handdator

Visa fullständig version : Jakobs nya träningsmetod/inställning.


LunaSpice
2003-07-29, 10:27
Tjena!

Nu ska det hända saker...och det är så sant som det är sagt. Jag har under flera års tid "fistränat". Ingen direkt regelbunden träning, pendlat mellan 92-102 kg, haft strul med flickor vilket har lett till extremt djupa depressioner, dålig kosthållning, mkt sjukdomar (pga depression) etc. Nu har jag dock blivit medlem i detta forum vilket har gett mig nya perspektiv och förslag på hur jag ska återuppta min träning. Jag ska börja köra högsetstränings i några månader för att sedan utvärdera detta och bedöma resultaten. Jag kommer även att föra träningsdagbok på forumet för er att skåda samt en egen som jag har med till gymmet. Om någon dag har gått dåligt så ska jag kolla över ev. orsaker till detta och försöka åtgärda det. Jag behöver även tips och råd från er såklart eftersom många av er har mkt vettiga saker att tillägga. Jag kommer ha träningskompis också under hösten och han har samma inställning nu...NU SKA DET VÄXAS!

Pga mycoplasma pneumoni så kan jag inte träna på ett tag (inne på andra penicillinkuren nu :/) men efter denna vecka så ska jag börja köra igen. Någon som kan rek. något bra schema, 4-5 dar i veckan inkl. cardio (som jag då kör efter styrkepassen, förutom ben), vilka muskelgrupper jag bör köra vilka dagar osv.

Jag har ett förslag:
Månd: Ben + mage
Tis: Bröst + triceps (eller axlar)
Ons: Vila (ev. cardio?)
Tors: Axlar (eller triceps) + mage
Fre: Rygg + biceps
Lör: Vila (cardio?)
Sön: Vila (cardio?)

Jag skulle verkligen uppskatta om ni följde upp denna tråd och hur det går för jag behöver all hjälp jag kan få. Jag har tränat simning i 9 år så jag har figuren...men inte volym eller styrka om ni förstår vad jag menar.

Ålder 25
Längd 190
Vikt ca 90

Nu tillbaka till skolböckerna, en 20poängs omtenta väntar om 2 veckor. AAAARGH! Den är inte nådig, det kan jag ju lova er...
*suck* :cryout:

spas
2003-07-29, 10:32
Kör hårt och lycka till på tentan.

Angående program så kör jag enligt följande och tycker det känns bra.

rygg, baksida axlar
bröst, framsida axlar
vila
ben, vader
biceps, triceps
vila
vila

mage kör jag en gång iveckan när det känns bra samt kardio i intervaller alla dagar utom bendagen.

LunaSpice
2003-07-29, 10:34
Originally posted by spas
Kör hårt och lycka till på tentan.

Angående program så kör jag enligt följande och tycker det känns bra.

rygg, baksida axlar
bröst, framsida axlar
vila
ben, vader
biceps, triceps
vila
vila

mage kör jag en gång iveckan när det känns bra samt kardio i intervaller alla dagar utom bendagen.

Det där va ett mkt bra schema tycker jag. Speciellt med uppdelningen av axlarna. Ska testa det...samt intervallcardio. Dock så har vi så sunkiga stepmaskiner på gymmet så det får nog bli cykel.

shirunai
2003-07-29, 10:42
likadant som mitt schema bara undantaget att jag kör utsida axlar samma dag som framsidaAxlar.

Vader på rygg dagen istället för ben dagen därför min motivering ser ut såhär:

Vem pallar ben+vader.....ben är otroligt utmattande?

spas
2003-07-29, 10:44
Vet inte om mitt scehma är det bästa för att växa men man kan köra dips och chins 2 gånger i veckan utan att känna sig sliten och det gillar jag. :)

LunaSpice
2003-08-10, 15:45
Jag körde ett pass, ett riktigt horpass kan man lugnt säga. Hade iofs inte räknat med att det skulle gå som vanligt. Biceps och vader är de som jag måste träna upp för att få proportionalitet.

