handdator

Visa fullständig version : Back in the gym! Fakta och frågor till er kunniga.


mrt4
2009-03-10, 22:00
Hej på er!

Har nu kört 3 pass efter ett uppehåll på runt 3 år.

När jag beörjade träna för 6 år sedan var det pga lite enligt mig dålig hållning och små spöknde rygg. Jag var då 19 år. Var när jag började träna 183cm lång och vägde 78kg med överarmar på 32cm :hbang:

Svarade bra på träningen och hade efter drygt ett års träning 41cm överarmar och ett skapligt intakt midjemått trots 90kg. Styrkemässigt bänkade jag max 130kg och reppade på 100. Körde fina 8or hantelcurl biceps med 26 kg och axelpressade 8-10 reps med 30kgs hantlar. Knäböj körde jag i smith med dryga hundrakg beroende på utförande och djup.

Sen tog en vilande bordtennis karriär över och jag har krigat i div 3. Men nu blev jag som sagt sugen på att pumpa lite.

Kan säga att jag har tappat en del, känns inget vidare haha...

Väger i nuläget 82kg med kanske 36cm på överarmarna.

i hantelcurl biceps så har aldrig 18kg hantlarna varit så tunga och 10or på 70kg i bänken känns avlägset!


Har kört 3 pass på en vecka och ska fortsätta på det här viset tills vidare.


torsda: Biceps bröst

lördag: rygg ben

tisdag axlar triceps

Finns det invändningar på detta?


Och rent allmänt grabbar, hur långt tid tar det innan jag är back on track?

Funderar lite på en träningsdagbok för att peppa mig själv lite! Är som person oerhört dedikerad och seriös när jag bestämmer mig, men lite extra peppning är aldrig fel!

Och avslutningsvis en tillskottsfråga. Körde whey 80 när det begav sig, fungerar det fortfarande eller finns det något annat prisvärt protein som smakar drickbart?

mvh Robin

ps såg att min avatar och kommentar är kvar, skojigt :-)

the_matsson
2009-03-10, 23:59
Jag kan verkligen rekommendera en träningsdagbok, speciellt nu när du börjar träna igen efter ett uppehåll eftersom man gör så sjukt bra ökningar då! :D Dessutom tycker jag det är fantastiskt mycket lättare att pressa sig till att öka vikterna hela tiden, genom att försöka se till att (nästan) alltid göra nån repetition mer, eller lika många reps som senast fast på en högre vikt!

mrt4
2009-03-11, 12:17
Kan rapportera att jag har stabil träningsvärk efter passet igår. Dock är vänster sida mera utsatt än höger, gissar att det beror på att jag hållt högersidan i form med racketvevandet....

Har dock svårt att få kontakt med vänster bröst när jag stretchar, börjar krampa i baksida axel, är det pga stelhet? Någon som vet?

mvh Robin

Steerlinho
2009-03-11, 13:16
schemat såg bra ut, liknande ett jag körde förut, fast vart är magträningen?

det tar nog inte så lång tid att komma tillbaks till det du har haft. Kör på i några månader så kommer det förmodligen komma.

mrt4
2009-03-11, 15:49
Ett par månader vore ju verkligen över förväntan iom att jag tappat typ 40 kg i bänken och 8kg på varje hantel i biceps....


Jag har faktiskt aldrig tränat mage, tycker den får sitt när man tränar övriga kroppen, men det kanske är fel uppfattat? Borde jag träna mage separat??

mrt4
2009-06-24, 07:43
Hejsan!

Dags för en liten update drygt 3 månader senare :-)

Träningen har rullat på riktigt bra, har kört 3-4 pass i veckan.

Har gått upp från 82-84kg samt tappat 1 cm runt midjan från 90-89 :hbang:

Överarmarna har gått från 36cm till 39.5 vore fint med 40cm till sommaren tycker jag.

Styrkemässigt så är jag i princip tillbaka där jag var innan mitt lilla uppehåll på 3 år. Konstigt är att jag är starkare i vissa övningar nu än då medans jag är lite svagare i andra.... skumt...

Bänkpress gjorde jag 8or på 65kg när jag började, nu gör jag 8 på 100kg i första settet 2a kanske en 6a osv...

Pushdown med rakt handtag körde jag 10 på 25 kg nu gör jag en 8a på 38kg strikt och fint. Hur tungt det är beror ju på hur manskinen är men det är ett riktmått på ökningen tycker jag iaf...

Skivstångscurl biceps rak stång gjorde jag en 8a på 30kg nu gör jag lätt en 8a på 40 kg med extremt strik utfrande. Testade på 50 och det gick att reppa men det kändes helt enkelt inte lika bra. Kanske för svag för att orka isolera biceps eller också dålig teknik vad vet jag? Men framåt går det.

Axlar har styrkemässigt ökat mest. När jag började gjorde jag sittande axelpress med hantlar en 8a på 18 kg hantlarna. Nu orkar jag en 8a med 35kg hantlarna och det är mera än vad jag gjorde för 3 år sen så det känns väldigt väldigt bra. Utförandet är sittande med ryggstöd.


Rygg kör jag ganska lätt med flit för jag har lätt att få ont i nacke annars. Kör sittande rodd på 50-55klg och gör då kanske 15 reps utan att böja sig framåt liksom. Sitter stilla och drar med armarna om man så säger.

Orkar väl kanske 7 chins mot en halv för 3 månader sen.


Några direkta mål vet jag inte om jag har, tränar ju samtidigt löpning till midnattsloppet vilket går sådär. Springer jag tills jag nästan spyr springer jag 3km på 9 minuter men det håller inte i längden. Siktar på runt 50 minuter.


Vill väldigt gärna över 40cm i överarmsmått sen vore det fint att få ner midjan till 85 kanske. Sen vill man väl alltid bli starkare men att väga 110kg är ingenting för mig. Har vägt 93 som mest och det får räcka haha.


Kostmässigt så äter jag fairing complete protein mintchoklad (som dessutom är jätte god, speciellt med mjölk). en portion kl 8 på morgonen och en oportion klockan 2 på dagen måndag-fredag.

Efter träning tar jag fairing recovery med hallon. Föredrar återhämtningsprodukter utan galet mycket kolhydrater, jag sväller nämligen upp som en fisk då :-) Jag gillar den här och smaken är ingenting att anmärka på alls!

Försöker äta mycket protein och dra ner lite på kolhydrater efter 6 på kvällen. Sent på kvällen kan det bli 2 ägg eller en burk makrill med tomatsås. Är jag inte mätt blir det någon deciliter mjölk med en näve musli.


Inget kreatin än så länge, får se hur länge jag kan hålla mig, är också lite intresserad av No2 produkter men vi får se... Plånboken styr lite också som vanligt. Tror det är bättre att äta bra mat utan tillskott än att käka no2 och kreatin men leva på nudlar och snabbmakaroner sista månaden.


Mvh R

Mvh Robin

Fordon
2009-06-24, 13:15
Ett inlägg som skulle passa väldigt bra i en egen journal. Så sätt igång och skapa en!
Kul att det går bra för dig. Keep it up!

mrt4
2009-06-24, 13:41
Ja jag funderar faktiskt lit epå det, men jag är rädd att det rinner ut i sanden om jag börjar liksom....