handdator

Visa fullständig version : Hjälp med frukost till deff!


Gusken
2009-03-12, 11:39
Hejsan alla glada forumare.
Ja då var tiden inne för mig att starta min första deff.
Efter läst deffguiden flera gånger samt många forumtrådar tror jag att jag iaf fått lite förståelse för hur det fungerar.
Jag väger för nuvarande 85kg och efter lite snabb matte med ekvationen i deffguiden kommer jag fram till att jag kommer behöva ligga på 2300kcal per dag för att gå ner sakta men säkert.

Så nu har jag varit och handlat en hel del nyttigheter och min första måltid jag tänkte räkna på var min frukost. Den kommer nog alltid se likadan ut.
Vilket fall som helst tänkte jag mig käka Kellogg's All Bran med Mild Naturell Lättyoghurt från Milko. Så nu på morgonen tog jag fram min nya fina våg och började väga. Ganska snart insåg jag att för att komma upp i den mängden kcal jag hade tänkt i början skulle jag behöva nästan hela flingpaketet och yoghurten.
Jag tänker dela upp mina måltider på 4 tillfällen, 575kcal per tillfälle dvs.
Efter jag tagit en stor portion all bran(70g = 196kcal) och en stor portion yoghurt(300g = 120kcal) så ligger jag fortfarande 259kcal för lågt för att få ihop till den tänka 575kcal gränsen. (Kellogg's All Bran har 280kcal/100g och Yoghurten ligger på 40kcal/100g om ni undrar)
Så nu tänkte jag fråga er, har ni några sköna tips på hur jag kan nå 575kcal gränsen och ändå hålla frukosten nyttig och mättande.
En tanke jag hade var att blanda i lite frysta bär, som blåbär eller något. Vad tror ni om att blanda i bär?

Ge mig gärna tips på bra saker att kunna trycka i sig på morgonen som kan få ihop ytterligare 259kcal.

mattilainen
2009-03-12, 11:44
en macka på det där och det är klart :=)

Annars kan du ju alltid käka den frukosten om den räcker, och sedan lägga på kanske en extra macka på dagen då i längden kommer du vilja ha det hehe.

Eller jag började köra lågt de första 2 - 3 veckorna för att sedan äta lite normalare frukost. Ja, hur hungrig är du på morgonen? Ta en skål till om du verkligen vill upp i de kcal

vicarious
2009-03-12, 11:45
Hejsan alla glada forumare.
Ja då var tiden inne för mig att starta min första deff.
Efter läst deffguiden flera gånger samt många forumtrådar tror jag att jag iaf fått lite förståelse för hur det fungerar.
Jag väger för nuvarande 85kg och efter lite snabb matte med ekvationen i deffguiden kommer jag fram till att jag kommer behöva ligga på 2300kcal per dag för att gå ner sakta men säkert.

Så nu har jag varit och handlat en hel del nyttigheter och min första måltid jag tänkte räkna på var min frukost. Den kommer nog alltid se likadan ut.
Vilket fall som helst tänkte jag mig käka Kellogg's All Bran med Mild Naturell Lättyoghurt från Milko. Så nu på morgonen tog jag fram min nya fina våg och började väga. Ganska snart insåg jag att för att komma upp i den mängden kcal jag hade tänkt i början skulle jag behöva nästan hela flingpaketet och yoghurten.
Jag tänker dela upp mina måltider på 4 tillfällen, 575kcal per tillfälle dvs.
Efter jag tagit en stor portion all bran(70g = 196kcal) och en stor portion yoghurt(300g = 120kcal) så ligger jag fortfarande 259kcal för lågt för att få ihop till den tänka 575kcal gränsen. (Kellogg's All Bran har 280kcal/100g och Yoghurten ligger på 40kcal/100g om ni undrar)
Så nu tänkte jag fråga er, har ni några sköna tips på hur jag kan nå 575kcal gränsen och ändå hålla frukosten nyttig och mättande.
En tanke jag hade var att blanda i lite frysta bär, som blåbär eller något. Vad tror ni om att blanda i bär?