Körde 4 x bicepscurl med stång, 1 hammarcurl, 2 scottcurl, crunches, vadpress i smith och i benpress...sen cardio 20 min. Halvhjärtat HIIT tror jag man kan kalla det.

Det är inget katigt pass men jag MÅSTE komma igång. Jag har nu flytta tillbaka till Linköping efter att ha bott i Tranås (min hemstad) de senaste 2 mån och jobbat. Nu kommer det bli ÄNDRING på allt det här. När jag börjar skolan igen så kommer det ske regelbunden träning med tränigskamrat också.

*suck* 1,5 gainers med en skopa kasein! Nu ska det ätas/drickas!

Tack och hej, leverpastej. :eating:

Nils
2003-08-10, 15:56
Originally posted by LunaSpice
Tjena!

Jag har under flera års tid "fistränat". Ingen direkt regelbunden träning, pendlat mellan 92-102 kg, haft strul med flickor vilket har lett till extremt djupa depressioner, dålig kosthållning, mkt sjukdomar (pga depression) etc. Nu har jag dock blivit medlem i detta forum vilket har gett mig nya perspektiv och förslag på hur jag ska återuppta min träning. Jag ska börja köra högsetstränings i några månader för att sedan utvärdera detta och bedöma resultaten.
Ett litet tips är att gå en aning försiktigt in i högset träning. Om jag går från "fisträning" till högset utan ganska lång invänjning så kommer skador/överträning som ett brev på posten.
Nils

LunaSpice
2003-08-10, 16:22
Originally posted by Nils

Ett litet tips är att gå en aning försiktigt in i högset träning. Om jag går från "fisträning" till högset utan ganska lång invänjning så kommer skador/överträning som ett brev på posten.
Nils

Will do. Har också funderat på det där och jag ska köra 3 set per övning, 3-4 övningar per muskelgrupp under 3-4 mån. Dels, som du säger, pga skaderisken men också pga att man kan "bygga" upp motivationen inför högsetsträning. Jag har förstått det som om att det krävs ganska mkt på träningen nämligen vilket gör att man bör vara tämligen motiverad...110% för att få ut så mkt som möjligt.

Pinglan
2003-08-10, 16:50
hej där! Kul att du startat en journal, kommer att följa den med intresse! Kör hårt nu! :bpump: Var det förresten du som tränade på US-gymmet? Har för mig att du skrev om det i en annan tråd (som jag inte orkar leta rätt på för att kolla upp det :D ) Jag tränade själv på det gymmet under mina 3 år i Linköping. Utrustningen är ju inte helt i toppskick men priset!!!! är ju bara SÅ lysande bra.

Lycka till på tentan, håller alla tummar jag har :thumbup:

LunaSpice
2003-08-10, 18:02
Danke! :)

Jo, jag tränar där. Tycker det är heeelt okej med tanke på priset. Visst, inga nya världsklassprylar men de fyller sin funktion gott och väl vilket är det enda krav man kan ha för det priset. :) Ska nog börja på Campushallen också för att komplettera vissa övningar samt klättring. De har tydligen en klättervägg ute i Ryd nånstans.
Kommer skriva mer i slutet av nästa vecka då jag verkligen kommer börja köra. Jobbar min sista vecka i Tranås nu´och där har jag tyvärr ingen möjlighet att träna. :/

Tentan är ganska maffig men jag tror jag ska klara den. Lite tungt att kugga 20 p...igen. Då blir det :booty: till examinatorn och 8 timmar om dan på HUB.

:bpump:

Pinglan
2003-08-10, 18:25
Va, har de en klättervägg i Ryd? Jag som bodde där ute (inneboende hos en tant med hus i människoRyd, jag bodde inte i studentRyd ;)), inte visste jag att där fanns en klättervägg :( Hade jag vetat det så hade jag provat såklart

Hoppas du slipper att svettas på HUB 8 timmar om dagen :thumbup: Ähhh, du klarar den! Vad handlar den om förresten? Något intressant?

Pecca
2003-08-10, 18:52
Klätterväggen i Ryd är nybyggd. Ca 1 år gammal och ligger i den nya skatehallen vid namn Hangaren. Har inte varit där själv o klättrat men det ska tydligen finnas 3 olika väggar som ska vara mycket bra...

