handdator

Visa fullständig version : Sprayfärg, det går inte att spraya, hur gör man?


Madame
2009-03-10, 21:42
Jag har köpt sprayfärg från Montana. Men det går inte att trycka ner korken för att spraya!! Den sitter stenhårt. Hur tusan gör man?

De var utan det stora runda plastlocket som brukar vara på sprayburkar, när jag köpte dem.
Jag antar att det är någon sorts skydd att de inte sprayar hur som helst efterssom de kommer utan, men vaffan liksom, hur ska man få ut färgen då? Det är två burkar och jag har inte lyckats med nån utav dem. HALP!

Och nej jag ska inte klåttra, jag ska måla en modell jag byggt

Cilia
2009-03-10, 21:44
finns det inte en grej som sitter runt där du ska trycka ner som du ska flippa bort?

kjell33
2009-03-10, 21:44
Har antagligen kommit in luft så att färgen torkat. Försök rensa med en nål el dyl. Men jag tvivlar....

Gå tillbaks till affären och kräv en ny.

Gnusram
2009-03-10, 21:54
finns det inte en grej som sitter runt där du ska trycka ner som du ska flippa bort?

+1
Har du provat att dra i stället för att trycka? Det finns burkar där skyddet ser ut i princip som munstycket fast lite större, typ. *L* Syns munstycket eller är det en knopp utan hål?

Madame
2009-03-10, 22:11
finns det inte en grej som sitter runt där du ska trycka ner som du ska flippa bort?

Nej det gör det inte

Har antagligen kommit in luft så att färgen torkat. Försök rensa med en nål el dyl. Men jag tvivlar....

Gå tillbaks till affären och kräv en ny.

Ja jag tänkte att jag skulle reklamera den när jag prövat första utan framgång, men när andra burken inte heller funkade så tvivlar jag på om det är fel på burken... tänkte att jag kanske inte fattat nån smart finess på dehär burkarna :smash:
Jag tror inte de är alltför gamla då affären som har dem ganska nyligen börjat sälja dessa

+1
Har du provat att dra i stället för att trycka? Det finns burkar där skyddet ser ut i princip som munstycket fast lite större, typ. *L* Syns munstycket eller är det en knopp utan hål?

Ja, då åker capen av. Man kan nämligen byta om man vill få annan tjocklek på strålen.

Såhär ser burken ut:
http://www.highlights.nu/images/products/96/image_96.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Montana_Gold_Can.jpg

Tack så länge för era idéer! nån mer?!

Gnusram
2009-03-10, 22:20
Aha. Kul grej, den har jag inte sett innan. Har du alla de där delarna som visas på bilden? Finns det en beskrivning? Jag antar att du redan testat men nån av de där prylarna får man väl anta är en transportsäkring? Alltså att den ska plockas bort för att det ska fungera?

Om det inte är så har jag inga fler idéer utan tvingas hänvisa till nån som kan... *L*

High1ander
2009-03-10, 22:21
Dagens sprayburkar har inbyggd GPS som kanner av att man inte ar pa en SL station och darmed funkar den inte.

Madame
2009-03-10, 22:32
Aha. Kul grej, den har jag inte sett innan. Har du alla de där delarna som visas på bilden? Finns det en beskrivning? Jag antar att du redan testat men nån av de där prylarna får man väl anta är en transportsäkring? Alltså att den ska plockas bort för att det ska fungera?

Om det inte är så har jag inga fler idéer utan tvingas hänvisa till nån som kan... *L*

Jag där sa du ett par begåvade ord min vän! Jag lyfte på capen och pillade bort den lilla ringen (C på bilden) och då gick det att spraya!!! Yes!

Dagens sprayburkar har inbyggd GPS som kanner av att man inte ar pa en SL station och darmed funkar den inte.
:)

Gnusram
2009-03-10, 22:36
Jag där sa du ett par begåvade ord min vän! Jag lyfte på capen och pillade bort den lilla ringen (C på bilden) och då gick det att spraya!!! Yes!


