mig i någon form medskyldig till allt elände som alkoholbruk faktist medför? Hmmm...

Det gör det ju såklart. Det jag anser är en rättighet till lyx i tillvaron leder i somligas händer till förstörda uppväxter för barn och hustrumisshandel och ihjälkörningar, och i ytterligare andras händer till sköna vinster och miljonlöner. Alltså ytterligare ett argument för att jag borde dra ner på vinmängden, det verkligt rationella vore att sluta helt men....

Återstår nån form av ständigt pågående, massiv informations- och propagandakampanj. Med tiden kan man på så sätt skapa ett mått av skammens skimmer över alkoholbruk i omåttliga mängder, precis som skett med rökning. De politiska krafter som verkar för fri försäljning borde grillas på ett helt annat sätt än vad som sker idag.

Problemet är väl att missbruket är utbrett hos samtliga grupper, nivåer och politiska riktningar i samhället. Missbrukare själva inser sällan att de har eller utgör problem.

GasseG
2009-03-17, 01:59
Nej, jag anser att det är en grundläggande mänsklig rättighet. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Jag vill inte ha ett statligt organ som bestämmer vilka människor som är tillräckligt bra för att få reproducera. Tanken skrämmer mig. Vad blir nästa steg? Att sålla ut foster med alkoholistgener genom genetisk screening?De mänskliga rättigheterna kommer att inskränkas ju fler vi blir.....det är nog oundvikligt. Se bara på vilka nationer det är som tar sig uppåt i hierarkin! Jo de nationerna som har de lägsta mänskliga rättigheterna! Vilket förslag har du för att minska den stadigt växande befolkningen? Om du tror att vi är mycket intelligentare än de andra biologiska varelserna vi delar planet med så tycker jag nog att du ska tänka om!

Jag kan tala om hur det kommer att bli däremot eftersom jag ser tydliga tecken, och det skrämmer mig! En sak till, att sålla foster har vi redan börjat med så där var du inte riktigt uppdaterad......än sålänge handlar det bara om vissa genetiska defekter och fostervattensdiagnostik. Men tekniken går så långsamt i människoålder räknat så vi märker det inte om man inte backar lite och kollar vad vi egentligen pysslar med....äh orkar inte men jag kan dra så många exempel på grejor vi pysslar med just nu. Vad som är en mänsklig rättighet är ett ytterst relativt begrepp vill jag bara ha sagt.

m0lle
2009-03-17, 02:18
De mänskliga rättigheterna kommer att inskränkas ju fler vi blir.....det är nog oundvikligt.
Okej, möjligt, I wouldn't know. Och det är försvar nog att ta hindra en människa ifrån att föda? Låter som ett "han slog först"-argument.

Om du tror att vi är mycket intelligentare än de andra biologiska varelserna vi delar planet med så tycker jag nog att du ska tänka om!
Okej. På tal om...?

att sålla foster har vi redan börjat med så där var du inte riktigt uppdaterad
Faktum är att jag, på grund av mitt yrkesval, uppdateras veckovis, för att inte säga dagligen, i dessa frågor. Vad är det jag borde veta som inte framgår i tidsskrifterna jag läser? Vad är det för hemligheter du trycker på?

Det jag ville ha sagt att screening i syfte att sålla ut foster med överkomliga defekter liknande alkoholism vore vedervärdigt.


äh orkar inte men jag kan dra så många exempel på grejor vi pysslar med just nu
Faktum är att du måste, av den enkla anledningen att jag ska kunna pissa på dina primitiva argument. För skojs skull.

GasseG
2009-03-17, 02:34
Det jag ville ha sagt att screening i syfte att sålla ut foster med överkomliga defekter liknande alkoholism vore vedervärdigt.Vedervärdigt? Jag vet inte vad du menar med vedervärdigt men om vi vet hur så kommer vi att göra det. Argumenten är ju just nu att varför ska inte barnlösa par eller par med genetiska defekter kunna skaffa egna barn.....och det enda som stoppar nu är politiska beslut. Kan ju upplysa alla som inte redan visste det att många kloningsframsteg som står att läsa om titt som tätt i tidningen görs inom en sekt (scary va?) som kallar sig ufo rael.

Faktum är att du måste, av den enkla anledningen att jag ska kunna pissa på dina primitiva argument. För skojs skull.Javisst ska du få pissa om du vill det....ta och ställ en fråga som du känner att du har argument nog att framföra så ska jag svara.

von huff
2009-04-09, 17:58
Det var väldigt nära att Sverige skulle ha blivit utan alkohol 1922 då det röstades om alholen bör vara laglig.51% var emot ett förbud och 49% för.Så var det på den tiden:)

thunder
2009-07-15, 07:43
Kaliber har ett inslag om dödsdrogen.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=2782166

Intressant att så många brott är tydligt alkoholrelaterade utan att media skriver om det.

Ignatius72
2009-07-15, 07:52
Det borde vara olagligt för andra.

I ett rent teoretiskt perspektiv så borde det vara förbjudet, alkoholens biverkningar för individer och för samhället är enorma. Skulle man praktiskt försöka sig på ett förbud så hade stor svartmarknad med tex hembränt vara på banan innan solen gått ner.

WorkOutBuddy
2009-07-15, 08:25
Ja, gör alkohol olagligt eller gör allt annat lagligt!

Kischen
2009-07-15, 08:36
Ja, gör alkohol olagligt eller gör allt annat lagligt!