Campusgymmet är ingen höjdare om jag ska vara ärlig. Mest beroende på att det är så jäkla mycket folk. Har ingen betydelse om man kommer morgon, middag eller kväll. Alltid knökat med folk. Mitt tips på dom klart bästa gymmen i stan är Citygymmet o Swedegym. Funkyness ska tydligen vara bra också fast det gymmet har jag inte testat själv.

Kör hårt o lycka till med träningen.

LunaSpice
2003-08-10, 19:01
Originally posted by Pinglan

Hoppas du slipper att svettas på HUB 8 timmar om dagen :thumbup: Ähhh, du klarar den! Vad handlar den om förresten? Något intressant?

Intressant? Virulogi, bakterielogi och histologi bl.a. Jovisst är det intressant men det är ganska tunga bitar en del avsnitt kan jag lova. Men som sagt, det är en omtenta och jag har fått bra feedback från min examinator så det ska nog gå bra. Annars blir det att ta till andra metoder :kinky:. Vi har en handledare, hon är dermatolog och är väldigt...trevlig. :)

Pecca...mmm jag har också hört det om det gymmet. Tycker bara att City eller swede är för dyrt jämfört med US. Kostar lixom 250:-/år. Kommer köra där tills jag är klar med skolan sen. Sen är nog City inte för dyrt...det vill jag lova. :bpump:

LunaSpice
2003-08-16, 14:11
Ursäkta bumpen...

2:a träningspasset på 2, 5 månader. Bröst, framsida axlar och mage stod på schemat.

Kl. 11.04. Dags för kolhydratspåfyllning innan träning (12.30 planerad). 5 dl mjölk, 2 dl havregryn (fiberberikade), 2 ägg, 2 skopor Protec+ vanilj + en banan. Körde detta med stavmixer och drack...:eating: 20 min efter blev det 3 fullkornsmackor med mjukost och 4 dk mjölk...sen var jag mätt! Jag tog även kreapyr och glutamin i en glas ljummet vatten. Fy sate så illa skiten smakar...glutaminet är smaklöst men det är FANIMEJ inte kreapyr. HUGA!

Ca. 12.30 kände jag energin sprudla och jag begav mig iväg på den 15 min långa vägen (gåendes) till Universitetssjukhuset, där gymmet finns beläget.

Efter uppvärming med bänk så körde jag:

3x9-10 med 70 kg "vanlig" bänk

2x8 med 50 kg militärpress framför huvudet

2x8 med 25 kg skivstångslyft framåt

2x7 med 22,5 kg lutande hantelpress

2x7 med 85 kg sittande bänk

3x12 45 kg cablecrunches

3x10 ? kg (nåt liknande iaf) sittande crunches i maskin

Sen körde jag 15 min cardio HIIT. Fast...hrm, jag vet inte 30 sek fullt ös och 60-70 sek vila räknas som HIIT. :)

Som ni ser så tar jag det väldigt lugnt i början. Dels för skaderisken, risken för EXTREMT träningsvärk samt att jag vill komma in i den regelbundna träning som jag strävar efter och det tror jag att jag gör bäst om jag tar det lugnt i 2-3 veckor först innan jag börjar vräka på. Det kändes iaf grymt bra efter passet. Jag låg på en matta och hade 140-150 i puls i flera minuter efter cardion...det var lite otäckt. Totalt tömd på allt vad energi heter. Wünderbar! Iaf...nu kommer vi till frågorna:

Ger HIIT bättre kondis också eller är det bara efterförbränningen, insulinkänslighet osv. som förbättras? Jag är totalt n00b på HIIT. så ni får gärna svara på den frågan.

Om man har tid så borde det väl vara bättre att köra ett HIITpass på kvällen (om man tränar styrka tidigare på dagen) eftersom man då är påfylld med kolhydrater? Right? Spelar det någon roll?

Vilka axelövingar bör jag kombinera med bröst och vilka bör jag kombinera med rygg? De jag körde idag tycker jag kändes bra. Med rygg tänkte jag köra skivstångspress bakom nacken, hantelpress, och/eller framåtlutande hantellyft åt sidan...ev. i cable.


