Visa fullständig version : angående protein och träningsuppehåll
etttvåtre
2009-03-12, 21:40
Om jag har träningsuppehåll ett tag, spelar det någon roll för muskelbevaringen om jag får i mig tillräckligt med protein under denna tid?
King Grub
2009-03-12, 21:43
Ja, definitivt.
Om jag har träningsuppehåll ett tag, spelar det någon roll för muskelbevaringen om jag får i mig tillräckligt med protein under denna tid?
Ja. Frågan är vad "tillräckligt" är.
Kika på Idrottarens proteinbehov del 2 - proteintillskott (http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/) samt idrottarens proteinbehov del 1 (http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov) på Träningslära.se för lite mer info så du kan göra ett bra beslut själv utifrån dina egna förutsättningar.
etttvåtre
2009-03-12, 21:46
Så är det 2 gram protein per kilo man ska ligga på? Eller kan man ligga på en lite lägre siffra? När är det egentligen det börjar se dåligt ut?
etttvåtre
2009-03-12, 21:55
Tack för länkarna
Eddie Vedder
2009-03-13, 05:12
Så är det 2 gram protein per kilo man ska ligga på? Eller kan man ligga på en lite lägre siffra? När är det egentligen det börjar se dåligt ut?
2g/kg kroppsvikt vid energibalans är antagligen mer än vad som behövs, koknkreta siffror debatteras hit och dit.
Men i vilket fall som helst är ett högt proteinintag värdefullt för att bibehålla muskelmassa och 2g/kg kroppsvikt är enkelt att uppnå. I en typisk "träningskost" (som ofta innehåller kött, ägg, fisk, fågel, mjölkprodukter, fullkornsprodukter m.m.) är det nästan svårt att INTE komma upp i det.:)
Kul att du gillade mina texten för övrigt och tack för att du länkade Mikael.:)
Om =>2g/kg kroppsvikt anses gälla för en tränande individ och 0.8g räcker för en icke tränande borde väl det förstnämnda behovet gälla tätt efter ett träningspass för att sen över tid dala ner mot 0.8g?
Frågan är då bara hur lång tid som skall förflyta ifrån träningspasset tills man anses som en icke tränande med ett behov på bara ca 0.8g?
Eller är det bara köra på att behovet är ca 2g punkt slut, även om det blir både en och två viloveckor?
King Grub
2009-03-21, 16:41
Vill du behålla dina tilltränade muskler så gott det går om du tvingas till vila är ett högt proteinintag definitivt inte till någon nackdel.
Även om man inte tränar så: mer protein = mer muskler.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.