Även om jag vill säga som du gör eftersom dubbelmoralen i samhället är så stor, så tror jag inte det där skulle vara bra heller.

Folk som redan dricker skulle inte sluta med det, utan bara börja med något utöver alkohol. Problemen skulle bara öka.

Hobbes
2009-07-15, 08:55
Angående de exemplen i artikeln - alkohol gör inte folk aggressiva. Det är inte så att man drar några öl/glas vin/glass med sprit och sen blir aggressiv av alkoholen! Aggressionen finns inom personen från början, följande person som blir arg av alkohol kommer ju inte att bli from som ett lamm på AAS eller likande osv.

D Andersson
2009-07-15, 09:04
Även om jag vill säga som du gör eftersom dubbelmoralen i samhället är så stor, så tror jag inte det där skulle vara bra heller.

Folk som redan dricker skulle inte sluta med det, utan bara börja med något utöver alkohol. Problemen skulle bara öka.


Å andra sidan är lösningen på de problem alkoholen medför solklart - insikt hos de som dricker för mycket. Detta gäller egentligen alla droger men det skulle vara fullständigt orealistiskt att tillåta.

Tolkia
2009-07-15, 09:53
Jag skulle avgjort inte sörja om den försvann (även om jag inser att ett förbud nog skulle bli ett mycket misslyckat socialt experiment). Fördelarna uppväger på intet sätt nackdelarna.

snej
2009-07-15, 09:57
Ja, eftersom övriga beroendeframkallande droger (i princip) är olagliga.

Imni
2009-07-15, 10:04
Men vem vill inte kunna ta en kall öl en varm sommardag, ta en gt eller en whiskey en sensommarkväll? Den typen av alkoholkonsumtion vill jag inte att samhället ska göra sig av med men ingen skulle bli gladare än jag om det regelrätta supandet försvann.

snej
2009-07-15, 10:09
Men vem vill inte kunna ta en kall öl en varm sommardag, ta en gt eller en whiskey en sensommarkväll? Den typen av alkoholkonsumtion vill jag inte att samhället ska göra sig av med men ingen skulle bli gladare än jag om det regelrätta supandet försvann.

Håller med dej, har själv laddat upp med whiskey och vin under semestern här, det måste man ha. Men det är fortfarande dubbelmoral så det skriker om det att 18 åringar får gå och supa sej redlösa på valfri nattklubb, med alla risker det innebär, varje fredag-lördag utan att kallas missbrukare. Men tänder man på en gång i månaden så är man automatiskt en (miss)brukare/pundare.

Jag hade verkligen saknat att ta mej en wirre, men visst fan borde alkohol förbjudas om man ska se till vilket enormt samhällsproblem det faktist är.

mattilainen
2009-07-15, 10:13
Var på något bilprogram där de berättade att om bilen hade uppfunnits idag så skulle den nog blivit förbuden eller att hastighetsbegränsningen skulle vara låst på något grymt löjligt.

Skulle alkoholen börjat att användas idag så skulle det säkerligen blivit förbjuden exakt som jag tror tobak och andra liknande saker skulle blivit. Nu är fallet inte så och det är lagligt. Lev med det. Jag tycker alkoholen INTE ska förbjudas

Mourten
2009-07-15, 10:23
Nej, å då är jag till å med nykterist.
Låt individen bestämma!

Imni
2009-07-15, 10:26
Håller med dej, har själv laddat upp med whiskey och vin under semestern här, det måste man ha. Men det är fortfarande dubbelmoral så det skriker om det att 18 åringar får gå och supa sej redlösa på valfri nattklubb, med alla risker det innebär, varje fredag-lördag utan att kallas missbrukare. Men tänder man på en gång i månaden så är man automatiskt en (miss)brukare/pundare.

Jag hade verkligen saknat att ta mej en wirre, men visst fan borde alkohol förbjudas om man ska se till vilket enormt samhällsproblem det faktist är.

Håller med dig fullständigt. Alkohol borde förbjudas men det skulle jag inte vilja se pga av det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Sedan är det konstigt att droger som kat och ecstasy, som är bevisat mildare och ger mindre skador på samhället än både alkohol och nikotin, anses som dödsknark.

kjell33
2009-07-15, 10:28
Förbud har redan prövats i usa under 20- och 30-talet och det blev inte lyckat.

tp_88
2009-07-15, 10:33
Förbud har redan prövats i usa under 20- och 30-talet och det blev inte lyckat.
...och förbud av narkotika har inte fungerat heller, därmed är du för en legalisering, antar jag!?

kjell33
2009-07-15, 10:36
Tråden gäller alkohol eller hur?

tp_88
2009-07-15, 10:40
Tråden gäller alkohol eller hur?
Ja, jag undrade bara. Med den logiken borde du tycka det, jag ville veta om mitt antagande stämde.

kjell33
2009-07-15, 10:47
Det är möjligt att jag tycker det men läs första inlägget i denna tråd.

tp_88
2009-07-15, 11:05
Det är möjligt att jag tycker det men läs första inlägget i denna tråd.
Självklart är det möjligt att du tycker så, det visste jag redan innan.

Du svarade på 1/3 frågor i ditt älskade första inlägg. Förövrigt, om inga som helst avstickare får göras från topic så tror jag att forumet kommer bli ganska tråkigt...

