Visa fullständig version : för mycket eller för lite ?
ludwig-92
2009-03-10, 21:34
Hej jag skulle bara kolla upp om jag åt för mycket eller förlite pga att jag e kass på att räkna men såhär ser det ut jag är 17 år är 168 lång och väger 51-52 kg och vill stanna där .
såhär såg dagen ut.
frukost 2 dl lättyoghurt 4 vindruvor 1 polarkraft extrem macka med skinka.
lunch en tredjedel penrich med 2 skivor ost och en skiva skinka ett salladsblad och en skiva paprika.
mellanmål innan träningen 1.5 dl lätt yoghurt 3 vindruvor 4 st polarkraft extrem mackor 2 med ost och 2 med skinka . + sex små choklad doppade mördegkakor.
70 min gym
45 min motionscykel
200 gram pasta med kanske ~150 gram köttfärsås
och undrar om detta är för mycket eller förlite samt om någon kunde räkna ut hur mycket kcal det blev jag fick i mig idag ..
tack för alla svar
svårt att säga för nån här
använd denna http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177 och räkna själv, ingen här kan göra så mycket än att gissa.. mitt tips är lite över 2000kcal eller kanske mer, köttfärssås är tex ganska diffust, kan ju göras på vatten eller på vispgrädde om man vill det :)
Känns som lite fett och väldigt mycket kolhydrater, tror även det är lite med protein, iaf om man har deffguiden som mall.
Nu igen? :)
Jag svarar som i din förra "åt jag för mycket idag-tråd":
Det är helt och hållet stört omöjligt för någon att gissa sig till vad du har för energibehov. Vill du ned i vikt, eller hur var det? I såfall äter du för mycket om kalorinettot är positivt.
Kalorier in - förbrukade kalorier = positivt > du åt för mycket.
Det är just "förbrukade kalorier", ditt energibehov som är den faktor man knappt kan räkna ut på sig själv med någon större noggrannhet, så hur skulle någon kunna gissa sig till hur mycket kalorier du gjort av med idag?
Tips:
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/ulorder.nsf/Order?OpenForm
Här kan du gå in och klicka på "Testa dig själv"
Fyll i uppgifterna och räkna fram din aktivietsfaktor, så får du ut ungefär hur många kalorier du förbrukar på en dag. Sedan får man räkna kalorier mha energideklarationer på förpackningar och hushållsvåg.
Egentligen rekommenderar jag inte dig att göra det, eftersom jag oroar mig över att du har ett besvärligt förhållande till mat, och att överdriven kalorinojja kommer att göra det värre. Du väger 52 kg på 168 cm. Det är verkligen inte mycket. Det är bättre att du utnyttjar pubertetshormonerna till att bygga i gymmet på överskott istället, och deffar om något år eller så när du har mer muskelmassa.
MVH
Du är 17 år, 168cm och väger 52kg. Och du VILL stanna där?! Jag mådde fan dåligt när jag vägde 55kg och är 19 i somras. Nu väger jag 62kg och keep on going. Varför vill du väga så lite? :S
Nu har jag inte hängt med i några av dina andra trådar, men jag tog ditt inlägg "väger 51-52 kg och vill stanna där" att du inte vill gå upp i vikt.
4 vindruvor
Röda eller gröna?
Allvarligt talat så tycker jag du ska omvärdera dina ideal, din vikt är på tok för låg :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.