handdator

Visa fullständig version : Tråden om EAA


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

Scratch89
2009-03-10, 23:12
Vad är EAA?
- EAA står för Essential Amino Acids. De essentiella aminosyrorna är fenylalanin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, treonin, tryptofan och valin (arginin och histidin är essentiella för barn). Essentiell betyder livsnödvändig, och innebär att kroppen själv inte kan syntetisera dem, utan måste intas från födan.

Hur skiljer sig EAA från andra kosttillskott?
- EAA har visat sig stimulera proteinsyntesen kraftigt, mycket kraftigare än t.ex vassleprotein. Man har sett att effekten blir som störst direkt före träning, men att effekten även finns när man inte tar det i samband med träning, dock i mindre skala.

Jag blir helt snurrig av begreppen proteinsyntes, proteinbalans och proteinnedbrytning. Vad betyder de?
- Proteinsyntes är nybildningen av protein. I träningsammanhang är vi oftast intresserade av muskelproteinsyntes, dvs nybildningen av muskelprotein. Den sk proteinbalansen utgörs av proteinsyntes och proteinnedbrytning. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen, är proteinbalansen positiv och mer protein bildas än vad som bryts ned.
Proteinsyntes = muskeluppbyggnad (i träningssammanhang - proteinsyntes kan handla om proteinsyntes för bakterier och en mängd andra saker, men i träningsammanhang handlar diskussionen som sagt oftast om muskelprotein).

EAA är väl inget konstigt eller farligt som man bör undvika?
- Nej, det är bara vanliga aminosyror, som finns i mat. Skillnaden är att de här är sönderplockade på ett sätt som gynnar muskeltillväxt bättre.

Hur är det med EAA och organbelastning? Tänker främst på njurar och lever.
- Inga problem. Den belastningen är mindre än av samma mängd essentiella aminosyror från vanlig mat.

Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram.

Borde inte EAA spela inom ramen för den enskildes förutsättningar? Bör inte dosen doseras efter, säg kroppsvikt?
- Det är aminosyrenivåerna i blodet som påverkar; det finns ingenting som säger att den akuta effekten av EAA skulle vara relaterad till kroppsvikt på samma sätt som dagintaget av protein.

Jag har ingen matvåg, så jag vet inte hur mycket EAA jag har hällt upp. Hur ska jag göra?
- Den här tråden visar hur man kan mäta. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124666

Proteinsyntesen ska ju vara starkast 12-24 timmar efter ett styrketräningspass. Borde det inte vara ganska gynnsamt att ta EAA då?
- Det är basproteinsyntesen. Den kan utnyttja aminosyror från vilken källa som helst.
EAA stimulerar dock proteinsyntesen även vid andra tillfällen än i samband med träning.

Om nu EAA har en sån positiv effekt på proteinsyntesen, är det inte bra att ta det flera gånger utsppritt under dagen?
- Det finns väl tyvärr inga studier på det gjorda. Det finns i alla fall en given mängd muskelprotein som kan nybildas i förhållande till hur mycket som nedbryts per dygn. Kroppen ökar inte gärna sin mängd muskelmassa utan incitament. Belastande träning är definitivt ett sådant incitament. EAA-supplementering är det också, under vissa förhållanden, men frågan är om det är så även när både protein- och energiintaget redan täcks, kanske med råge.

Är EAA ett bättre val än vassleprotein i samband med träning?
- Ja. EAA har alltid större effekt på proteinsyntesen än vassleprotein. Vassle fungerar enligt precis samma mekanismer, bara med mindre effekt, oavsett tillfälle. Möjligen inte om du är 70-80 år eller äldre, då vassle är synnerligen kraftfullt.

Hur stor skillnad kommer det bli jämfört med vassleprotein, eller jämfört med inget tillskott alls?
- Om du letar efter ett svar liknande "Du kommer bygga x antal gram muskelmassa på y dagar", så finns det inget sånt. Det är alldeles för många faktorer som påverkar.

Hur lång tid bör man vänta med att äta efter att man tagit EAA efter passet?
- Finns ingen anledning att vänta. Ta ditt EAA efter träningspasset, och gå sedan hem och ät mat.

Jag dricker EAA och maltodextrin direkt efter träningen. När är det lämpligt att dricka vassleprotein?
- Då behöver du inte vassle alls. Gå hem och ät mat. Ät ett vanligt proteinrikt mål mat när du kommer hem, så fyller du på med aminosyror som tas upp långsammare och som kan användas i den pågående muskeluppbyggnaden ett antal timmar framåt, till skillnad från den dramatiska men snabbt övergående toppen som ett EAA-intag ger.

Är vassleprotein värdelöst nu, alltså?
- Nej, absolut inte. Det är fortfarande ett fullvärdigt protein, som går att använda till mellanmål för att få upp proteinintaget. Det har fortfarande sin effekt runt träning, men dess effekt är sämre än EAA.

Är det bra att, likt vassle, använda EAA som ett kosttillskott under dagen för att få upp proteinmängden?
- Det är väldigt dyra aminosyror, om man mäter per gram och krona, men om man äter en ensidig och/eller otillräcklig kost kan det finnas en risk för brist på essentiella aminosyror. Om ekonomin tillåter, är det ett fullgott alternativ.

Hur ska jag räkna andelen protein som kommer från EAA i jämförelse med protein från vassle och mat under dagen?
- Som vanligt. 10 gram EAA ger lika mycket energi som 10 gram aminosyror bundna i proteiner. Eventuella bindningsenergier är försumbara.

Motsvarar 10 gram EAA 20 gram vassle?
- I fråga om mängd essentiella aminosyror, men 10 gram EAA stimulerar proteinsyntesen mer än 10 gram EAA från vassle.

Försöker sikta på att få i mig 180 gram protein perdag. Så tar jag 10 gram EAA före träning och 10 gram EAA efter träning så bör jag få i mig 140 g protein från andra källor?
- Nej, du får skilja på effekter och mängd i gram. EAA verkar mer som signalsubstans än som byggstenar, så det är fortfarande samma antal gram som ska ätas. 20 gram EAA innebär att ytterligare 160 gram protein ska ätas under dagen, enligt ditt exempel.

Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?
- Effekten blir troligen sämre om man blandar det det med långsamma livsmedel; i princip all fast föda, och en del juicer. För bäst effekt ska det intas för sig självt, eller tillsammans med maltodextrin, druvsocker eller strösocker, i vatten.

Betyder det här att magen måste vara tom för att man ska få effekt av EAA?
- EAA ska helst intas på fastande mage, men nyare studier har visat att effekten på proteinsyntesen fortfarande finns kvar när man har mat i magen. För prestationen kan det dock vara en fördel att träna med en tom magsäck. EAA direkt innan och direkt efter är alltid bättre än att skippa det, ur ett muskelbyggarperspektiv.

Fungerar det bra att inta EAA innan träningen som bedrivs innan frukost?
- Det fungerar utmärkt.

Hur är det med EAA innan konditionsträning?
- Konditionsträning har ingen speciellt muskeluppbyggande och proteinsyntesstimulerande effekt på det sättet, så det är heller inget du behöver försöka uppreglera. Ett par gram grenade aminosyror före konditionsträning minskar muskelproteinnedbrytningen, men det är tveksamt om det har någon praktisk betydelse sett över hela dygnet, så länge man inte underäter kraftigt eller tränar mycket långa och intensiva pass, kanske fastande.

Blir det någon skillnad på styrketräningen om man har maltodextrin tillsammans med EAA direkt innan?
- Om du inte har välfyllda glykogendepåer och dessutom lågt blodsocker är det mycket möjligt att det blir en skillnad. Tränar man några timmar efter en kolhydratrik måltid är det kanske inte sannolikt att mer kolhydrat ger någon prestationsförbättring, men tränar man efter en natts fasta med lågt blodsocker och en lever tömd på glykogen är det mycket möjligt att det gör det. De skillnader man eventuellt kan märka är en ökad prestationsförmåga, mental skärpa och högre blodsocker.
Har du kaloriutrymme, kan du ju enkelt göra en pålitlig självstudie. Testa med, testa utan. Utvärdera.

Fungerar det att kombinera Rage/Trück med EAA?
- Det fungerar bra, men Rage ska tas en halvtimma till en timma innan träning, och EAA direkt innan, så se till att de intas vid olika tillfällen.

Fungerar det att kombinera kreatin med EAA?
- EAA påverkar inte kreatinet, eller tvärtom. Kreatin och EAA fungerar bra ihop.

Jag får problem med finnar när jag använder proteindrinkar eller gainers. Kommer jag att få samma problem med EAA?
- Högst troligen kommer problemen bestå. EAA i fri form ger kraftig insulinfrisättning hos unga, och det är insulinfrisättningen man tror är boven i dramat vad gäller finnar.

Jag har hört att EAA smakar illa. Finns det några bra tips på hur man förbättrar/underlättar läget?
- Det finns flera bra tips. Det ena är att blanda med lite vatten, och på så sätt göra lidelsen kortvarig. Andra blandar ut med Fin Light eller annan saft, för att neutralisera smaken. En tredje variant är att lägga pulvret långt bak på tungan och svälja ner det med någon klunk vatten.

Finns det något samband mellan träningsvärk och EAA?
- Minskad träningsvärk är en dokumenterad effekt.

Jag brukar ta mitt EAA, och sen värma upp fem minuter på cykel. Hinner det hända något negativt på de minutrarna?
- Antagligen inte, men undersökt är det inte. Undersökta tidpunkter för intag före styrketräning är 0 minuter innan och 60 minuter innan. 60 minuter innan - då är det ingen skillnad jämfört med ett glas vatten. Några tidpunkter där mellan är som sagt inte undersökta. Någonstans i det tidsintervallet börjar effekten avta eller försvinna, men exakt när är okänt. Intag en timme innan träning är helt bortkastat - det är inte bättre än fastande träning

Är det något problem med att låta EAA stå utblandat en längre stund, som t.ex under ett helt gympass?
- Precis som med protein löst i vatten kommer det att bli en deaminering, dvs att aminosyrorna bryts ner till mindre beståndsdelar. Möjligen kommer effekten att påverkas negativt. Det är dessutom ett bra tillfälle för bakterier att växa till sig.

Är EAA förbjudet i Norge?
- EAA är läkemedelsklassat. Det är inom sjukvården EAA-supplementering har störst värde. Tullen och regleringen av försäljning där kanske inte tar hänsyn till att det inte finns några anledningar att misstänka negativ hälsopåverkan av ett bruk - det klassas som läkemedel och behandlas därefter, helt enkelt.
Däremot kan man inte testat positiv på ett dopingtest; det är aminosyror, inget dopningpreparat.

Inför inköp: hur vet jag säkert vilka produkter som är det jag vill ha - d v s just EAA?
Det finns många produkter som heter någonting med ”amino”. Är det alla produkter som säljs under rubriken "aminosyror"?
- Det finns vissa skillnader mellan olika "Amino XXX"-tillskott. Vissa innehåller EAA, som t.ex EsaPro (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=182) och Amino Rush (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=200), medan vissa produkter endast innehåller BCAA (de grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin). Det står på förpackningen och man ser skillnaden om man läser. Exempel på detta är BCAA 5000 (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?products_id=189).

Är det någon skillnad på de olika EAA-tillskotten som finns på marknaden?
- De kan skilja sig i aminosyresammansättning, men eftersom den optimala sammansättningen inte är känd vet man inte heller vilken produkt som är bäst. Det är svårt att uttala sig om olika EAA-blandningar, då det inte finns några studier som visar den optimala fördelningen. Det nysas om att de grenade aminosyrorna kanske ska finnas i större dos, men inget mer.

jompa
2009-03-10, 23:19
Intressant läsning. Nice work! :thumbup:

CVN
2009-03-10, 23:20
Väldigt bra skrivet och sammanfattat, dock har jag en fråga ang

Jag får problem med finnar när jag använder proteindrinkar eller gainers. Kommer jag att få samma problem med EAA?
- Högst troligen kommer problemen bestå. EAA i fri form ger kraftig insulinfrisättning hos unga, och det är insulinfrisättningen man tror är boven i dramat vad gäller finnar.

- Jag hade för mig att laktosen var boven för finnar, men kanske har helt fel?

Rahf
2009-03-10, 23:22
Det torde vara insulinfrisättningen eftersom man anser att uppkomsten av finnar i det här fallet är hormonellt betingat.

hasic
2009-03-11, 06:27
Bra skrivet. :thumbup:

Eddie Vedder
2009-03-11, 06:38
Houston, we have a sticky!:cool:

Scratch89
2009-03-11, 09:17
Yay!

Morty
2009-03-11, 09:42
Bra jobbat Scratch!

Thewind
2009-03-11, 10:16
Äntligen en EAA-Sticky! Snyggt Scratch! :hbang:

yettyn
2009-03-12, 22:34
Bra tråd att göra sin första post i! Och jag har en lite fråga ...

Jag är utlandssvensk och bor i Tjeckien och började träna på det lokala gymmet här efter nyår. Insåg efter ett tag att jag nog behövde fylla på med lite extra protein och inköpte en tjeckisk produkt som heter VitalMax - CFM PROTEIN 90 ISOLATE och nu undrar jag lite om det här proteinet (som är det "bästa" av flera sorter producenten har) kan anses vara ett EAA (trots att det förmodligen är gjort på vassle) eftersom i innehållsförteckningen finner jag alla EAA syror nämnda i första inlägget, plus några till?