Ge mig gärna tips på bra saker att kunna trycka i sig på morgonen som kan få ihop ytterligare 259kcal.


När du deffar är det otroligt viktigt att du äter tillräckligt med protein för att bibehålla muskelmassa. Rekommenderar 2-3g per kg fettfri kroppsmassa.

Ytterligare tycker jag du kan skippa yoghurten. Yoghurt är ingen bra mat överhuvudtaget. Oftast ganska lite protein och massor med socker. Jag föreslår gröt (inte risgrynsgröt), müsli eller havregryn.

Till frukost kan du äta ägg, makrillfilé, tonfisk, skinka, kesella, keso. Bara några exempel på bra och proteinrik frukostmat.

Mvh

hot_tuna
2009-03-12, 11:56
Havregrynsgröt och ett ägg. Det har varit min stapelfrukost i över ett år, deff eller inte. Detta ger ca 350 kcal, och går att öka upp till 5-600 kcal med ett ägg till eller en macka på grovt bröd, eller en avocado bara för att ta några exempel.
Sedan skriver du att du ska dela ditt dagliga behov med 4, dvs 575 kcal per måltid. Det skulle jag inte göra, det känns inte helt optimalt. Vad hade du tänkt äta till lunch och middag för 575 kcal?
Själv har jag denna fördelning: frukost 20%, lunch 40% mellanmål 10% och middag 30%. Fungerar bra för mig.

vicarious
2009-03-12, 12:01
Havregrynsgröt och ett ägg. Det har varit min stapelfrukost i över ett år, deff eller inte. Detta ger ca 350 kcal, och går att öka upp till 5-600 kcal med ett ägg till eller en macka på grovt bröd, eller en avocado bara för att ta några exempel.
Sedan skriver du att du ska dela ditt dagliga behov med 4, dvs 575 kcal per måltid. Det skulle jag inte göra, det känns inte helt optimalt. Vad hade du tänkt äta till lunch och middag för 575 kcal?
Själv har jag denna fördelning: frukost 20%, lunch 40% mellanmål 10% och middag 30%. Fungerar bra för mig.

Hur man fördelar maten tycker jag beror till stor del på NÄR på dagen man tränar. Jag försöker lägga det största målet mat direkt efter träning och äter lite men ofta under resten av dagen.

Dagar man inte tränar kan man ju göra lite hur man vill, men att äta små mål och ofta är ju rekommenderat, så man ständigt håller kroppen med protein under återuppbyggnadsfasen.

j2b
2009-03-12, 12:11
kommer du undan och är nöjd med en frukost som den där är det väl bättre att spara kalorierna till senare på dagen som mellan mål eller lite mer middag osv, finns väl inget syfte med att alla mål ska ha exakt samma antal kcal ändå?

Gusken
2009-03-12, 12:23
Kanske sant att man inte bör lägga upp målen på exakt samma kcal värde. Tänkte väl att det var bra om man höll ett jämnt energitillskott till kroppen över dygnet.
Men om jag fortsätter med samma frukost(tycker det är så pass enkelt att kunna direkt ta lite flingor och sedan yoghurt och vips så klart, istället för att laga något på morgonen, är verkligen ingen morgonmänniska >.<)
316kcal frukost, 811kcal lunch, 362kcal proteindrink och 811kcal middag, vad tror ni om det? :O

petah
2009-03-12, 12:25
Om du klarar dig bra på den där frukosten skulle jag spara de där extra kcal till senare på dagen, till efter passet tex.

Eddie Vedder
2009-03-12, 12:48
men att äta små mål och ofta är ju rekommenderat, så man ständigt håller kroppen med protein under återuppbyggnadsfasen.

Tillförseln av protein från tarmen kräver inte att man ständigt och jämt stoppar in nytt i munnen.

