handdator

Visa fullständig version : Finns det några risker med 90%-ig Etanol?


maaherra
2009-03-10, 19:58
Hallå!

Jag har relativt nyligen varit utomlands och råkat få med mig en 89,9%-ig absint hem. Det jag satt och funderade på var ifall det finns några risker med en så pass stark sprit? (Annat än att du blir förbannat full.)

Tar slemhinnor eller diverse annat stryk eller kan jag inmundiga denna härlighet med gott samvete? Nu tänker jag på risker utöver alla de vanliga negativa sidorna alkohol har.

GasseG
2009-03-10, 20:06
Jo det kommer att bli lite väl starkt både för slemhinnor och smaklökar. En kompis blandade grogg på konjak och absint......inte heller en höjdare!

maaherra
2009-03-10, 20:09
Det är inte direkt smaken jag är ute efter :D

Scratch89
2009-03-10, 20:15
Var det inte 90%-ig du lurade i mig i somras?

maaherra
2009-03-10, 20:24
Var det inte 90%-ig du lurade i mig i somras?

Nästan, 85%-ig. Får lura i dig lite av den här också.

Sverker
2009-03-10, 20:29
Så koncentrerad sprit måste vara odrickbar. Snacka om att spriten löser upp/irriterar slemhinnerna i halsen och matstrupen.


Den där spriten passar bättre till fältköket eller som motorbränsle.

maaherra
2009-03-10, 20:50
Så koncentrerad sprit måste vara odrickbar. Snacka om att spriten löser upp/irriterar slemhinnerna i halsen och matstrupen.


Den där spriten passar bättre till fältköket eller som motorbränsle.

Rent spontant kändes det som att spriten är lite väl stark, därför jag inte har vågat ge mig på den än.

Är det här fakta eller något du antar på goda grunder? Vad gäller slemhinnorna, dvs.
Och vad är tänkbara effekter?

kjell33
2009-03-10, 21:05
Under min studenttid kom jag i via korridorkompisar i kontakt med 90% apotekssprit och bara doften fick mig att gå ner på knä. Späd för guds skull ut eländet!!

Black Star Abyss
2009-03-10, 21:06
Grogga ut den i mousserat vin. Det blir gott. Men du får ta en liten dos absint och sedan mycket vin/champagne.

OBS! Riktigt absinth är inte 89%ig. 60-80% ligger de på. Och de ska inte vara neongröna utan matt/grumliga gröna eller t.o.m. lite gula eller genomskinliga (blanco).

Onigiri
2009-03-10, 21:58
Om vi säger såhär då...

Om spriten har en uppsättning med risker och faror. Kommer du då sälja absinten/Hälla ut absinten? :D

Guddi
2009-03-10, 22:07
Om inget annat så känns det som en väldigt jobbig bakfylla :)

tntballe
2009-03-10, 22:22
Egna fältstudier har visat att bara 1 av 15 blivit hesa eller fått halsont av sprit modell starkare. Men det var osäkert ifall det kom från spriten eller skrik o sång.

Arne Persson
2009-03-10, 22:27
Det är bara farligt om du inte halsar det!

machine gun
2009-03-11, 00:45
Traditionellt späder man väl ut absinth innan man dricker den? Isf är problemet ur världen (fast du bör komma ihåg att även om du späder med lika delar vatten, så har du fortfarande en brygd med ca 45 % alkohol).

Sverker
2009-03-11, 07:16
Är det här fakta eller något du antar på goda grunder? Vad gäller slemhinnorna, dvs.
Och vad är tänkbara effekter?

85, 90 eller 95 % etanol är ett bra lösningsmedel för fetter vid 37 grader C. Du löser helt enkelt upp slemmhinan. Du avfettar ytan eller vad jag nu ska skriva.
Går vi ned på 60, 50 eller 42 % sprit är de fettlösande enskaperna inte lika påtagliga.

Vad som händer med 85 % sprit är att den snabbt blandas ut och hinner inte angripa magsäckens slemmhinnor.

MEGA_MAN
2009-03-11, 08:43
Dricker man sprit runt 96% så kan man direkt känn att det inte är nyttigt. En torr lätt avfrätt känsla finns i mun hals efteråt.

Dock kan jag inte tänka mig att en hutt någon gång då och då skulle vara direkt skadligt för en frisk person. Sen om man på fyllan skulle få det i strupe så skulle det nog kunna vara strängt obehagligt.

maaherra
2009-03-11, 10:28
Om vi säger såhär då...