:)

Se där, kul!

Litecore
2009-03-10, 22:38
den lilla grejen var ju exakt det cilia skrev.

epic fail.

MUGEN
2009-03-10, 22:46
Nej det gör det inte
Ja, då åker capen av. Man kan nämligen byta om man vill få annan tjocklek på strålen.

Såhär ser burken ut:
http://www.highlights.nu/images/products/96/image_96.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Montana_Gold_Can.jpg

Tack så länge för era idéer! nån mer?!

framgick inte för mig om du plockat bort del "C" på bilden ovan, om du inte gjort det - gör det.

i annat fall, om det är trögt att trycka ned munstycket; kolla att du har ett munstycke som är anpassat till burken, spanska montanas munstycken passar exempelvis inte på tyska montanas vilket ger upphov till motstånd när man pressar ned munstycket och det kan fastna i nedtryckt läge om man väl lyckats trycka ned det.

ett tredje scenario är att du inte skakat burken och färgen har täppt till nere i valvet. kan gå att lösa med skakande/+lägga burken under varmvattenskranen för att lösa proppen.... kan också "inte gå att lösa" = reklamera

hultman
2009-03-10, 22:48
Om du får fast capen så ska det väl funka? Länge sedan man körde Montana nu iofs.

PowPow
2009-03-10, 22:51
Jag förstår att man inte orkar läsa tråden. Den är ju trots allt lång och invecklad.

Madame
2009-03-10, 23:09
Se där, kul!
:)

den lilla grejen var ju exakt det cilia skrev.

epic fail.

Ja epic fail har det varit hela tiden :Virro, men det som cilia skrev tolkade jag mer som att det skulle vara en synlig stor flärp utanpå.

framgick inte för mig om du plockat bort del "C" på bilden ovan, om du inte gjort det - gör det.

i annat fall, om det är trögt att trycka ned munstycket; kolla att du har ett munstycke som är anpassat till burken, spanska montanas munstycken passar exempelvis inte på tyska montanas vilket ger upphov till motstånd när man pressar ned munstycket och det kan fastna i nedtryckt läge om man väl lyckats trycka ned det.

ett tredje scenario är att du inte skakat burken och färgen har täppt till nere i valvet. kan gå att lösa med skakande/+lägga burken under varmvattenskranen för att lösa proppen.... kan också "inte gå att lösa" = reklamera


Om du får fast capen så ska det väl funka? Länge sedan man körde Montana nu iofs.

too late, men tack ändå!

Jag förstår att man inte orkar läsa tråden. Den är ju trots allt lång och invecklad.
+1 :)


Jag tackar för era tips, och bara för att förtydliga så är problemet nu löst!! :D

Krampus
2009-03-10, 23:14
Haha, jesus... :D

Madame
2009-03-10, 23:23
Haha, jesus... :D

Åh, Krampus, jag visste att du skulle garva :D Epic fail har det varit hela tiden och det bjuder jag så gärna på! du vet att jag är ingen sån där klåttrare va, hur ska man veta om man är burk-oskuld? vilka finesser de hittar på nuförtiden...

Krampus
2009-03-10, 23:26
Åh, Krampus, jag visste att du skulle garva :D Epic fail har det varit hela tiden och det bjuder jag så gärna på! du vet att jag är ingen sån där klåttrare va, hur ska man veta om man är burk-oskuld? vilka finesser de hittar på nuförtiden...

Tihi* :D
Men du kanske kan bli en? :) Vad är det du ska måla?

Madame
2009-03-10, 23:42
Tihi* :D
Men du kanske kan bli en? :) Vad är det du ska måla?

Jag ska måla en modell av en pepparkvarn som jag gjort till ett skolarbete, jag läser till produktutvecklare :)

Krampus
2009-03-11, 09:02
Jag ska måla en modell av en pepparkvarn som jag gjort till ett skolarbete, jag läser till produktutvecklare :)

Ach so. :)