Tacksam för svar. Jag måste hinna gå upp 15 kg till lördag...jag har läst på aftonbladet att nya rön visar gröna ärtor och morötter ökar proteinsyntesen med 976%, Så nu jäklar!

På lördag är det :cheers: !

kadudder
2003-08-16, 16:29
Äh, campushallen är inte så farligt överbefolkad om man är där på dagtid. Efter 17 är det iofs alltid knökfullt. Fast nu när de ändrat så att det är mycket billigare att träna före 15 än efter så kanske det ändras.. :(

Muaytudd
2003-08-23, 10:10
har du vilovecka nu eller ngt? :furious:



kom igen nu då! :hbang:


annars kommer du få stå i min skugga nästa gång du kommer ner... :angel:

LunaSpice
2003-08-23, 12:52
Originally posted by Muaytudd
har du vilovecka nu eller ngt? :furious:



kom igen nu då! :hbang:


annars kommer du få stå i min skugga nästa gång du kommer ner... :angel:

Jag ska köra igång på måndag, jag har bara kört ett par pass för att komma igång. Inget seriöst än, snart du!

Din skugga my ass! Min gluteus maximus kommer överglänsa din!! :booty:

Beware and watch yer tongue...h0h0. :angel:

Muaytudd
2003-08-24, 00:09
Originally posted by LunaSpice


Jag ska köra igång på måndag, jag har bara kört ett par pass för att komma igång. Inget seriöst än, snart du!

Din skugga my ass! Min gluteus maximus kommer överglänsa din!! :booty:

Beware and watch yer tongue...h0h0. :angel:

mycke snack lite...

Nej skämtar bara :D


Man ska inte hasta!

Du skicka över lite av det där som du messa mig om.

LunaSpice
2003-08-26, 11:39
Glömde skriva igår... :)

Kör som sagt lite cirkelträning eller vad man ska kolla det. Kommer köra igenom kroppen 2 ggr /vecka under de närmaste veckorna för att få upp cirkulationen och flåset. Igår vad det bröst, biceps, triceps som gällde.

Bänk: 3x8-9 70 kg
Bicepscurl: 3x 6 42,5 kg
Pushdowns: 3x7 13 plattor (vet inte hur mkt vikt det är)
Snebänk hantlar: 3x8 27,5 kg
Hantelcurls: 3x8 20 kg
Liggande tricepspress: 3x7 35 kg

Kändes riktigt bra igår faktiskt. Skönt att vara tillbaka! :bpump:

Idag körde jag rygg/axlar och insåg att köra biceps igår var en grymt misstag. Jag kör aldrig såna grupper efter varann vanligtvis men dessa 2-3 veckor kommer bara vara en slags uppvärmning.

Chins 3x6 (svag som satan jag vet)
Axelpress i smithmaskin bakom huvudet 3x7 52,5 kg
Sittande rodd 3x7 14 plattor
Hantelpress 3x6 25 kg
Smala latsdrag 3x6 70 kg
Hantellyft åt sidan 3x8 12,5 kg

Kändes också väldigt bra. Tyvärr blev det ett alltför långt pass...75 min. Men men, jag äter godis nu och prottedrink. Ska på information om databassökning nu...

Cheers!

Muaytudd
2003-08-26, 11:55
Originally posted by LunaSpice
Glömde skriva igår... :)

Kör som sagt lite cirkelträning eller vad man ska kolla det. Kommer köra igenom kroppen 2 ggr /vecka under de närmaste veckorna för att få upp cirkulationen och flåset. Igår vad det bröst, biceps, triceps som gällde.

Bänk: 3x8-9 70 kg
Bicepscurl: 3x 6 42,5 kg
Pushdowns: 3x7 13 plattor (vet inte hur mkt vikt det är)
Snebänk hantlar: 3x8 27,5 kg
Hantelcurls: 3x8 20 kg
Liggande tricepspress: 3x7 35 kg

Kändes riktigt bra igår faktiskt. Skönt att vara tillbaka! :bpump:

Idag körde jag rygg/axlar och insåg att köra biceps igår var en grymt misstag. Jag kör aldrig såna grupper efter varann vanligtvis men dessa 2-3 veckor kommer bara vara en slags uppvärmning.