Per 100g Pulver (1 dos = 30g pulver = 27g protein)
Protein 90,0 g
Kolhydrater 0,5 g
Fett 0,5 g
Vitamin
Vitamin E 2,46 mg
Vitamin B1 0,46 mg
Vitamin B2 0,43 mg
Vitamin B6 0,64 mg
Vitamin B12 0,25 µg
Kyselina listová 0,05 mg
Kyselina pantothenová 1,76 mg
Nikotinamid 4,75 mg
Biotin 0,04 mg
Vitamin C 15,84 mg
Essensiella aminosyror
L - leucin /BCAA/ 11800 mg
L - threonin 4400 mg
L - isoleucin /BCAA/ 5700 mg
L - methionin 2700 mg
L - valin /BCAA/ 5500 mg
L - fenylalanin 3700 mg
L - lysin 10400 mg
L - tryptofan 1900 mg
Ej Essensiella aminosyror
L - arginin 3400 mg
L - glycin 1600 mg
L - asparagová kys. 10200 mg
L - histidin 2300 mg
L - cystein 2900 mg
L - prolin 4300 mg
L - alanine 5400 mg
L - serin 3100 mg
L - glutamová kys. 17000 mg
L - tyrosin 3800 mg

Om så är fallet undrar jag om det s.a.s. är "slöseri" att använda detta protein annat än runt träningen? Och kanske skulle jag i så fall skaffa ett annat "normalt" pulver för "efterpåfyllningen" på eftermiddag-kvällen? Jag tränar i regel på morgonen.

Det verkar ju som om det är lite annorlunda termer som används här nere, i allafall har jag inte stött på termen EAA någonstans eller på någon produkt, däremot BCAA.

/y

ceejay
2009-03-12, 22:39
alla essentiella aminosyror finns ju med (8 st) så visst, kalla det EAA :P(essential amino acids)

yettyn
2009-03-12, 22:59
Yovisst all EAA är där men frågan är om det fungerar som EAA, som det är beskrivet här? Vad jag syftar på är vilken påverkan övriga syror och vitaminer har på "EAA effekten" när de blandas i en pott?

Kollade producentens sida och såg att de har en produkt som bara innehåller EAA och inget annat, i kapslar. Noterar dock att den rekommenderarde dosen på 6 kapslar innehåller mindre mg totalt av alla syrorna än vad en dos av Protein pulvret gör.

Så frågan som detta ger upphov till är om det är av särskild vikt att bara ta EAA syrorna och inget annat?

shape
2009-03-12, 23:15
Vad är EAA?

Borde inte EAA spela inom ramen för den enskildes förutsättningar? Bör inte dosen doseras efter, säg kroppsvikt?
- Det är aminosyrenivåerna i blodet som påverkar; det finns ingenting som säger att den akuta effekten av EAA skulle vara relaterad till kroppsvikt på samma sätt som dagintaget av protein.


<Weeeei, min fråga :D grym sticky för övrigt!

Scratch89
2009-03-13, 11:31
Yovisst all EAA är där men frågan är om det fungerar som EAA, som det är beskrivet här? Vad jag syftar på är vilken påverkan övriga syror och vitaminer har på "EAA effekten" när de blandas i en pott?

Kollade producentens sida och såg att de har en produkt som bara innehåller EAA och inget annat, i kapslar. Noterar dock att den rekommenderarde dosen på 6 kapslar innehåller mindre mg totalt av alla syrorna än vad en dos av Protein pulvret gör.

Så frågan som detta ger upphov till är om det är av särskild vikt att bara ta EAA syrorna och inget annat?

Det där proteinisolatet du nämnde är inget EAA, utan ett vassleproteinpulver. EAA skiljer sig som sagt genom att det är framtaget genom att ta bort aminosyrorna från proteinet, så de blir fria. Man kan alltså få EAA i både pulver- och pillerform.

yettyn
2009-03-13, 13:05
Det där proteinisolatet du nämnde är inget EAA, utan ett vassleproteinpulver. EAA skiljer sig som sagt genom att det är framtaget genom att ta bort aminosyrorna från proteinet, så de blir fria. Man kan alltså få EAA i både pulver- och pillerform.

Ok antog att så var fallet men ville kolla eftersom det är lite annorlunda här nere, t.ex. verkar BCAA vara trenden och EAA inte slagit egenom, än. Dessutom kan det kanske vara bra för andra noviser att slå fast i klartext att även om ett protein innehåller alla EAA aminosyrorna, inte gör det till ett "riktigt" EAA preparat med de kort tids effekter som undersökningar har fastslagit.

Men om jag då har förstått det rätt är den nya produkt min leverantör här nere erbjuder kallad "Amino 6000 Esencial" med förljande innehåll, ett "riktigt" EAA? Och jag skulle kunna byta ut mitt isolat protein som jag tar innan träning mot detta?

Innehåll rekommenderad daglig dos (6 kapslar)
L-histidin 552 mg
L-isoleucin 690 mg
L-leucin 1380 mg
L-lysin 582 mg
L-methionin 930 mg
L-phenylalanin 378 mg
L-threonin 444 mg
L-tryptophan 276 mg
L-valin 690 mg

Men är den dosen tillräcklig? Om man tar bort histadinet så är det 5370mg, så kanske man ska lägga till en kapsel eller 2-3 för att åtminstonne passera 6 och närma sig 10g?

Jag hoppa sjag inte bryter mot någon forum sed här eftersom jag tar upp ett preparat som inte förs av Kolozzeum Webshop? Men att beställa från sverige är inte direkt kostnadseffektivt och dessutom tror jag starkt på att stödja lokal produktion när man kan :thumbup:

Scratch89
2009-03-13, 16:05
Det ser vettigt ut. Innehållet i EsaPro är samma, men jag vet inte den exakta fördelningen. I fallande ordning blir det:

leucin, lysin, fenylalanin, treonin, valin, histidin, isoleucin, metionin

Eftersom den optimala fördelningen inte är känd går det inte att säga vilken av produkterna som är bäst.

yettyn
2009-03-13, 17:03
Det ser vettigt ut. Innehållet i EsaPro är samma, men jag vet inte den exakta fördelningen. I fallande ordning blir det:

leucin, lysin, fenylalanin, treonin, valin, histidin, isoleucin, metionin

Eftersom den optimala fördelningen inte är känd går det inte att säga vilken av produkterna som är bäst.
Yo men jag tänkte på den totala vikten i g, enl. vad som är sagt här och annorstädes i forumet är 6-10g att rekomendera, 6 kapslar skulle göra knappt 6g om man räknar in histidin (vilket man kanske bör göra eftersom det även tycks ingå i svenska EAA preparat). Så jag skulle behöva ta 6-10 kapslar isåfall.

Positivt med den här produkten och producenten i synnerhet är att de verkligen listar inte bara innehåll men också viktproportion, något jag t.ex. inte sett i Kolozzeums produkter men ofta saknas elsewhere också.

Det negativa är deffinitivt priset, vilket om jag räknat rätt ligger på mellan SEK 2-2.50/g beroende på inköpsmängd, att jämföra med EsaPro som ligger strax undr 50-öringen grammet *cry* Lite konstigt eftersom det mesta normalt sett är billigare här än i gamla svedala, men kanske det är för att det är "nytt" här + jag vet inte :confused:

Scratch89
2009-03-13, 18:41
Sverige har mycket billigare kostnader vad gäller tillverkning också. Jag tycker inte att det är värt att satsa på det om det nu är så dyrt; har du fått resultat av vassleprotein innan så kommer du nog få det nu också, även fast EAA är "bättre".

C.E.J.
2009-03-13, 22:55
Utmärkt Scratch! :thumbup:

snuggles
2009-03-16, 13:00
Lysande tråd, har dock en fråga.

Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?
- Effekten blir troligen sämre om man blandar det det med långsamma livsmedel; i princip all fast föda, och en del juicer. För bäst effekt ska det intas för sig självt, eller tillsammans med maltodextrin, druvsocker eller strösocker, i vatten.
Påverkas proteinsyntesen negativt på nåt sätt om man blandar esapron med malto direkt efter träningen?

King Grub
2009-03-16, 13:03
Nej, snarare blir proteinbalansen något bättre.

Scratch89
2009-03-16, 13:04
Jag tycker att du redan har svaret i frågan. :)

14K
2009-03-16, 13:32
Dum fråga kanske men EAA är inte som kreatin och binder vatten i kroppen?

King Grub
2009-03-16, 13:34
Nej.

JoeyP
2009-03-19, 23:35
Nice man!

triscaL
2009-03-20, 00:53
Härlig tråd!
Är det någon större skilland egentligen på olika eaa märken? typ esapro, body science eea-x eller t ex purple wraath från controlled labs?
Priserna skiljer ju sig ganska mycket...

Scratch89
2009-03-20, 01:08
Härlig tråd!
Är det någon större skilland egentligen på olika eaa märken? typ esapro, body science eea-x eller t ex purple wraath från controlled labs?
Priserna skiljer ju sig ganska mycket...
Första inlägget:

Är det någon skillnad på de olika EAA-tillskotten som finns på marknaden?
- De kan skilja sig i aminosyresammansättning, men eftersom den optimala sammansättningen inte är känd vet man inte heller vilken produkt som är bäst. Det är svårt att uttala sig om olika EAA-blandningar, då det inte finns några studier som visar den optimala fördelningen. Det nysas om att de grenade aminosyrorna kanske ska finnas i större dos, men inget mer.

stålballe
2009-03-21, 15:54
Blir man hungrig när man tar EAA på fastande mage?
... med tanke på att EAA ger kraftig insulininsöndring.
Hur påverkar intag av EAA nivåerna/insöndring av IGF1?

Eddie Vedder
2009-03-21, 16:08
Hur påverkar intag av EAA nivåerna/insöndring av IGF1?

Letade lite hastigt, fann inget med vältränade individer specifikt men däremot finns gott om studier.

Otränade män:

Summary. This study examined 10 wks of resistance training and the ingestion of supplemental protein and amino acids on muscle performance and markers of muscle anabolism. Nineteen untrained males were randomly assigned to supplement groups containing either 20 g protein (14 g whey and casein protein, 6 g free amino acids) or 20 g dextrose placebo ingested 1 h before and after exercise for a total of 40 g/d. Participants exercised 4 times/wk using 3 sets of 6–8 repetitions at 85–90% of the one repetition maximum. Data were analyzed with two-way ANOVA (p < 0.05). The protein supplement resulted in greater increases in total body mass, fat-free mass, thigh mass, muscle strength, serum IGF-1, IGF-1 mRNA, MHC I and IIa expression, and myofibrillar protein. Ten-wks of resistance training with 20 g protein and amino acids ingested 1 h before and after exercise is more effective than carbohydrate placebo in up-regulating markers of muscle protein synthesis and anabolism along with subsequent improvements in muscle performance.

http://www.springerlink.com/content/d7681t67505751r0/

Effects of resistance training and protein plus amino acid supplementation on muscle anabolism, mass, and strength. Amino Acids. 2007;32(4):467-77.

Äldre individer:

Decreases in whole-body lean mass can cause sarcopenia, a disease frequently found in the elderly. This condition is frequently associated with frailty and disability in aging as well as the onset and progression of several geriatric syndromes. Sarcopenia therefore must be managed with multidimensional approaches that include physical training, nutritional support, and metabolic and anabolic treatment. The purpose of our study was to assess the effect of an orally administered special mixture of amino acids (AAs) in elderly subjects with reduced lean body mass and sarcopenia. A randomized, open-label, crossover study was conducted in 41 elderly subjects (age range: 66–84 years) with sarcopenia, assigned to 2 distinct treatments (AAs and placebo). All subjects had normal body weight (body mass index within 19–23). The AA treatment consisted of 70.6 kcal/day (1 kcal = 4.2 kJ) of 8 g of essential AA snacks, given at 10:00 am and 5:00 pm. Lean mass was measured with dual-energy x-ray absorptiometry in leg, arm, and trunk tissues. Significant increases in whole-body lean mass in all areas were seen after 6 months and more consistently after 18 months of oral nutritional supplementation with AAs. Fasting blood glucose, serum insulin, and homeostatic model assessment of insulin resistance (an index of insulin resistance) significantly decreased during AA treatment. Furthermore, a significant reduction in serum tumor necrosis factor–α (TNF-α) and a significant increase in both insulin-like growth factor–1 (IGF-1) serum concentrations and in the IGF-1/TNF-α ratio were also found. No significant adverse effects were observed during AA treatment. These preliminary data indicate that nutritional supplements with the oral AA mixture significantly increased whole-body lean mass in elderly subjects with sarcopenia. The improvement in the amount of whole-body lean mass could be linked to increased insulin sensitivity and anabolic conditions related to IGF-1 availability.

http://www.ajconline.org/article/PIIS0002914908003998/fulltext

Nutritional supplements with oral amino acid mixtures increases whole-body lean mass and insulin sensitivity in elderly subjects with sarcopenia. Am J Cardiol. 2008 Jun 2;101(11A):69E-77E.

Äldre kvinnor:

Results: Ingestion of 7.5g EAA acutely stimulated FSR in both groups at 0 months (P<0.05). Basal FSR at three months was increased in SUP only. The magnitude of the acute response to EAA was unaltered after 3 months in SUP. LBM increased in SUP only (P<0.05). 1RM strength remained unchanged in both groups. Basal IGF-1 protein expression increased in SUP after 3 months (P=0.05), with no changes in AR or total and phosphorylated Akt, mTOR, S6K1 and 4E-BP1.

