handdator

Visa fullständig version : varför så mycket kalori överskött?


Seaturtle
2009-03-10, 22:23
Ligger man med 500 i underskott varje dag i 6 veckor så går man ner 3kg. Förhoppningsvisst är det mesta av detta fett och inte muskler.

Ligger man med 500 i överskott samma period så går man väl inte upp 3kg muskler utan fett också, inte sant? Men hur stor fördelning är det mellan muskler och fett procentmässigt på 3kg viktuppgång?

Förstår att det beror på träning men borde då inte överskottets storlek baseras istället på hur ofta man tränar?
Borde man inte kunna bygga minst lika bra på ett överskott på 100 som ett på 500?

Fyll in luckorna så att det h'r make:ar sense some more liksom :]
Jag har väldigt svårt att förstå det här så att fråga nått man inte förstår e lite svårt..

Pellegris
2009-03-10, 23:11
Är inte säker men min egen teori är att man gör detta för att vara säker på att man ligger på just ett överskott. Svårt att räkna ut exakt vad du förbrukar och stoppar i dej. Så då borde du kunna bygga lika bra på 100kcal överskott om du kan räkna så exakt.

Rahf
2009-03-10, 23:29
Ligger man med 500 i underskott varje dag i 6 veckor så går man ner 3kg. Förhoppningsvisst är det mesta av detta fett och inte muskler.

Ligger man med 500 i överskott samma period så går man väl inte upp 3kg muskler utan fett också, inte sant? Men hur stor fördelning är det mellan muskler och fett procentmässigt på 3kg viktuppgång?

Förstår att det beror på träning men borde då inte överskottets storlek baseras istället på hur ofta man tränar?
Borde man inte kunna bygga minst lika bra på ett överskott på 100 som ett på 500?

Fyll in luckorna så att det h'r make:ar sense some more liksom :]
Jag har väldigt svårt att förstå det här så att fråga nått man inte förstår e lite svårt..

Stimulering för muskelmassan att växa och genetiska anlag. Det bestämmer hur mycket fett respektive muskler man lägger på sig, ingen kan säga en siffra som kan appliceras på alla människor. Om du försöker få fram att man kan gå på kortare viktuppgång respektive nedgång så är det lika bra att slå den saken ur hågen, resultaten uteblir.

Ett överskott på 100kcal är praktiskt omöjligt, marginalen är för liten för att en normal person ska kunna fixa det. Detta gäller i högsta grad de som inte har sysslat med någon form av grundläggande näringslära samt rejäl styrketräning med fantastisk form och teknik. De vet helt enkelt inte hur allt hänger ihop.

Det verkar finnas två generella skolor för det här: De som lägger sig på en stabil uppgång över en period av några månader. Dessa personer lägger på sig muskler och även fett i viss mån, viktuppgången är relativ till individen men 0,5kg i veckan är inte ovanligt.

Å andra sidan finns de som har en väldigt långsam uppgång på kanske 1kg i månaden eller rentav mindre. Dessa personer kan ligga på samma nivå under en väldigt lång tid (flera månader och upp till flera år) för att maximera muskeluppbyggnad kontra fettökningar.

Man får göra en avvägning helt enkelt. Resultaten ser olika ut men båda metoderna funkar. Jag är en sån som kör på andra alternativet eftersom jag inte har muskelbygge som mitt främsta mål, alltså kan det inte riktigt appliceras på mig ;).

Hoppas det blev lite klarare nu.

Eddie Vedder
2009-03-11, 05:53
En successiv och långsam bulk där du prioriterar att TRÄNA dig stor och stark framför att ÄTA dig stor och stark är i mina ögon det klokaste. Bra käk, seriös träning, FOKUS PÅ TRÄNING, bra näringstiming m.m.

Jag är själv ingen byggare men anser mig ändå ha kunskaper nog för att uttala mig om en mer eller mindre ohälsosam bulk.