Chins 3x6 (svag som satan jag vet)
Axelpress i smithmaskin bakom huvudet 3x7 52,5 kg
Sittande rodd 3x7 14 plattor
Hantelpress 3x6 25 kg
Smala latsdrag 3x6 70 kg
Hantellyft åt sidan 3x8 12,5 kg

Kändes också väldigt bra. Tyvärr blev det ett alltför långt pass...75 min. Men men, jag äter godis nu och prottedrink. Ska på information om databassökning nu...

Cheers!

Ser ju bra ut,, mne du ärligt talat.. Biceps två dagar i rad ;)

Hehe kom ner så ska vi festa

spas
2003-08-26, 12:36
75 minuter är inte för långt. :D

LunaSpice
2003-08-29, 14:46
Happ, då var det dags igen.

Idag körde jag vader, mage och cardio.

Vader i benpress 1-bens 4x8 180 kg
Vader i smith (stående, 1-bens) 4x7 75 kg
Cablecrunches 5x8 60 kg
Benlyft 3x15
Crunches i maskin 3x8 60 kg (tror jag det är)

15 min Cardio HIIT

Jag har aldrig varit så trött som jag var efter cardion. Helt sjukt, kunde knappt andas. Snart kommer min kondis komma tillbaka men vägen dit är enormt tung. Jag anser att HIIT är extremt bra av flera anledningar. Det ger snabbt en bättre kondis vilket ökar insulinkänslighet, ökad efterförbränning, samt öka syresättning (vilket man har nytta av även i skrotlyftarträning).

Nu ska jag käka godis och dricka protte sen blir det film och lättja! Det är jag värd! TJO! :bpump:

spas
2003-08-29, 14:48
Bra pass. Lättja låter bra, ska prova det ikväll.

LunaSpice
2003-08-30, 11:15
Morgonpromenad på löpband i väldigt rask takt. 1 timme drygt...svettades som en gnu, dvs. extremt mkt. Jag har kommit underfund med att löpband är mkt bättre än "vanlig" utomhuspromenad. Man kan lixom hålla ett konstant, högt tempo med en puls på ca 130, som jag hade idag. Om man går utomhus så är det inte säkert att man märker om man sackar efter vilket kan göra att man förlorar lite av effektiviteten. Nåja...ett skönt pass iaf. Ska kanske köra lite cardio senare, får se.

Idag är det iaf ÄTARDAG! yeeeees, har köpt massa chips och godis, ostkaka med sylt, läsk, oxfilé, pommes...åååh. Det ska bli sååå gott!! :eating:

wannabegrunten
2003-08-31, 20:21
Bara en kommentar om campusgymmet. Har kört där i sex månader ungefär och håller inte med föregående talare om att det är överfullt där vilken tid som helst på dygnet. På morgonen runt 10 är det hur lugnt som helst och fram tills ca 16-17 brukar det va helt ok. Har bara varit där ett par gånger på kvällstid och jo då var det mycket folk.

LunaSpice
2003-09-01, 20:54
Idag blev det bröst och mage. Nyss hemkommen. Puh...

Efter upp värmning:

Bänk 3x7 75 kg
Liggande Butterfly 3x8 25 kg
Sittande bänk i maskin 3x7-8 95 kg

Cable-Crunches 4x12 60 kg (ARGH så död jag var efter de seten)
Crunches i maskin 3x10 70 kg

Nu äter jag massa mat, vitt bröd (hade inget godis på lager) samt protein. :eating: Kändes mkt bra idag trots att det blev så sent.

davve
2003-09-01, 20:58
när ska du börja träna på ett riktigt gym då? :D

ser bra ut föresten :thumbup:
verkar som du tar cardion seriöst med, jobbigt ;)

LunaSpice
2003-09-01, 21:15
Idag blev det ingen cardio. Hade jag kört det så sent så hade jag inte kunnat sova sen. :) Tar en fedepromenad imorrn bitti och kör rygg + cardio senare.

spas
2003-09-01, 21:19
Man måste alltid ha godis på lager. :)

LunaSpice
2003-09-02, 15:43
GODIS PÅ LAGER NU!!! :eating:

Idag körde jag rygg och Cardio. Jäklar så bra det gick.