Om spriten har en uppsättning med risker och faror. Kommer du då sälja absinten/Hälla ut absinten? :D

Inte så länge risken för att dö är alltför överhängande :D

Traditionellt späder man väl ut absinth innan man dricker den? Isf är problemet ur världen (fast du bör komma ihåg att även om du späder med lika delar vatten, så har du fortfarande en brygd med ca 45 % alkohol).

Den är någon blandning med socker och vatten som man kan göra. Dock är inte det är riktig absint jag har därför har jag ingen aning om hur det kommer att smaka.

85, 90 eller 95 % etanol är ett bra lösningsmedel för fetter vid 37 grader C. Du löser helt enkelt upp slemmhinan. Du avfettar ytan eller vad jag nu ska skriva.
Går vi ned på 60, 50 eller 42 % sprit är de fettlösande enskaperna inte lika påtagliga.

Vad som händer med 85 % sprit är att den snabbt blandas ut och hinner inte angripa magsäckens slemmhinnor.

Det låter rimligt. Jag blir nästan nojig nu, hade hoppats på positivare besked innan jag skapade tråden.

Tolkia
2009-03-11, 11:40
Det kommer att kännas ungefär som om du sköljt munnen med Corsodyl, men gånger tio; d.v.s. som om du torkat ut slemhinnorna. Hur lång tid det tar innan slemhinnan återhämtar sig beror på hur mycket och hur ofta du dricker. Inget du dör av, men det är obehagligare än man tror att sabba munslemhinnan. Allt tenderar att börja smaka väldigt konstigt, t.ex.

Onigiri
2009-03-11, 12:16
Det låter rimligt. Jag blir nästan nojig nu, hade hoppats på positivare besked innan jag skapade tråden.Wait.. du trodde väl inte på fullaste allvar att Sverker, Tolkia eller någon annan gubbe skulle rekommendera så stark sprit, eller att det var positivt? *rolleyes*

machine gun
2009-03-11, 12:33
Den är någon blandning med socker och vatten som man kan göra. Dock är inte det är riktig absint jag har därför har jag ingen aning om hur det kommer att smaka.

Den lär ju inte precis vara god som den är hursomhelst. Späder du ut den slipper du ju fräta sönder munslemhinnan också.

Sucker
2009-03-11, 12:38
Det är ett väldigt starkt gift så klart det inte är bra? Men kroppen tål det mesta i måttliga mängder så. Du vet väl själv hur mycket du kan konsumera under en fylla.

DudX
2009-03-11, 19:13
Så koncentrerad sprit måste vara odrickbar. Snacka om att spriten löser upp/irriterar slemhinnerna i halsen och matstrupen.


Den där spriten passar bättre till fältköket eller som motorbränsle.


Precis som du sa, måste vara odrickbar, så satsa på att tanka racebilen med det och dra ett par repor på strippen ;)

tsp
2009-03-11, 19:38
Har shotat 80% vodka flera gånger utan problem. Starkt som fan är det men full som en alika blir man också!

fyrkantig_rondell
2009-03-11, 20:04
Hallå!

Jag har relativt nyligen varit utomlands och råkat få med mig en 89,9%-ig absint hem. Det jag satt och funderade på var ifall det finns några risker med en så pass stark sprit? (Annat än att du blir förbannat full.)

Tar slemhinnor eller diverse annat stryk eller kan jag inmundiga denna härlighet med gott samvete? Nu tänker jag på risker utöver alla de vanliga negativa sidorna alkohol har.

Känner en kille som fick ett kraftigt epilepsi anfall då han druckit absint (85%). Efteråt tuppade han av och det blev ambulans direkt in till akuten. Hanns läkare sa att det berodde på spriten, den hade utlöst någonting i kroppen på honom som gav anfallet. Han hade aldrig haft problem med epilepsi innan men har haft anfall till och från efter den gången.

mikaelj
2009-03-11, 22:02
Han hade aldrig haft problem med epilepsi innan men har haft anfall till och från efter den gången.

Tipsat honom om LCHF? (seriöst)

fyrkantig_rondell
2009-03-11, 22:05
Tipsat honom om LCHF? (seriöst)

Hjälper det mot epilepsi?

mikaelj
2009-03-11, 22:07
Hjälper det mot epilepsi?

Ja, det är traditionell kostbehandling mot epilepsi.

Akta dig bara för den SNR-baserade varianten som brukar ordineras, då den ger näringsbrist och dålig fettsyrebalans.

Läs "Två barn med epilepsi döda av selenbrist" (http://mikael.jansson.be/journal/2009/02/tva-barn-med-epilepsi-doda-av-selenbrist)

machine gun
2009-03-11, 23:57
Ja, det är traditionell kostbehandling mot epilepsi.