WorkOutBuddy
2009-07-15, 11:07
Som sagt, gör alkohol olagligt eller allt annat lagligt. Fast droger är olagligt så finns det miljoner med människor som fortfarande missbrukar. Ungdomar har hur lätt som helst att få tag på lite droger dessa dagar. Det mesta ungdomar prova som "första gång" är ju marijuana eller hasch. Att man sedan säger att detta är en "highway drug to heavier drugs" är skitsnack. De som tar tyngre droger skulle ha tagit dessa oavsett om de hade prövat på lättare droger. De flesta har problem, psykiska problem och vill komma ifrån verkligen världen så mycket som möjligt. Om man nu skulle göra allting lagligt, så tror jag inte att personer som missbrukar skulle öka. Man skulle också kunna fokusera sig på annat än att ta fast små hasch rökande ungdomar, men tillbaks till alkohol. Alkohol dödar mer folk än alla olagliga droger gör tillsammans, det säger väl något. Folk har helt enkelt ingen självkontroll (de flesta).

Imni
2009-07-15, 11:23
Som sagt, gör alkohol olagligt eller allt annat lagligt. Fast droger är olagligt så finns det miljoner med människor som fortfarande missbrukar. Ungdomar har hur lätt som helst att få tag på lite droger dessa dagar. Det mesta ungdomar prova som "första gång" är ju marijuana eller hasch. Att man sedan säger att detta är en "highway drug to heavier drugs" är skitsnack. De som tar tyngre droger skulle ha tagit dessa oavsett om de hade prövat på lättare droger. De flesta har problem, psykiska problem och vill komma ifrån verkligen världen så mycket som möjligt. Om man nu skulle göra allting lagligt, så tror jag inte att personer som missbrukar skulle öka. Man skulle också kunna fokusera sig på annat än att ta fast små hasch rökande ungdomar, men tillbaks till alkohol. Alkohol dödar mer folk än alla olagliga droger gör tillsammans, det säger väl något. Folk har helt enkelt ingen självkontroll (de flesta).

Så att ta en kall öl en sensommarkväll ska vara olagligt men att bruka massa heroin ska vara okej?

coxie
2009-07-15, 11:34
Som sagt, gör alkohol olagligt eller allt annat lagligt. Fast droger är olagligt så finns det miljoner med människor som fortfarande missbrukar. Ungdomar har hur lätt som helst att få tag på lite droger dessa dagar. Det mesta ungdomar prova som "första gång" är ju marijuana eller hasch. Att man sedan säger att detta är en "highway drug to heavier drugs" är skitsnack. De som tar tyngre droger skulle ha tagit dessa oavsett om de hade prövat på lättare droger. De flesta har problem, psykiska problem och vill komma ifrån verkligen världen så mycket som möjligt. Om man nu skulle göra allting lagligt, så tror jag inte att personer som missbrukar skulle öka. Man skulle också kunna fokusera sig på annat än att ta fast små hasch rökande ungdomar, men tillbaks till alkohol. Alkohol dödar mer folk än alla olagliga droger gör tillsammans, det säger väl något. Folk har helt enkelt ingen självkontroll (de flesta).

Att inkörsportspropagandan är överdriven kan nog många hålla med om men jag har svårt att tro att det inte finns en förhöjd risk att prova något tyngre när man börjar umgås med langare.

Bullen!
2009-07-15, 11:41
det finns mildare och likvärdiga grejor som är olagliga. så vad de baserar vissa förbud på kan man undra.

om man kikar på hur sjukvård belastas p.g.a alkohol. likaså våldsbrott, skadegöresle osv osv så är det hels sjukt att det inte blivit minst lika olagligt som att röka lite roligare tobak.

MEN alkohol drar in en ganska stor peng till stadskassan, det håller arbetarklassen i schack och alla gillar ju fyllan så det kommer att få finnas kvar i alla tider.

samma sak med fotbollen. det kan vara 200 poliser på plats utanför ett derby. det kan misshandlas, i vissa fall dödas, enorm skadegörelse i samband med upploppen som blir. men det är ju fotboll och det älskar ju alla. så klart det får fortsätta och klart de måste dra in publikpengar osv.

hade det fylla, slagsmål och eventuell död bland publiken p.g.a upplopp i samband med motorsport. bodybuilding eller något annat som inte majoriteten i landet är supportrar av så hade det förbjudits bums.

sist en tjejkompis behövde en polis så tog det 3 timmar innan någon dök upp. det var en man som misshandlade sin sambo halva natten och hon vågade inte gå in och avbryta det vilket är förståligt då det var en full rasande vuxen man andra sidan väggen.

men att ha 200 poliser i förebyggande syfte för att supportrar ska kunna supa och kolla på fotboll det är ok. det får kosta vad det vill. men 2 extra poliser i stan det är inte möjligt att fixa fram.

utsäkta mitt lilla utsvävande. men jag blir så uppretad på när inte "utbildat" folk som fått sitt arbete för att de anses mest kompetenta ens klarar tänka längre än en 5 åring.

Trance
2009-07-15, 11:43
MEN alkohol drar in en ganska stor peng till stadskassan


Alkohol är ingen affär som staten går plus på.

-=Kotten=-
2009-07-15, 11:48
Svårt att hitta andra droger med alkoholens kvaliteter.

Väldigt lätt att dosreglera/kontrollera grovheten på ruset. Man kan bli lite lullig eller bli riktigt nerdrogad. Helt efter egen smak.

Energigivande, men ändå enkel att sova på.

Ger ingen direkt avtändning. Lite trötthet, men ändå väldigt mild.

