handdator

Visa fullständig version : Veganen i P3 Morgonpasset 12 mars 09


Rodge
2009-03-12, 08:48
Någon mer som lyssnar?

Han påstår bland annat att de olika varianterna på veg-kött är fritt från tillsatser. Att det är kryddningen det handlar om. Är det sant? Sen hoppar han på fryst kyckling, som vi alla vet innehåller mycket vatten, men det är väl inte 100% ekonomi utan även mörning av köttet?

Sen fortsatte han med att kött kloggar igen blodkärlen p.g.a. det mättade fettet samt kan ge impotens, av just den orsaken.

Jag vill skrika "KÄLLA PÅ DET?!" till honom!

Några synpunkter?

TheGredde
2009-03-12, 09:22
Någon mer som lyssnar?

Han påstår bland annat att de olika varianterna på veg-kött är fritt från tillsatser. Att det är kryddningen det handlar om. Är det sant? Sen hoppar han på fryst kyckling, som vi alla vet innehåller mycket vatten, men det är väl inte 100% ekonomi utan även mörning av köttet?

Sen fortsatte han med att kött kloggar igen blodkärlen p.g.a. det mättade fettet samt kan ge impotens, av just den orsaken.

Jag vill skrika "KÄLLA PÅ DET?!" till honom!

Några synpunkter?

Nej jag lyssnar inte, men jag kan tänka mig att jag hade tänkt detsamma. Ibland undrar man hur de tänker. (med "DE" menar jag extrema grupper som veganer/vegetarianer eller såna som hatar veganer)

Det här inlägget kommer inte inrymma några källor, utan mer ett resonemang som jag har kring att fylla vår mat med mat, det innebär att det mesta är tankar.

Att Veg-kött är fritt från tillsatser vet jag inte något om, har inte haft någon erfarenhet av den formen, därför lämnar jag det.

Att kycklingköttet fylls med vatten eller som det ibland står på förpackningen "marinad".
Den här marinaden gör givetvis att köttet får en uns av smak, men den är då bar salt då marinaden består av koksalt eller saltlösning. vad det här beror på är säkert en blandning av ekonomi och smak. Från början kan det ha varit smak och få köttet mört, men att numera har blivit för mycket ekonomi och det sprutas in mycket mer vätska för att kunna tjäna pengar på detta. Mer vatten leder till mindre kött i förpackningen och som då kan sparas till nästa förpackning.

Att kött skulle klägga igen blodkärlen har jag svårt att tro. För det är väl inte det vanliga fettet som är farligt enligt tidigare rön utan de fleromättade fetterna, som då kommer från exempelvis påssåser eller annan "färdigmat" som äts i samband med vanligt rent kött.

userfriendly
2009-03-12, 09:42
jag förstår inte varför alla blir så provocerade av veganer och vegatarianer... let it be

Rodge
2009-03-12, 09:47
Jag kanske blivit lite väl kritisk när det gäller "sanningar" och kräver källa på allt, men va fan myter sprids ju hur som helst annars..

Hur som helst, jag äter kött, men försöker hålla konsumtionen nere. Det är säkert bra. Eller nåt.

TheGredde
2009-03-12, 09:49
jag förstår inte varför alla blir så provocerade av veganer och vegatarianer... let it be

Det blir jag inte, jag är bara arg på de som inte förstår eller hittar på en massa konstigheter, oavsett vad de har för tro eller matkultur.

userfriendly
2009-03-12, 09:49
Jag har iaf svårt att tro att "folk" kommer omvändas till veganer oavsett deras argument eftersom folk vill äta kött.
Har en del veganvänner och det verkar va mer krånligt är bra. Vegetarianism är en helt annan sak i min mening isf.

Eddie Vedder
2009-03-12, 09:50
Vegetariska köttprodukter fria från tillsatser!?!?

Finns det överhuvudtaget NÅGON produkt på marknaden som är en sån mix av allt möjligt som t.ex. quorn? Sojakorvar, sojabullar, veggebitar osv. Allt är ju jämförtbart med typ hot dogs fastän köttfritt.

Därmed inte sagt att det är skit eller så men att påstå att den typen av ersättningsprodukter är annat är just samma typ av produkt (på gott och ont) men med kött som enda skillnaden är ju helt fel.

Rodge
2009-03-12, 10:08
Vegetariska köttprodukter fria från tillsatser!?!?