Uppvärming i latsen...sedan:

4x7 80 kg Ökning här ja...

Framåtlutande rodd med stång 4x6 105 kg Kändes extremt bra...vrålade som en brunstig ekoxe under dessa set. Ökning här också...

Sittande rodd, smalt grepp 4 x 75 kg Ökning här också!!

15 min Cardio HIIT!

Sen låg jag på mattan och skakade i 10 min, sen stretchade jag 10 min. Sen köpte jag godis och sitter nu och trycker i mig det samt protein!

OBS! Ökningarna jämförs alltså med pass EFTER sommaruppehållet, dvs. ett enda ryggpass innan det idag. :)

Nu ska jag :eating:

spas
2003-09-02, 17:11
gj. Jag brukar gå på godiset innan intervallerna.

mangs
2003-09-02, 17:45
Lunaspice.

Jag har sett flera tecken på att du måste vara Skåning. Stämmer detta?

LunaSpice
2003-09-02, 18:51
Mer wannabeskåning. Har många polare i Malmö därav språket :)

Pecca
2003-09-02, 19:19
fast som tur är så har du ju ingen skånsk dialekt!
:thumbup:


Kör hårt med träningen!:hbang:

mangs
2003-09-02, 20:41
Originally posted by LunaSpice
Mer wannabeskåning. Har många polare i Malmö därav språket :)

Jag tänkte mer på att du lyfte så tunga vikter samt verkar så kunnig.:bow:

Sedan håller jag med dig om det vackra språket.:thumbup:

LunaSpice
2003-09-02, 20:44
Tunga vikter är väl ändå att ta i. :) Kunnig....tja. Det hade nog inte berott på att var skåning iaf...hehe. Språket är fint...hrm :angel:

Pecca, då ska du höra mig när jag umgås med skåningar. Tar efter direkt...hehe.

michael
2003-09-02, 20:50
Har ni några fina lök på US gymmet då?
Fan va mer brudar än vanligt nere på city ikväll.. alltid fint när man kör axlar och är skitsvag i hantellyft...

LunaSpice
2003-09-02, 21:27
Jag tränar ioifs inte för att impa på brudarna på gymmet men vi alla har olika mål med träningen. ;)

Jadå, många sjuksköterskor och sjuksköterskestud. som tränar där. Plus alla andra på HU...det är mkt fina flickor där kvällstid också. Etersom gymmet är VÄLDIGT stort så liogger det på ett av källarplanen (1 v. ner från antréplan). Därnere finns det MÅNGA oanvända rum i kulvertarna...h0h0. Man kanske skulle lägga fram ett oanständigt förslag till en sjuksyrra, speciellt när man är fullproppad med endorfiner. :kinky:

michael
2003-09-02, 21:32
Eyecandy eyecandy..
Sen kan det ju va bra att ha nåt att impa med om man nu är ute efter det :thefinger

LunaSpice
2003-09-02, 21:33
Originally posted by michael
Eyecandy eyecandy..
Sen kan det ju va bra att ha nåt att impa med om man nu är ute efter det :thefinger

Jag har redan något att impa med...:naughty:

LunaSpice
2003-09-05, 16:35
Axlar, vader och mage idag!

Kolhydratsladda ca 2 timmar innan med ris och kyckling samt banan och mjölk.

Efter uppvärming:

Militärpress i smith, framför kropp 4x7 55 kg
Axelpress i smith bakom nacke 4x7-8 50 kg
Vadpress i banpress 3x10 340 kg (grät nästan efter varje set)
Sittande vadpress 3x12 90 kg (hatar den övningen, får ingen bra kontraktion)
Hantellyft åt sidan 3x7 16 kg
Cablecrunhes 4x12 55 kg
Crunches i maskin 3x12 65 kg

10 min stretching...ingen cardio dock :/

Kändes bra idag också. Blir nog armar imorrn! :bpump: