handdator

Visa fullständig version : Bibehålla kondition vid stukning


cammen
2009-03-12, 02:26
Hej!

Jag stukade min fot för ungefär en vecka sen på en fotbollsmatch, har sedan dess kört rehab varje dag i balansövningar, vibrationsplatta och ökat rörligheten i leden.

Jag kan inte belastan foten speciellt mycket än, men kan gå ganska obehindrat och haltar inte så mycket längre. Men jag har fortfarande ont i min fot och den är fortfarande lite svullen.
Så jag kan inte springa eller liknande där foten belastas för mycket.

Nu till frågan. Ska jag cykla, trampa på någon trampmaskin, använda en orbitrekliknande maskin eller kanske alla tre?
Vet någon andra bra övningar får ni jättegärna komma med förslag.

Jag undrar även vilka konditionsövningar som skulle vara bäst för mig som fotbollsspelare och hur jag bör lägga upp träningen i så fall. Är det intervaller eller ska man köra på distans och långa pass?

Jag har i stort sett aldrig konditionstränat på andra sätt än att springa.

Tacksam för svar!

Pjotor
2009-03-12, 08:51
Simma! Nästan inga ledbelastningar, tar med hela kroppen och kräver nästan ingen utrustning.

För fotbollsspelare rekommenderar jag intervallträning varvat med distanslöpning. Intervallträning är rätt slitigt, men det gör mycket i en sport som fotboll där det är många stopp och start.

WHITEFOLKS
2009-03-12, 09:36
Simma är ju kalas belastningsmässigt om du har tillgång till bassäng och tillräcklig teknik/jävla anamma att hålla tempo.

"Orbitrek" kan nog funka rätt bra också men du får känna efter. Är ju inte som om konditionen går från 100-0 heller på så kort tid.

cammen
2009-03-12, 12:52
Tack för tipsen!

Får försöka ta mig till en simhall lite senare idag då och börja vänja mig vid vatten igen

Mpet
2009-03-12, 13:44
Jag försökte köra simning i början efter min fotleds stukning men det gick inte. Man snärtar ju fotleden rätt så mycket när man simmar och det framkallade väldigt mycket smärta.

Mitt råd är som dom sagt innan cykling eller orbitrek.

Jontez
2009-03-13, 00:08
Usch.. lider med dig. Jag stukade båda fotlederna under lumpen vid olika tillfällen och det blev kryckor och hela köret. Tog nästan ett halvår innan jag kunde springa igen och för att behålla konditionen åkte jag längdskidor vilket fungerade hyffsat bra. Nu vet jag inte vart du bor och hurvida du har tillgång till snö, men men ;)