Finns det överhuvudtaget NÅGON produkt på marknaden som är en sån mix av allt möjligt som t.ex. quorn? Sojakorvar, sojabullar, veggebitar osv. Allt är ju jämförtbart med typ hot dogs fastän köttfritt.

Därmed inte sagt att det är skit eller så men att påstå att den typen av ersättningsprodukter är annat är just samma typ av produkt (på gott och ont) men med kött som enda skillnaden är ju helt fel.

Ungefär det här svaret ville jag ha. Och bättre; från en jag litar på. Nu ska jag maila P3 och klaga. ;) haha

Scratch89
2009-03-12, 10:12
Vegetariska köttprodukter fria från tillsatser!?!?

Finns det överhuvudtaget NÅGON produkt på marknaden som är en sån mix av allt möjligt som t.ex. quorn? Sojakorvar, sojabullar, veggebitar osv. Allt är ju jämförtbart med typ hot dogs fastän köttfritt.

Därmed inte sagt att det är skit eller så men att påstå att den typen av ersättningsprodukter är annat är just samma typ av produkt (på gott och ont) men med kött som enda skillnaden är ju helt fel.

Jag tänkte precis skriva det. Jag tittade på några quornbiffar en gång och det var halva E-nummerboken nerblandad.

TheGredde
2009-03-12, 10:15
Jag har iaf svårt att tro att "folk" kommer omvändas till veganer oavsett deras argument eftersom folk vill äta kött.
Har en del veganvänner och det verkar va mer krånligt är bra. Vegetarianism är en helt annan sak i min mening isf.

Ja, det är klart att folk kommer äta kött. Många inklusive mig själv känner ett sug att få äta en köttbit emellanåt. Därför kommer man inte ändra sig för att bli vegan.

Veganer är precis som du säger annorlunda mot att vara vegetarian. En vegan ska väl tänka på allt, hur livsmedlet handskas, undvika köttprodukter (både mat och kläder) och tänka på en hållbar utveckling medan en vegetarian äter sin sallad och bönor (beroende på grad av vegetarianism kan animaliska produkter användas och förtäras). Fin generalisering som jag hoppas stämmer bra överens med verkligheten.

Eddie Vedder
2009-03-12, 10:21
Jag tänkte precis skriva det. Jag tittade på några quornbiffar en gång och det var halva E-nummerboken nerblandad.

Ja där finns det mesta av olika stabiliserande, smaksättande, emulgerande och "utfyllande" ingredienserna.;) Visserligen är inte Quorn något en vegan kan äta. Det innehåller ju äggvita/aggprotein.

De "naturliga" Quornbullarna:D

Ingredienser
Svampprotein (36%), härdat texturerat protein (vetegluten, ärtprotein, vetestärkelse, vegetabilisk olja (palmolja, maltodextrin, mjölkprotein)), lök, torkad äggvita från frigående höns, texturerat veteprotein (veteprotein, vetestärkelse), rapsolja, smakämnen, ört- och kryddmix, paprikaextrakt, rostat kornmaltextrakt.

Övrigt sortiment:

http://www.quorn.se//cmpage.aspx?section=VartSortiment

norpx
2009-03-12, 10:43
Veganer är precis som du säger annorlunda mot att vara vegetarian. En vegan ska väl tänka på allt, hur livsmedlet handskas, undvika köttprodukter (både mat och kläder) och tänka på en hållbar utveckling medan en vegetarian äter sin sallad och bönor (beroende på grad av vegetarianism kan animaliska produkter användas och förtäras). Fin generalisering som jag hoppas stämmer bra överens med verkligheten.

Njae bara för man väljer bort mjölkprodukter och ägg ifrån ovo-lakto vegetariska kost betyder inte att man måste bli extrem.

Angående vilka köttsubstitut veganen menade så syftade han säker på seitan eller texturerat sojaprotein.

Jure
2009-03-12, 10:48
Läs boken "Den hemliga kocken" :--)

TheGredde
2009-03-12, 11:21
Njae bara för man väljer bort mjölkprodukter och ägg ifrån ovo-lakto vegetariska kost betyder inte att man måste bli extrem.