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Seaturtle
2009-03-11, 19:00
Ett överskott på 100kcal är praktiskt omöjligt, marginalen är för liten för att en normal person ska kunna fixa det. Detta gäller i högsta grad de som inte har sysslat med någon form av grundläggande näringslära samt rejäl styrketräning med fantastisk form och teknik. De vet helt enkelt inte hur allt hänger ihop.

Det verkar finnas två generella skolor för det här: De som lägger sig på en stabil uppgång över en period av några månader. Dessa personer lägger på sig muskler och även fett i viss mån, viktuppgången är relativ till individen men 0,5kg i veckan är inte ovanligt.

Å andra sidan finns de som har en väldigt långsam uppgång på kanske 1kg i månaden eller rentav mindre. Dessa personer kan ligga på samma nivå under en väldigt lång tid (flera månader och upp till flera år) för att maximera muskeluppbyggnad kontra fettökningar.

Man får göra en avvägning helt enkelt. Resultaten ser olika ut men båda metoderna funkar. Jag är en sån som kör på andra alternativet eftersom jag inte har muskelbygge som mitt främsta mål, alltså kan det inte riktigt appliceras på mig ;).

Hoppas det blev lite klarare nu.

Tolkar jag ditt svar rätt så finns det skillnad mellan muskeltillväxten när man ligger på ett överskott på 100 och 500. (om man nu bortser från att det är nästintill omöjligt att ligga på 100+).

Om jag nu väljer en stadig uppgång, metod 2 dvs .p vad för överskott ska jag sikta på? 250+ varje dag eller 500 på tränings dagar och 250+ på vilodagarna?

Enligt deffguiden ska det inte spela nån roll om man äter kebab eller avokado för att gå ner i vikt så länge man håller sig på ett kalori underskott.
Men om man nu vill bygga och ligga överskott så är det väl inte samma sak längre? Kommer jag vara tvungen att vara extra petig med vad för typ av fetter jag får i mig?
(inser att fett från skräpmat är aldrig idealt men ville bara ge ett tydligt exempel)

En fråga till, skulle jag kunna tex göra så att man varannan vecka ligger på ett underskott på 1000kcal fördelat på två dagar för att minska fettet man har lagt på sig?

En successiv och långsam bulk där du prioriterar att TRÄNA dig stor och stark framför att ÄTA dig stor och stark är i mina ögon det klokaste. Bra käk, seriös träning, FOKUS PÅ TRÄNING, bra näringstiming m.m.

Jag är själv ingen byggare men anser mig ändå ha kunskaper nog för att uttala mig om en mer eller mindre ohälsosam bulk.

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

håller med, kom fram till samma slutsatts igår, men som sagt är jag fortfarande kunskaplös för att förstå hur jag ska gå till väga med det exakt.
får nog nöja mig med överskott/äta nyttigt principen :]


såg länken nu, läser så fort jag blivit av med plugget, thnks :)

Rahf
2009-03-11, 19:12
Nej, ett underskott på 1000kcal under två dagar kommer knappast göra från eller till. Du kan inte på ett praktiskt genomförbart sätt åstadkomma båda dessa kroppsliga reaktioner under en kort tid. Snarare är det så att det gympass som följer dessa dagar kommer att gå som skit.

Träningen är nog ett av de viktigaste faktum när man är på viktuppgång. För många så är det så att tränar man hårt och rätt så kommer denna långsamma viktuppgång att lösa sig själv genom att man helt enkelt blir hungrigare och automatiskt äter mer.

Så länge du äter en balanserad husmanskost så får du med största sannolikhet i dig vad du behöver, krångligare behöver det inte vara. Det viktigaste att tänka på är att du får i dig en bra måltid efter träning, då behövs det som mest. Teddys (wuahahaha jag kan inte låta bli att retas! :D) länk leder till en väldigt bra artikel i ämnet. Sikta inte på ett visst överskott, sikta på att först och främst känna att du tränar hårt och rätt, har en balans i ditt matintag och kan leva med detta utan att det påverkar ditt övriga liv i för stor utsträckning.

