handdator

Visa fullständig version : Konflikt om skolmaten


mikaelj
2009-03-12, 11:33
Lärare och elever vill inte äta den fettsnåla maten Livsmedelsverket med nya regler tvingar på dem, rapporterar SR i "Konflikt om skolmaten" (http://www.sr.se/cgi-bin/vasternorrland/nyheter/artikel.asp?Artikel=2685593)

Priset "Dagens Stolpskott" går till Andréa Friedl, nutritionist på Centrum för tillämpad näringslära vid Stockholms läns landsting:

Man vet ju också att mjölken når barnen i skolan och det är också ur ett pedagogiskt perspektiv viktigt att i tidig ålder vänja sig vid smaken av lättmjölk. Vi vet alla att det är svårt att senare i livet göra livsstilsförändringar, säger Andréa Friedl.

Vi kommer skratta åt idiotin när vi tittar tillbaka på det här om tio år.

Trance
2009-03-12, 11:39
Lärare och elever vill inte äta den fettsnåla maten Livsmedelsverket med nya regler tvingar på dem, rapporterar SR i "Konflikt om skolmaten" (http://www.sr.se/cgi-bin/vasternorrland/nyheter/artikel.asp?Artikel=2685593)

Det rapporterar SR inte alls. Läs artikeln.

mikaelj
2009-03-12, 11:43
Det rapporterar SR inte alls. Läs artikeln.

Välkommen!

Skolor och förskolor bör servera barnen lättprodukter. Det säger Livsmedelsverket i sina egna kostrekommendationer.

Vilket i praktiken av kommuner tolkas som ett "skall", annars hade SR inte rapporterat om det överhuvudtaget. Kommuner går inte gärna emot SLV och nutritionister som Kan Saker...

Scratch89
2009-03-12, 12:12
Vart står det någonting om vad eleverna tycker? Förövrigt tycker jag inte att det är ett tydligt ja eller nej; fyrtio procent håller inte med dem, lika många procent håller med, eller till viss del. Var ser du det överväldigande svaret?

Nitrometan
2009-03-12, 13:48
Vart står det någonting om vad eleverna tycker? Förövrigt tycker jag inte att det är ett tydligt ja eller nej; fyrtio procent håller inte med dem, lika många procent håller med, eller till viss del. Var ser du det överväldigande svaret?
mikaelj läser artikeln på samma sätt som han läser kostartiklar/undersökningsresultat?

saab900
2009-03-12, 13:52
Jag kan inte påminna mig om att lättprodukter serverades när jag gick i grundskolan, det var mellan eller standardmjölk och vanlig ost, och maten verkade inte fettsnål direkt heller. Ändå finns det fler överviktiga barn nu tio-femton år senare. Kan detta bero på något annat, t ex vardagsmotion och lek istället för datorspelande ;)
Skicka ut ungarna och spela fotboll eller bandy på asfalt med innebandyklubbor istället. Det var det man gjorde hela rasterna när jag gick i skolan. På vintern spolades bandyplanen, och då åkte man skridskor istället.
Jag tycker man bekämpar övervikten i fel ände med såna här exempel, mycket bättre att låta barnen hitta glädjen i att röra på sig istället.

stridis
2009-03-12, 14:41
Tycker inte man skall ge standardmjölk då den inte är berikad (dock fortfarande med vitamin A förutom vitamin D). Vi fick mellanmjölk på min tid, inget fel i det?

saab900
2009-03-12, 14:52
Tycker inte man skall ge standardmjölk då den inte är berikad (dock fortfarande med vitamin A förutom vitamin D). Vi fick mellanmjölk på min tid, inget fel i det?

Nej, det fick vi också om vi ville, jag skrev inte att det var fel. Men om man däremot inför endast lättmjölk för att bekämpa barnfetma tycker jag det är fel väg att gå när man kan ge barnen möjlighet till vetig motion på rasten istället.

Eller leker och spontansportar inte barn nu för tiden?

stridis
2009-03-12, 15:01
Eller leker och spontansportar inte barn nu för tiden?

Det skulle vara kul med lite siffror på det om någon sitter inne på det. Känns ju som det gått ned kraftigt. Men de har tjötats om införande av mer idrott och dyl i skolan, varför händer det inget?

De går på mjölken för att det är en mycket lätt intervention för att få ner andelen mättat fett. Ändra på matvanor och övrig skolbespisning är jobbigare.

mikaelj
2009-03-12, 15:03
Det skulle vara kul med lite siffror på det om någon sitter inne på det. Känns ju som det gått ned kraftigt. Men de har tjötats om införande av mer idrott och dyl i skolan, varför händer det inget?

De går på mjölken för att det är en mycket lätt intervention för att få ner andelen mättat fett. Ändra på matvanor och övrig skolbespisning är jobbigare.

