handdator

Visa fullständig version : Solresa utomlands med personer under 18 år


Flykt
2009-03-11, 22:16
Jag och några polare planerar att åka en vecka eller två till något varmt land under sommarlovet.
Vi är väl 3-4 som är 17 år och och sen 3-4 som 19-20 år gamla.

Får man åka utomlands ens utan någon målsmans närvaro om man är under 18? Tillåtelse från föräldrarna har alla givetvis.

Ingen är riktigt sugen på åka till någon så "hypat" turistland som Cypern, Mallorca etc. utan hellre Tunisien, Turkiet, Bulgarien (inte sunnybeach ;)) - vad rekommenderar ni för sådana länder som är lite billigare? :)

Låt oss säga som så att ingen kommer direkt dra sig för att ta en eller annan bärs, hur blir det för oss som 17 åringar? Är det 18 år på alla krogar i de flesta länder eller?

Tacksam för alla möjliga tips :)

agazza
2009-03-11, 22:20
Är väl 16 eller något i den delen av världen har jag för mig, väldigt unga människor på krogen iaf.

Mallis? Där måsarna skrattar sig hesa? Kanske?

Exdiaq
2009-03-11, 22:21
Har flertalet vänner som åkt till Egypten, Turkiet o.s.v. när de varit 16-17 år med andra vänner som var 20-23 år så det borde inte vara några problem.

Thewind
2009-03-11, 22:49
I spanien söp iaf jag obehindrat som blek sjuttonåring.

Flykt
2009-03-12, 14:21
I spanien söp iaf jag obehindrat som blek sjuttonåring.
Låter lovande :D

drakfelt
2009-03-12, 14:26
jadå inga problem alls. du ska bara ha ett intyg från målsman om att det är ok (hade dock ingen användning för intyget själv)

Flykt
2009-03-14, 16:48
Vad skulle ni rekommendera för länder att åka till? Vi snackar alltså mitten av juni ungefär, sista minuten (allt ifrån att beställa resan 2v innan eller bara nån dag innan avgång), billigt land (mat, dryck), bra hyffsat med ungdomar osv.

Specificera gärna vilken stad också. Säga "Åk till Turkiet" ger inte så mycket ;)

Wiken
2009-03-14, 17:13
Om du är ute efter mycket party så är Alanya rätt shysst.

Flykt
2009-03-18, 21:55
Lagt i listan på förslag :)

Nån anna med tips? Lär vart fler som varit på resor likt denna tycker man ;)

Sebbe_H
2009-03-18, 22:05
I festväg vad det gäller mycket röj och billigt så är det inte mycket som slår bulgarien(jo jag tänker på sunny beach). Är man ute efter att festa så blir man inte besviken, däremot om man ska ligga på stranden eller umgås och se vacker natur. Annars finns ju nessebar i bulgarien som jag hört ska vara helt okej med.

Jan
2009-03-18, 22:34
Alanya är sämst om ni är ute efter fest tycker jag. Tycker också ni ska åka till Sunny Beach. Bra fest, billigt, låg medelålder. Dock inte lika solsäkert och varmt som exempelvis Alanya, men mycket bättre fest.

Protein
2009-03-18, 22:55
I festväg vad det gäller mycket röj och billigt så är det inte mycket som slår bulgarien(jo jag tänker på sunny beach). Är man ute efter att festa så blir man inte besviken, däremot om man ska ligga på stranden eller umgås och se vacker natur. Annars finns ju nessebar i bulgarien som jag hört ska vara helt okej med.

Vart på Sunny beach, Nessebar och Golden sands i bulgaren. SB var väldigt turisthypat. "Want a photo with my parrot?" snubbarna var jobbiga. likså alla dryga bulgarier som kom fram på stan och viskade "do you want sex my friend?" haha. Gillade goldensands mer. Finare stränder och lite lugnare. Nessebar ligger ju kant i kant med SB men var ändå helt olikt. Den lilla halvön bestod av en gammal mur och fiskare som traskade runt med nät, mer att se historiskt. lite mer stämning runt det hela.