Lycka till!

Seaturtle
2009-03-13, 20:38
glömde tacka för alla svaren *cupid*


och fick en korkad idé nyss :p bara undrar om kroppen känner av överskottet i form av kalorier eller näring?

borde man inte kunna äta sig till kalori balans och sedan få i sig lite tomma kalorier i form av alkohol för att ligga pluss utan att lägga på fett ? (om man bortser från alkoholens negativa effekter på fettförbränningen och protein syntesen)

*slap*
gissar själv på att det jag skrev är en idioti men jag är fortfarande nyfiken på hur det funkar?

King Grub
2009-03-13, 20:50
Man kan inte peka ut ett visst livsmedel eller en viss energigivare som "överskottet". Det förutsätter att kroppen är inrutad i ett specifikt mönster där det finns en gräns, som allt man äter efter det är "överskottet". Men så är det ju inte, utan både inlagring och förbränning, uppbyggnad och nedbrytning, pågår konstant, och en timme, ett dygn, eller vilken tidsperiod som helst, är bara en mätperiod för att få det överskådligt. Det går inte att säga att något specifikt man ätit eller druckit under en sådan mätperiod skulle utgöra överskottskalorier.

Zerohero
2009-03-14, 23:15
Om man ligger på kalori överskott så är det inte så konstigt att man går upp. Men hur sker det på cellnivå, upreglerar det mTOR eller?
Kommer det att påverka hormonnivåerna?
Kommer det att sättas in flera nya kärnor i musklerna av överätning eller är det bara protein syntesen som upregleras?

Eddie Vedder
2009-03-15, 05:18
Kommer det att påverka hormonnivåerna?

Ja olika matintag påverkar hormonbalansen olika. Anabola hormoner ökar vid styrketräning och överätning, mer fett = mer leptin, jag gissar att insulinnivåer är lite högre m.m.

Att gå upp i vikt är ohälsosamt för de allra flesta och lär påverka hormonbalansen till det negativa ur hälsosynpunkt.

Kommer det att sättas in flera nya kärnor i musklerna av överätning eller är det bara protein syntesen som upregleras?

Det här förstår jag inte, menar du nya cellkärnor i befintliga celler eller hyperplasi? För inget av det lär inträda i form av muskelmassa i alla fall. Hyperplasi av fettceller kan inträda om överätningen är väldigt överdriven.

Danny Devito
2009-03-15, 06:33
Ja olika matintag påverkar hormonbalansen olika. Anabola hormoner ökar vid styrketräning och överätning, mer fett = mer leptin, jag gissar att insulinnivåer är lite högre m.m.

Plus minskad proteinnedbrytning av ökat kaloriintag.
Ökad proteinsyntes + minskad nedbrytning = grövre bikeps.

Zerohero
2009-03-15, 22:12
Det här förstår jag inte, menar du nya cellkärnor i befintliga celler eller hyperplasi? För inget av det lär inträda i form av muskelmassa i alla fall. Hyperplasi av fettceller kan inträda om överätningen är väldigt överdriven.

När man tränar musklerna aktiveras satellitcellerna och producerar nya cellkärnor som sätts in i muskelfibrerna. Mera cellkärnor=högre proteinsyntes

det var det jag menade(kanske det finns något fint namn för det?). Effektiviseras det månne av överätning?

Mindre nedbrytning det hade jag helt glömt, ja det kan väl förklara en hel del.

Shajjn
2009-03-15, 22:46
Ligger man med 500 i överskott samma period så går man väl inte upp 3kg muskler utan fett också, inte sant? Men hur stor fördelning är det mellan muskler och fett procentmässigt på 3kg viktuppgång?


Upp emot 50% av viktuppgången kan utgöras av fettfri massa hos otränade, smala (som aldrig varit tjocka) personer i samband med överätning.
Och detta utan träning dessutom, om jag minns rätt.
Men det gäller bara upp till en viss nivå/vikt.. Det "jämnar ut sig".