handdator

Visa fullständig version : Hjälp med rygg - smått handikappad!


Th0rn
2009-03-10, 21:50
Tja,
tycker det funkar bra på gymmet och alla muskler utvecklas bra i samma takt förutom min rygg. Jag kan inte göra marklyft pga för korta häl-senor + hallux rigidus i båda stortår (innebär att tån inte går att böja bakåt, ganska svår smärta vid påfrestning osv). Jag kommer alltså inte tillräckligt långt ner för att nå stången utan att böja min rygg..

Nu till mina frågor..

Vilka ryggövningar kan ersätta marklyft bäst?

Vilka övningar bygger upp snygga Trapezius resp. Rhomboid muskler?

Känns tråkigt att se bra ut på framsidan och samtidigt känna att ryggen är underutvecklad..

Mitt nuvarande ryggpass är;

Ryggres,
Latsdrag,
sittande rodd(med separata vajrar),
hantelrodd,
samt en maskin som liknar latsdrag fast med fast rörelsemönster(man börjar tajt ovanför huvudet och drar neråt och diagonalt utåt till ungefär axelhöjd) glömt namnet!

Säg gärna till om jag glömt någon viktig del av ryggen eller ge tips & råd!

Tacksam för svar

ceejay
2009-03-10, 22:13
Jag tycker du ska köra

Chins
Stångrodd(om du kan)
Latsdrag, om inte chinsen ger tillräckligt (komplettering till chins)
Sittande rodd, komplettering till stångrodd
Extensioner för korsryggen
Shrugs med hantlar

Detta tycker jag nog ger det mesta

Erik__
2009-03-10, 22:30
Tja,
tycker det funkar bra på gymmet och alla muskler utvecklas bra i samma takt förutom min rygg. Jag kan inte göra marklyft pga för korta häl-senor + hallux rigidus i båda stortår (innebär att tån inte går att böja bakåt, ganska svår smärta vid påfrestning osv). Jag kommer alltså inte tillräckligt långt ner för att nå stången utan att böja min rygg..

Nu till mina frågor..

Vilka ryggövningar kan ersätta marklyft bäst?

Vilka övningar bygger upp snygga Trapezius resp. Rhomboid muskler?

Känns tråkigt att se bra ut på framsidan och samtidigt känna att ryggen är underutvecklad..

Mitt nuvarande ryggpass är;

Ryggres,
Latsdrag,
sittande rodd(med separata vajrar),
hantelrodd,
samt en maskin som liknar latsdrag fast med fast rörelsemönster(man börjar tajt ovanför huvudet och drar neråt och diagonalt utåt till ungefär axelhöjd) glömt namnet!

Säg gärna till om jag glömt någon viktig del av ryggen eller ge tips & råd!

Tacksam för svar

Prova om du kan köra kronlyft istället för marklyft då, typ kronlyft+chins+roddövning

Th0rn
2009-03-11, 14:47
Tack för era snabba svar, ska köra en provdag idag på gymmet med de övningar ni givit förslag på! Kommer utforma mitt nya ryggschema på det som känns bäst!

MVH