Gusken
2009-03-12, 12:51
316kcal frukost, 811kcal lunch, 362kcal proteindrink och 811kcal middag låter det ok?

j2b
2009-03-12, 12:52
Kanske sant att man inte bör lägga upp målen på exakt samma kcal värde. Tänkte väl att det var bra om man höll ett jämnt energitillskott till kroppen över dygnet.
Men om jag fortsätter med samma frukost(tycker det är så pass enkelt att kunna direkt ta lite flingor och sedan yoghurt och vips så klart, istället för att laga något på morgonen, är verkligen ingen morgonmänniska >.<)
316kcal frukost, 811kcal lunch, 362kcal proteindrink och 811kcal middag, vad tror ni om det? :O

huvudsaken är ju att det funkar för dig, vill du äta 2300kcal på en enda måltid kan du ju göra det också :)

i slutändan är ju det totala intaget som räknas!

Brooklyn
2009-03-12, 13:32
Yoghurt är ingen bra mat överhuvudtaget.


*bs*

vicarious
2009-03-12, 13:38
*bs*

Hoppas du förstod att jag utgick från "byggar/tränings" mat. Tycker man yoghurt är gott kan det väl vara jättebra att käka yoghurt - men oftast innehåller yoghurt dåligt med protein och mycket socker - en sak som tillverkarna försöker "dölja" genom att starkt framhäva att fetthalten är låg.

Medusa
2009-03-12, 13:44
Vicarious, finns olika typer av youghurt..

vicarious
2009-03-12, 13:45
Tillförseln av protein från tarmen kräver inte att man ständigt och jämt stoppar in nytt i munnen.

Inte jämt och ständigt, men med ett inte alltför långt mellanrum kan väl vara bra? Beror väl förstås också på hur mycket man äter vid varje tillfälle. Ser dock inte hur det kan vara negativt att äta fler än 4 mål om dagen.

Men som sagt, står du dig på den där frukosten och det känns bra, kör på det. Lägg krutet på ditt mål efter träningen.

vicarious
2009-03-12, 13:46
Vicarious, finns olika typer av youghurt..

Självklart. Ska väl kanske inte dra alla yoghurt-sorter över en kam men mitt påstående stämmer i de flesta fallen.

Eddie Vedder
2009-03-12, 13:47
Hoppas du förstod att jag utgick från "byggar/tränings" mat. Tycker man yoghurt är gott kan det väl vara jättebra att käka yoghurt - men oftast innehåller yoghurt dåligt med protein och mycket socker - en sak som tillverkarna försöker "dölja" genom att starkt framhäva att fetthalten är låg.

Tänker du på såna där små Yoggiförpackningar nu eller vaddå? För vanlig yoghurt är ju både proteinrik och väldigt nyttig. Få vanliga livsmedel är så optimalt naturligt sammansatta för muskeltillväxt som mjölkprodukter.

Men visst finns riktigt dåliga varianter, utbudet av olika mjölkprodukter, filsorter och yoghurtar är ju enormt.

Medusa
2009-03-12, 13:47
Ditt påstående är värdelöst just därför att det finns olika typer av youghurt..

vicarious
2009-03-12, 13:50
Vicarious, finns olika typer av youghurt..

Milkos Mild Naturell Yoghurt, som det handlar om i TS fall verkar dock helt okej.

Energivärde 180 kJ/40 kcal
Protein 4 g
Kolhydrat 5 g
Fett 0,5 g

"Givetvis finns inget tillsatt socker i Milkos naturella yoghurt."

vicarious
2009-03-12, 13:51
Kanske bara är jag som har dåliga erfarenheter av yoghurt.

Nordenator
2009-03-12, 13:57
Hoppas du förstod att jag utgick från "byggar/tränings" mat. Tycker man yoghurt är gott kan det väl vara jättebra att käka yoghurt - men oftast innehåller yoghurt dåligt med protein och mycket socker - en sak som tillverkarna försöker "dölja" genom att starkt framhäva att fetthalten är låg.