Larsson85
2009-07-15, 11:49
Jag tycker att man borde ha licens för att få köpa alkohol. Det ska inte krävas något mer än att ha rätt ålder för att få licens, men om man missköter sig så ska man kunna dra in den.

Osten80
2009-07-15, 11:52
Alkohol är ingen affär som staten går plus på.

Det skriver han ju inte heller.

saab900
2009-07-15, 12:18
Svårt att hitta andra droger med alkoholens kvaliteter.

Väldigt lätt att dosreglera/kontrollera grovheten på ruset. Man kan bli lite lullig eller bli riktigt nerdrogad. Helt efter egen smak.

Energigivande, men ändå enkel att sova på.

Ger ingen direkt avtändning. Lite trötthet, men ändå väldigt mild.

Det är därför man ser folk sova på parkbänkar, spy ner sig eller däcka i en buske, eller i bästa fall omhändertas. Det var nog målet med kvällen *rolleyes*

egge
2009-07-15, 12:21
Ger ingen direkt avtändning. Lite trötthet, men ändå väldigt mild.

Efter en kväll ja. Om man är beroende så är det väl en av dom svåraste drogerna att vänja sig av med.

Imni
2009-07-15, 12:27
Svårt att hitta andra droger med alkoholens kvaliteter.

Väldigt lätt att dosreglera/kontrollera grovheten på ruset. Man kan bli lite lullig eller bli riktigt nerdrogad. Helt efter egen smak.

Energigivande, men ändå enkel att sova på.

Ger ingen direkt avtändning. Lite trötthet, men ändå väldigt mild.

Angående doseringen så är det inte så svartvitt som du säger. Du kan koncentrera alkoholen betydligt så att den blir väldigt svårdoserad. Tvärtom kan du göra med andra droger, dvs späda de så att tabletterna, eller hur nu drogen är förpackad, blir relativt svaga.

Angående sömnen är det lätt att somna men din sömn är väldigt dålig. På en fylla faller man i rem-sömn endast 1-2 ggr mot 6-7 för en vanlig natts sömn. Detta kan vara en av anledningarna till att man känner sig trött dagen efter.

Avtändningen är när du är bakis.

En positiv sak med alkoholen är dock de drycker den finns i. Vem tycker inte om en god gt eller ett gott glas vin. Detta får man inte från många andra droger.

Doctor Snuggles
2009-07-15, 12:39
Så att ta en kall öl en sensommarkväll ska vara olagligt men att bruka massa heroin ska vara okej?

Så ta ett litet piller en sensommarkväll ska vara olagligt, men att bruka en massa alkohol ska vara ok?

Zäta
2009-07-15, 12:41
Anser ni att man samhället bör arbeta för att göra alkohol illegalt att dricka och sälja?

Brukar ni det själva och i så fall spelar den enorma skadan det gör på samhälle och individer i form av alkoholskador, misshandel, förstörda familjer och rattfylla någon roll? Reflekteras det över att man stödjer en sådan industri som resulterar i detta?

Detta är ej en drog eller cannabis-tråd. Det finns andra trådar för det. Detta är enbart för de som i någon form stödjer alkohol-industrin.



Absolut! Det kostar för mycket för oss som inte dricker/dricker med förstånd för att sälja dessa produkter i Sverige.

Stäng systemet och släng bort alko recepten!! F-n, man får ett gott rus utav att träna ffs!! :hbang:

Doctor Snuggles
2009-07-15, 12:43
Alkohol är ingen affär som staten går plus på.

Har du några siffror på det?
Eftersom folk i realiteten skulle fortsätta dricka oavsett vad, så tjänar väl staten iaf mer än vad de skulle göra om systemet inte fanns, eller?

Imni
2009-07-15, 12:51
Så ta ett litet piller en sensommarkväll ska vara olagligt, men att bruka en massa alkohol ska vara ok?

"Ska o ska"... det är så det är just nu. Jag säger bara att alkoholhaltiga drycker kan vara jättegoda och mycket trevliga i alla fall så länge de inte överkonsumeras. Dock tar man kanske ett glas vin en sensommarkväll för att det är gott. Den känslan får man ju inte med ett piller. Vill lyfta fram positiva saker med alkohol, eller snarare alkoholhaltiga drycker.

Ska man berusa sig kraftig finns det dock droger som ger mindre biverkningar med bibehållet rus. Dock är dessa olagliga idag.

Men dubbelmoralen i ditt inlägg är jag väl medveten om, men den är heller ingen jag predikar för.

Imni
2009-07-15, 12:53
Har du några siffror på det?
Eftersom folk i realiteten skulle fortsätta dricka oavsett vad, så tjänar väl staten iaf mer än vad de skulle göra om systemet inte fanns, eller?

En tanke är att legalisera andra berusningsmedel som skulle ge likvärdiga inkomster men mindre "omkringkostnader".

Doctor Snuggles
2009-07-15, 13:04
En tanke är att legalisera andra berusningsmedel som skulle ge likvärdiga inkomster men mindre "omkringkostnader".

Tyvärr är samhällen oftast styrda av moralmyter.

tsp
2009-07-15, 13:48
En tanke är att legalisera andra berusningsmedel som skulle ge likvärdiga inkomster men mindre "omkringkostnader".

Vilka droger skulle ge mindre "omkringkostnader"?

Dan S
2009-07-15, 13:55
Så att ta en kall öl en sensommarkväll ska vara olagligt men att bruka massa heroin ska vara okej?

Exakt vad fan menar du här?

Inser du inte själv att det är grov skillnad? Eller propagerar du bara? :smash:

Så att supa 2 sprit flaskor och rage'a ska vara lagligt men att röka en cigarett av gräs i soffan ska vara olagligt?

Ja du märker ju själv hur du resonerade där.

"Ska o ska"... det är så det är just nu. Jag säger bara att alkoholhaltiga drycker kan vara jättegoda och mycket trevliga i alla fall så länge de inte överkonsumeras.

Och här är det samma sak. Alkohol är kanon som konsumering, men jag kan tänka mig att "gräs" eller liknande är exakt likadant. Heroin och sånt vet jag ingenting om skadeeffekter. Men jag kan tänka mig att det går en gräns även där. Hursomhelst, hasch kan vara jättegott och mycket trevligt så länge det inte överkonsumeras, medans man slappar lite i soffan.

Exakt samma dilemma, vad är skillnaden på just gräs i detta fall?

Imni
2009-07-15, 13:58
Vilka droger skulle ge mindre "omkringkostnader"?

Det var en gissning av mig men jag tror att det finns droger som skulle kosta samhället mindre eftersom de inte skadar kroppen lika mycket. Exempel på detta är ecstasy.

Imni
2009-07-15, 14:02
Exakt vad fan menar du här?

Inser du inte själv att det är grov skillnad? Eller propagerar du bara? :smash:

Så att supa 2 sprit flaskor och rage'a ska vara lagligt men att röka en cigarett av gräs i soffan ska vara olagligt?...

Jag svarade bara på ett inlägg där någon påstod att man skulle förbjuda alkohol men legalisera alla andra droger. Så jag ställde frågan i hopp om att personen skulle se det absurda i sitt påstående.

Fidde_Mannen
2009-07-15, 14:04
Nej det tycker jag inte.

Imni
2009-07-15, 14:05
...

Och här är det samma sak. Alkohol är kanon som konsumering, men jag kan tänka mig att "gräs" eller liknande är exakt likadant. Heroin och sånt vet jag ingenting om skadeeffekter. Men jag kan tänka mig att det går en gräns även där. Hursomhelst, hasch kan vara jättegott och mycket trevligt så länge det inte överkonsumeras, medans man slappar lite i soffan.

Exakt samma dilemma, vad är skillnaden på just gräs i detta fall?

Angående gräs vet jag inte då jag inte provat men när jag sa att alkoholhaltiga drycker kan vara jäätegoda menade jag rent smakmässigt och ingenting annat. Jag vet inte men har svårt att andra droger smakmässigt är speciellt goda samt finns i så många olika smaker som alkoholhaltiga drycker gör.

Ignatius72
2009-07-15, 14:12
har du några siffror på det?
Eftersom folk i realiteten skulle fortsätta dricka oavsett vad, så tjänar väl staten iaf mer än vad de skulle göra om systemet inte fanns, eller?

+1

Allan
2009-07-15, 14:12
Detta är ej en drog eller cannabis-tråd. Det finns andra trådar för det. Detta är enbart för de som i någon form stödjer alkohol-industrin.

Så nu vill vi inte se en massa allmänt drogdravel i tråden. Tack

Dan S
2009-07-15, 14:17
Ordet god kan vara relativt och är inte nödvändigtvis smakämnen. Hursomhelst angående gräs så anser jag även fast jag inte prövat det själv att det är en relativt oskadlig drog. Den missbrukas, men så gör även alkohol.

Hursomhelst så kan jag jämföra en kall öl på verandan med en joint i soffan, jag anser att det är samma typ av tillfredsställelse.

Exakt samma sak som att dricka sprit bara för att bli full, eller röka på för att bli hög. Osv :)

Jag vet inte vad jag ska svara på topic, man vill ju bruka alkohol, men inte ha massa missbrukare runt omkring sig, så en lösning på det såvida det inte är omöjligt vore ju kanon. Annars borde det vara lagligt för att vi som vill bruka, ska få bruka. Detsamma borde gälla oskadliga droger också som inte är svåra att "överdosera".

qwerty1
2009-07-15, 14:19
Så nu vill vi inte se en massa allmänt drogdravel i tråden. Tack

Brukar ni inte stänga ned de trådarna rätt snabbt?

Allan
2009-07-15, 14:21
I min värld ska vi inte legalisera en drog till. Olyckor och andra tragedier minskar dramatiskt ju svårare det är att få tag på eländet. I länder med liberal alkohollagstiftning dör folk som flugor i trafiken, och definitivt inte bara de som druckit. I länder där man ser mellan fingrarna med narkotikabruk dör de i ännu större utsträckning. För att inte tala om familjebråk, eller arbetsplatsolyckor.
Jag skiter i om NI dör av det. Men jag har ingen lust att dö av andras drickande eller rökande. Inte heller vill jag se nära och kära dö av det, eller skadas för livet. Vilket redan hänt

Imni
2009-07-15, 14:24
I min värld ska vi inte legalisera en drog till. Olyckor och andra tragedier minskar dramatiskt ju svårare det är att få tag på eländet. I länder med liberal alkohollagstiftning dör folk som flugor i trafiken, och definitivt inte bara de som druckit. I länder där man ser mellan fingrarna med narkotikabruk dör de i ännu större utsträckning. För att inte tala om familjebråk, eller arbetsplatsolyckor.
Jag skiter i om NI dör av det. Men jag har ingen lust att dö av andras drickande eller rökande. Inte heller vill jag se nära och kära dö av det, eller skadas för livet. Vilket redan hänt

Men hur som helst måste du förstå varför man frågar sig varför inte andra droger också är legala alternativt varför alkohol är. Sedan att det bästa förmodligen vore att förbjuda alla droger är en annan sak.

Doctor Snuggles
2009-07-15, 14:37
I min värld ska vi inte legalisera en drog till. Olyckor och andra tragedier minskar dramatiskt ju svårare det är att få tag på eländet. I länder med liberal alkohollagstiftning dör folk som flugor i trafiken, och definitivt inte bara de som druckit. I länder där man ser mellan fingrarna med narkotikabruk dör de i ännu större utsträckning. För att inte tala om familjebråk, eller arbetsplatsolyckor.
Jag skiter i om NI dör av det. Men jag har ingen lust att dö av andras drickande eller rökande. Inte heller vill jag se nära och kära dö av det, eller skadas för livet. Vilket redan hänt

Nu får du nog allt ta och producera referenser på detta, som dessutom stödjer påståendet att det enbart är pga "liberala" lagar.
Dessutom är det helt ologiskt. Det är inte på något sätt svårt att få tag på alkohol i sverige, varför har vi då färre bilolyckor? Heroin är olagligt då per defintion enligt dig "svårt att få tag på", men ändå har vi några av de högsta siffrorna i världen rörande död relaterat till heroin.
Sedan är det en väsentlig skillnad mellan att "se mellan fingrarna" och ha ett statligt reglerat system för handel av substanser och medföljande insyn och vård för de som missbrukar.

thunder
2009-07-15, 14:43
I min värld ska vi inte legalisera en drog till. Olyckor och andra tragedier minskar dramatiskt ju svårare det är att få tag på eländet. I länder med liberal alkohollagstiftning dör folk som flugor i trafiken, och definitivt inte bara de som druckit. I länder där man ser mellan fingrarna med narkotikabruk dör de i ännu större utsträckning. För att inte tala om familjebråk, eller arbetsplatsolyckor.
Jag skiter i om NI dör av det. Men jag har ingen lust att dö av andras drickande eller rökande. Inte heller vill jag se nära och kära dö av det, eller skadas för livet. Vilket redan hänt

Nu är ju saken att avkriminalisering av vissa droger har visat på motsatt effekt vad du påstår. Se tex på portugal eller holland.

jaaaaag
2009-07-15, 14:48
Jag hade inte haft något emot ett förbud men jag bryr mej inte speciellt mkt.

Jag dricker inte själv.

brobban
2009-07-15, 16:03
Ja förbjud för fan! Förbjud allt som kan anses farligt, då äntligen kan vi känna oss trygga. Förbud mår människor bra av, jag menar vem vill leva sitt liv i frihet och bestämma över sitt eget liv? Inte jag den saken är klar!

loolY
2009-07-15, 16:15
I min värld ska vi inte legalisera en drog till. Olyckor och andra tragedier minskar dramatiskt ju svårare det är att få tag på eländet. I länder med liberal alkohollagstiftning dör folk som flugor i trafiken, och definitivt inte bara de som druckit. I länder där man ser mellan fingrarna med narkotikabruk dör de i ännu större utsträckning. För att inte tala om familjebråk, eller arbetsplatsolyckor.
Jag skiter i om NI dör av det. Men jag har ingen lust att dö av andras drickande eller rökande. Inte heller vill jag se nära och kära dö av det, eller skadas för livet. Vilket redan hänt

http://www.cato.org/event.php?eventid=5887

Liven
2009-07-15, 16:19
Det var det dummaste jag har hört, inte för att det skulle röra mig i ryggen då jag inte dricker, men ändå.
Rätt så befängt.

snej
2009-07-15, 16:53
Svårt att hitta andra droger med alkoholens kvaliteter.

Väldigt lätt att dosreglera/kontrollera grovheten på ruset. Man kan bli lite lullig eller bli riktigt nerdrogad. Helt efter egen smak.

Energigivande, men ändå enkel att sova på.

Ger ingen direkt avtändning. Lite trötthet, men ändå väldigt mild.

Öööööh? Avtändningen på alkohol är ju lätt en av de värsta som finns, och jag har provat de flesta droger under mina dar. Det tar mej 3 dagar att återhämta mej fullständigt efter ett rejält fylleslag. Framförallt vätskebalansen, det är helt ur funktion.

Och enkelt att sova på är det inte heller, jag sover max 3 timmar en natt när jag festat hårt, och natten därefter sover jag skit då med. Vansinnesdrog, relaterat till många andra ``mildare´´ men förbjudna droger.

coxie
2009-07-15, 17:00
Jag har inga större problem med bakfylla om jag inte efterfestar tills jag somnar så jag kan tänka mig många droger som ger värre AT.

Amfetamin är ju legendarisk när det kommer i AT oavsett om man är beroende eller inte.

Doctor Snuggles
2009-07-15, 17:20
http://www.cato.org/event.php?eventid=5887

Wow, visste inte ens om det att Portugal har dekriminaliserat ALLA droger sen 7 år tillbaka. Alla som är intresserade av ämnet borde se denna video, som är en saklig, empirisk, och objektiv presentation av en undersökning gjord på vad effekterna av denna dekriminalisering blivit.

snej
2009-07-15, 17:29
Wow, visste inte ens om det att Portugal har dekriminaliserat ALLA droger sen 7 år tillbaka. Alla som är intresserade av ämnet borde se denna video, som är en saklig, empirisk, och objektiv presentation av en undersökning gjord på vad effekterna av denna dekriminalisering blivit.

Jo då samtliga droger (för privat bruk) är lagliga. Festivalerna där nere är rätt så populära kan jag säga.

Doctor Snuggles
2009-07-15, 17:59
Jo då samtliga droger (för privat bruk) är lagliga. Festivalerna där nere är rätt så populära kan jag säga.

Jaså? Ändå så talas det aldrig om det i det publika forumet. Enligt prestentationen har det inte heller blivit något slags drogmecka dit alla dödsknarkande ungdomar åker, alla skräckpropagerares förutsägelser till trots.
Festivaler ökar väl drogbruket ganska mycket i allmänhet.

Nitrometan
2009-07-15, 18:03
Jaså? Ändå så talas det aldrig om det i det publika forumet. Enligt prestentationen har det inte heller blivit något slags drogmecka dit alla dödsknarkande ungdomar åker, alla skräckpropagerares förutsägelser till trots.
Festivaler ökar väl drogbruket ganska mycket i allmänhet.
Henrik Alexandersson nämnde det iallafall idag i radions "P1 morgon" när han var med och debatterade det. Hans motståndare var självaste Folkhälsoministern, Maria Larsson.

I Danmark utreds effekterna av en legalisering, borde Sverige legalisera? Debatt mellan folkhälsominister Maria Larsson och Henrik Alexandersson, ordf. Frihetsfronten.

Här är en länk till debatten (SR webbradio): http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1849727

shut teh face
2009-07-15, 18:06
Förbjud godis, alkohol, tobak.

snej
2009-07-15, 18:12
Jaså? Ändå så talas det aldrig om det i det publika forumet. Enligt prestentationen har det inte heller blivit något slags drogmecka dit alla dödsknarkande ungdomar åker, alla skräckpropagerares förutsägelser till trots.
Festivaler ökar väl drogbruket ganska mycket i allmänhet.

Nej festivalerna är rätt så sansade, inte det minsta värre än i danmark och tyskland t.ex. Sen så är det inte en uppsjö av festivaler där som i just tyskland där det är 2st i veckan från maj till oktober, men dom festivalerna som finns i Portugal som jag känner till (Boom festival, Freedom festival mm) är väldigt populära inom trancekulturen.

Men att det har med droglegaliseringen att göra tror jag inte en sekund på. Dom framförallt tyska festivalerna är betydligt värre.

Asdf
2009-07-15, 18:31
Anser ni att man samhället bör arbeta för att göra alkohol illegalt att dricka och sälja?

Brukar ni det själva och i så fall spelar den enorma skadan det gör på samhälle och individer i form av alkoholskador, misshandel, förstörda familjer och rattfylla någon roll? Reflekteras det över att man stödjer en sådan industri som resulterar i detta?

Detta är ej en drog eller cannabis-tråd. Det finns andra trådar för det. Detta är enbart för de som i någon form stödjer alkohol-industrin.

Det är inte alkoholen som skapar misshandel, familjeproblem och rattfylla. Det är personer som inte bör dricka alkohol som gör detta.
Det är likadant med allt annat, medan vissa kan ta ansvar i livet borde andra aldrig få den möjligheten tyvärr

snej
2009-07-15, 18:39
Det är inte alkoholen som skapar misshandel, familjeproblem och rattfylla. Det är personer som inte bör dricka alkohol som gör detta.
Det är likadant med allt annat, medan vissa kan ta ansvar i livet borde andra aldrig få den möjligheten tyvärr

Absolut. Men med det argumentet så bör alla droger behandlas likadant isf.

Trance
2009-07-15, 18:43
Jo då samtliga droger (för privat bruk) är lagliga. Festivalerna där nere är rätt så populära kan jag säga.

De är väl bara dekriminaliserade? Det är väl ändå inte helt fritt att bruka.

Det är inte alkoholen som skapar misshandel, familjeproblem och rattfylla. Det är personer som inte bör dricka alkohol som gör detta.
Det är likadant med allt annat, medan vissa kan ta ansvar i livet borde andra aldrig få den möjligheten tyvärr

Guns don't kill people, black people kill people?

snej
2009-07-15, 18:45
De är väl bara dekriminaliserade? Det är väl ändå inte helt fritt att bruka.



Sure, ''dekriminaliserade''. Politik.

Doctor Snuggles
2009-07-15, 19:02
De är väl bara dekriminaliserade? Det är väl ändå inte helt fritt att bruka.


Droger för eget bruk är fortfarande förbjudna enligt lag, men det finns inga kriminella påföljder. Vad som händer om man blir ertappad med droger är att man får en "remiss" att infinna sig hos en särskild panel (som är utformad för att inte verka auktorativ och fientlig) inom 72 timmar. Väl där så samtalar man, och man erbjuds hjälp på drogklinik o dyl om man så önskar. Även om man blir anvisad till att gå till en drogklinik, så är det ens eget val, det är inte påtvingat på något sätt. De flesta sådana möten slutar dock med att inget händer.

Portugal kunde inte legalisera, och detta var en förutsättning när de utredde problematiken, pga internationella konventioner. Det är möjligt att de t.o.m. skulle ha legaliserat om detta vore en möjlighet.

