handdator

Visa fullständig version : Tonfisk


Betsson1
2009-03-11, 18:08
Vilken typ av tonfisk ska man köpa? I tomat, olja eller vatten?
Olja har mest kalorier men den innehåller nyttig olja. Så vad ska jag göra? Ska jag fortfarande tänka på kalorierna? Och om man väljer den med olja, ska man hälla ut nästan allt? Så det är lite kvar, eller ska jag låta allt vara kvar?

Jag håller på och deffa, det var länge sen jag åt nyttigt. Som ni kanske märker så är jag okunnig när det gäller sånt.

Tacksam för hjälp.

Eddie Vedder
2009-03-11, 18:22
Oljan är oftast solrosolja, dvs bland det sämsta du hittar typ. Oduglig fettsammansättning så välj hellre i vatten och tillsätt en egen bra fettkälla. Att blanda med majonnäs är kanongott bl.a.*drool*

Även tonfisken i tomatsås är suveränt god. Jag har bara hittat den i en enda affär här i Uppsala och senaste gången jag var där hade de inte ens kvar den där.*cry*

Exhale_
2009-03-11, 18:23
Kör på den du tycker är godast. Själv kör jag på den i vatten, men jag tillagar den alltid.

Olegh
2009-03-11, 18:44
Jag skulle ju åtminstone inte välja den i olja pga oljan i sig skulle vara fördelaktig att få i sig. Vill man käka fett så skulle jag välja något annat.
Numera tänker jag iaf enbart köpa tonfisk i vatten även om den överlag verkar vara något dyrare, blir så jäkla klabbigt när man försöker få bort så mycket av oljan som möjligt :D
Den i tomat skulle jag gärna testa om jag hittade nånstans o köpa den..

Betsson1
2009-03-11, 18:50
Oljan är oftast solrosolja, dvs bland det sämsta du hittar typ. Oduglig fettsammansättning så välj hellre i vatten och tillsätt en egen bra fettkälla. Att blanda med majonnäs är kanongott bl.a.*drool*

Även tonfisken i tomatsås är suveränt god. Jag har bara hittat den i en enda affär här i Uppsala och senaste gången jag var där hade de inte ens kvar den där.*cry*

Tack för svaren folks!
Fan trodde alltid att den med olja var bäst! Efter allt man hör om fiskolja.
Har två frågor.
Är det inte onyttigt med majonäs?
Den med tomatsås, kan man äta den direkt?

MyungChul
2009-03-11, 18:50
Jag skulle ju åtminstone inte välja den i olja pga oljan i sig skulle vara fördelaktig att få i sig. Vill man käka fett så skulle jag välja något annat.

... ? Du skulle inte välja den i olja för att det är nyttigt eller vad försöker du säga?

Numera tänker jag iaf enbart köpa tonfisk i vatten även om den överlag verkar vara något dyrare, blir så jäkla klabbigt när man försöker få bort så mycket av oljan som möjligt :D


Vad blir "klabbigt" när man försöker få bort så mycket av oljan som möjligt? Det är inte speciellt svårt att öppna burken och hälla av oljan i en sil..

MyungChul
2009-03-11, 18:51
Tack för svaren folks!
Fan trodde alltid att den med olja var bäst! Efter allt man hör om fiskolja.
Har två frågor.
Är det inte onyttigt med majonäs?
Den med tomatsås, kan man äta den direkt?

Majonäs, olja och äggula med diverse tillsatser om du köper färdig. Oftast är den på vanlig matolja, typ raps.

Varför skulle du inte kunna äta den direkt?

Betsson1
2009-03-11, 18:54
... ? Du skulle inte välja den i olja för att det är nyttigt eller vad försöker du säga?

Han SKREV just att han skulle välja något annat om han försökte komma åt nyttigt fett. Då menar han väl att han INTE skulle välja den i olja för att det är nyttigt.

