handdator

Visa fullständig version : Hjärnskakning, hjälp!


sundvall
2009-03-12, 00:20
Hejsan! På lördagen för snart 2 veckor sedan var jag ute på krogen, hamnade i gruff med en kille vilket resulterade i en brottningsmatch på golvet, hans 2 kompisar som han hade med sig var inte sen med att få in 2-3 sparkar i mitt huvud. (Finns en tråd om detta någonstans, men jag valde att starta en ny om just detta ämne). Resultatet blev 1 väldigt stor bula vid örat, en lite mindre mitt på huvudet och en bula på andra kinden. Jag blev inte medvetslös, några timmar efteråt fick jag feber i drygt 2-3timmar där jag frös rätt mycket samt kallsvettadse, sen gick den över.

Dagarna efteråt blev jag väldigt sömnig 2-3ggr per dag och somnade på soffan i kanske en halvtimme-timme, inte vanligt för mig. Jag är även mycket slöare och tröttare i vanligt rent allmänt, har en liten spänning i bak-nacken samt en liten huvudvärk som kommer då och då. Känner mig också lite "halv-groggy", dvs inte 100% medverkande alltid.

I fredags var jag hos läkaren och han konstaterade att jag hade fått en "liten hjärnskakning", han testade mina reflexer som var väldigt bra sa han, han drog med ett finger framför mitt öga för att se om jag följde det bra och det gjorde jag, han sa åt mig att röra mina händer i "skruva lamp-rörelse" och det gick jättebra, han kikade även in i mitt öra för att utesluta blödning, och allt var bra.

Han rekommenderade att jag vilade över helgen och sen på måndagen återgå till min vardag. Då styrketräning är en stor del av min vardag (5ggr veckan) så tänkte jag köra på tisdagen men kände mig alldeles för trött för det, även dagarna efteråt har jag varit väldigt trött och "tung" i huvudet.

Jag läste även på internet att 40% av alla som får hjärnskakning, och som inte återhämtar sig helt efter 10 dagar (jag är inne på min 12e snart) kanske _Aldrig_ blir bra. Herregud, jag är bara 21 år gammal, ska jag dras med detta hela livet?! Detta skulle verkligen skära ner något otroligt på min allmäna livskvalité.

Vad borde jag göra? Är det normalt att den sitter i i över 12 dagar? Någon annan som haft hjärnskakning här?

Tack..

palme
2009-03-12, 00:26
Tror min gick över på en vecka drygt, men jag höll mig från gymmet en vecka till efter det.

Ta och lugna dina nerver lite och sluta slåss så mycket. Kanske inte va värt å slåss nu va? Bra att vissa får sig en tankeställare ibland, men jag hoppas du återhämtar dig 100%sundvall. Vila och gå inte och känn efter. Försök tänka på annat.

sundvall
2009-03-12, 00:29
Tror min gick över på en vecka drygt, men jag höll mig från gymmet en vecka till efter det.

Ta och lugna dina nerver lite och sluta slåss så mycket. Kanske inte va värt å slåss nu va? Bra att vissa får sig en tankeställare ibland, men jag hoppas du återhämtar dig 100%sundvall. Vila och gå inte och känn efter. Försök tänka på annat.

Tack. Förövrigt gillar jag inte att slåss, hur hela händelseförloppet gick till kan du läsa om i den förra tråden.

qwerty1
2009-03-12, 00:31
Vila, vila och återigen vila.

Glöm inte att du förmodligen har placebo också.

sundvall
2009-03-12, 00:35
Vila, vila och återigen vila.

Glöm inte att du förmodligen har placebo också.

Haha ja jo jag tänkte på det faktiskt. Det började nästan kännas "värre" efter jag läste det faktum att 40% (!!!!) aldrig blir återställda.

Läkaren sa jag kunde gå tillbaka till träning på måndagen (denna vecka alltså), funderar på att dra iväg å köra ett pass imorgon och på fredag, vad tror ni? Blir så jävla slapp av att inte anstränga mig fysiskt.

qwerty1
2009-03-12, 00:45
Det är just därför du är trött nu också ;)

Klart du ska iväg och köra ett pass. Du behöver ju inte köra för 120%..
Kör lite lättare imorgon och fredag sen kör igång nästa vecka.

Jag kan lova dig att det är rastlöshet och placebo för din del!

stafh
2009-03-12, 00:51
Är verkligen ingen expert men jag har för mig att man gör lumbalpunktion (suger ut CSF ur ryggraden) vid allvarliga huvudskakningar. Det borde väl tyda på att läkaren inte tyckte att det var så farligt. Ta det lugnt och kolla med läkaren igen om det inte blir bättre tror jag är en bra idé.

saab900
2009-03-12, 01:02
Är verkligen ingen expert men jag har för mig att man gör lumbalpunktion (suger ut CSF ur ryggraden) vid allvarliga huvudskakningar. Det borde väl tyda på att läkaren inte tyckte att det var så farligt. Ta det lugnt och kolla med läkaren igen om det inte blir bättre tror jag är en bra idé.

Jag skulle genast känna mig mycket bättre efter hotet om en lumbalpunktion ;)

stafh
2009-03-12, 01:03
Jag skulle genast känna mig mycket bättre efter hotet om en lumbalpunktion ;)

Hehe ja, har hört att det suger rätt hårt.

n1tro
2009-03-12, 01:14
lyssna inte på läkare, gör som du själv behagar

sundvall
2009-03-15, 04:09
Tänkte bara meddela att "hjärnskakningen" verkar bli bättre dag för dag, idag har jag knappt haft nån huvudvärk över huvud taget. Det var nog mycket placebo som Qwerty sa, när jag förstod det så försvann den rätt snabbt, tack för det.

Utgång ikväll, inget bråk på hela kvällen, helt jävla otroligt. Från och med nu ska jag ha hockeyhjälm på mig varje gång på krogen, peacock någon?

Doctor Snuggles
2009-03-15, 05:17
Det är en bra ide med hockeyhjälm. Det farliga med hjärnskakningar är om man får flera inom loppet av månader. Det tar lång tid innan hjärnan återhämtat sig ordentligt (även om du inte märker symptom längre) och upprepade hjärnskakningar kan ge permanenta hjärnskador.

För övrigt så: Kreatin skall verka iaf förebyggande för hjärnskador och snabbar upp återhämtningen. Att hålla koll på att man får i sig ordentligt med alla vitaminer och mineraler o dyl, speciellt de som hjälper hjärnans funktion är säkert bra också.