handdator

Visa fullständig version : Markvariant som tar lätt på quadriceps?


skunkvid
2009-03-12, 15:42
Jag har bara tillgång till styrketräning på fredagar och söndagar och vill helst inte utesluta marklyft.

På fredagar kör jag hårt på benen (frontböj och tung benpress) och dom hinner inte bli återhämtade innan söndagspasset, och vill inte riskera överträning (tränar även kampsport tisdag & torsdag).

Därför undrar jag om det finns varianter på marklyft som inte involverar quadriceps lika mycket som vanliga mark?

emme
2009-03-12, 15:47
Raka marklyft men vanliga marklyft kommer inte vara några problem, du skulle kunna köra knäböj på söndag igen utan att bli övertränat enligt mig.

stridis
2009-03-12, 15:49
Kronlyft eller uppallade marklyft tycker jag tar mest på röv och korsrygg och mindre på benen.

skunkvid
2009-03-12, 16:02
Raka marklyft men vanliga marklyft kommer inte vara några problem, du skulle kunna köra knäböj på söndag igen utan att bli övertränat enligt mig.

På fredagspasset brukar jag köra benpress till fail på över 90% av 1RM, och kör jag benen igen på söndagspasset känns det inte som jag är återhämtad tills kampsportspasset på tisdagen. Men kan väl testa det ändå ett tag och ser hur det går.

Kronlyft eller uppallade marklyft tycker jag tar mest på röv och korsrygg och mindre på benen.

Hur bra tar dessa på bålen?

stridis
2009-03-12, 16:14
Hur bra tar dessa på bålen?

Visade övningen för en ganska stark snubbe som inte tränar marklyft för att han är en väldigt försiktig general när det gäller ryggen, och ja det tog bra tyckte han (även i jmf med vanliga). Det blir ganska rediga vikter så bålen får därefter.

Commando1980
2009-03-12, 16:16
Jag har bara tillgång till styrketräning på fredagar och söndagar och vill helst inte utesluta marklyft.

På fredagar kör jag hårt på benen (frontböj och tung benpress) och dom hinner inte bli återhämtade innan söndagspasset, och vill inte riskera överträning (tränar även kampsport tisdag & torsdag).

Därför undrar jag om det finns varianter på marklyft som inte involverar quadriceps lika mycket som vanliga mark?

raka marklyft, som du iofs kan köra på fredagen.

Commando1980
2009-03-12, 16:18
På fredagspasset brukar jag köra benpress till fail på över 90% av 1RM, och kör jag benen igen på söndagspasset känns det inte som jag är återhämtad tills kampsportspasset på tisdagen. Men kan väl testa det ändå ett tag och ser hur det går.



Hur bra tar dessa på bålen?

för mig låter det inte speciellt vettigt att köra benpress till fail på över 90% av 1RM. tycker att den lämpar sig bättre för lite fler reps. det är heller inte så smart att ligga på över 90% vecka ut och vecka in.

Scratch89
2009-03-12, 16:30
Sumomarklyft?

Arf Pingvin
2009-03-12, 17:00
Sumomarklyft?

Är ett sätt att koppla in quads mer i marklyftet.

L-Sami
2009-03-12, 17:21
Därför undrar jag om det finns varianter på marklyft som inte involverar quadriceps lika mycket som vanliga mark?

I raka marklyft är quadriceps redan förkortade så de kan inte förkortas mer, så i den övningen involveras inte den muskeln. Alltid när knät går från böjt läge till sträckt så kommer quadriceps vara med, för att det är just den muskeln som sträcker knät. Så därför är raka marklyft en övning som liknar vanlig marklyft mest där quadriceps aktiveras inte. Alternativt marklyft med minimal flexion i knäleden (så att knät böjs lite som möjligt i den excentriskafasen) det är väl ett sätt om man accepterar en liten aktivering av quads.

Sen kan man ju alltid köra lätta marklyft om man inte vill ha så mycket belastning för quadriceps men ändå vill köra marklyft. Eller så kör du lätt böj varannan vecka och tung marklyft varannan vecka.