Vad blir "klabbigt" när man försöker få bort så mycket av oljan som möjligt? Det är inte speciellt svårt att öppna burken och hälla av oljan i en sil..

Klart det blir klabbigt. Och det är inte så att allt olja kommer ut när man står och pressar i 20 minuter. Varför inte köpa den med vatten så man kan spara lite tid och kalorier?

Exhale_
2009-03-11, 18:54
Tack för svaren folks!
Fan trodde alltid att den med olja var bäst! Efter allt man hör om fiskolja.

Du måste skilja på fettet som kommer från fisk och fettet (oljan) som är tillsatt till en produkt som i det här fallet.


Har två frågor.
Är det inte onyttigt med majonäs?
Den med tomatsås, kan man äta den direkt?

Huvudingredienser i majonäs brukar vara äggula och olja. Väljer man en schysst sammansatt olja så är majonäs dunder.

Den med tomatsås kan du äta direkt. Precis som med den i olja och vatten.

Betsson1
2009-03-11, 18:56
[QUOTE=MyungChul;3539234]... ? Du skulle inte välja den i olja för att det är nyttigt eller vad försöker du säga?

Han SKREV just att han skulle välja något annat om han försökte komma åt nyttigt fett. Då menar han väl att han INTE skulle välja den i olja för att det är nyttigt.

Vad blir "klabbigt" när man försöker få bort så mycket av oljan som möjligt? Det är inte speciellt svårt att öppna burken och hälla av oljan i en sil...

Klart det blir klabbigt. Och det är inte så att allt olja kommer ut när man står och pressar i 20 minuter. Varför inte köpa den med vatten så man kan spara lite tid och kalorier?

Eddie Vedder
2009-03-11, 18:58
Fan trodde alltid att den med olja var bäst! Efter allt man hör om fiskolja.

Fiskolja har inget med saken att göra. Det är ju som sagt solrosolja i tonfiskburken.

Är det inte onyttigt med majonäs?

Nej verkligen inte. Rapsolja, äggula och eventuellt någon vinäger eller så. Sedan blir det ju mer tillsatser ju magrare du väljer men väljer du fullfet är det ytterst få ingredienser varav samtliga är bra.

Samma sak med t.ex. aioli, bearnaisesås, hollandaise osv. Nyttiga allihop.

Den med tomatsås, kan man äta den direkt?

Ja

Betsson1
2009-03-11, 18:58
Du måste skilja på fettet som kommer från fisk och fettet (oljan) som är tillsatt till en produkt som i det här fallet.



Huvudingredienser i majonäs brukar vara äggula och olja. Väljer man en schysst sammansatt olja så är majonäs dunder.

Den med tomatsås kan du äta direkt. Precis som med den i olja och vatten.

Nice! Vilken typ av majonäs rekommenderar du? Helst en som är nyttig och kalorisnål.

(Sorry för dubbelpost)

Olegh
2009-03-11, 18:59
... ? Du skulle inte välja den i olja för att det är nyttigt eller vad försöker du säga?



Vad blir "klabbigt" när man försöker få bort så mycket av oljan som möjligt? Det är inte speciellt svårt att öppna burken och hälla av oljan i en sil..

1. Oljan, oavsett hur nyttig den är, är inte vad jag ute efter när jag ska käka tonfisk. Vill jag ha i mig fett väljer jag en annan fettkälla.

2. Med den metoden blir ju hälften av oljan kvar ändå, nästan. Har istället använt mig av ett kaffefilter.

Heppez
2009-03-11, 19:09
jag som varit livrädd för majonäs :O

Betsson1
2009-03-11, 19:16
jag som varit livrädd för majonäs :O

Samma här! Har lärt mig en hel del, man kan äta saker som är gott OCH nyttigt. Vi får väl hoppas att vi har kommit över rädslan ;D
Jag är extra rädd för vad jag äter och inte äter, man vill ju se bra ut nu i sommar.