Den ökade övervikten för hela befolkningen senaste 15 åren består av en ökad konsumtion kolhydrater och protein (mängden fett konstant), så jag är lite osäker på om fett är vad man borde skära ner på...

z_bumbi
2009-03-12, 15:05
Det skulle vara kul med lite siffror på det om någon sitter inne på det. Känns ju som det gått ned kraftigt. Men de har tjötats om införande av mer idrott och dyl i skolan, varför händer det inget?

Det kostar pengar och ingen vill betala för det.

Eddie Vedder
2009-03-12, 15:06
Vore intressant med en undersökning där valet i skolorna finns. Lättmargarin och Bregott, lättmjölk och standardmjölk.

Jag tycker trots allt barnen själva skall få ha något att säga till om och inte bara andra som pratar och bestämmer över deras huvuden.


.......en liten uppsatsidé väcktes nu till liv.;)

stridis
2009-03-12, 15:22
Det kostar pengar och ingen vill betala för det.

Lite dumsnålt kan man ju tycka.

saab900
2009-03-12, 15:25
Vore intressant med en undersökning där valet i skolorna finns. Lättmargarin och Bregott, lättmjölk och standardmjölk.

Jag tycker trots allt barnen själva skall få ha något att säga till om och inte bara andra som pratar och bestämmer över deras huvuden.


.......en liten uppsatsidé väcktes nu till liv.;)

Klart det vore skönast om det vore så väl, men vi vuxna bestämmer över omyndiga barn för att de inte alltid anses veta sitt eget bästa ;)

Godis t ex, det är gott, och fick barn välja mellan godis och havregrynsgröt, vad väljer de då? Du menade ju förstås inte att de skulle få bestämma sin kost helt själva, det förstod jag, men bara som exempel. I skolan hade vi en dag då och då när vi själva fick bestämma skolmaten. Vi fick lite olika alternativ och röstade. Konsigt nog vann alltid pizza, med glass och fruktsallad till efterrätt.

Jag tror själv att övervikten inte handlar så mycket om vad för slags mat det finns, utan om val vi gör. Jag tror att fler barn idag jämfört med när jag var liten växer upp med föräldrar, överviktiga eller ej, som själva rör sig väldigt lite. Dessutom äter barnen samma mat som föräldrarna, och den kanske inte alltid är den bästa, i denna halvfabrikatens och vardagsstressens tid. Barn gör som vuxna gör. Vad jag kan komma på just nu känner jag bara en familj där båda föräldrarna är hyffsat aktiva motionärer där ett barn är överviktigt.

Skolan spelar därför en viktigare roll än förut i att forma barnens syn på kost och motion, men jag tycker att aktiv undervisning genom t ex hemkunskap är bättre än att göra en så obetydlig sak som att ta bort mellanmjölken från skolbespisningen. Och framförallt att uppmuntra till att leka på rasterna, för det är så mycket roligare att spela fotboll eller ha snöbollskrig än att sitta inne på rasterna. Men hela samhället har ju tyvärr förändrats, och gräsfläckar på jeansen kanske inte går hem ens hos fjärdeklassare nu för tiden.

Eddie Vedder
2009-03-12, 15:30
Du menade ju förstås inte att de skulle få bestämma sin kost helt själva, det förstod jag, men bara som exempel. I skolan hade vi en dag då och då när vi själva fick bestämma skolmaten. Vi fick lite olika alternativ och röstade. Konsigt nog vann alltid pizza, med glass och fruktsallad till efterrätt.

Skillnaden är att då finns ju faktiskt något som kan anses vara ett sämre val. I mina ögon är det inte så när det kommer till mjölk och smörgåsfett. Jag tycker det är en petitess att byta hit och dit och anser att båda är nyttiga, skillnader i energimängd bara. Då tycker jag gott att valet kan falla på vad som är populärast bland barnen.

saab900
2009-03-12, 15:39
Skillnaden är att då finns ju faktiskt något som kan anses vara ett sämre val. I mina ögon är det inte så när det kommer till mjölk och smörgåsfett. Jag tycker det är en petitess att byta hit och dit och anser att båda är nyttiga, skillnader i energimängd bara. Då tycker jag gott att valet kan falla på vad som är populärast bland barnen.

Ok, med andra ord tycker vi likadant, det spelar ingen roll i det stora sammanhanget vilken mjölk skolan serverar :)

RandomC
2009-03-12, 16:22
Den ökade övervikten för hela befolkningen senaste 15 åren består av en ökad konsumtion kolhydrater och protein (mängden fett konstant), så jag är lite osäker på om fett är vad man borde skära ner på...

Nej. Mer kolhydrater totalt men de utgör en lika stor (eller aningen mindre) procentuell del av kosten nu jämfört med de senaste decennierna. Det beror snarare på att det totala kaloriintaget ökat ganska kraftigt.

http://www.fao.org/es/esd/Montreal-JS.pdf

mikaelj
2009-03-12, 16:34
Nej. Mer kolhydrater totalt men de utgör en lika stor (eller aningen mindre) procentuell del av kosten nu jämfört med de senaste decennierna. Det beror snarare på att det totala kaloriintaget ökat ganska kraftigt.