Conclusion: EAA improved lean body mass and basal muscle protein synthesis in older individuals. The acute anabolic response to EAA supplementation is maintained over time and can improve lean body mass, possibly offsetting the debilitating effects of sarcopenia.

http://jcem.endojournals.org/cgi/rapidpdf/jc.2008-1564v1

Amino Acid Supplementation Increases Lean Body Mass, Basal Muscle Protein Synthesis, and IGF-1 Expression in Older Women. J Clin Endocrin Metab. doi:10.1210/jc.2008-1564

phrack
2009-03-25, 16:19
Finns det några fördelar med att ta en dos EAA innan konditionsträning som varar upp till en timma?

Scratch89
2009-03-25, 16:21
Finns det några fördelar med att ta en dos EAA innan konditionsträning som varar upp till en timma?

Hur är det med EAA innan konditionsträning?
- Konditionsträning har ingen speciellt muskeluppbyggande och proteinsyntesstimulerande effekt på det sättet, så det är heller inget du behöver försöka uppreglera. Ett par gram grenade aminosyror före konditionsträning minskar muskelproteinnedbrytningen, men det är tveksamt om det har någon praktisk betydelse sett över hela dygnet, så länge man inte underäter kraftigt eller tränar mycket långa och intensiva pass, kanske fastande.

phrack
2009-03-25, 16:24
Helvete, hur kunde jag missa det. Moderator får gärna ta bort detta inlägg och det föregående. Tack för svaret Scratch!

Black Star Abyss
2009-03-25, 17:02
Kan man blanda kolhydratspulver med EAA eller förminskar jag effekten av aminosyrorna då?

Achryl
2009-03-25, 18:18
Tack för en bra tråd Scratch!

Finns det någon studie på effektskillnader mellan BCAA och vanligt EAA?

Scratch89
2009-03-25, 18:22
Kan man blanda kolhydratspulver med EAA eller förminskar jag effekten av aminosyrorna då?

Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?
- Effekten blir troligen sämre om man blandar det det med långsamma livsmedel; i princip all fast föda, och en del juicer. För bäst effekt ska det intas för sig självt, eller tillsammans med maltodextrin, druvsocker eller strösocker, i vatten.

Blir det någon skillnad på styrketräningen om man har maltodextrin tillsammans med EAA direkt innan?
- Om du inte har välfyllda glykogendepåer och dessutom lågt blodsocker är det mycket möjligt att det blir en skillnad. Tränar man några timmar efter en kolhydratrik måltid är det kanske inte sannolikt att mer kolhydrat ger någon prestationsförbättring, men tränar man efter en natts fasta med lågt blodsocker och en lever tömd på glykogen är det mycket möjligt att det gör det. De skillnader man eventuellt kan märka är en ökad prestationsförmåga, mental skärpa och högre blodsocker.
Har du kaloriutrymme, kan du ju enkelt göra en pålitlig självstudie. Testa med, testa utan. Utvärdera.

Scratch89
2009-03-25, 18:22
Tack för en bra tråd Scratch!

Finns det någon studie på effektskillnader mellan BCAA och vanligt EAA?

De som jag har sett visar bara fördelar med EAA.

stålballe
2009-03-27, 15:50
Är det bra eller anus om man tillsätter en syra med EAA för att sänka insulinfrisättningen?

King Grub
2009-03-27, 15:55
Insulinfrisättning är eftersträvansvärd i samband med träning, och dessutom blir den så liten i vilket fall som helst.

Insulinfrisättning är energimängdsrelaterad. 6-10 gram EAA (eller druvsocker, t ex), ger ingen insulinfrisättning att tala om, mycket mindre än vilken normal måltid som helst.

Dessutom verkar det inte så klipskt, att medvetet sabotera det snabba upptaget, när det är just det snabba upptaget som ligger bakom en stor del av effekten man är ute efter.

MissTiger
2009-03-27, 16:12
Någon som kör EAA och Viper-X? En sak slog mig här, EAA ska helst tas på tom mage...o magen är ju inte tom om man fått i sig Vipern redan... hmmm!?

Eddie Vedder
2009-03-27, 16:26
Är det bra eller anus om man tillsätter en syra med EAA för att sänka insulinfrisättningen?

Blandar du inte ihop GI och II nu? Jag har svårt att tro att den effekten sura saker får på blodglukossvaret kan översättas till insulinsvaret från aminosyror.

miner
2009-03-27, 22:06
Hur exakt tillverkas EAA? Står kemister i något labb och skapar dessa aminosyror på kemisk väg, eller utvinns de på något sätt ur naturliga varor?

Är det troligt att man i framtiden kommer upptäcka att EAA är jättefarligt och att man då kommer ångra att man började med skiten?

Har precis haft en livlig diskussion med föräldrarna som motiverat sitt "Nej" med att det är dåligt att inta konstgjorda livsmedel, som i framtiden kan visa sig vara skadliga. Vill bara veta om jag tar någon risk med tanke på att det är relativt nytt.

King Grub
2009-03-27, 22:07
Dom är syntetiskt framställda via fermentering, men det är ingen skillnad på dessa och "naturliga". En aminosyra är en aminosyra; all mat du äter innehåller EAA.

Eddie Vedder
2009-03-27, 22:19
med tanke på att det är relativt nytt.

Ja som träningstillskott är det relativt nytt. Jag har ingen koll på x antal år men det har trots allt många fler år på nacken inom sjukvården.

I Norge är EAA läkemedelsklassat.

miner
2009-03-27, 22:22
Yes, men man hör ju alltid folk snacka om hur man inte ska inta konstgjord föda även om det innehåller naturliga grejer, t.ex. multivitamintabletter etc. - Det jag undrar är om det faktiskt kan ligga något i detta, och om jag då måste sitta och banka pannan i väggen för att jag gjort ett dumt val istället för att bara käka vanlig mat.

King Grub
2009-03-27, 22:28
Det finns inget som helst som tyder på något sådant.

Däremot bör man inte supplementera med stora mängder av enskilda aminosyror; där är det oklart hur t ex hjärnan kan påverkas, men "normala" mängder - sådana mängder EAA man får från en proteinrik måltid t ex, med blandad sammansättning, det finns det inga misstankar om att det skulle vara skadligt på något sätt.

miner
2009-03-27, 22:33
Det finns inget som helst som tyder på något sådant.

Däremot bör man inte supplementera med stora mängder av enskilda aminosyror; där är det oklart hur t ex hjärnan kan påverkas, men "normala" mängder - sådana mängder EAA man får från en proteinrik måltid t ex, med blandad sammansättning, det finns det inga misstankar om att det skulle vara skadligt på något sätt.

Fördelen med att ta EAA istället för en proteinrik måltid är i så fall...?

King Grub
2009-03-27, 22:34
EAA i fri form stimulerar proteinsyntesen, vilket inte långsamt protein gör. Snabbt protein stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte proteinnedbrytningen. Långsamt protein minskar proteinnedbrytningen, men stimulerar inte proteinsyntesen. Vassle, som är snabbt, stimulerar proteinsyntesen, men EAA i fri form gör det än effektivare, även om mängden EAA man får från vassleproteinet är lika stor.

Black Star Abyss
2009-03-27, 23:05
EAA i fri form stimulerar proteinsyntesen, vilket inte långsamt protein gör. Snabbt protein stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte proteinnedbrytningen. Långsamt protein minskar proteinnedbrytningen, men stimulerar inte proteinsyntesen. Vassle, som är snabbt, stimulerar proteinsyntesen, men EAA i fri form gör det än effektivare, även om mängden EAA man får från vassleproteinet är lika stor.

Finns det någon övre gräns per dag för hur mycket EAA man kan ta? Funderar mest om EAA kommer göra bort allt vad ordinarie proteinpulver heter? Om EAA är mer effektivt tar man ju hellre det vid alla tillfällen där man förut tog vassle.

Scratch89
2009-03-27, 23:09
Läs tråden.

stålballe
2009-03-28, 18:03
Blandar du inte ihop GI och II nu? Jag har svårt att tro att den effekten sura saker får på blodglukossvaret kan översättas till insulinsvaret från aminosyror.

Min fråga var nog lite olyckligt formulerad, eftersom en del av min frågeställning framstår som ett påstående/antagande.

miner
2009-04-02, 21:14
Har hört att intag av vitaminer, aminosyror och dyl. rubbar balansen i kroppen och ger oönskade effekter, stämmer detta? finns det studier som motbevisar detta?

Rahf
2009-04-02, 21:36
Har hört att intag av vitaminer, aminosyror och dyl. rubbar balansen i kroppen och ger oönskade effekter, stämmer detta? finns det studier som motbevisar detta?

Vadå rubbar balansen i kroppen? Vilka oönskade effekter? Du tillsätter ämnen som kroppen behöver, inte någonting som kroppen har en direkt egenproduktion av och som du bara supplementerar.

Eddie Vedder
2009-04-03, 05:34
Vadå rubbar balansen i kroppen?

Jag vill minnas att det faktiskt finns en del teorier om att supplementerin av EAA skulle kunna innebära att kroppen själv blir mindre effektiv att spjälka protein och tillgodogöra sig EAA. Det finns inga studier som bevisar det vad jag vet men jag TROR som sagt att det diskuterats.

Och jag har heller ingen koll på om det är något som diskuterats inom vetenskapen eller om det är något new age-snack.

Sverker
2009-04-03, 06:03
Knappast troligt att EAA skulle sänka kroppens kapacitet att ta upp aminosyror från proteinet i maten.

Vi lever inte enbart på EAA och glukos. I den övriga kosten finns massor med annat protein som kroppen måste spjälka upp för att kunna använda. Samma sak med alla tarmceller som dör och som bryts ned och återabsorberas längre ned i tarmen. Ett ständigt kretslopp.

tejpis
2009-04-06, 18:46
Jag har en burk EsaPro som gick ut Jan 2009, finns det någon anledning att oroa sig?

Scratch89
2009-04-06, 20:46
Jag har en burk EsaPro som gick ut Jan 2009, finns det någon anledning att oroa sig?

Nope, så länge som den hållt sig torr och inte klumpar.

Lallle
2009-04-08, 18:48
När det pratas om att EAA är bäst att inta före träning med tom mage, vad innebär då tom mage? Hur många timmar ska ha gått sen senaste måltiden för att det ska defineras som tom mage?

Möjligt att det kommer ett invecklat svar till den här frågan (som jag inte förstår), men ställer den ändå: Har förstått att vassleprotein efter träning blir betydligt mer effektivt tillsammans med maltodextrin eftersom det förhindrar oxidering av proteinet, hur funkar det då med EAA? Tycker mest att jag läst att det "går bra" att ta malto med EAA, men det jag undrar är: Är det en klar fördel?

King Grub
2009-04-08, 18:51
Både vassleprotein och EAA stimulerar proteinsyntesen till fullo helt utan kolhydrat. Proteinbalansen blir något bättre med kolhydrat, pga den antikatabola effekten, men denna påverkan är både marginell i jämförelse och fördröjd med flera timmar. Effekten är inte 1+1=2 utan snarare kanske något som 1+10=11 eller 1+20=21, där aminosyrorna står för den större siffran. Och som sagt, aminosyror utövar full anabol effekt utan kolhydrat eller insulin.

Lallle
2009-04-08, 18:55
Både vassleprotein och EAA stimulerar proteinsyntesen till fullo helt utan kolhydrat. Proteinbalansen blir något bättre med kolhydrat, pga den antikatabola effekten, men denna påverkan är både marginell i jämförelse och fördröjd med flera timmar. Effekten är inte 1+1=2 utan snarare kanske något som 1+10=11 eller 1+20=21, där aminosyrorna står för den större siffran. Och som sagt, aminosyror utövar full anabol effekt utan kolhydrat eller insulin.

Tack för ett bra svar!

CVN
2009-04-09, 08:17
Tycker ni att EAA är ett bra alternativ gentemot Vassleprotein+mjölk under deff, om man vill undvika dem extra kalorierna?

Eddie Vedder
2009-04-09, 08:24
Tycker ni att EAA är ett bra alternativ gentemot Vassleprotein+mjölk under deff, om man vill undvika dem extra kalorierna?

Definitivt. Din fråga är ju ganska vagt ställd men jag utgår från att du enbart vill få ut bra effekt på muskelproteinsyntes i förhållande till kalorimängd.

Om du syftar på fler faktorer än så får du precisera dig.

robin-
2009-04-09, 08:34
Tycker ni att EAA är ett bra alternativ gentemot Vassleprotein+mjölk under deff, om man vill undvika dem extra kalorierna?

Absolut!

CVN
2009-04-09, 09:18
Det var det jag syftade på, så får tacka för svar!
Blir att beställa lite EAA inom kort då :)

CVN
2009-04-09, 09:28
Har läst igenom alla sidor nu men är det någon som testat Fairings-amino rush och Kolozzeums EAA? Vilken utav dem är godast?

CVN
2009-04-09, 10:08
Har läst igenom alla sidor nu men är det någon som testat Fairings-amino rush och Kolozzeums EAA? Vilken utav dem är godast?

never mind, har fått veta att Fairings sägs smaka och lukta till det sämmre så det får bli kolozzeums eaa

Lallle
2009-04-09, 10:52
Allt det här med EAA låter väldigt bra, förutom det här med tom mage. Jag avskyr verkligen att träna på tom mage och om nu bonuseffekten försvinner om man intar EAA innan passet och har ätit 2 timmar innan så låter det inte så lockande.

Rackham
2009-04-09, 11:05
Allt det här med EAA låter väldigt bra, förutom det här med tom mage. Jag avskyr verkligen att träna på tom mage och om nu bonuseffekten försvinner om man intar EAA innan passet och har ätit 2 timmar innan så låter det inte så lockande.

Den försvinner inte, men blir avsevärt mindre, vad jag förstår.

