handdator

Visa fullständig version : Diabetes+protein


Strump
2009-03-12, 20:50
Hallå! Har börjat träna till följd av att jag har blivit diagnostiserad med Diabetes typ 1 och har kommit fram till att jag fullkomligt älskar att träna! Nu sitter jag och funderar på om jag skall köpa proteintillskott för att öka min träningsförmåga/muskelbyggande. Men har läst runt lite och verkar som det råder vissa delade meningar om det kommer att påverka min blodsockernivå. Är det någon här inne som vet hur det fungerar och vilket eventuellt proteintillskott som är bäst för mig att använda? Tack på förhand!

Floddan
2009-03-12, 21:37
Hallå! Har börjat träna till följd av att jag har blivit diagnostiserad med Diabetes typ 1 och har kommit fram till att jag fullkomligt älskar att träna! Nu sitter jag och funderar på om jag skall köpa proteintillskott för att öka min träningsförmåga/muskelbyggande. Men har läst runt lite och verkar som det råder vissa delade meningar om det kommer att påverka min blodsockernivå. Är det någon här inne som vet hur det fungerar och vilket eventuellt proteintillskott som är bäst för mig att använda? Tack på förhand!

Hej, jag är också typ-1 diabetiker.

Det bästa är nog att prova sig fram och mäta med blodsockermätaren ofta så du kan komma fram till lämplig insulindos till proteintillskottet. De kan ju varierar lite över dagen (efter träning blir antagligen dosen lite mindre och på morgonen blir den nog lite större).

Jag får ta relativt liten dos de gånger jag äter (rent vassle) proteintillskott om man jämnför med en komplett måltid (med kolhydrat,fett och protein).

jwzrd
2009-03-12, 21:43
Av ren nyfikenhet undrar jag varför protein skulle påverka blodsockernivån hos en diabetiker.

Morty
2009-03-13, 00:13
Av ren nyfikenhet undrar jag varför protein skulle påverka blodsockernivån hos en diabetiker.

På grund av att vassle är kraftigt insulinfrisättande och om insulinproduktionen inte funkar så blir det fail, tydligen. Vad jag tror, i alla fall.

Strump
2009-03-13, 01:17
Hej, jag är också typ-1 diabetiker.

Det bästa är nog att prova sig fram och mäta med blodsockermätaren ofta så du kan komma fram till lämplig insulindos till proteintillskottet. De kan ju varierar lite över dagen (efter träning blir antagligen dosen lite mindre och på morgonen blir den nog lite större).

Jag får ta relativt liten dos de gånger jag äter (rent vassle) proteintillskott om man jämnför med en komplett måltid (med kolhydrat,fett och protein).

Okej. När du äter vassle, äter du då vanlig mat eller ersätter du maten med vassleprotein? Vill ju ta så lite insulin som möjligt.

Floddan
2009-03-13, 16:38
Okej. När du äter vassle, äter du då vanlig mat eller ersätter du maten med vassleprotein? Vill ju ta så lite insulin som möjligt.

Jag äter egenligen enbart rent vassle väldigt sällan med i de fall jag gör det tar jag en liten insulindos. Vassle + kolhydrater tar jag efter träningspasset (tillsammans med insulin då självklart).

I allmänhet äter jag ungefär lika mycket kolhydrater som jag gjorde innan jag fick diabetes men är noga med att dosera rätt. Jag tror inte jag hade kunnat träna så bra om jag drog ner på kolhydraterna för att ta så lite insulin som möjligt. Men jag vet att det finns folk som har kunnat hålla bra hba1c genom lågkolhydratskost, men de går även bra med vanlig kost.

Floddan
2009-03-13, 16:45
Av ren nyfikenhet undrar jag varför protein skulle påverka blodsockernivån hos en diabetiker.

Om jag har förstått det rätt så frisätter t ex vassle både insulin och glukagon hos friska, men endast glukagon hos diabetiker. (Glukagon har alltså en motsatt verkan till insulin)

jwzrd
2009-03-13, 16:47
Om jag har förstått det rätt så frisätter t ex vassle både insulin och glukagon hos friska, men endast glukagon hos diabetiker. (Glukagon har alltså en motsatt verkan till insulin)

Jag funderade på om det var så men då fick jag det bekräftat.

Sverker
2009-03-13, 19:27
Om jag har förstått det rätt så frisätter t ex vassle både insulin och glukagon hos friska, men endast glukagon hos diabetiker. (Glukagon har alltså en motsatt verkan till insulin)


Plus ett snabbt upptag av glukogena aminosyror.

130kg finsk sisu
2009-03-13, 21:30
Hur är det då med njurbelastningen? Tär inte diabetes på njurarna? Är det då smart att äta mycket protein oxå?

OBS! Jag frågar bara eftersom jag är ovetande. Ifall Scratch89 m.fl tänkte ropa otidligheter i ansiktet på mej. ;)

von huff
2009-03-13, 21:33
Hur är det då med njurbelastningen? Tär inte diabetes på njurarna? Är det då smart att äta mycket protein oxå?

OBS! Jag frågar bara eftersom jag är ovetande. Ifall Scratch89 m.fl tänkte ropa otidligheter i ansiktet på mej. ;)

Min moster fick rådet att inte äta mycket protein när hon var yngre och hade problem med sin diabetes.Har själv ochså frågat min läkare och tyckte att han sade att det inte är nån fara.

Jag amvänder mig av gainers men inte är det några problem man måste bara anpassa insulindoser mm

Sverker
2009-03-15, 08:24
Ökat intag av protein leder till större utsöndring av urinämne i njurarna.
För att kunna filtrera bort urinämnet måste blodtrycket ökas och återabsorbtionen av vatten öka i njurarna. De måste helt enkelt arbeta hårdare för att bli av med allt urinämne.

Räknar man på vätskebehovet behövs 6 - 7 dl vatten per 100 g protien man äter. Räknar man med salterna, kreatininet, urinsyran som bildas från purin blir kravet ytterligare mer vatten. Jag skulle räkna ca 1 liter vatten per 100 g protein du äter.


Diabetiker kan få problem med njurarna. Högt blodsocker leder till mer glykosilering av viktiga protein i njurarna vilket gör att de arbetar sämre. Högre blodsocker ger också ett tjockare blod vilket leder till större tryck över de finaste blodkärlen i njurarna => större risk för skador.

Det finns alltså anledning att inte överdriva proteinintaget. Vad som är bäst kan vi naturligtvis diskutera. Jag antar, utan att kunna något medicinskt om njurarna, att mängder upp till 2 g - 2.5 g / kg kroppsvikt är acceptabelt så länge vi håller vätskebalansen.
Äter vi mer protein kommer vi ändå bara få effekter med förhöjt blodsocker som måste parreras med insulin

von huff
2009-03-15, 12:33
Bra info där, så det stämmer som mor säjjer att vattnet renar njurarna i princip