Akta dig bara för den SNR-baserade varianten som brukar ordineras, då den ger näringsbrist och dålig fettsyrebalans.

Läs "Två barn med epilepsi döda av selenbrist" (http://mikael.jansson.be/journal/2009/02/tva-barn-med-epilepsi-doda-av-selenbrist)

Ingen rekommenderas att försöka kostbehandla allvarliga sjukdomstillstånd på egen hand. Det är högst oansvarigt att ge den typen av råd över nätet.

Raggis
2009-03-12, 00:04
Tipsat honom om LCHF? (seriöst)

Du är bara för mycket :laugh:

Eddie Vedder
2009-03-12, 05:59
Du är bara för mycket :laugh:

Jag håller med machine gun till fullo att olika former av ordinationer inte bör ges över nätet på det viset.

Men varför förlöjligar du en väl beprövad och etablerad behandling mot epilepsi? Jag tycker det är fel med internetdiagnoser och ordinationer men ketogen kost för epileptiker är som sagt väletablerat så varför förlöjliga det?

mikaelj
2009-03-12, 07:08
Ingen rekommenderas att försöka kostbehandla allvarliga sjukdomstillstånd på egen hand. Det är högst oansvarigt att ge den typen av råd över nätet.

Jag förutsätter att folk följer upp på egen hand med läkare eller liknande. Naturligtvis. Hade inte du gjort det?

I det här fallet finns det säkerligen många med epilepsi som inte känner till behandlingsformen. Det vet jag för övrigt själv av egen erfarenhet.

Är det då bättre att tiga, tycker du?

Sverker
2009-03-12, 07:13
Jag förutsätter att folk följer upp på egen hand med läkare eller liknande. Naturligtvis. Hade inte du gjort det?

I det här fallet finns det säkerligen många med epilepsi som inte känner till behandlingsformen. Det vet jag för övrigt själv av egen erfarenhet.

Är det då bättre att tiga, tycker du?

Ja, det är traditionell kostbehandling mot epilepsi.

Akta dig bara för den SNR-baserade varianten som brukar ordineras, då den ger näringsbrist och dålig fettsyrebalans.

Läs "Två barn med epilepsi döda av selenbrist" (http://mikael.jansson.be/journal/2009/02/tva-barn-med-epilepsi-doda-av-selenbrist)


Du formulerar dig kraftfullt och med en attityd "Det här kan jag. Punkt".



Jag läser det ungefär som kvacksalveri.

fyrkantig_rondell
2009-03-12, 08:21
Jag håller med machine gun till fullo att olika former av ordinationer inte bör ges över nätet på det viset.

Men varför förlöjligar du en väl beprövad och etablerad behandling mot epilepsi? Jag tycker det är fel med internetdiagnoser och ordinationer men ketogen kost för epileptiker är som sagt väletablerat så varför förlöjliga det?

Jag håller absolut med om att man kan lägga om kosten om det är möjligt att det har positiva effekter på epilpsin. Varför inte testa ligsom?
Men detta ska naturligtvis ses som ett kompliment till all annan behandling.
Men ska tipsa honom om det iaf!

Tolkia
2009-03-12, 13:13
Jag läser det ungefär som kvacksalveri.
+1 på Sverker här. Det är en sak att ha en åsikt om vad som är "bäst" eller "nyttigast" att äta, att börja ställa diagnoser och ge råd åt personer med redan konstaterade sjukdomstillstånd är en helt annan.

mikaelj
2009-03-12, 13:19
+1 på Sverker här. Det är en sak att ha en åsikt om vad som är "bäst" eller "nyttigast" att äta, att börja ställa diagnoser och ge råd åt personer med redan konstaterade sjukdomstillstånd är en helt annan.

Nu är du så meta att det inte längre är relevant.

Ser du till det specifika fallet och själv gör lite undersökning om epilepsi hittar du snabbt information som bekräftar precis vad jag just sagt...

Tolkia
2009-03-12, 13:29
Nu är du så meta att det inte längre är relevant.

Ser du till det specifika fallet och själv gör lite undersökning om epilepsi hittar du snabbt information som bekräftar precis vad jag just sagt...
Jag kan för all del vara mer specifik, om det behagar: Jag anser att du på ett ganska osakligt vis ställer diagnos (företrädesvis avseende sköldkörtelstörningar) och ger råd angående behandling, hur man skall tolka, eller skall jag säga inte tro på, sin läkare etc. på ett sätt jag uppfattar som tveksamt, och för att använda Sverkers ord, som kvacksalveri. Du är inte ensam om det, men i den här tråden är det du som gör det.