Nej det är sant, man måste inte bli extrem, men det står fortfarande ut från mängden. Jag vill påstå att det finns mängder av inriktningar inom vegan/vegetarian-genren men mest vegetarianerna, de kan putta in fler personliga preferenser, flera "oseriösa" vegetarianer kan till exempel äta godis som innehåller animaliska fetter trots att de inte äter kött. Tycker ändå att ska de vara vegetarianer ska de hålla sig till en konsekvent kost.

mikaelj
2009-03-12, 11:24
(...) men mest vegetarianerna, de kan putta in fler personliga preferenser, flera "oseriösa" vegetarianer kan till exempel äta godis som innehåller animaliska fetter trots att de inte äter kött.

Äh vaddå, ägg är ju en utmärkt grönsak?

TheGredde
2009-03-12, 12:05
Äh vaddå, ägg är ju en utmärkt grönsak?

nej, självklart är det inte en grönsak, inte ens godisäggen är grönsaker. jag tycker bara det att ägg kommer från ett djur och skulle i så fall inte få ätas, lika lite som mjölk och rom (fiskrom).

machine gun
2009-03-12, 12:16
Nej det är sant, man måste inte bli extrem, men det står fortfarande ut från mängden. Jag vill påstå att det finns mängder av inriktningar inom vegan/vegetarian-genren men mest vegetarianerna, de kan putta in fler personliga preferenser, flera "oseriösa" vegetarianer kan till exempel äta godis som innehåller animaliska fetter trots att de inte äter kött. Tycker ändå att ska de vara vegetarianer ska de hålla sig till en konsekvent kost.

Men om man är konsekvent med att undvika kött och fisk, men äter ägg och mjölkprodukter samt t.ex. gelatin eller E120, är det fortfarande fel då? Det kan ju inte bara finnas två sidor: Köttätare och veganer. Varför skulle man inte kunna få lägga in personliga preferenser? Man kanske bara inte tycker att kött är gott, måste man äta det ändå, bara för att man äter godis? Konstigt resonemang tycker jag.

TheGredde
2009-03-12, 13:12
Men om man är konsekvent med att undvika kött och fisk, men äter ägg och mjölkprodukter samt t.ex. gelatin eller E120, är det fortfarande fel då? Det kan ju inte bara finnas två sidor: Köttätare och veganer. Varför skulle man inte kunna få lägga in personliga preferenser? Man kanske bara inte tycker att kött är gott, måste man äta det ändå, bara för att man äter godis? Konstigt resonemang tycker jag.

Det är klart att man får göra som man vill, men jag tycker att det är aningen fel. Att inte äta kött för att det är gott gör dig inte till vegetarian, men rent "fackmässigt" skulle det bli så att du tillhör vagetarian- eller veganfacket.

Tolkia
2009-03-12, 13:21
Det är klart att man får göra som man vill, men jag tycker att det är aningen fel. Att inte äta kött för att det är gott gör dig inte till vegetarian, men rent "fackmässigt" skulle det bli så att du tillhör vagetarian- eller veganfacket.
Vad är det som är "fel", och vad är det som gör dig till utslagsgivande domare, undrar jag när jag läser det här?

Jag hörde Morgonpasset. Killen i fråga kläckte ett par mindre brighta saker om vad som händer när man äter kött; dock framstod det för mig som uppenbart att han var vegetarian av ideologiska skäl, och att det också var på ideologiska grunder han tyckte att även andra än han borde äta vegetariskt. Det var med andra ord inte så att programmet utgav sig för att ge en lektion i näringslära och folkhälsa, och man kanske inte skall angripa det som om så hade varit fallet.

Jag har svårt att förstå vad det är med vegetarianism som är så provocerande. Så fort en vegetarian har synts i media, eller någons kompis kusins flickvän har slutat äta kött så skall det skrikas OMGDETÄRFEEEEEL!!11!!1, folk vill ha argument för att omvända avfällingen till den rätta tron igen osv., eller om det inte går, åtminstone få "äga upp" vederbörande rejält med några saftiga "vetenskapliga rön". Jag frågar mig vilket förhållande de som störs så av vegetarianerna har till sin egen icke-vegetarianism, eftersom de så lätt blir trampade på tårna.

machine gun
2009-03-12, 13:24
Det är klart att man får göra som man vill, men jag tycker att det är aningen fel. Att inte äta kött för att det är gott gör dig inte till vegetarian, men rent "fackmässigt" skulle det bli så att du tillhör vagetarian- eller veganfacket.