Har du gett träning med mindre mat i magen en ordentlig chans? Jag tyckte som du innan jag gjorde det, nu kör jag alltid mina pass ca 3 timmar efter senaste måltid, funkar skitbra. Kör EAA + malto innan (och efter).

Rackham
2009-04-09, 11:08
never mind, har fått veta att Fairings sägs smaka och lukta till det sämmre så det får bli kolozzeums eaa

Har aldrig kört Fairings, men har precis börjat med Kolozzeums EAA efter att alltid kört EsaPro innan. Kolos är den godare av de två IMO.

Lallle
2009-04-09, 11:36
Den försvinner inte, men blir avsevärt mindre, vad jag förstår.

Har du gett träning med mindre mat i magen en ordentlig chans? Jag tyckte som du innan jag gjorde det, nu kör jag alltid mina pass ca 3 timmar efter senaste måltid, funkar skitbra. Kör EAA + malto innan (och efter).

Det lutar åt att köra på det konceptet!

Eddie Vedder
2009-04-09, 13:27
Det lutar åt att köra på det konceptet!

Testa hur det funkar att välja mer lättsmält måltider då. 3-4 timmar är ju en väldigt generell siffra men beroende på mängd mat och måltidens sammansättning varierar det ju.

Men risken finns ju att du kanske är hungrig ändå trots allt, äve om du ätit ganska nyligen.

Wiken
2009-04-09, 13:58
För er som undrar över smaken; oroa er inte. Tänk smulad alvedon med spets av c-vitaminbrus. YUM.

Ribose
2009-04-09, 19:00
själv tycker jag smaken är helt ok!

Jag har en liten udda fråga: Hur påverkas njuren av EAA?
Tar njuren mindre skada av EAA än Whey? Min njure kanske är lite sliten efter en sjukdom som jag hade för två år sedan som jag fortf har lite sviter kvar efter.

Sverker
2009-04-09, 19:25
Eftersom det krävs mindre mängd EAA än vassleprotein är EAA alltid ett bättre val när det gäller att INTE belasta njurarna. Det bildas helt enklet mindre urinämne som ska koncentreras upp och utsöndras genom njurarna.

Ribose
2009-04-09, 20:06
OK tack! Ja jag funderar på att sumpa vassleprotein på morgon och kväll då njurarna kanske måste återhämta sig. Har läst att det kan vara rätt kämpigt för kroppen med alltförmycket protein.

Är det bara jag som känner att jag blir väldigt pigg och fokuserad på EAA?

Scratch89
2009-04-10, 10:03
Är det bara jag som känner att jag blir väldigt pigg och fokuserad på EAA?

Nope.

phrack
2009-04-11, 11:43
Finns det några teorier om varför träningsvärken blir mindre när man tar EAA i samband med träning? Jag upplever en enorm skillnad. Känner mig också piggare och mer fokuserad under träningen.

King Grub
2009-04-11, 11:50
Markörer för nedbrytning blir mer gynnsamma.

This study investigated the effect of a supplement containing 9 essential and 3 non-essential amino acids on muscle soreness and damage by comparing two endurance exercise bouts of the elbow flexors with amino acid or placebo supplementation in a double blind crossover design. The supplement was ingested 30 min before (10 h post-fasting) and immediately after exercise (Experiment 1), or 30 min before (2-3 h after breakfast), immediately post, and 8 more occasions over 4-day post-exercise (Experiment 2). Changes in muscle soreness and indicators of muscle damage for 4 days following exercise were compared between supplement conditions using two-way ANOVA. No significant differences between conditions were evident for Experiment 1; however, plasma creatine kinase, aldolase, myoglobin, and muscle soreness were significantly lower for the amino acid versus placebo condition in Experiment 2. These results suggest that amino acid supplementation attenuates DOMS and muscle damage when ingested in recovery days.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Dec;16(6):620-35. Effects of amino acid supplementation on muscle soreness and damage.

Morty
2009-04-11, 12:02
Markörer för nedbrytning blir mer gynnsamma.

These results suggest that amino acid supplementation attenuates DOMS and muscle damage when ingested in recovery days.


Så EAA kan minska träningsvärken, efter att man har fått den? EAA verkar ju nästan ha mer balla grejer än vad LCHF-folk säger om fett :D

Scratch89
2009-04-11, 12:13
Så EAA kan minska träningsvärken, efter att man har fått den? EAA verkar ju nästan ha mer balla grejer än vad LCHF-folk säger om fett :D

EAA är det nya Omega 3. :D

purplehaze
2009-04-12, 09:55
Har övergått från tung träning till kondition och högrep då jag har mål att sikta på. Jag är lite rädd för muskelförlusten. Kan eaa vara bra för att minimera detta? Ska jag ta det i samband med konditionsidrott också?

Känner att jag redan på dessa 2 veckor gått ner muskelmässigt. Sedan övergången har jag inte styrketränat något och legat på kaloribalans till minus kaloribalans. Nu ska jag börja kombinera igen, kan eaa fylla ut det jag förlorat på denna tid?

shady144
2009-04-13, 20:48
jag har ett par frågor som jag behöver svar på.

1. det står att man ska ta EAA på tom mage, men jag behöver ju energi så jag orkar lyfta, går det bra att äta mat typ 1-2 timmar innan träning och sen direkt när man ska träna man tar EAA?

2. efter träning så ska man ju ta EAA, men går det bra att ta proteinpulver direkt efter träning med EAA?

tackar!

BigBuck
2009-04-13, 20:51
En sak jag inte är helt klok på: en portion EAA av det märke jag tar (7 g) ger 5 g "protein".

Är inte 5 gram väldigt lite för kroppen att jobba på...?
Med tanke på att en protion av alla proteinpulver ofta ger ca 30 g protein.

Är EAA:s proteiner "värda mer"... ?

King Grub
2009-04-13, 20:52
1. Det går, men effekten av EAA blir inte lika stor om du har mat i magen som blandas med aminosyrorna. Då blir aminosyrorna mer som vilken proteinkälla som helst. Men energin du tränar på i gymmet är inte i huvudsak det du åt 1-2 timmar före passet (den maten har inte ens lämnat magsäcken), utan det du åt efter förra passet och dagen innan det aktuella. Det tar lång tid för glykogendepåerna att fyllas.

2. Tar du EAA behöver du inte proteinpulver, inte vid det tillfället i alla fall.

King Grub
2009-04-13, 20:53
En sak jag inte är helt klok på: en portion EAA av det märke jag tar (7 g) ger 5 g "protein".

Är inte 5 gram väldigt lite för kroppen att jobba på...?
Med tanke på att en protion av alla proteinpulver ofta ger ca 30 g protein.

Är EAA:s proteiner "värda mer"... ?

Ja, dom är "värda mer". Det är dock ett dosrelaterat gensvar på EAA-intag; 6 g stimulerar proteinsyntesen dubbelt så mycket som 3 g, t ex. Maxdos för ett enstaka intag där ytterligare mängd inte ger något extra ligger på runt 10 gram EAA.

Av 30 gram proteinpulver är kanske hälften av aminosyrorna NEAA, icke-essentiella, och dessa behöver inte tillföras för proteinsyntes och ger inget extra. 10 gram EAA ger t ex lika stor stimulans av proteinsyntesen som 10 gram EAA + 10 gram NEAA.

shady144
2009-04-13, 21:05
så jag ska strunta i maten och bara ta EAA och dra träna direkt då.? får testa de då..
men EAA direkt efter träning sen 1 timme efter de proteinpulver funkar det?

King Grub
2009-04-13, 21:05
Varför inte gå hem och äta mat?

shady144
2009-04-13, 21:35
jo de också, fast jag brukar inte få i mig så mycket protein via maten.. kanske runt 25g. tänkte att proteinpulver skulle vara bra + maten.

Morty
2009-04-13, 21:45
Hur sjukt lite äter du? 100 gram pasta och 50 gram kött OM DAGEN?

Kischen
2009-04-14, 10:31
Har en fundering om jag eldar för kråkorna.

Har köpt och "ärvt" några burkar eaa, har väl runt 4 kilo nu. Är det värt att ta en 6-10 gram en halvtimme innan sina vanliga mål under deffen?

Har som sagt en del att förbruka.

King Grub
2009-04-14, 10:33
Det stimulerar proteinsyntesen. Om det gör någon skillnad på dygnsbalansen, om du redan täcker ditt proteinbehov, går inte att svara på. Blir det någon skillnad, så är den positiv.

Jag skulle tagit EAA-tillskottet mitt mellan målen istället.

Kischen
2009-04-14, 10:44
Det stimulerar proteinsyntesen. Om det gör någon skillnad på dygnsbalansen, om du redan täcker ditt proteinbehov, går inte att svara på. Blir det någon skillnad, så är den positiv.

Jag skulle tagit EAA-tillskottet mitt mellan målen istället.

Tack för svar *popcorn*

CVN
2009-04-15, 14:20
Fick hem mitt Kolozzeum EAA idag, började med att skruva av locket och lukta på det, luktade faktiskt riktigt gott. Men sen när jag hällde 10 g i 2 dl vatten höll jag fan på att spy. Ökade mängden vatten till 3 dl men fortfarande samma känsla, ökade till 4 och då gick det ner någorlunda men kunde bara dricka upp 3/4, en klunk till och jag lovar att allt hade kommit upp.

Har någon något tips på hur jag kan göra för att det ska slinka ner enklare? Tänkte börja med att sänka dosen till 7 gram och ta typ 4 dl vatten, men undrar om jag kommer kunna dricka det endå :/ Kan man blanda med fun light?

AmericanDragon
2009-04-15, 14:30
Fick hem mitt Kolozzeum EAA idag, började med att skruva av locket och lukta på det, luktade faktiskt riktigt gott. Men sen när jag hällde 10 g i 2 dl vatten höll jag fan på att spy. Ökade mängden vatten till 3 dl men fortfarande samma känsla, ökade till 4 och då gick det ner någorlunda men kunde bara dricka upp 3/4, en klunk till och jag lovar att allt hade kommit upp.

Har någon något tips på hur jag kan göra för att det ska slinka ner enklare? Tänkte börja med att sänka dosen till 7 gram och ta typ 4 dl vatten, men undrar om jag kommer kunna dricka det endå :/ Kan man blanda med fun light?


blanda 10 gram med så lite vatten som möjligt, så kan du hälla allt på samma klunk och svälja direkt, sen sköljer du ner med 2 dl vatten.


Ja, du KAN blanda med fun light om du nu måste.

wr90
2009-04-15, 14:31
Jag brukar bland med Fun Light och det funkar mycket bra. Har testat smakerna Jordgubb och Watermelon och båda blir gott och det slinker ner fint:)

CVN
2009-04-15, 14:34
blanda 10 gram med så lite vatten som möjligt, så kan du hälla allt på samma klunk och svälja direkt, sen sköljer du ner med 2 dl vatten.


Ja, du KAN blanda med fun light om du nu måste.

Kommer spy xD

ska testa imorgon med fun light istället, återkommer med svar.

shovit
2009-04-15, 15:07
Har jag fått allt om bakfoten nu eller, men är det onödigt att ta gainer efter träningen om man tar EAA?

King Grub
2009-04-15, 15:25
Ja, i alla fall proteindelen. Vill du ha kolhydrat, får du ju inte det genom ett EAA-tillskott, utan får äta/dricka det separat.

Scratch89
2009-04-15, 15:28
CVN: Ett stalltips är att inte lukta på det först.

christian9
2009-04-15, 15:29
Har du båda hemma funkar ju EAA före passet och gainer efter.

Rackham
2009-04-15, 15:40
Har du båda hemma funkar ju EAA före passet och gainer efter.

Fast det lär väl vara bättre att ta EAA även efter passet och lägga till malto om man vill ha kolisar?

CVN
2009-04-15, 16:57
CVN: Ett stalltips är att inte lukta på det först.

lukten stör mig inte det minsta, bara smaken.

Scratch89
2009-04-15, 16:59
lukten stör mig inte det minsta, bara smaken.

Nu är lukt och smak väldigt starkt förenade, och även fast du tycker att det luktar gott så kan det smaka illa när du känner en god doft. Testa att hålla för näsan när du blandar och dricker, så kommer du märka skillnaden.

Phillelicious
2009-04-15, 19:59
Kan man kombinera EAA med vitargo precis innan träning?

King Grub
2009-04-15, 20:04
Ja.

Kischen
2009-04-15, 20:05
"Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?
- Effekten blir troligen sämre om man blandar det det med långsamma livsmedel; i princip all fast föda, och en del juicer. För bäst effekt ska det intas för sig självt, eller tillsammans med maltodextrin, druvsocker eller strösocker, i vatten."

Eller Vitargo

AmericanDragon
2009-04-16, 08:34
Kommer spy xD

ska testa imorgon med fun light istället, återkommer med svar.

Det är betydligt mildare än att pina sig med 4 dl vatten med EAA.

Nu vet jag inte om du bara har problem med smaken i början, men om det finns de som känner för att spy varje gång de tar EAA och inte kommer över smaken, är det verkligen värt då att inta EAA? Skulle vara kul att veta vad folk gör för att vara optimala :)

MEEP
2009-04-16, 08:36
Försöker sikta på att få i mig 180 gram protein perdag. Så tar jag 10 gram EAA före träning och 10 gram EAA efter träning så bör jag få i mig 140 g protein från andra källor?
- Nej, du får skilja på effekter och mängd i gram. EAA verkar mer som signalsubstans än som byggstenar, så det är fortfarande samma antal gram som ska ätas. 20 gram EAA innebär att ytterligare 160 gram protein ska ätas under dagen, enligt ditt exempel.