(Se hela presentationen, varmt rekommenderat.)

snej
2009-07-15, 19:06
Droger för eget bruk är fortfarande förbjudna enligt lag, men det finns inga kriminella påföljder. Vad som händer om man blir ertappad med droger är att man får en "remiss" att infinna sig hos en särskild panel (som är utformad för att inte verka auktorativ och fientlig) inom 72 timmar. Väl där så samtalar man, och man erbjuds hjälp på drogklinik o dyl om man så önskar. Även om man blir anvisad till att gå till en drogklinik, så är det ens eget val, det är inte påtvingat på något sätt. De flesta sådana möten slutar dock med att inget händer.

Portugal kunde inte legalisera, och detta var en förutsättning när de utredde problematiken, pga internationella konventioner. Det är möjligt att de t.o.m. skulle ha legaliserat om detta vore en möjlighet.

(Se hela presentationen, varmt rekommenderat.)


Klartext: Politiskt spel. Seriöst.

Doctor Snuggles
2009-07-15, 19:22
Klartext: Politiskt spel. Seriöst.

Ja, avseende just legaliseringen, fast antagligen mer ekonomisk pragmatism. Skulle de legalisera så skulle de bryta mot konventioner och riskera ekonomiska sanktioner o dyl antar jag.
Det finns fortfarande en moralpanik runt om i världen rörande droger, där man på icke empiriska grunder har beslutat sig för att kriminalisering är det bästa vapnet, vilket enligt i princip alla siffor verkar vara precis tvärtom.

Den viktigaste faktorn som berörs av den första presentatören är klyftan som bildas mellan individen och staten. Om droger är kriminaliserade så är brukare rädda för att ta hjälp, de undviker sjukhus osv pga rädsla för att åka i fängelse och annan påföljd. Detta var just det som Portugal avsåg att förändra. De insåg att de negativa konsekvenserna som följer av droganvändning hos en del av befolkningen kan som bäst angripas genom en vänlig dialog och inte genom att slänga missbrukare i finkan. Siffrorna tyder på att de har lyckats. Portugal har tydligen i snitt de lägsta, eller en av de lägsta, procentuella användningen av droger per capita i världen numer.

-squat-
2009-07-15, 20:25
Ja, avseende just legaliseringen, fast antagligen mer ekonomisk pragmatism. Skulle de legalisera så skulle de bryta mot konventioner och riskera ekonomiska sanktioner o dyl antar jag.
Det finns fortfarande en moralpanik runt om i världen rörande droger, där man på icke empiriska grunder har beslutat sig för att kriminalisering är det bästa vapnet, vilket enligt i princip alla siffor verkar vara precis tvärtom.

Den viktigaste faktorn som berörs av den första presentatören är klyftan som bildas mellan individen och staten. Om droger är kriminaliserade så är brukare rädda för att ta hjälp, de undviker sjukhus osv pga rädsla för att åka i fängelse och annan påföljd. Detta var just det som Portugal avsåg att förändra. De insåg att de negativa konsekvenserna som följer av droganvändning hos en del av befolkningen kan som bäst angripas genom en vänlig dialog och inte genom att slänga missbrukare i finkan. Siffrorna tyder på att de har lyckats. Portugal har tydligen i snitt de lägsta, eller en av de lägsta, procentuella användningen av droger per capita i världen numer.

+1. och det viktigaste av allt är ju att man fått ner antalet tunga narkomaner och narkotikarelaterade dödsfall. För det är de som är narkotikans verkliga problem.

kjell33
2009-07-15, 20:30
Tycks fortfarande vara oerhört svårt att hålla sig till ämnet; om alkohol ska vara lagligt eller ej. Detta trots en liten pekpinne från moderator.

Ignatius72
2009-07-15, 20:56
Nu får du nog allt ta och producera referenser på detta, som dessutom stödjer påståendet att det enbart är pga "liberala" lagar.
.

Lycka till att få referenser av Floskeltoppen.

WorkOutBuddy
2009-07-15, 21:04
Jag svarade bara på ett inlägg där någon påstod att man skulle förbjuda alkohol men legalisera alla andra droger. Så jag ställde frågan i hopp om att personen skulle se det absurda i sitt påstående.

Va, läs om det jag skrev. Jag skrev aldrig att alkohol borde vara olagligt och alla andra droger lagligt, hur fan lyckades du läsa fram det?

Som sagt, gör alkohol olagligt eller allt annat lagligt.

Imni
2009-07-16, 09:08
Va, läs om det jag skrev. Jag skrev aldrig att alkohol borde vara olagligt och alla andra droger lagligt, hur fan lyckades du läsa fram det?

Haha, ok. Läste nog lite väl fort där.

Sparven från Minsk
2009-07-16, 09:33
Visst förbjud skiten. Kommer ju inte få folk att sluta dricka men...
Tror dock världen skulle vara en trevligare plats utan alkohol och alla problem som följer med det...

Asdf
2009-07-16, 11:22
Det är helt tragiskt att man tror droger, vapen och alkohol är orsakerna bakom lidandet. Kan inte ni som vill förbjuda det ena och det andra ( och tror naivt att det fungerar ) förklara varför vi inte har 100% negativt utfall för varje bruk av det ena och andra?

Varför kan vissa dricka sprit men andra inte? _Där_ har ni problemet

Doctor Snuggles
2009-07-16, 12:20
Visst förbjud skiten. Kommer ju inte få folk att sluta dricka men...
Tror dock världen skulle vara en trevligare plats utan alkohol och alla problem som följer med det...

Du har precis lyckats sammanfatta världens drogpolitik.

WorkOutBuddy
2009-07-16, 19:02
Man kommer aldrig kunna förbjuda människor från att göra något, de kommer göra det ändå.