Definitionen av att vara vegetarian är att man inte äter animaliska produkter, ingenstans står det att smakpreferens är ett ogiltigt skäl.

På vilket sätt påverkar det dig att folk äter på ett visst sätt?

TheGredde
2009-03-12, 14:07
Vad är det som är "fel", och vad är det som gör dig till utslagsgivande domare, undrar jag när jag läser det här?

Jag hörde Morgonpasset. Killen i fråga kläckte ett par mindre brighta saker om vad som händer när man äter kött; dock framstod det för mig som uppenbart att han var vegetarian av ideologiska skäl, och att det också var på ideologiska grunder han tyckte att även andra än han borde äta vegetariskt. Det var med andra ord inte så att programmet utgav sig för att ge en lektion i näringslära och folkhälsa, och man kanske inte skall angripa det som om så hade varit fallet.

Jag har svårt att förstå vad det är med vegetarianism som är så provocerande. Så fort en vegetarian har synts i media, eller någons kompis kusins flickvän har slutat äta kött så skall det skrikas OMGDETÄRFEEEEEL!!11!!1, folk vill ha argument för att omvända avfällingen till den rätta tron igen osv., eller om det inte går, åtminstone få "äga upp" vederbörande rejält med några saftiga "vetenskapliga rön". Jag frågar mig vilket förhållande de som störs så av vegetarianerna har till sin egen icke-vegetarianism, eftersom de så lätt blir trampade på tårna.

Nej, jag är ingen domare, och kommer inte bli det heller.

Att gästen i P3 sa "mindre ljusa saker" är inte särskilt bra, varken för honom eller för de som lyssnar. Jag blir oftast intresserad av att höra hur det kommer sig att de blivit veganer eller vegetarianer. Men samtidigt har jag mer förståelse för veganer då de enligt mig visar sin ståndpunkt genom att inte komma i kontakt med det animaliska riket, jämfört med en vegetarian som då kan säga att jag är vegetarian, men äter fisk och fågel men inte gris eller nötkött. Det är enklare på nått sätt för mig att förstå.

Jag vet också med mig att jag gärna (om jag träffar på en vegetarian eller vegan) precis som jag sa tidigare, gärna vill veta vad det är som fått de att "ändra" sig. För jag antar att "alla" (de flesta) ätit kött men att vid någon tidpunkt i livet ändrat på sig och slutat äta kött.

Definitionen av att vara vegetarian är att man inte äter animaliska produkter, ingenstans står det att smakpreferens är ett ogiltigt skäl.

På vilket sätt påverkar det dig att folk äter på ett visst sätt?

Det har du rätt i, men jag tror att du får lite svar i det som jag skrev här ovan. Jag vill än en gång säga att det provocerar mig inte, men det påverkar mig genom att jag vill veta varför de har valt den inriktningen.

Det som påverkar mig istället är när "veganer" gör vissa uttalanden, ungefär som det som föreställdes i början av tråden. Men det går givetvis att vända på och få det till att vi köttätare är råa och gärna vill omvända veganer och tycker att de har helt fel och säger att vi är skapta för att äta kött. Men faktum är att alla gillar inte kött och mår inte bra av det (det är iaf vad de säger). För mig låter det konstigt men jag accepterar det och kommer alltid att göra det.

norpx
2009-03-12, 14:26
jämfört med en vegetarian som då kan säga att jag är vegetarian, men äter fisk och fågel men inte gris eller nötkött. Det är enklare på nått sätt för mig att förstå.

Fast då är man inte vegetarian utan har helt enkelt uteslutit rött kött ur kosten och missförstått vad det innebär att vara vegetarian. Om de äter fisk kan de väl kalla sig demivegetarianer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian

mikaelj
2009-03-12, 14:28
Fast då är man inte vegetarian utan har helt enkelt uteslutit rött kött ur kosten och missförstått vad det innebär att vara vegetarian. Om de äter fisk kan de väl kalla sig demivegetarianer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian

Många (särskilt tjejer) verkar missuppfattat "vegetarian" och "bantningskur" (för vegetarisk mat är ju så smal och grön och nyttig och halleluja); påhejat av kvällstidningarna.

Eddie Vedder
2009-03-12, 14:33
Många (särskilt tjejer) verkar missuppfattat "vegetarian" och "bantningskur" (för vegetarisk mat är ju så smal och grön och nyttig och halleluja); påhejat av kvällstidningarna.

