handdator

Visa fullständig version : Löpband vs. vanlig löpträning


berra_berra
2009-03-11, 22:22
Finns det några fördelar med löpband utöver att man kan avgöra hastigheten själv?

+ och -

Grelle-
2009-03-11, 22:23
Du slipper regn och snö. :)

berra_berra
2009-03-11, 22:26
funderade mer på fysiska fördelar osv... men bra svar ändå!

Muffin Man
2009-03-11, 22:30
Inga som helst fysiska fördelar som jag ser det, annat än att är lätt att löpa barfota på och att du kan ha uppförsbacke hela vägen.

Även utan löpband reglerar jag hastigheten själv :-)

Eddie Vedder
2009-03-12, 07:02
Finns det några fördelar med löpband utöver att man kan avgöra hastigheten själv?

+ och -

Jag antar att du syftar på att du kan SE hastigheten på löpbandet? Annars är det ju bara att springa fortare/långsammare men saknar man en klocka som mäter hastighet vet du ju inte lika korrekt som på löpbandet förstås.

Själv tycker jag det jämna underlaget kan vara bra på löpband. Särskilt om det är mycket is ute. Vissa underlag tycker jag sliter mycket och där upplever jag ibland löpbandet som mer skonsamt.

WHITEFOLKS
2009-03-12, 07:57
Löpband borde ju vara mjukare/bättre dämpat än asfalt.

Detective
2009-03-12, 08:21
Som jag ser det så är ju löpbandet en klar fördel under vintern och regniga dagar. Samt att man både kan ha koll på hastigheten och köra valfri lutning på bandet.
Så när jag körde löpning fick jag bäst resultat när jag körde en mix. Både löpband och utomhus

kjell33
2009-03-12, 08:24
Nackdelen är att du får ett annat löpsteg eftersom det är underlaget som rör sig och inte du.

Pjotor
2009-03-12, 08:53
Mentalt är tycker jag det är trevligare med riktig löpning -- jag märker att jag kommer någon vart. I övrigt har jag inte löpt så mycket på band att jag kan säga något om skillnader i kondition eller så.

Demoneyes
2009-03-12, 09:05
Tiden står ju fullkomligt stilla på löpbandet. Men självklart ett bra alternativ när vädret inte tillåter. Som tidigare har skrivit så är det mycket trevligare att springa ute i det fria + man får i sig lite friskare luft än instängda gymmets luft.

qwer
2009-03-12, 09:59
Allra bäst är givetvis att löpa rätt ut i skogen. Upp och ner över stock och sten där inte ett enda steg är det andra likt.

Modde
2009-03-12, 10:08
Löpband väsnas så förfärligt.

Det är skönt att slippa springa tillbaka ifall man skulle ledsna efter halva tiden - kanske inte är en fördel iofs

alindvall
2009-03-12, 10:13
Fysiskt - ingen skillnad.
Psykiskt - Gigantisk skillnad.

Jag blir knäpp när jag springer på ett löpband, bättre att ta sig ut oberoende på vad det är för väder, regn och snöfall kan vara riktigt härligt att löpa i!

King Grub
2009-03-12, 10:18
Det kostar mer energi att springa utomhus och ta sig framåt än vad det gör på ett löpband, pga luftmotståndet.

Modde
2009-03-12, 10:41
Det kostar mer energi att springa utomhus och ta sig framåt än vad det gör på ett löpband, pga luftmotståndet.

Kanske det är därför det är så jäkla tråkigt att springa på löpband. Det fläktar inte:thumbup:

HookersUnited
2009-03-12, 12:03
Har hört att 2 % lutning ska motsvara motståndet vid riktig löpning, någon sanning i detta?

machine gun
2009-03-12, 12:05
Har hört att 2 % lutning ska motsvara motståndet vid riktig löpning, någon sanning i detta?

Jag har hört 1 %. Fast det kanske bara är för att det inte ska bli som att springa i en konstant nedförsbacke.

LadyG
2009-03-12, 12:22
+1 grad skriver marathon.se men det är i rekommendationerna för millöpare som vill träna på löpband. Sen skriver de också "I förlängningen kan man krydda passen med minutlånga ökningar av lutningen till +2-3 grader för att efterlikna verkliga tävlingsförhållanden. Det är ju sällan som ett långlopp helt saknar backar!" http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=286

För att slippa monotonin på långpassen kör jag lite åt det hållet, mest för att ha något att göra. En mp3-spelare hjäper till viss del, men inte ens den kan mota bort den fulla tristessen i ett rejält långpass alla gånger.

Jag springer hellre ute, men bara när luftrören tillåter det.

pellepedal
2009-03-12, 12:42
En tv framför bandet, med en bra säsong Simpsons eller nåt, så..:thumbup:

Det är det jag brukar köra när det är för kallt ute för morgonpromenaderna.

Lars Brinkhoff
2009-03-12, 12:49
Har hört att 2 % lutning ska motsvara motståndet vid riktig löpning, någon sanning i detta?