Alexlindgren
2009-03-18, 23:09
Att dricka under 18 utomlands är lugnt, likaså att åka själv eller med kompisar.

Kolla på holidayrentals.com

jag och några polare hyrde en lägenhet i frankrike där förra året, funkade perfekt.

PowPow
2009-03-18, 23:26
Det finns ställen "utomlands" där det inte är lagligt att köpa alkohol om man är 17 också. Så att säga att det inte är några problem med att dricka som 17:åring "utomlands" är väl lite fel. Utomlands omfattar ju hela världen, förutom Sverige :D

Flykt
2009-03-28, 16:13
Bulgarien, Sunny beach
Mallorca, Magaluf
Turkiet, Alanya
Cypern, Ayia Napa

Är dom som är mest intressant just nu. Grekland då?
Vet inte egentligen vad vi är ute efter med resan. Det behöver inte vara EXTREMT partyställe för polarna är inte direkt höjdare på festa. Men vi vill definitivt till ett land och ort där medelåldern är låg och det finns hyffsat utbud av krogar och skönt folk :)

Hellre prioriterar vi finare strand/allmän miljö/trevligt folk än att det är extremt mycket krogar.

Flykt
2009-06-02, 19:31
Alanya 12 juni bär det av :D

Flykt
2009-08-20, 20:46
Nu är vi samma gäng sugna på en till partyresa och värme, fast nu är alla 18 och vi ska åka i november.

Någon som har några tips på vart värmen finns i november och party? :) Somrarna verkar partyorterna rätt givna, men har ingen koll på hösten/vintern. Vi klarade oss undan snorbilligt i Alanya.
2.5k för resan och cirka 1.5k i fickpengar. Låt oss säga att vi förkrökade mycket på hotellet ;)

Frumpish
2009-08-20, 21:17
Nu är vi samma gäng sugna på en till partyresa och värme, fast nu är alla 18 och vi ska åka i november.

Någon som har några tips på vart värmen finns i november och party? :) Somrarna verkar partyorterna rätt givna, men har ingen koll på hösten/vintern. Vi klarade oss undan snorbilligt i Alanya.
2.5k för resan och cirka 1.5k i fickpengar. Låt oss säga att vi förkrökade mycket på hotellet ;)

fan de där lät sjukt värt, 4k för en vecka i alanaya med sup? För mig som knappt dricker alkohol borde jag ju klara av 3k för en vecka? Insane billigt *cupid*

Flykt
2009-08-21, 13:04
fan de där lät sjukt värt, 4k för en vecka i alanaya med sup? För mig som knappt dricker alkohol borde jag ju klara av 3k för en vecka? Insane billigt *cupid*
En sjuttis gick på 100 svenska (billigaste i affären) och Efes öl 50cl gick på ~12-13 svenska kr. Räkna på vad det kostar att dricka varje dag då.

Taxi varifrån Kleopatrastranden (där alla hotell är) som helst till hamnen (klubbarna) 30 kr.
En tioliters dunk med vatten varje dag ca 7 kr.
Frukost bestod av en stooooor limpa för 3 kr. Lunch & middag blev oftast en döner kebab för 15 kr(!) som man tog med sig och drack 1-2 öl på stranden istället. En-två stycken sådana blev man mätt, men inte direkt gott i längden. Öl på restaurang 10-20 kr.

Så låt oss säga att vi snålade som fan när vi insåg att vi kunde det. Alla pengar lades på dricka i princip :D
Vi åkte med Detur ospec. Alanya.


Men åter till frågan. Någon som kan tipsa om länder i november med samma stuk? Som ni märker ska det inte vara länder som är svinlångt borta och höga flygkostnader.

Flykt
2009-09-07, 20:14
Är det bara grancanaria som gäller höst/vintertid? :(