Jag funderar bara lite runt detta.. Är det inte så att alla aminosyror kan syntesiteras i kroppen utom just dessa EAA? Hur kommer det sig då att man inte kan ersätta en dos (säg 10g) EAA mot en dos whey/kasein/äggprot/whatever (innehållande lika mycket EAA, dvs 10g) rakt av? Om man får i sig den lilla energi-mängden som skiljer proteinerna åt från annat håll så borde ju resten av nödvändiga aminosyror som skulle behövas förutom EAA syntesiteras fram automatiskt vid behov? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Rahf
2009-04-16, 09:19
Det är betydligt mildare än att pina sig med 4 dl vatten med EAA.

Nu vet jag inte om du bara har problem med smaken i början, men om det finns de som känner för att spy varje gång de tar EAA och inte kommer över smaken, är det verkligen värt då att inta EAA? Skulle vara kul att veta vad folk gör för att vara optimala :)

Hade det varit så, ja då hade jag absolut inte försökt tvinga i mig. Det ska vara roligt och njutbart också ;).

King Grub
2009-04-16, 09:32
Hur kommer det sig då att man inte kan ersätta en dos (säg 10g) EAA mot en dos whey/kasein/äggprot/whatever (innehållande lika mycket EAA, dvs 10g) rakt av?

Visst kan du det. 10 gram EAA i fri form stimulerar muskeluppbyggnaden mer än 10 gram protein från valfritt intakt protein, eller även mer än 10 g EAA + X g NEAA från valfritt intakt protein.

Att ersätta vanligt matprotein helt med EAA-tillskott är dock antagligen ingen god idé, då EAA (liksom vassle) är för snabbt för att upprätthålla anabolism. Det blir en snabb och kraftig stimulans av proteinsyntesen, som dock snabbt faller tillbaka till basnivåer inom ett par timmar. Långsamt protein från mat påverkan proteinomsättningen under många timmar. Dessutom minskar varken EAA eller vassle proteinnedbrytningen, annat än vid intag under ansträngande aktivitet.

hillbilly90210
2009-04-16, 19:01
Köpt och provsmakat nu! Något så äckligt måste göra underverk. Typ som antibiotika. Även om jag nog trodde att det skulle vara ännu värre.

Nu gäller det bara att stuva om i kosten så att man inte förlorar de kalorier som brukade slinka ner mellan jobb och träning...

CVN
2009-04-16, 20:52
Tänkte bara höra lite snabbt, det borde väll inte ha någon negativ påverkan på EAA om man tar en koffein tablett kanske en kvart innan intag av EAA före träning?

King Grub
2009-04-16, 20:54
Nejdå.

CVN
2009-04-16, 20:57
Nejdå.

Trodde också det men ville bara vara säker, tackar för snabbt svar.

stålballe
2009-04-17, 13:58
Visst kan du det. 10 gram EAA i fri form stimulerar muskeluppbyggnaden mer än 10 gram protein från valfritt intakt protein, eller även mer än 10 g EAA + X g NEAA från valfritt intakt protein.

Att ersätta vanligt matprotein helt med EAA-tillskott är dock antagligen ingen god idé, då EAA (liksom vassle) är för snabbt för att upprätthålla anabolism. Det blir en snabb och kraftig stimulans av proteinsyntesen, som dock snabbt faller tillbaka till basnivåer inom ett par timmar. Långsamt protein från mat påverkan proteinomsättningen under många timmar. Dessutom minskar varken EAA eller vassle proteinnedbrytningen, annat än vid intag under ansträngande aktivitet.

Vad minskar proteinnedbrytning?

King Grub
2009-04-17, 13:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3608036&postcount=13

944RS
2009-04-18, 08:52
Har försökt hitta svar men inte blivit riktigt klok så jag undrar:

Om man tar 10g EAA innan träning och sedan direkt efter träning ytterligare 10g EAA, när får man då bäst effekt av nästa proteinintag?

_slipknot1_
2009-04-19, 16:33
På Kolozzeums EAA burken står det under dosering: 7g direkt innan träning och 7g 1h efter träning. Men om man uppfattat det rätt i denna tråd ska man ta 10g direkt innan och direkt efter? Hur lång tid innan man tar EAA ska man inte äta på för bäst effekt?

CVN
2009-04-19, 16:36
På Kolozzeums EAA burken står det under dosering: 7g direkt innan träning och 7g 1h efter träning. Men om man uppfattat det rätt i denna tråd ska man ta 10g direkt innan och direkt efter? Hur lång tid innan man tar EAA ska man inte äta på för bäst effekt?

Är inte något proffs på EAA men, du behöver inte ta 10 g direkt efter träningen också då det är just innan som har bevisat stimulera proteinsyntesen bäst. Du ska inta EAA på tom mage, det kan vara allt från 1 timma till 4 timmar men själv brukar jag ta det cirka 2 timmar efter.

Hoppas detta gav lite svar och om något är fel, vänligen berätta.

_slipknot1_
2009-04-19, 17:34
Är inte något proffs på EAA men, du behöver inte ta 10 g direkt efter träningen också då det är just innan som har bevisat stimulera proteinsyntesen bäst. Du ska inta EAA på tom mage, det kan vara allt från 1 timma till 4 timmar men själv brukar jag ta det cirka 2 timmar efter.

Hoppas detta gav lite svar och om något är fel, vänligen berätta.

Ah det gav väl lite mer hår på benen.

Rackham
2009-04-19, 19:52
Är inte något proffs på EAA men, du behöver inte ta 10 g direkt efter träningen också då det är just innan som har bevisat stimulera proteinsyntesen bäst. Du ska inta EAA på tom mage, det kan vara allt från 1 timma till 4 timmar men själv brukar jag ta det cirka 2 timmar efter.

Hoppas detta gav lite svar och om något är fel, vänligen berätta.

Från stickyn (som ni säkert sett redan):

"Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram."

Så man behöver kanske inte ta direkt efter, men man behöver å andra sidan inte ta direkt innan heller ;)

Tror det bästa "i verkligheten" är direkt innan, direkt efter och sen äta riktig mat så fort som möjligt.

King Grub
2009-04-19, 19:55
Tror det bästa "i verkligheten" är direkt innan, direkt efter och sen äta riktig mat så fort som möjligt.

Jag med.

Scratch89
2009-04-19, 21:00
Tror det bästa "i verkligheten" är direkt innan, direkt efter och sen äta riktig mat så fort som möjligt.

Vilket är det som står i stickyn också.

_slipknot1_
2009-04-20, 11:12
Binder EAA vätska i musklerna likt kreatin? För håller på och deffar och idag trots kcal beräknad kost skenade vågen upp +1,5kg...Körde förvisso även rage innan träningen som kanske är boven? Blandade allt med totalt 9dl vatten..25g rage + 20g EAA totalt. Mäter alltid vikten på morgonen när jag vaknat.

Scratch89
2009-04-20, 11:30
Binder EAA vätska i musklerna likt kreatin?

Nope.

Rahf
2009-04-20, 11:58
Binder EAA vätska i musklerna likt kreatin? För håller på och deffar och idag trots kcal beräknad kost skenade vågen upp +1,5kg...Körde förvisso även rage innan träningen som kanske är boven? Blandade allt med totalt 9dl vatten..25g rage + 20g EAA totalt. Mäter alltid vikten på morgonen när jag vaknat.

Den diffen är hyfsat normal. Det beror ju på när du åt kvällen innan, om tarmarna håller någonting, samt om du har kissat eller inte.

maaherra
2009-04-20, 12:12
Läkemedelsklassat i Norge? Fan vad ballt :D

Phillelicious
2009-04-20, 22:24
Jag har hört att det absolut optimalaste är att ta 10g EAA innan träning och vassle efter? Varför ska man ta EAA efter träning om det visat sig inte ge så stor effekt?

Rackham
2009-04-20, 22:30
Jag har hört att det absolut optimalaste är att ta 10g EAA innan träning och vassle efter? Varför ska man ta EAA efter träning om det visat sig inte ge så stor effekt?

Var har du "hört" det? EAA är alltid effektivare i samband med träning än vassle.

EAA är effektivt efter träning också, men dosen direkt före ger mer effekt.

hillbilly90210
2009-04-21, 07:45
Hur kan upptaget av EAA påverkas på olika sätt?
- Effekten blir troligen sämre om man blandar det det med långsamma livsmedel; i princip all fast föda, och en del juicer. För bäst effekt ska det intas för sig självt, eller tillsammans med maltodextrin, druvsocker eller strösocker, i vatten.

Betyder det här att magen måste vara tom för att man ska få effekt av EAA?
- EAA ska helst intas på fastande mage, men nyare studier har visat att effekten på proteinsyntesen fortfarande finns kvar när man har mat i magen. För prestationen kan det dock vara en fördel att träna med en tom magsäck. EAA direkt innan och direkt efter är alltid bättre än att skippa det, ur ett muskelbyggarperspektiv.

Jag behöver lite tolkningshjälp här. :em: Har tagit EAA på fastande mage vid de senaste träningstillfällena, men jag känner att just den fastande magen är något som försämrar prestationen, framför allt mentalt.

Hur bör man resonera gällande mat innan intag? Är några smörgåsar och ett glas mjölk 45 min innan intag något som förstör de positiva effekterna av EAA? Är det, för att utgå från ovanstående punkter, att jämföra med att blanda med långsammare livsmedel eller som i att effekten finns kvar när man har mat i magen?

Scratch89
2009-04-21, 07:48
Jag behöver lite tolkningshjälp här. :em: Har tagit EAA på fastande mage vid de senaste träningstillfällena, men jag känner att just den fastande magen är något som försämrar prestationen, framför allt mentalt.

Hur bör man resonera gällande mat innan intag? Är några smörgåsar och ett glas mjölk 45 min innan intag något som förstör de positiva effekterna av EAA? Är det, för att utgå från ovanstående punkter, att jämföra med att blanda med långsammare livsmedel eller som i att effekten finns kvar när man har mat i magen?

Det är väl dosrelaterat, som det mesta. "En kopp och en bulle knäcker du på en halvtimma" som vår föreläsare brukar säga, men flera mackor och ett glas mjölk blir ju ändå en hel del mat. Blir du verkligen så hungrig på två-tre timmar?

Men om jag skulle vara du skulle jag äta mackorna, och sen ta EAA ändå, oavsett om det ger lite sämre effekt. I förlängningen så är det bättre att träna när du har som bäst prestationsförmåga, och inte bara träna när du har EAA-optimalitet.

hillbilly90210
2009-04-21, 07:59
Det är väl dosrelaterat, som det mesta. "En kopp och en bulle knäcker du på en halvtimma" som vår föreläsare brukar säga, men flera mackor och ett glas mjölk blir ju ändå en hel del mat. Blir du verkligen så hungrig på två-tre timmar?

Men om jag skulle vara du skulle jag äta mackorna, och sen ta EAA ändå, oavsett om det ger lite sämre effekt. I förlängningen så är det bättre att träna när du har som bäst prestationsförmåga, och inte bara träna när du har EAA-optimalitet.

Nja, tre timmar är från det senaste mellanmålet, i stil med en frukt och en näve nötter, det är närmare 6 timmar från en större måltid. Får som vanligt hitta en kompromiss då, käkar lite lagom innan helt enkelt. :) Tackar!

Phillelicious
2009-04-21, 18:56
Var har du "hört" det? EAA är alltid effektivare i samband med träning än vassle.

EAA är effektivt efter träning också, men dosen direkt före ger mer effekt.

Ifrån butiksägaren på Hälsokraft. Han sa att EAA innan träning och sedan vassle efter är det mest effektivaste.

King Grub
2009-04-21, 19:05
Inkorrekt.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/2/386

Rackham
2009-04-21, 20:29
Ifrån butiksägaren på Hälsokraft. Han sa att EAA innan träning och sedan vassle efter är det mest effektivaste.

På Norra Hamngatan i GBG? Köper där ibland, han är trevlig och så, men jag skulle se upp med att lyssna för mycket på honom då han har fel om både det ena och det andra.

Eddie Vedder
2009-04-21, 20:36
Har tagit EAA på fastande mage vid de senaste men jag känner att just den fastande magen är något som försämrar prestationen, framför allt mentalt.

Försämras prestationen är det negativt. Det går för långt om man t.o.m. prioriterar EAA-optimeringen före prestationsförmågan.

Oavsett hur "optimalt" du lägger upp det så är det NEGATIVT om passet de facto går sämre. Behöver du äta för att genomföra ett bra pass skall du äta. Den bästa effekten av EAA kanske uteblir men det är fortfarande bättre att den uteblir och träningen går bra än det motsatta.

thick
2009-04-21, 20:46
Har en, möjligtvis dum, fråga. Om EAA förbättrar proteinsyntesen såpass mycket som det står att den gör, går det då att ligga på ett större kcal minus än det allmänt rekomenderade 500kcal?
Jag är ingen hejjare på proteinsyntes och nedbrytning men tänker att eftersom man har en så hög proteinsyntes så "har man råd" att ligga på ett större minus och få större proteinnedbrytning, utan att förlora muskelmassa.

Hoppas jag inte formulerade mig för oklart.

King Grub
2009-04-21, 20:51
Ja, det är mycket troligt, även om det inte finns underlag för att besvara en sådan fråga med procentskillnader.

Eddie Vedder
2009-04-21, 20:52
Jag är ingen hejjare på proteinsyntes och nedbrytning men tänker att eftersom man har en så hög proteinsyntes så "har man råd" att ligga på ett större minus och få större proteinnedbrytning, utan att förlora muskelmassa.

Hoppas jag inte formulerade mig för oklart.