MyungChul
2009-03-11, 19:25
Han SKREV just att han skulle välja något annat om han försökte komma åt nyttigt fett. Då menar han väl att han INTE skulle välja den i olja för att det är nyttigt.

Vad blir "klabbigt" när man försöker få bort så mycket av oljan som möjligt? Det är inte speciellt svårt att öppna burken och hälla av oljan i en sil...

Klart det blir klabbigt. Och det är inte så att allt olja kommer ut när man står och pressar i 20 minuter. Varför inte köpa den med vatten så man kan spara lite tid och kalorier?

1. Han skrev riktigt jävla bakvänt, om du läser igen så förstår du kanske vad jag menar. Men det är väl inte troligt mtp ditt svar.

2. Tonfisk på burk, i olja, drar givetvis åt sig av oljan. Häller du av den i en sil, så kommer överflödig olja att rinna av inom någon minut. Du får en saftigare, lite fetare tonfisk än den i vatten.

MyungChul
2009-03-11, 19:27
1. Oljan, oavsett hur nyttig den är, är inte vad jag ute efter när jag ska käka tonfisk. Vill jag ha i mig fett väljer jag en annan fettkälla.

2. Med den metoden blir ju hälften av oljan kvar ändå, nästan. Har istället använt mig av ett kaffefilter.

Använder du dig av ett kaffefilter är det inte så konstigt. Tar ju flera timmar då.

MyungChul
2009-03-11, 19:29
Nice! Vilken typ av majonäs rekommenderar du? Helst en som är nyttig och kalorisnål.

(Sorry för dubbelpost)

Någon med mycket stabiliseringsmedel och slagen på vatten... Om man nu kan kalla det för majonäs.

Att du ens är ute efter en majonäs som är kalorisnål är ett skämt. Ät mindre av den istället.

Eddie Vedder
2009-03-11, 19:33
Samma här! Har lärt mig en hel del, man kan äta saker som är gott OCH nyttigt.

Visserligen är du ju ute efter den majonnäsen med sämst tänkbara näringsvärde, d.v.s. en så kalorisnål som möjligt.

Läs mitt tidigare inlägg.

Cohen
2009-03-11, 19:46
Nice! Vilken typ av majonäs rekommenderar du? Helst en som är nyttig och kalorisnål.

(Sorry för dubbelpost)

Om vi nu ska hålla oss till riktig majonnäs så är den alltid kaloririk (eftersom att den som sagt är baserad på äggula och olja). Fettfri majonnäs är som proteinfritt kött - det finns inte. Sk. fettfria majonnäser borde egentligen kallas något annat. Vill du ha en kalorisnål sås tycker jag du ska hålla sig till sådant som är magert i sig själv istället, typ en bra tomatsås.

Var inte poängen med majonnäsen att du skulle få i dig fett? I så fall verkar det dumt att leta efter något kalorisnålt.

Olegh
2009-03-11, 20:04
Använder du dig av ett kaffefilter är det inte så konstigt. Tar ju flera timmar då.

Givetvis pressar jag ut oljan, inte bara står och tittar på som ett fån. Mitt mål, till skillnad från ditt, har varit att få bort så mycket som bara möjligt av oljan, inte bara låta det mesta rinna av. Kladd är ofrånkomligt.

MyungChul
2009-03-11, 20:21
Alltså, jag fattar inte hur det kan bli kladdigt. Du måste ju göra det här i soffan ståendes på båda händerna och öppna med näsan. Fan simplaste av uppgifter någonsin.*whatever*

magdalenae
2009-03-11, 21:42
Även tonfisken i tomatsås är suveränt god. Jag har bara hittat den i en enda affär här i Uppsala och senaste gången jag var där hade de inte ens kvar den där.*cry*

Finns på Överskottsbolaget och Hemköp inne i stan väl?? I annat fall ska jag skicka min sista burk till dig:)