(Och ja, jag känner till att man behandlar vissa former av epilepsi med ketogen diet.)

machine gun
2009-03-12, 13:32
Jag förutsätter att folk följer upp på egen hand med läkare eller liknande. Naturligtvis. Hade inte du gjort det?

I det här fallet finns det säkerligen många med epilepsi som inte känner till behandlingsformen. Det vet jag för övrigt själv av egen erfarenhet.

Är det då bättre att tiga, tycker du?

Det spelar ingen roll vad jag hade gjort, man kan inte förutsätta att alla tänker likadant. Och nej, jag tror inte alls att alla per automatik tar upp eventuellt ändrade kostvanor med sin läkare. När det gäller sjukdomsbehandling, så är det mkt som ska stämma och laborerar man med kosten kan det påverka läkemedelsbehandling mm och det är därför extremt viktigt att behandlande läkare är medveten om vad man sysslar med. Att ge folk lösryckta råd över nätet har ingenting med vetenskapligt beprövade metoder att göra.

mikaelj
2009-03-12, 13:44
Jag kan för all del vara mer specifik, om det behagar: Jag anser att du på ett ganska osakligt vis ställer diagnos (företrädesvis avseende sköldkörtelstörningar)

Nej, det var hennes läkare som hade gjort det eftersom hon åt 25ug Levaxin. Läste du vad hon skrev?

Men vad vill du komma fram till?

Ska alla här sluta här ge råd om kost och träning utan att gå igenom det med näringsfysiolog och dietist?

Eddie Vedder
2009-03-12, 13:44
Jag håller absolut med om att man kan lägga om kosten om det är möjligt att det har positiva effekter på epilpsin. Varför inte testa ligsom?
Men detta ska naturligtvis ses som ett kompliment till all annan behandling.
Men ska tipsa honom om det iaf!

Tolka nu inte mitt inlägg som om det skulle ha något att göra med stöd för mikaelj's dito. Jag tyckte det var onödigt av Raggis att lägga in den där förlöjligande smiley'n eftersom den var ganska hånfull och rådet trots allt har vetenskaplig grund.

Men fortfarande är det fel att skriva så över nätet tycker jag och jag vill inte att du ska tolka mitt inlägg på samma sätt. När sjukdom föreligger så sök sjukvård först och främst.:)

z_bumbi
2009-03-12, 14:03
trots allt har vetenskaplig grund.

Jag skulle säga att det rådet inte har en tillräckligt hög vetenskaplig grund för att kunna ges.

mikaelj
2009-03-12, 14:05
Jag skulle säga att det rådet inte har en tillräckligt hög vetenskaplig grund för att kunna ges.

Säg det till Englands största epilepsipatientförening...

http://www.epilepsy.org.uk/info/ketogenic.html

tntballe
2009-03-12, 14:14
Säg det till Englands största epilepsipatientförening...

http://www.epilepsy.org.uk/info/ketogenic.html

Läs hela den sidan, det gäller barn, och bör enbart testas under läkares tillsyn.

Tolkia
2009-03-12, 14:17
Säg det till Englands största epilepsipatientförening...

http://www.epilepsy.org.uk/info/ketogenic.html
Englands största patientförening (det bör noteras att vare sig existensen av eller storleken hos en frivilligsammanslutning inte kan användas för att bedöma kvaliteten i sammanslutningens utsagor) anger ketogen kost under sakkunnigs (läkare och dietist) överinseende som en möjlig behandlingsmetod för barn med svårkontrollerad epilepsi. Generaliseringen är din, och jag ser inte att informationen i länken du ger stöder den.

mikaelj
2009-03-12, 14:19
Läs hela den sidan, det gäller barn, och bör enbart testas under läkares tillsyn.

"Aj fan, där fick han mig allt. Visade direkt att jag inte kollat upp saker utan bara läser saker och tar det gottaste för att gynna mina konspirationsteorier om SLV och folks ohälsa. Attans, nu kan jag inte använda epilepsi som ett argument längre".

Kolla http://www.epilepsy.com/epilepsy/Ketogenic_Diet samt pubmed://ketogenic+epilepsy

mikaelj
2009-03-12, 14:23
Englands största patientförening (det bör noteras att vare sig existensen av eller storleken hos en frivilligsammanslutning inte kan användas för att bedöma kvaliteten i sammanslutningens utsagor) anger ketogen kost under sakkunnigs (läkare och dietist) överinseende som en möjlig behandlingsmetod för barn med svårkontrollerad epilepsi. Generaliseringen är din, och jag ser inte att informationen i länken du ger stöder den.