Tanken är inte dum, tvärtom en väldigt intressant frågeställning. Dock är nog den främsta faktorn för hur stort underskott man "klarar av" fortfarande mängden kroppsfett.

-500kcal är inte på något sätt hugget i sten eller extra optimalt för alla som det ibland kan framstå. Det handlar ju mest om en siffra där viktnedgången dels blir hyfsat märkbar och dessutom inte kräver någon direkt svält. Därför rekommenderas den ju ofta till "gemene bantare" för att kunna leva hyfsat normalt och minska risken för att återfalla efter önskad vikt.

hillbilly90210
2009-04-21, 21:03
Försämras prestationen är det negativt. Det går för långt om man t.o.m. prioriterar EAA-optimeringen före prestationsförmågan.

Oavsett hur "optimalt" du lägger upp det så är det NEGATIVT om passet de facto går sämre. Behöver du äta för att genomföra ett bra pass skall du äta. Den bästa effekten av EAA kanske uteblir men det är fortfarande bättre att den uteblir och träningen går bra än det motsatta.

Det låter så självklart när du säger det... ;)

Det är inte så att det handlar om någon dramatisk försämring, men om humöret sviktar kanske man inte taggar till det som behövs för till exempel de sista böjrepetitionerna. Är inte speciellt opti-nojig, men är färsking på EAA och man vill ju så att säga använda det på "rätt" sätt. Men du har som sagt en bra poäng, jag ska känna mig fram till en bra medelväg.

thick
2009-04-21, 21:03
Får tacka för snabba svar. Hoppas en studie görs i ämnet snart :)

King Grub
2009-04-21, 21:05
EAA-supplementering motverkar helt muskelförlust i mycket värre katabola situationer (sängläge i upp till en månad), så det skall nog inte vara otänktbart.

Eddie Vedder
2009-04-21, 21:09
Är inte speciellt opti-nojig

Även OM du vore opti-nojig så är poängen fortfarande den att lyckade pass alltid är mer opti än misslyckade pass men där man optimerat EAA-supplementeringen.

Det skall ju förbättra träningsresultaten, alltså ett komplement som är till din fördel. Blir det till din nackdel är det ju snarare ett sämre val som stjälper mer än det hjälper.

hillbilly90210
2009-04-21, 21:16
Även OM du vore opti-nojig så är poängen fortfarande den att lyckade pass alltid är mer opti än misslyckade pass men där man optimerat EAA-supplementeringen.

Det skall ju förbättra träningsresultaten, alltså ett komplement som är till din fördel. Blir det till din nackdel är det ju snarare ett sämre val som stjälper mer än det hjälper.

Självklart. Poletten har trillat ner. Tack!

Phillelicious
2009-04-21, 21:26
På Norra Hamngatan i GBG? Köper där ibland, han är trevlig och så, men jag skulle se upp med att lyssna för mycket på honom då han har fel om både det ena och det andra.

De va som fan... det kan säkert stämma att han är lite insnöad i alla doserings hanvisningar som han läser...

MEEP
2009-04-21, 22:33
Visst kan du det. 10 gram EAA i fri form stimulerar muskeluppbyggnaden mer än 10 gram protein från valfritt intakt protein, eller även mer än 10 g EAA + X g NEAA från valfritt intakt protein.

Att ersätta vanligt matprotein helt med EAA-tillskott är dock antagligen ingen god idé, då EAA (liksom vassle) är för snabbt för att upprätthålla anabolism.
Det blir en snabb och kraftig stimulans av proteinsyntesen, som dock snabbt faller tillbaka till basnivåer inom ett par timmar. Långsamt protein från mat påverkan proteinomsättningen under många timmar. Dessutom minskar varken EAA eller vassle proteinnedbrytningen, annat än vid intag under ansträngande aktivitet.

EAA-supplementering motverkar helt muskelförlust i mycket värre katabola situationer (sängläge i upp till en månad), så det skall nog inte vara otänktbart.

Nu hänger jag inte med här riktigt. Ger det såpass anabola signaler att de katabola är försummbara eller hur ska man tolka det fetstilta ovan? Men detta kanske förutsätter att de fick EAA varannan timme eller så.

Scratch89
2009-04-21, 22:42
Du får tänka på att det finns både proteinnedbrytning och uppbyggnad. Man kan påverka en eller båda för att det ska ge utslag på balansen. EAA fungerar genom att påverka uppbyggnaden kraftigt, så pass kraftigt att den överstiger nedbrytningen.

empege
2009-04-22, 07:19
Jag har Star Nutritions Whey-80 som innehåller aminosyror, skulle detta vara sämre än att ta "ren EAA"?

Ganymedes
2009-04-22, 07:26
Jag har Star Nutritions Whey-80 som innehåller aminosyror, skulle detta vara sämre än att ta "ren EAA"?

EAA stimulerar proteinsyntesen betydligt mer, ja. Sedan får man väl vara petig med vad som ska menas med "sämre". Jag använder EAA kring träning med vassle och/eller kasein vid andra tider på dygnet av bland annat smakskäl, mättnadskänsla etc.

mikaelj
2009-04-22, 08:34
Jag har Star Nutritions Whey-80 som innehåller aminosyror, skulle detta vara sämre än att ta "ren EAA"?

Protein är aminosyror. EAA är endast de essentiella. Resten kan kroppen själv tillverka från de andra. Vassleprotein består av många olika aminosyror.

King Grub
2009-04-22, 08:47
Skillnaden ligger i att vassleproteinet (Whey-80) innehåller aminosyrorna i form av intakt protein, medan ett EAA-tillskott innehåller dom i fri form, och intag av EAA i fri form stimulerar proteinsyntesen mycket kraftigare, även om mängden EAA är lika stora.

Ribose
2009-04-23, 17:25
Tänkte precis dra ner till gymmet men kunde inte bestämma mig om jag skulle ta EAA direkt innan och efter träningen eller bara whey direkt efter.

Det är nämligen såhär att jag åt för 1.5 timme sedan. Vad är bästa alternativet?
Som jag tolkar det som så borde EAA vara minst lika bra som Whey här då det innehåller aminosyror så som Whey också gör. Det enda som kan sänka effekten av EAA det är att jag har mat i magen. Men mat i magen + EAA borde väl resultera i någon form av samma effekt som Whey?

Anledningen att jag undrar är för att jag är inne i en deffperiod nu samt att jag inte tror att jag läst någon liknande fråga tidigare. Jag vet att det inte finns studier. Men vad tror ni? Jag menar det kan ju aldrig vara fel att ta fria essentiella aminosyror eftersom kroppen inte kan skapa dem själv och lär inte få i sig så jättemkt via maten, det måste ju bli någon form av positiv reaktion hursomhelst.

Rackham
2009-04-23, 17:30
Jag skulle köra EAA innan och efter i ditt fall. Vad jag vet är EAA alltid effektivare än whey, även med mat i magen (bara det att det är mindre effektivt med mat i magen kontra på fastande mage).

Scratch89
2009-04-23, 18:37
Som det skrivits flera gånger i tråden: EAA direkt innan är alltid bra.

K-son2
2009-04-24, 19:09
Efter allt jag läst är jag påväg att byta ut mitt rena vassle helt och tänkte dubbelkolla med er först.

Innan pass äter jag redan EEA. Efter pass dricker jag en gainer. Innan sängdags dricker jag kasein.

Vid vilken tidpunkt/tillfälle är vassle framför EEA att föredra för mig?

King Grub
2009-04-24, 19:12
EAA har vasslets muskeluppbyggande effekter, bara kraftfullare, oavsett tidpunkt eller status för intag.

Ganymedes
2009-04-24, 19:25
Sedan kan det kanske vara värt att lägga in en annan aspekt än überopti också. Personligen fixar jag inte smaken av EAA mer än precis innan träning. Så det finns en plats för både whey och kasein ändå. För mig iaf. :)

K-son2
2009-04-24, 20:05
handlar inte om bara om att vara opti utan om att slippa alla olika sorters påsar och burkar och flaskor och allt vad det nu är. Förstår inte den här gotti gott hysterin. In med halva skopan i munnen, munnen under kranen och kör. Upprepa. Tar några sekunder sen är det över.

Tack grub för svaret, konkret som det ska vara.

CiCoro
2009-04-24, 20:17
Någon som kan hjälpa med detta bara;
tränar oftast vid 22-tiden och tar rage innan och en gainer efteråt. Nu ska jag också börja med EAA (när det kommer hem) och har vanligt whey proteinpulver hemma. Ska jag också ta det som ett mellanmål på dagen eller hur? Gainern är viktig för mig för när jag kommer hem vid 00.00 tiden oftast så är inte aptiten så stor. Tränar på bättre tider ibland men blir oftast vid 22.

King Grub
2009-04-24, 20:19
Du kan använda vassleprotein för att stimulera proteinsyntesen mellan vanliga måltider eller som en vanlig proteinkälla i måltider, om du vill.

CiCoro
2009-04-24, 20:24
Du kan använda vassleprotein för att stimulera proteinsyntesen mellan vanliga måltider eller som en vanlig proteinkälla i måltider, om du vill.

Ok, Tack! :). Har jag hela dan på mig att "klämma in" en drink. Vill gärna maxa mängden protein som kroppen kan ta upp, är då 1 vassleprotein, EAA innan och efter träning + "vanlig mat" under dagen bra eller kan man köra med 2 vassleproteindrinkar eller är det ett slöseri?

King Grub
2009-04-24, 20:29
Det beror på den totala mängden. Det händer inget negativt muskeluppbyggnadsmässigt om du drar en vassledrink extra, även om du redan täckt ditt proteinbehov.

CiCoro
2009-04-24, 20:32
Det beror på den totala mängden. Det händer inget negativt muskeluppbyggnadsmässigt om du drar en vassledrink extra, även om du redan täckt ditt proteinbehov.

Ok! Då får jag helt enkelt hålla koll på hur mycket jag får i mig per dag och avgöra om det blir en extra eller inte!

dream_theater_
2009-04-28, 14:26
Idag hoppade jag på EAA-tåget. ska bli spännande och prova!

vicarious
2009-04-29, 08:38
Började med EAA för några månader sen och började köra på Kolozzeums EAA. Tycker det smakar riktigt dåligt och det löser sig även otroligt dåligt i vätska. Någon som har några tips för att få det att lösa sig bättre?

Häromdagen när jag tränade med en kompis fick jag smaka hans Amino Pro från Star Nutrition och det både smakade otroligt mycket bättre, plus att det löste sig mycket mycket bättre (nästan helt och hållet) i vattnet. Såg ut som apelsinjuice och smakade som godis jämfört med Kolozzeums EAA.

Vad använder ni för aminosyror? Tänkte att jag skulle prova något nytt när mitt Kolozzeum EAA tar slut. Är det någon skillnad på själva aminosyrorna när det kommer till olika märken av EAA? Det jag menar är, finns det vissa som använder fler aminosyror än andra och så vidare? Kom gärna med argument för eller mot olika märken av EAA.

Tack på förhand.

enstorochstark
2009-04-29, 09:56
Även jag har börjat med EAA... Och jag kör också på kolozzeums oupplösliga pulver som smakar skit, men något så äckligt, måste vara bra. :cool:

Hursomhelst, körde EAA innan och efter träning. Efter träningen tillsammans med en gainer. Bra eller (jättedåligt)dåligt?

Tänker främst på hur EAA och mat är en ganska dålig kombination, men långt ifrån värdelös, om jag förstod det rätt.

Jag vill så gärna fortsätta med mina gainers... Så goda... Och så lätta kalorier. Slurp.

King Grub
2009-04-29, 10:00
Det försämrar inte, men ger inget extra i muskeluppbyggande syfte heller, om du skall äta mat inom rimlig tid.

enstorochstark
2009-04-29, 10:02
Det försämrar inte, men ger inget extra i muskeluppbyggande syfte heller, om du skall äta mat inom rimlig tid.

Menar du att det är EAA eller gainern som inte ger något "extra" i muskeluppbyggande syfte?

Är det bara gainern som inte ger något extra, så spelar det ju mindre roll, eftersom jag får i mig 400-500 extra kalorier, så jag vet att jag ligger på kcal+.

EDIT: Skrev nog lite för fort, gissar på att det var gainern du syftade på... Tänkte mer då på om det är kontraproduktivt att inta både EAA och gainern efter passet? Är ju lite utav en kostnadsfråga också... Och man vill ju gärna vara opti. ;)

King Grub
2009-04-29, 10:03
Proteinet från gainern.

Intakt protein från vassle tillsammans med EAA efter styrketräning förlänger den anabola effekten, men det har ingen praktisk betydelse, om man skall hem och äta mat och fylla på med aminosyror där i stället.

enstorochstark
2009-04-29, 10:12
Kan alltså vara bra med en extra gainer om man inte ska äta på någon/några timmar av olika anledningar?

Nu ska jag sluta spamma tråden. Tack för de snabba svaren king grub!

King Grub
2009-04-29, 10:14
Då skulle man nog tjäna ännu mer på att använda ett kaseinbaserat protein som tas upp under längre tid.

Mourten
2009-04-29, 11:23
Du har säkert svarat på de Grub men att ta EAA efter även konditionsträning ger de någon effekt om ens 1% ? Jag tar EAA även efter konditionsträning eftersom jag inte tycker att de är särskillt dyrt, så ger de 1% bättre resultat tycker jag de är värt. :)

CiCoro
2009-04-29, 12:45
Idag hoppade jag på EAA-tåget. ska bli spännande och prova!

Jag börjar också med det idag. Ska se hur det smakar, tycker det mesta som man tar till träning smakar skit men tvinga ner det kan man ju alltid.