Kanske vid höga hastigheter?

someone usually mentions the “guideline” of using a 1-2% incline when running on a treadmill to compensate for the lack of air resistance [...] a study that ExPhysRunner referenced to demonstrate that need for a 1-2% incline is flawed

http://mysite.verizon.net/jim2wr/id110.html

Demoneyes
2009-03-12, 14:25
Så sjukt monotomt på löpband

Bowser
2009-03-12, 17:38
Hur stor skillnad är det i energiåtgång att springa över en flack sträcka kontra kuperat?

stridis
2009-03-12, 17:55
Sedan så är det för ovana löpare en rejäl fördel för löpbandet ifall man vill springa snabbt, blir lättare att pusha sig, det är bara att sätta in 18km/h och sedan hålla sig kvar i x antal minuter.:cool:

berra_berra
2009-03-12, 18:16
Sedan så är det för ovana löpare en rejäl fördel för löpbandet ifall man vill springa snabbt, blir lättare att pusha sig, det är bara att sätta in 18km/h och sedan hålla sig kvar i x antal minuter.:cool:

Går det att fuska på löpband? Underlätta för sig själv genom att "flyga" fram på bandet?

stridis
2009-03-12, 18:20
Fuska? Snarare hjälp med farthållningen när man börjar bli trött. Du får svart på vitt ifall du börjar maska, du åker av bandet. Annars får jag väl tjacka någon löpare för att agera hare åt mig.

spoon
2009-03-12, 18:22
-Det är extremt tråkigt att springa på löpband
- Jag får ont i knän av att springa på löpband

+ Ingen slask och snö
+ Jag kan pressa mig och träna in ett snabbare löpsteg

Generellt klarar jag inte mer än 10min på löpband innan det blir så tråkigt att jag stänger av och går hem. Utomhus kan jag springa +1H utan att bli uttråkad.

Chrillee
2009-03-12, 18:45
Löpning utomhus = Friskluft, roligare, olika underlag, lutning mm.
Sprang sist i motvind + uppförs, gick inte fort inte, men bra träning.

Barbastark
2011-02-15, 23:38
Fattar inte varför alla tycker det är så tråkigt på löpband. Jag tycker det ÄGER. Tycker det på löpband är det mycket lättare vad jag kommer ihåg (var typ ett halvår sen ja sprang ute, men) att komma "inte the zone". Kan ligga där å njuta ,kolla ned på tidtagaren så står den på bara helt plötsligt på 40 min. Glory.

MEN, dock undrar jag hur stor skillnad är det på att springa ute jämfört med löpband i jobbighetsgrad? (Sprang löpband för första gången för nån månad sedan, och har aldrig jämfört med att springa ute). Kommer nog inte springa ute än på en månad eller två. Så om vi säger att jag tar milen på 45 min på löpband, kommer jag då få en chock när jag springer på barmark och inte alls vara i samma "liga"?

Crocker
2011-02-15, 23:42
Fattar inte varför alla tycker det är så tråkigt på löpband. Jag tycker det ÄGER. Tycker det på löpband är det mycket lättare vad jag kommer ihåg (var typ ett halvår sen ja sprang ute, men) att komma "inte the zone". Kan ligga där å njuta ,kolla ned på tidtagaren så står den på bara helt plötsligt på 40 min. Glory.

MEN, dock undrar jag hur stor skillnad är det på att springa ute jämfört med löpband i jobbighetsgrad? (Sprang löpband för första gången för nån månad sedan, och har aldrig jämfört med att springa ute). Kommer nog inte springa ute än på en månad eller två. Så om vi säger att jag tar milen på 45 min på löpband, kommer jag då få en chock när jag springer på barmark och inte alls vara i samma "liga"?
+1 riktigt skönt att springa löpband, på våren och sommaren äger det dock att springa utomhus. Då är det ett måste, tvärtom höst,vinter.

solari
2011-02-15, 23:58
Löpband kan ha en fördel om vi pratar rehab. Du inte kommer stöta på ojämnheter på vägen vilket kan vara positivt/nödvändigt vid t.ex. fotledsproblem.


Se på TV kan också vara trevligt, annars ser jag endast nackdelar.

Springer
2011-02-16, 08:23
Löpband kan vara dålig kalibrerarade, så den farten ni tror att ni springer i kan var en helt annan (om ni litar på bandets hastighetsmätare).

cheunce
2011-02-16, 08:30
Jag blir så sjukt uttråkad av att springa på löpband. Jag har även en tendans att titta ner när jag springer på löpband vilket gör att min kropp får en väldigt dålig hållning och mitt löpsteg blir fel. Sen känner jag att jag får bättre träning av alla småmuskler i benen om jag springer ute (speciellt på vintern).

Jag springer ute året runt så länge det inte är storm eller åskoväder. Bara att ta på sig mer kläder och blir det under -15 så har jag en mask på mig för att slippa andas in den kalla luften. -15 till -5 så kör jag med en ullbuff för munnen.

Men gillar man löpband så går det utmärkt att springa inne också. Allt hänger på vad man vill uppnå med sin träning.