Miniyoghurt. 35 kcal / 100g med 3.5g protein. En liter yoghurt ger alltså 35g protein och 350 kcal. Inte fy skam tycker jag. Samma innehåll som minimjölk.

missade s2 :S

Eddie Vedder
2009-03-12, 14:01
Milkos Mild Naturell Yoghurt, som det handlar om i TS fall verkar dock helt okej.

Energivärde 180 kJ/40 kcal
Protein 4 g
Kolhydrat 5 g
Fett 0,5 g

"Givetvis finns inget tillsatt socker i Milkos naturella yoghurt."

Suveränt näringsvärde ju. Och likaså fetare varianter. Jag kan hålla med dig om de väldigt sockrade varianterna, där är jag också tveksam och äter dom själv inte.

Men annars äter jag rikligt med både fet och mager yoghurt och fil. Gröt med 3%-ig långfil blev det till lunch.*drool*

Gusken
2009-03-12, 14:21
Mmm verkar som alla nu är överens om att min yoghurt inte var så illa ändå :)
Jag har även funderat på vilken av de naturella yoghurtarna som är bäst för mig.
Den lätta som jag äter idag innhåller
Energivärde 180 kJ/40 kcal
Protein 4 g
Kolhydrat 5 g
Fett 0,5 g

sen har vi den med 3% fett som då innehåller följande
Energivärde 260 kJ / 60 kcal
Protein 3,3 g
Kolhydrat 5 g
Fett 3 g

Vad tror ni är bäst? Vill ju inte heller ligga på för lågt fettintag när man deffar.
Tror väl iof det inte spelar någon speciell större roll. Men man vet ju aldrig, jag är som sagt ny för deffandet ;)

Eddie Vedder
2009-03-12, 14:52
Vad tror ni är bäst? Vill ju inte heller ligga på för lågt fettintag när man deffar.
Tror väl iof det inte spelar någon speciell större roll. Men man vet ju aldrig, jag är som sagt ny för deffandet ;)

Bäst och bäst. Någonstans bör du ju få i dig ditt fett ifrån. Äter du fet fisk och/eller kapslar med fiskolja då och då, käkar något ägg här och där, kanske lite fett från t.ex. havregryn så är definitivt inte den fetare yoghurten något dåligt val.

Ur smaksynpunkt är valet enligt mig mycket bra t.o.m.*drool* Men det är ditt val och inget av dom är fel val.

PS87
2009-03-12, 16:05
Suveränt näringsvärde ju. Och likaså fetare varianter. Jag kan hålla med dig om de väldigt sockrade varianterna, där är jag också tveksam och äter dom själv inte.

Men annars äter jag rikligt med både fet och mager yoghurt och fil. Gröt med 3%-ig långfil blev det till lunch.*drool*


När jag började deffa och tänka på vad jag stoppade i mig böt jag ut naturel yoghurt + frukt mot havregrynsgröt med mjölk och banan.

Kan man "lika gärna" eller med hyfsat gott samvete återvända till yoghurten?
Den mätar ju inte lika bra men om man tänker på näringsinnehållet..

j2b
2009-03-12, 17:35
yoghurt med havregryn är inte så dumt annars :)

en mättande kompromiss

Eddie Vedder
2009-03-12, 18:20
Kan man "lika gärna" eller med hyfsat gott samvete återvända till yoghurten?
Den mätar ju inte lika bra men om man tänker på näringsinnehållet..

Klart man kan. Jag äter gröt minst en gång varje dag, alltid yoghurt eller fil. Oftast är det feta varianter men ibland lättprodukterna. Yohghurt och långfil i gröten mättar bra och smakar mycket godare, mjölk tycker jag blir en omättande havregrynssoppa.