Scratch89
2009-04-29, 18:54
De fyra senaste frågorna har svar i första inlägget. Ni får gärna läsa innan ni frågar.

CiCoro
2009-04-29, 20:56
Ska sticka och träna om 15 min och märkte att jag inte har en aning om hur mycket vatten man ska blanda EAA med. 10 g men hur mycket vatten ska det vara? 1 dl, 3 dl?

King Grub
2009-04-29, 21:00
Spelar ingen speciell roll.

CiCoro
2009-04-29, 21:10
Okej, kanske kör med lite mer så smaken inte bilr så stark, hört att det inte är så gott!

CVN
2009-04-30, 06:11
Okej, kanske kör med lite mer så smaken inte bilr så stark, hört att det inte är så gott!

Ett tips är att riktigt "smutta" på smaken, ta gärna in en klunk i munnen och låt den förtrolla ditt sinne :)

Pontus H
2009-04-30, 06:53
haha cvn din lustigkurre. jag skulle rekommendera att blanda 0.5 l fun light peach att späda ut EAAn med om du inte gillar smaken, neutraliserar fint tycker jag.. då är det inga problem att dricka det.

Alone_in_the_dark
2009-04-30, 18:38
Har kört på EAA några ggr nu och smaken är obeskrivligt hemsk *spy* och fanskapet löses inte heller upp i vatten, idag testade jag m 2 dl istället och det funkade lite bättre, men opti vore att hålla i sig pulvret direkt och skölja ner det med vatten, någon som testat...?:cool:

CiCoro
2009-04-30, 21:36
Värsta med smaken enligt mig är att den inte försvinner medan man klunkar. Oftast så smakar det bara illa eller man känner bara av det när man slutar klunka så under tiden kan man få ner allt och bara behöva känna skitet i 10 sek efteråt men här känner man av det varenda klunk!

Men skitsamma, ner ska det och inget mer att klydda om..bara tvinga ner det liksom..

CVN
2009-04-30, 21:41
Värsta med smaken enligt mig är att den inte försvinner medan man klunkar. Oftast så smakar det bara illa eller man känner bara av det när man slutar klunka så under tiden kan man få ner allt och bara behöva känna skitet i 10 sek efteråt men här känner man av det varenda klunk!

Men skitsamma, ner ska det och inget mer att klydda om..bara tvinga ner det liksom..

Använda fun light till, blir mycket lättare och behagligare då.

Rackham
2009-04-30, 23:42
Äh, skärp er nu. SÅ jäkla illa smakar det väl inte? :)

Blanda med lite malto eller hellre (för smaken) dextro, så är den inget problem för mig iaf. EsaPro citron med dextro smakar ju nästan som sportdryck! Friskt & gott :thumbup:

CVN
2009-05-01, 08:56
Äh, skärp er nu. SÅ jäkla illa smakar det väl inte? :)

Blanda med lite malto eller hellre (för smaken) dextro, så är den inget problem för mig iaf. EsaPro citron med dextro smakar ju nästan som sportdryck! Friskt & gott :thumbup:

Jo det smakar så illa...

mikaelj
2009-05-02, 15:13
En del av er är för roliga. Jag åt precis min första ½-skopa. Det löser sig förstås inget vidare, så det lättaste verkar vara att lägga det i munnen och svälja ned det med vatten.

Men det smakar ju verkligen ingenting-och-lite-grape! Jag förstår inte att folk klagar på smaken. Som en del går loss låter det ju som att det är jämförbart med att ta en ananas som stolpiller. :-)

CVN
2009-05-02, 17:00
En del av er är för roliga. Jag åt precis min första ½-skopa. Det löser sig förstås inget vidare, så det lättaste verkar vara att lägga det i munnen och svälja ned det med vatten.

Men det smakar ju verkligen ingenting-och-lite-grape! Jag förstår inte att folk klagar på smaken. Som en del går loss låter det ju som att det är jämförbart med att ta en ananas som stolpiller. :-)

Du vet att det finns olika märken och smaker av EAA...

mikaelj
2009-05-02, 17:12
Du vet att det finns olika märken och smaker av EAA...

Jodå, det var just EsaPro grape någon ylt om.

Scratch89
2009-05-02, 18:21
Jodå, det var just EsaPro grape någon ylt om.

Jag tycker inte heller att det är så vidrigt, men de första gångerna var inte roliga. Du har dock hittat den smidigaste metoden. Att blanda ut det i en halvliter är en dålig idé om man kräks av bara lukten.

p-runesson
2009-05-02, 18:46
Det som inte dödar det härdar!:hbang::hbang:

vicarious
2009-05-03, 09:43
Jag har slutat helt med att blanda ut det nu och tar skopan direkt i munnen och sen dricker jag ett glas vatten och sköljer ned det med.

Lättast så eftersom det löser sig så otroligt dåligt så slipper man att hälften fastnar i glaset (Kolozzeums EAA).

agazza
2009-05-03, 09:53
Kolos eaa smakar ju i stort sätt saft. däremot amino rush och esapro smakar lite värre.

keller7
2009-05-03, 10:39
EsaPro smakar ändå riktigt OK efter någon vecka eller så. Det bästa med EsaPro Citrus är ju att man har kvar den där friska citronsmaken i shakern när man dricker vatten under passet. Mums!

Alone_in_the_dark
2009-05-03, 13:48
Hälla i sig pulvret direkt och skölja ner det med vatten, någon som testat...?:cool:

Idag blev det hardcore varianten, hade lite bråttom och glömde shakern hemma... Jag har testat och det funkar men roligt var det inte:D så nu ska det f-n testas m fun-light istället.

mikaelj
2009-05-03, 14:33
De små burkarna (strax under filmrullestorlek) man har teststickor i, specifikt "OneTouch Ultra, 25p", rymmer sisådär 3/4 skopa, dvs ungefär 10g.

Black Star Abyss
2009-05-03, 19:23
Nu har jag använt EAA för första gången någonsin. jag trodde aldrig någonting kunde smaka så jävligt. det är så basiskt... helt sinnes

Ollas
2009-05-05, 12:55
På EAA burken står det att man skall ta det en timme efter träningen eller är det jag som har läst slarvigt?? Fördelar att ta det direkt efter träning och alltså senast en timme efter träning?

King Grub
2009-05-05, 13:02
Det finns ingen anledning att vänta en timme med intag efter träning.

tlof
2009-05-09, 14:56
Missat den här tråden helt och kan bara bocka och tacka för mycket väldigt bra läsning.

snej
2009-05-09, 18:43
Försöker sikta på att få i mig 180 gram protein perdag. Så tar jag 10 gram EAA före träning och 10 gram EAA efter träning så bör jag få i mig 140 g protein från andra källor?
- Nej, du får skilja på effekter och mängd i gram. EAA verkar mer som signalsubstans än som byggstenar, så det är fortfarande samma antal gram som ska ätas. 20 gram EAA innebär att ytterligare 160 gram protein ska ätas under dagen, enligt ditt exempel.


Läste för kanske 1-2 år sedan, King Grub skrev att man inte behöver räkna in proteinet/energin från EAA i sitt dagsbehov p.g.a. att det som du skriver fungerar mer som en signalsubstans, och är under sådana extrema förhållanden. Nu var detta som sagt längesedan, och jag kommer inte ihåg exakt vad som skrevs. Men man bör räkna in energin/proteinet i sitt dagsbehov eller?

King Grub
2009-05-09, 19:09
Det är klar det räknas in, men är muskeluppbyggnad ditt syfte finns det inga nackdelar, tvärtom om något, med att räkna proteinintaget från vanliga källor och sedan lägga till EAA-intaget på det. Ju mer aminosyror, desto mer muskler.

First
2009-05-10, 19:42
Kan man säga att det mest optimala man kan göra är att få i sig 6 gram EAA, 10 min innan varje måltid (och före + efter träning).

Stimuleras proteinsyntesen i samband med intag av EAA, även om det inte är före/efter/under fysisk aktivitet?

King Grub
2009-05-10, 19:45
Ja, EAA stimulerar alltid proteinsyntesen. Det finns dock inga konkreta belägg för att den praktiska muskeltillväxten blir större, om man är en frisk, aktiv individ som redan täcker sitt protein- och energibehov. Blir det någon skillnad, så blir den åt det positiva i alla fall.

First
2009-05-10, 19:51
Ja, EAA stimulerar alltid proteinsyntesen. Det finns dock inga konkreta belägg för att den praktiska muskeltillväxten blir större, om man är en frisk, aktiv individ som redan täcker sitt protein- och energibehov. Blir det någon skillnad, så blir den åt det positiva i alla fall.
Självklart. Något dum fråga av mig kanske.

Nu täcker jag inte mitt energibehov, eftersom jag går ner i vikt. Någon nytta gör det säkert, det dämpar hungern väldigt bra.

Scratch89
2009-05-10, 20:16
Självklart. Något dum fråga av mig kanske.

Nu täcker jag inte mitt energibehov, eftersom jag går ner i vikt. Någon nytta gör det säkert, det dämpar hungern väldigt bra.

Jag tror att EAA fyller sin roll bättre på underskott än på överskott iallafall, så du gör rätt, om du känner att det är vad du vill lägga pengar och kalorier på. Ligger man på överskott brukar man redan optimera uppbyggnad rätt så bra.

Rasko
2009-05-10, 20:25
Har läst igenom tråden en del och kan ha missat men har ett par frågor;

1. Jag älskar verkligen att dricka en protein(vassle)/kolhydrat-shake efter träning och har förstått att det skulle vara effektivare att ta EAA före OCH efter träning istället (ev. med malto efter). Men att ta EAA före och en shake efter gör väl inte att shake:ens näring på något sett går "till spillo" för det? Snarare tvärtom? Men att EAA efter, ändå hade varit ännu bättre?

2. Är det smart att ta EAA vid sjukdom och utebliven träning och därigenom förhindra en hel del muskelnedbrytning?

3. Har läst att det uppstår viss muskelnedbrytning vid t ex jogging, kan man med hjälp av EAA innan joggingrundan förhindra den nedbrytningen helt?

King Grub
2009-05-10, 20:28
1. Korrekt.

2. Sannolikt (men den förbättrade proteinbalansen beror på ökad anabolism, inte minskad nedbrytning).

3. Inte helt, men minska (stänger man av proteinnedbrytningen (går inte, men om man kunde) skulle man dö så småningom):

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94634&highlight=grenade

Nu är det inte speciellt viktigt. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte automatiskt, utan återanvänds till stor del till att bilda nytt muskelprotein.

CVN
2009-05-10, 20:40
Någon som kan svara på ett påstående från en kille inom kosttillskotts branschen 20 år. Han menade på att det bara var L-Leucin som endast var bevisat att det byggde muskler eller "stimulerade proteinsyntesen". Han mena i princip att allt det andra var onödigt och endast till för att L-Leucin är dyrt att köpa så då istället lägger dem in andra aminosyror för att minska kostnaden.

King Grub
2009-05-10, 20:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104614&highlight=translationen

Leucin initierar translationen, men det finns inga belägg för påståenden att extra leucin skulle innebära större stimulans av proteinsyntesen.

Om Kevin Tipton och Robert Wolfe inte känner till den optimala aminosyreprofilen för att stimulera proteinsyntesen maximalt, gör inte din kille i kostillskottsbranschen det heller.

CVN
2009-05-10, 21:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104614&highlight=translationen

Leucin initierar translationen, men det finns inga belägg för påståenden att extra leucin skulle innebära större stimulans av proteinsyntesen.

Om Kevin Tipton och Robert Wolfe inte känner till den optimala aminosyreprofilen för att stimulera proteinsyntesen maximalt, gör inte din kille i kostillskottsbranschen det heller.

Men om man kollar på de andra aminosyrorna i EAA tex L-Lysin, L-fenylalanin, L-Treonin, L-Valin, L-Histidin, L-Isoleucin, DL-Methionin , Arom, Aspartam.
Vad bidrar dem i regel till med? Hjälper dem också till och stimulerar protein syntesen eller hjälper dem till med annat? Ifall du inte orkar svara på vad alla dem bidrar med så är det okej, men hjälper dem till och stimulerar protein syntesen?

King Grub
2009-05-11, 09:50
Alla aminosyror används i proteinsyntesen för att nybilda muskelprotein. Även dom icke-essentiella, men dessa kan syntetiseras i kroppen utan att man behöver tillföra dom via kosten. Dom essentiella måste tillföras.

Larsson85
2009-05-12, 19:14
Jag brukar köra på att slänga i mig lite EAA direkt efter mitt träningspass, och sen vänta ca 10-15 minuter och då dra i mig en shake vassle.

Min tanke är att på dessa 10-15 minuter så har EAA hunnit komma ut i kroppen och börjat göra sitt, och att det då inte finns anledning till att vara fastande mer. Sen har jag fått för mig att det är en bonus med vasslet, att det hjälper till att hålla proteinsyntesen uppe efter den direkta spiken som EAA ger. Rätt eller fel? Kommentera gärna varför.

Rosse
2009-05-12, 19:15
Fick en 100ml skopa med min Kolozzeum EAA. Hur många ml är 10g.

Bluesparv
2009-05-12, 19:19
Finns det några bra EAA i tablettform? Jag pallar verkligen inte att dra i mig pulver tre sekunder innan jag ska ner och köra :(

King Grub
2009-05-12, 19:46
Jag brukar köra på att slänga i mig lite EAA direkt efter mitt träningspass, och sen vänta ca 10-15 minuter och då dra i mig en shake vassle.

