handdator

Visa fullständig version : knäböjshopp???


drkarloff
2009-03-12, 18:05
Såg tre unga högljudda killar på gymmet idag, och blev väldigt förvånad när jag såg dem göra vanliga knäböj fast med ett hopp på slutet. Är det en övning för basketbollspelare måhända?

Grelle-
2009-03-12, 18:21
Hur tungt körde dom? Själv känner jag mig inte så jättesugen på ett hopp i slutet och då har jag inte så mycket på stången.

CVN
2009-03-12, 18:23
Kan nog mycket väl vara en övning som basketspelare kör.

drkarloff
2009-03-12, 18:26
Var väl som mest 40-50kg.

mini
2009-03-12, 18:31
Inte helt ovanlig spänstövning. Har även sett tyngdlyftare använda den.

Totte på slottet
2009-03-12, 18:39
Många friidrottare använder hopp med skivstång, så även jag. En bra explosiv övning som förutsätter att man har god stabilitet och kroppskontroll!

Chrillee
2009-03-12, 18:43
Måste vara sjukt jobbigt, kanske ska prova i lägenheten ikväll när jag ska köra lite böj. :D

Player
2009-03-12, 18:55
Måste vara sjukt jobbigt, kanske ska prova i lägenheten ikväll när jag ska köra lite böj. :D

Verkligen inte. Explosiv träning ska inte vara jobbigt (beroende på hur du definierar jobbigt), dock förutsätter det bra "tryck" så övningen verkligen blir explosiv. Alltså lätta vikter, ca 20-30 % av böjmax och 3-5 rep, exempelvis. Lång vila a 3-5 min.

mattilainen
2009-03-12, 18:56
tänk på att det där tar på leder som in i helvete, ska ni köra det, kör absolut inte för tungt

ceejay
2009-03-12, 19:20
Bra övning, annars kan man studsa direkt på vaderna med stången med.

Jag har sett en studie på det och den visade att 30% av 1rm var bäst att använda

Sahlin
2009-03-12, 20:04
Sett många hockeyspelare som kört den, även sett dom hoppa i sidleds?
De tycker jag bara verkade konstigt! :p

Vastrix
2009-03-12, 21:29
Hur pass vetigt är det för kotorna? Även om man är "mjuk i knäna" vid landningen borde det kunna påfresta enormt.

ceejay
2009-03-12, 21:31
Hur pass vetigt är det för kotorna? Även om man är "mjuk i knäna" vid landningen borde det kunna påfresta enormt.

Som jag skrev ovanför så ska man köra på 30% av 1rm för bästa resultat, antagligen så är det inte så farligt för kotorna på den vikten

Scratch89
2009-03-13, 12:30
För kotorna är det nog inga problem, men jag tänker mest på knäna. De jag har sett kör den helt fel, och både hoppar och landar stumt på foten. Rimligen borde det vara linrigare för knäna om man trycker ifrån mer med vaderna och landar på dem också, för att dämpa effekten lite.

För några år sedan hade jag en flickvän som spelade handboll på (relativt) hög nivå, och hon hade alltid sina knän lindade, och de körde mycket upphopp med skivstång. Nu säger jag inte att det är därför, men jag är jävligt tveksam till sådana övningar om man inte har bra teknik.

nyman87
2009-03-13, 19:23
Det behöver inte vara fel att landa stumt heller men då är belastningen relativt låg från kroppsvikt upp till max 30% av 1RM. Används väl framförallt dagarna före tävling för att få lite extra tonus i musklerna.

Om man ska landa mjukt så får man se till att inte hamna för långt fram på tå så att man faller framlänges med överkroppen.

Hoppas nu inte att alla som läser om den här övningen åker direkt till gymmet och testar, det är mer för idrottare som håller på med explosiva sporter.För er som tillhör den här kategorin så skall ni verkligen kolla med er tränare för ni testar.

stevebc
2009-03-13, 19:52
För kotorna är det nog inga problem, men jag tänker mest på knäna. De jag har sett kör den helt fel, och både hoppar och landar stumt på foten. Rimligen borde det vara linrigare för knäna om man trycker ifrån mer med vaderna och landar på dem också, för att dämpa effekten lite.

För några år sedan hade jag en flickvän som spelade handboll på (relativt) hög nivå, och hon hade alltid sina knän lindade, och de körde mycket upphopp med skivstång. Nu säger jag inte att det är därför, men jag är jävligt tveksam till sådana övningar om man inte har bra teknik.Får ont i knäna bara jag läser det.

Tror det är rätt lätt att underskatta vilka belastningar det blir av spänstträning, lägger man då på 20-30% av 1RM som kan handla om 50kg eller vikter på halva ens kroppsvikt som extravikt, blir det rätt rejäla belastningar på lederna.