Ja? Protein och kolhydrater upp. Fett konstant. Vad har andelar med något att göra?

Trasigt resonemang om fett och fetma (http://mikael.jansson.be/journal/2009/03/trasigt-resonemang-om-fett-och-fetma)

http://www.fao.org/es/esd/Montreal-JS.pdf

Nu pratar jag förstås om Sverige och inte Kanada.

stridis
2009-03-12, 16:53
De är för roliga:
Frågan jag då ställer är: Vem kan mest biokemi och hormonlära, björnen och sumobrottaren eller livsmedelsverket? Någon måste ju ha rätt.

De anställda på SLV har nog större chans på en biokemitenta skall du se.;)

Se bara på julgrisen förr i världen, den matades med spannmål och potatis, det vill säga kolhydrater, för att bli riktigt fet. Idag matas julgrisen med fett och protein för att bli mager.

Också ett jävla fail-argument. Vad skall de mata grisen med istället hade denne tänkt sig? Fiskrester? Då blir det ingen god julskinka kan jag säga.

stridis
2009-03-12, 17:00
Ett litet förtydligande tänker på Björn Hammarskjölds (barndoktor, fil lic i biokemi) svar på trasigt resonemang om fett och fetma.

RandomC
2009-03-12, 17:28
Ja? Protein och kolhydrater upp. Fett konstant. Vad har andelar med något att göra?

Trasigt resonemang om fett och fetma (http://mikael.jansson.be/journal/2009/03/trasigt-resonemang-om-fett-och-fetma)



Nu pratar jag förstås om Sverige och inte Kanada.

Du har inte funderat på att börja läsa de studier, artiklar och länkar som folk bidrar med? Sveriges kostförändringar tas upp i dokumentet, pröva att klicka på länken. Kanada vet jag inte vart du för ifrån? Förutom att det står montreal i länken då.

Den totala mängden kolhydrat har ökat ja, vilket även den totala mängden fett (även mättat) har gjort. Procentuellt utgör de (både fett och kolhydrater) dock en mindre del nu än för 15 år sedan. Dessutom har det totala energiintaget ökat med 20% de senaste 40 åren.

RandomC
2009-03-12, 17:33
Vad vill du säga med citatet från Björn hammarsköld på din blogg? Hela argumentationen är ju ett skämt. Kom igen, sumobrottare och björnar i ide? Bättre kan du.

machine gun
2009-03-12, 17:57
Skillnaden är att då finns ju faktiskt något som kan anses vara ett sämre val. I mina ögon är det inte så när det kommer till mjölk och smörgåsfett. Jag tycker det är en petitess att byta hit och dit och anser att båda är nyttiga, skillnader i energimängd bara. Då tycker jag gott att valet kan falla på vad som är populärast bland barnen.

Om alla barn bara drack ett glas mjölk till skolmaten så vore läget lite annorlunda. De barn jag träffar dricker snarare 3-4 glas. Kanske vore även det ett bättre tillvägagångssätt? Att endast tillåta ett glas mjölk per person och så kan det väl vara mellanmjölk i så fall om folk nu tycker det är godare. Men å andra sidan ser jag heller inte felet i att skolorna ska följa gällande näringsrekommendationer och då gäller lättmjölk för alla över 2 år.

Dan S
2009-03-12, 18:09
Själva maten i sig är ju skitsamma, men då man får dåliga råvaror eller avskrap från ben istället för riktig köttfärs så är det ju helt sjukt snålt, Jag blir arg varje gång jag äter i matsalen för att det är så jädra snålt. Äcklig mat pga den låga kvalitén. Det är inte riktig köttfärs man får där. Det är hård potatis som är mjuk och lös innuti. Pastan är som en stor knölbunke man gräver ur, typ pasta-mos.

Varför ska det vara sånt här? har dom inte vett i huvudet att fixa det? Varför ska barnen äta sån här förbannad skitmat. Och jag säger, det har varit denna typ av mat sedan mellanstadiet, lågstadiet var det faktiskt relativt bra mat, men jag är lite skeptisk för att jag var så liten och naiv då, men jag gillade lunchdags på den tiden. Nu vet jag att det kommer vara smaklöst, och snuskiga saker man inte vet var det kommer ifrån.

Eddie Vedder
2009-03-12, 18:27
Men å andra sidan ser jag heller inte felet i att skolorna ska följa gällande näringsrekommendationer och då gäller lättmjölk för alla över 2 år.

Ja det vet jag. Och jag tycker det är en alldeles bedrövlig rekommendation. Men det är min åsikt och det har inget med tråden i sig att göra.

Skulle jag få "bestämma" vore nog måltidsdrycken alltid vatten och för att tillgodose barnens kalciumbehov hade jag satsat på mer ost och mjölkprodukter i maten istället.

Men något sånt jobb kommer jag aldrig få nu när jag körde på företagsekonomin.:D