Nu uttrycker du dig lika kategoriskt och fördomsfullt som så många andra gör gentemot din kosthållning.

Jag tycker veganism och LCHF har en hel del gemensamt då båda är ganska extrema jämfört med "normal" kost och bakomliggande orsaker till båda är ofta kombination om tron på den mest hälsosamma vägen men även ofta färgad av ideologi och värderingar.

Du som följer den ena borde ju (kostens olika sammansättningar till trots) kanske ha mer förståelse för valet av det andra tycker man. Men uppenbarligen inte.

TheGredde
2009-03-12, 14:38
Fast då är man inte vegetarian utan har helt enkelt uteslutit rött kött ur kosten och missförstått vad det innebär att vara vegetarian. Om de äter fisk kan de väl kalla sig demivegetarianer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian

Många (särskilt tjejer) verkar missuppfattat "vegetarian" och "bantningskur" (för vegetarisk mat är ju så smal och grön och nyttig och halleluja); påhejat av kvällstidningarna.

Det är väl lite där som jag bildat mig uppfattningen om att vara vegan är lite "bättre och mer uppstyrt" (enklare att förstå) än att bara säga att jag är vegetarian. Man kan då inte veta vad personen äter eller inte äter.

Sen vill jag understryka att jag inte gillar kvällstidningar och inte alls sympatiserar med dessa i deras konstiga matnoja.

mikaelj
2009-03-12, 14:39
Du som följer den ena borde ju (kostens olika sammansättningar till trots) kanske ha mer förståelse för valet av det andra tycker man. Men uppenbarligen inte.

Jag har varit vegetarian, men du har rätt, det berättigar mig inte till såna övertramp.

Det hänger mer på att många tror att vegetarisk kost är det nyttigaste du kan äta, vilket definitivt inte är sant. Du kan förstås göra den hyfsad nyttig om du äter grönsaker som ägg och mejeriprodukter, samt slänger in lite alger då och då.

Är det ideologiskt har jag inget emot det, dock.

machine gun
2009-03-12, 14:42
Det är väl lite där som jag bildat mig uppfattningen om att vara vegan är lite "bättre och mer uppstyrt" (enklare att förstå) än att bara säga att jag är vegetarian. Man kan då inte veta vad personen äter eller inte äter.

Vad spelar det för roll om du vet vad personen äter och inte äter? Förutsatt att du inte ska bjuda denne på middag förstås, men då är det väl bara att fråga.

jwzrd
2009-03-12, 14:47
Det är generellt ganska jävla tröttsamt med alla som vill frälsa omvärlden med sin nyvunna kärlekskost. Det spelar ingen roll om det är LCHF (som är så satans på tapeten just nu), vegan/vego, GI, laser eller ninja. Kan alla inte bara hålla käften och äta det de trivs bäst med tills någon frågar något?

Eddie Vedder
2009-03-12, 14:49
Det hänger mer på att många tror att vegetarisk kost är det nyttigaste du kan äta

Ja på den punkten håller ju annars just LCHF-förespråkare en väldigt objektiv ton.:D Om ett par år tror jag faktiskt att det kommer vara lika etablerat som vegetarianism, d.v.s. ett fullt etablerat livsstilsval och inte bara någon modediet som råkar vara "nyheten för dagen".

TheGredde
2009-03-12, 14:50
Vad spelar det för roll om du vet vad personen äter och inte äter? Förutsatt att du inte ska bjuda denne på middag förstås, men då är det väl bara att fråga.

Det är faktiskt såna lägen jag tänker på, även om det säkert inte kommer att hända för min del. Eller det har hänt en gång, fast det var under julbaket, då hade vi i besök av två veganer, de bakade en del men ville inte ha något eftersom att flera saker innehöll förbjudna "substanser"... Men givetvis när man skulle höra att någon är vegetarian eller vegan skulle man dubbelkolla, vad som är ok att laga mat på eller inte.

Scratch89
2009-03-12, 16:39
Det är generellt ganska jävla tröttsamt med alla som vill frälsa omvärlden med sin nyvunna kärlekskost. Det spelar ingen roll om det är LCHF (som är så satans på tapeten just nu), vegan/vego, GI, laser eller ninja. Kan alla inte bara hålla käften och äta det de trivs bäst med tills någon frågar något?

Du sa't.