Tur att du vet hur man pratar akademiska! Så framstår jag lite extra som en obildad hilbilly.

Du har fortfarande inte förstått förutsättningarna. Om man sväljer alla råd man får över nätet utan att kritiskt granska dem har man värre problem än råden i sig.

Sedan att du hellre ägnar dig åt metadiskussion än själva ämnet, nämligen ketogen kost som en metod för epilepsibehandling, är bara löjligt. Dessutom vet jag inte vilken bit av ordet "Tipsa" i "Tipsa om LCHF" du hade svårt för.

stridis
2009-03-12, 14:26
Klart du kan upplysa om att det finns en koppling mellan ketogen kost och grad av epilepsibesvär. Men jag tycker inte du skall rekommendera den sådär huxflux utan att se till att denne får med ordinerande läkare på banan.

Doctor Snuggles
2009-03-12, 14:32
Du formulerar dig kraftfullt och med en attityd "Det här kan jag. Punkt".



Jag läser det ungefär som kvacksalveri.

Var gör han det? Verkar som du har lite förutfattade meningar.

fyrkantig_rondell
2009-03-12, 16:32
Tolka nu inte mitt inlägg som om det skulle ha något att göra med stöd för mikaelj's dito. Jag tyckte det var onödigt av Raggis att lägga in den där förlöjligande smiley'n eftersom den var ganska hånfull och rådet trots allt har vetenskaplig grund.

Men fortfarande är det fel att skriva så över nätet tycker jag och jag vill inte att du ska tolka mitt inlägg på samma sätt. När sjukdom föreligger så sök sjukvård först och främst.:)

Håller absolut med och förstår vart du vill komma.:)
Han får naturligtvis vård för sin epilepsi. Men som sagt om det finns en möjlighet att han kan må bättre av att lägga om kosten så tycker jag absolut att han ska rådråga sin läkare om vad denne anser om det.

Sverker
2009-03-12, 18:16
Var gör han det? Verkar som du har lite förutfattade meningar.

Här:
Akta dig bara för den SNR-baserade varianten som brukar ordineras, då den ger näringsbrist och dålig fettsyrebalans.

mikaelj
2009-03-12, 18:19
Här:
Akta dig bara för den SNR-baserade varianten som brukar ordineras, då den ger näringsbrist och dålig fettsyrebalans.

Varför tror du annars barnen som nyligen rapporterades om dog av selenbrist?

Hade läkaren som utformat deras kostprogram inte varit livrädd för ägg hade de kunnat få i sig all näring de behövde genom en balanserad ketogen diet.

Men eftersom mättat fett och kolesterol är värre än cyanid gick det som det gick.

Sverker
2009-03-12, 18:25
Har keshan´s disease något svenskt namn ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Keshan_disease

Du var tydligen upplyst om denna något udda bristsjukdom, förekommande i Kina. Varför kan du då inte sakligt bara upplysa oss om riskerna utan att med auktoritet påtala andras brister ?

TheGovernator
2009-04-17, 10:39
Kan man dricka spritfan eller inte?

maaherra
2009-04-17, 11:06
Enligt en empirisk fältstudie genomförd för några veckor sedan så är svaret ja!

thick
2009-04-17, 12:18
Enligt en empirisk fältstudie genomförd för några veckor sedan så är svaret ja!

Vad blev effekterna? De direktpåföljande, samt de som antagligen visar sig efter en god (nja, tveksamt) natts sömn?

Fredrik_
2009-04-17, 13:05
Du är bara för mycket :laugh:

Tolka nu inte mitt inlägg som om det skulle ha något att göra med stöd för mikaelj's dito. Jag tyckte det var onödigt av Raggis att lägga in den där förlöjligande smiley'n eftersom den var ganska hånfull och rådet trots allt har vetenskaplig grund.



Den där kommentaren från Raggis kan ju också ha att göra med att det är bra jobbat att lyckas få in ett LCHF-inlägg till och med i en tråd som handlar om 90%-ig sprit.

TheGovernator
2009-04-17, 15:04
Enligt en empirisk fältstudie genomförd för några veckor sedan så är svaret ja!

Nice! nu ska här festas!

spoonchest
2009-04-18, 12:37
Tipsat honom om LCHF? (seriöst)

Måste du förvandla alla trådar i kost och näringsdelen till en hetsdebatt om LCHF? (seriöst)

Alone_in_the_dark
2009-04-18, 20:48
Enligt en empirisk fältstudie genomförd för några veckor sedan så är svaret ja!

Jag har förstått saken rätt att det blir en till studie snart i Göteborg??:D Koloträff i Gbg (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129427)