Min tanke är att på dessa 10-15 minuter så har EAA hunnit komma ut i kroppen och börjat göra sitt, och att det då inte finns anledning till att vara fastande mer. Sen har jag fått för mig att det är en bonus med vasslet, att det hjälper till att hålla proteinsyntesen uppe efter den direkta spiken som EAA ger. Rätt eller fel? Kommentera gärna varför.

Proteinsyntesen börjar inte uppregleras förrän 60-90 minuter efter avslutat pass. Fram till dess är endast nedbrytningen förhöjd.

Vassleproteinet förlänger anabolismen som skapas, men skall du hem och äta proteinrik mat (vilket du bör), fyller du på med aminosyror där i vilket fall som helst. Om du av någon anledning inte kan äta efteråt, är det sannolikt bättre att välja kasein i stället för vassle, som ger en mer långvarig aminosyreutsöndring.

CVN
2009-05-12, 19:48
Finns det några bra EAA i tablettform? Jag pallar verkligen inte att dra i mig pulver tre sekunder innan jag ska ner och köra :(

Det finns fria aminosyror i tablettform, du kan ju alltid kombinera dessa själva och få något liknande BCAA.

Miiix
2009-05-14, 16:38
Jag har sökt lite efter något jag tror mig läst om förut, nämligen att EAA kan minimera muskelförlust i upp till en månad även utan träning. Det är så att jag ska bort tre veckor i sommar på en turnering och jag har väldigt lätt för att förlora styrka/muskler om jag inte tränar. Skulle EAA kunna vara något att använda under tiden?

Som sagt har sökt men inte hittat något och inte hunnit kolla igenom tråden just nu.

Edit: Hittade liknande fråga + svar i tråden nu.

King Grub
2009-05-14, 16:52
Dom studierna är gjorda på sängliggande, så det är inte säkert eller troligt att du får samma effekt om du lever ett aktivt liv och täcker ditt protein- och energibehov från kosten, men den effekt som blir, blir positiv.

Rasko
2009-05-14, 17:51
Kan man säga att om man nu har både eaa och vassle så är vassle mer lämpat att ta för att fylla ut dagsbehovet av protein, medan eaa då som sagt effektiviserar proteinsyntesen. Man skulle alltså hypotetiskt kunna ta ca 25gram EAA efter ett pass och då både stimulera proteinsyntesen och få i sig en lagom dos protein efter ett pass? Nu blir ju det onödigt mycket dyrare än att ta vassle eller äta mat istället. Men varför säga "gå hem och ät mat" istället för vassle? Att ta både vassle och äta mat efter eaa är väl ändå det optimala? Varför skulle man strunta i vasslen där emellan?

mikaelj
2009-05-14, 20:16
Intag över 10g ger inte mer effekt. EAA tas upp för snabbt av kroppen för att kunna agera anti-katabolt. Poängen med EAA är att det är anabolt upp till 10g, under ganska kort tid. Därför ramar du in passet med EAA och äter sedan middag. Middagen du äter utsöndras långsamt ur magsäcken, och fyller då på med protein (och annat) under tiden aminosyrospiken från EAA:t klingar av.

Fidelity
2009-05-15, 02:07
En liten tanke som gnagt mig, när du säger att ta det direkt innan och efter träning, menar du då, gå in på gymmet och trixar lite med pulver för att sen kasta sig på vikterna? Eller spelar 10 minuter någon större roll? Tänkte mest för att det ser lite suspekt ut att fibbla med vitt pulver på gymmet :)

King Grub
2009-05-15, 08:42
Det finns två studier på saken. I den ena tillförde man EAA direkt innan träningen, och i den andra en timme innan. I den första, den där man tillförde aminosyrorna direkt före, stimulerades proteinsyntesen kraftigt efter träningen, medan man i den andra inte såg någon skillnad jämfört med helt fastande träning.

Det finns säkert en tidpunkt däremellan (som lika säkert är individuell) där effekten avtar och försvinner, men var är oklart.

Kräket
2009-05-16, 07:42
Hur snabbt tas EEA upp genom magsäcken? Jag ramar in min styrketräning mellan två intag av EEA. Därefter äter jag mat. EEA-drinken efter träning gör jag i ordning hemma (bor 5 min från gymmet :cool:).

Undrar därför om det finns någon riktlinje för hur länge man bör vänta innan man sätter igång och äter mat, så att man inte "saktar ner" upptaget.

King Grub
2009-05-16, 09:25
Aminosyrekoncentrationerna i blodet börjar omgående stiga efter EAA-intag och toppar runt 60 minuter efter intaget.

http://ajpendo.physiology.org/content/vol286/issue3/images/medium/zh10030415970003.gif

Femoral artery (A) and vein (B) phenylalanine concentrations before and after ingestion of 15 g of EAA.

Am J Physiol Endocrinol Metab 286: E321-E328, 2004

Bluesparv
2009-05-16, 18:23
Missförstår jag det hela om jag antar att man ska vara i slutet av passet när koncentrationen är som högst av aminosyrorna..?

MrBulk
2009-05-16, 19:44
I den första, den där man tillförde aminosyrorna direkt före, stimulerades proteinsyntesen kraftigt efter träningen, medan man i den andra inte såg någon skillnad jämfört med helt fastande träning.


Om intaget innan ger sån kraftig effekt efter behöver man verkligen dricka mer EAA efter passet då? Är det inte bättre att dricka/äta nåt som stoppar nedbrytningen som kanske kasein eller dyligt?

King Grub
2009-05-16, 20:05
Nedbrytningen stoppas inte. Nedbrytningen är fortsatt förhöjd efter träning. Proteinbalansen vänds till positiv via stimulans av proteinsyntesen, anabolism, inte av minskning av proteinnedbrytningen, antikatabolism.

Men givetvis skall man äta mat efter träning.

MrBulk
2009-05-17, 19:15
Nedbrytningen stoppas inte. Nedbrytningen är fortsatt förhöjd efter träning. Proteinbalansen vänds till positiv via stimulans av proteinsyntesen, anabolism, inte av minskning av proteinnedbrytningen, antikatabolism.

Men givetvis skall man äta mat efter träning.

Ja självklart med mat efter träning men direkt efter passet före/efter duschen vad kan vara mest optimalt?
Om syntesen är maximal behövs det mer av sånt som höjer syntesen typ EAA eller vassle eller är det bättre med nåt mer intakt som kött/ägg/kasein/kasein-vassle-mix?
Det här har säkert redan diskuterats och det kanske inte finns studier gjorda men om man skulle spekulera om saken.
Det kanske t.o.m inte spelar någon roll om man intar nåt eller inte direkt efter om man ändå äter innom en timma?

Scratch89
2009-05-17, 19:21
EAA direkt innan, direkt efter. Det kommer inte skada iallafall.

kungconny
2009-05-17, 21:04
Har två frågor.

1. Hur förtärer man EAA normalt? Kan man bara svepa det som det är?

2. Vad är mest opti?
Tex. EAA före träning och gainer efter
eller
EAA före träning och gainer + EAA efter
eller någon annan kombination

Vad är mest opti?

Edit: säkert diskuterat förut..

Scratch89
2009-05-17, 21:11
Du kan alltid testa att läsa det första inlägget i tråden.

kungconny
2009-05-17, 21:25
Du kan alltid testa att läsa det första inlägget i tråden.

Ja jag har testat det.

Hittar inget direkt svar på frågan. Du får hemskt gärna kopiera det hit om det finns istället för att vara arrogant.

Ostknäcket
2009-05-17, 21:36
1.Jag har hört att EAA smakar illa. Finns det några bra tips på hur man förbättrar/underlättar läget?
- Det finns flera bra tips. Det ena är att blanda med lite vatten, och på så sätt göra lidelsen kortvarig. Andra blandar ut med Fin Light eller annan saft, för att neutralisera smaken. En tredje variant är att lägga pulvret långt bak på tungan och svälja ner det med någon klunk vatten.





2. Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram.


Från första inlägget.

Scratch89
2009-05-17, 22:22
Har två frågor.

1. Hur förtärer man EAA normalt? Kan man bara svepa det som det är?

2. Vad är mest opti?
Tex. EAA före träning och gainer efter
eller
EAA före träning och gainer + EAA efter
eller någon annan kombination

Vad är mest opti?

Edit: säkert diskuterat förut..

1. Jag har hört att EAA smakar illa. Finns det några bra tips på hur man förbättrar/underlättar läget?
- Det finns flera bra tips. Det ena är att blanda med lite vatten, och på så sätt göra lidelsen kortvarig. Andra blandar ut med Fin Light eller annan saft, för att neutralisera smaken. En tredje variant är att lägga pulvret långt bak på tungan och svälja ner det med någon klunk vatten.

2. Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram.

Är EAA ett bättre val än vassleprotein i samband med träning?
- Ja. EAA har alltid större effekt på proteinsyntesen än vassleprotein. Vassle fungerar enligt precis samma mekanismer, bara med mindre effekt, oavsett tillfälle. Möjligen inte om du är 70-80 år eller äldre, då vassle är synnerligen kraftfullt.

morc
2009-05-20, 08:58
Försämrar kaffe på något sätt upptaget av EAA om man dricker kaffet (med koffein) strax innan? Bör nämnas att detta är på tom mage direkt på morgonen, inför träning.

King Grub
2009-05-20, 09:02
Nej.

Jaggan
2009-05-20, 14:04
Blir det sämre effekt på EAA om man tar en dos de två eller tre första timmarna efter passet men samtidigt äter någon av timmarna?

King Grub
2009-05-20, 14:12
Ja, blandas EAA i magen med vanlig föda tar du bort den muskeluppbyggande effekten. Ta aminosyrona före målen. Upplägg kring träning, t ex: direkt före, direkt efter. Hem och ät mat.

Bluesparv
2009-05-20, 15:05
Följdfråga: Hur lång verkningstid behöver EAA innan man bör käka? :)

King Grub
2009-05-20, 15:27
Det var bara 20-30 inlägg sedan frågan ställdes och besvarades...

Bluesparv
2009-05-20, 15:38
Till o med 12 bara. Jag är tydligen lat :(

Black Star Abyss
2009-05-20, 16:13
Klarar sig aminosyrorna utblandade hur länge som helst? Finns det någon gräns när de försämras? Jag hade tänkt blanda 2 skopor i 6dl vatten i min shaker och dricka hälften före träningen och hälften efter.

Scratch89
2009-05-20, 16:16
Klarar sig aminosyrorna utblandade hur länge som helst? Finns det någon gräns när de försämras? Jag hade tänkt blanda 2 skopor i 6dl vatten i min shaker och dricka hälften före träningen och hälften efter.

Det funkar, om du inte tränar en hel eftermiddag. Det kommer alltid att ske en viss deaminering, men frågan är om den är stor eller om den är av betydelse.

Jaggan
2009-05-20, 18:47
"Hur lång tid bör man vänta med att äta efter att man tagit EAA efter passet?
- Finns ingen anledning att vänta. Ta ditt EAA efter träningspasset, och gå sedan hem och ät mat."

Finns det då ingen risk att effekten försämras om man käkar mat typ en kvart efter man tagit EAA? Grub skrev ju att det blir sämre effekt om det mixas...

King Grub
2009-05-20, 18:50
Aminosyror intagna för sig ligger inte och jäser i magsäcken i timmar.

Zalaeal
2009-05-21, 08:26
Hur lång tid tar det för en Proteindrink att brytas ner av magen så att magen anses som tom efter det. Även jag har svårt med att vara riktigt hungrig på gympasset och undrar om jag t.ex kan ta en proteindrink 1.5 - 2timmar innan passet och magen hinner bryta ner hela den så jag ligger i fasta lagom till det är dags för att dunka i sig EAA't alldeles före träning?

Scratch89
2009-05-21, 12:13
Hur lång tid tar det för en Proteindrink att brytas ner av magen så att magen anses som tom efter det. Även jag har svårt med att vara riktigt hungrig på gympasset och undrar om jag t.ex kan ta en proteindrink 1.5 - 2timmar innan passet och magen hinner bryta ner hela den så jag ligger i fasta lagom till det är dags för att dunka i sig EAA't alldeles före träning?

Inga problem.

CVN
2009-05-21, 15:59
Måste bara skriva av mig eftersom jag var så jävla korkad... Jag beställde ett nytt BCAA tillskott från "X" för 199 kr. Jag hade valt smaken vattenmelon men på något jävla sätt så hade dem skickat citron... Jag ringde till dem och dem sa att jag skulle skicka tillbaka citron smaken så skulle dem skicka vattenmelon smaken, jag tänkte inte mer på det utan skickade tillbaka paketet. Men det korkade var att frakten gick på 150 kr... kostade ju för fan nästa lika mycket som tillskottet, lite sur är man nu i efterhand...

Alone_in_the_dark
2009-05-22, 11:50
En fråga som stört mig ganska länge... EAA pulvret löser inte upp sig i vattnet det vet de flesta om men jag undrar hur mycket man får i sig egentligen. Jag blandar en 1/2 skopa i 2dl vatten (fixar inte 4dl) men merparten (2-3 tsk) fastnar i botten wtf?*screwy* Ska man äta den "raw" eller sitta m sked för att få i sig detta?

King Grub
2009-05-22, 12:08
jag undrar hur mycket man får i sig egentligen

Den frågan besvarar du ju själv. Lämnar du merparten i glaset får du inte i dig det...

Alone_in_the_dark
2009-05-22, 13:38
Den frågan besvarar du ju själv. Lämnar du merparten i glaset får du inte i dig det...

Måste ha varit trött när jag skrev det där:smash: :D då får jag strunta att försöka blanda ut det i vatten o ta det som det är och skölja ner med vatten*spy*

mikaelj
2009-05-22, 15:58
Blanda i munnen istället.