Gusken
2009-03-12, 19:20
Ska ner och handla den feta varianten av yoghurten nu för att testa om den kanske är lite mer mättande och kanske lite mer smak :)

Vilket fall som helst tänkte jag på en liten sak.
Hade som tidigare nämnt lagt upp schemat enligt 316kcal frukost, 811kcal lunch, 362kcal proteindrink och 811kcal middag.
Nu så ställde jag mig och skulle laga min första deffmiddag, så jag räknade hur jag skulle få ihop 811kcal med mina fullkornsmakaroner och min skinka jag var och handlade igår. (Skinkan har 111kcal/100g och makaronerna 340kcal/100g)
Så jag vägde och mätte och fick det till 250g skinka och 157g makaroner, vilket sedan visade sig vara sjuuukt mycket mat.
Tänkte jag fel eller vad hände? :P Blev väldigt mycket mat iaf.

j2b
2009-03-12, 19:24
man kan äta mer än vad man tror och 811kcal är ganska väl tilltagen måltid om man ser till att du inte har några feta såser eller liknande till, man MÅSTE inte vara hungrig bara för att man håller diet!

Gusken
2009-03-12, 19:40
Nä det verkar inte som det :) Kändes bara fel att det skulle bli så mycket, men antar att det är pga det magra köttet och fullkornsmakaronerna, samt ingen sås eller liknande.

vicarious
2009-03-13, 12:14
Suveränt näringsvärde ju. Och likaså fetare varianter. Jag kan hålla med dig om de väldigt sockrade varianterna, där är jag också tveksam och äter dom själv inte.

Men annars äter jag rikligt med både fet och mager yoghurt och fil. Gröt med 3%-ig långfil blev det till lunch.*drool*

Gröt och långfil? Det måste jag bara prova :D

Bra fett kan du få i dig från ägg, som redan nämnts. Även nötter innehåller bra fett. Valnötter, cashewnötter m.m. Välj de naturella (osaltade) versionerna. Fet fisk är också bra. Makrillfilé i tomatsås är både gott och otroligt enkelt.

Eddie Vedder
2009-03-13, 12:24
Gröt och långfil? Det måste jag bara prova :D.

Jag äter det lustigt nog i skrivandets stund också. Blev ytterligare en portion igår kväll också.:D

Lazius
2009-03-13, 12:37
Efter jag tagit en stor portion all bran(70g = 196kcal) och en stor portion yoghurt(300g = 120kcal) så ligger jag fortfarande 259kcal för lågt för att få ihop till den tänka 575kcal gränsen. (Kellogg's All Bran har 280kcal/100g och Yoghurten ligger på 40kcal/100g om ni undrar)
Så nu tänkte jag fråga er, har ni några sköna tips på hur jag kan nå 575kcal gränsen och ändå hålla frukosten nyttig och mättande.

Jag äter också ofta en filmjölk- eller yoghurt-baserad ordentlig frukost (och min deff går kanonbra). Det jag brukar göra för att få upp proteinintaget är att blanda i kvarg och/eller sojaproteinpulver (soja ger en del bra fett också). Eftersom det är lätt att man får i sig för lite fett om man använder lågfettflingor, typ All Bran, kan man blanda i t.ex. nötter, som också ger bra mättnadskänsla. Några fiskoljekapslar vid sidan om funkar också.

Så mitt enkla tips till dig är att blanda i 250 g kvarg (t.ex. Milbona Kvarg 0,5%) och 10 g valnötter. Då får du upp kaloriintaget med 236 kcal (31 g prot, 11 g kolh & 7,5 g fett).

Lellan
2009-03-13, 13:49
"Frukost" kan ju vara så mkt, själv kan jag lätt äta middagen till frukost och frukosten till middag. Det handlar mest om hur mkt tid jag har och lusten att laga mat.

Men yoghurt med minikeso i och lite bär är supergott, eller i värsta fall ngn droppe apelsinaspartamdryck (funlight typ) + kanel.

Ägg på knäcke med ngn god kaviar är ju mums med.. El mackrillsmacka.. gott!

Förutom gröt är ovanstående den typ av frukostmat jag gillar bäst iaf! :)

Men som sagt, har jag mkt tid på morgonen äter jag gärna middagen då och tar typ "frukostmat" mitt på dan då jag inte brukar vilja avsätta tid för att laga mat.