handdator

Visa fullständig version : Flexion + rotation av ryggen


der_rickard
2009-03-10, 18:24
Visst är det så att flexion i kombination med rotation är ett "utsatt" läge för ryggen?! Varför är det det?

Martin Löwgren
2009-03-10, 20:44
Visst är det så att flexion i kombination med rotation är ett "utsatt" läge för ryggen?! Varför är det det?Det är den rörelse som provocerar diskarna mellan kotorna mest.

Chrillee
2009-03-11, 20:25
Menas det att man sträcker ut ryggen, t ex böjer sig ner med raka ben och vrider på överkroppen?

Scratch89
2009-03-11, 20:31
Menas det att man sträcker ut ryggen, t ex böjer sig ner med raka ben och vrider på överkroppen?

Jepp.

Det bästa exemplet jag kommer på är om man "tappar" ryggen i hantelrodd, och slänger upp hanteln med hjälp av rotationen i överkroppen. Inte alls bra för ryggen. :/

hasic
2009-03-11, 23:00
Postar här då TS har fått svar och min fråga har med detta att göra.

Hur skadlig är en viss flexion i bröstryggen vid marklyft?

Martin Löwgren
2009-03-11, 23:44
Menas det att man sträcker ut ryggen, t ex böjer sig ner med raka ben och vrider på överkroppen?
Ja samma rörelse som att skotta snö (vilket ger enormt många ryggskott/discbråck varje år) :thumbup:

Erik__
2009-03-11, 23:58
Ja samma rörelse som att skotta snö (vilket ger enormt många ryggskott/discbråck varje år) :thumbup:

whaat, känns ju bra att höra, damn norrbotten :D

Martin Löwgren
2009-03-12, 00:07
whaat, känns ju bra att höra, damn norrbotten :DHaha norrlänningar är tåliga så de ligger nog inte i riskzonen för att få ett diskbråck av lite snöskottning *flex*

Black Star Abyss
2009-03-12, 00:29
I t.ex. golf vrider man ju mycket på ryggen. Är det farligt där?

Scratch89
2009-03-12, 00:49
Hur skadlig är en viss flexion i bröstryggen vid marklyft?
Troligen mindre skadlig än en flexion längre ner på ryggen, men fortfarande en skaderisk.

I t.ex. golf vrider man ju mycket på ryggen. Är det farligt där?
Inte alls lika farlig om ryggen fortfarande är rak. Det är inte rotationen som är värst.

Black Star Abyss
2009-03-12, 01:12
Troligen mindre skadlig än en flexion längre ner på ryggen, men fortfarande en skaderisk.


Inte alls lika farlig om ryggen fortfarande är rak. Det är inte rotationen som är värst.

Aha, det var böjd rygg + vridning som var det farliga? Jag är lite slö i sinnet. :em:

Martin Löwgren
2009-03-12, 15:10
I t.ex. golf vrider man ju mycket på ryggen. Är det farligt där?Stressfraktur hos golfare (ofta i revbenen)är väldigt vanligt.

/Ax

Chrillee
2009-03-12, 22:35
Jepp.

Det bästa exemplet jag kommer på är om man "tappar" ryggen i hantelrodd, och slänger upp hanteln med hjälp av rotationen i överkroppen. Inte alls bra för ryggen. :/

Då kanske man ska tipsa folk på gymmet om det, verkar tillsynes rätt vanligt att göra så när man lyfter tungt, inkluderande mig hittills om det, om dem nu lyssnar. :smash:

Guddi
2009-03-13, 00:29
Jepp.

Det bästa exemplet jag kommer på är om man "tappar" ryggen i hantelrodd, och slänger upp hanteln med hjälp av rotationen i överkroppen. Inte alls bra för ryggen. :/Jag skulle säga att det beror på. Främst på var man tar ut rotationen (thorakalt vs lumbalt) och på hur tränad man är sen tidigare. Det är ytterlägen som ökar skaderisken mest, om man kan få med en liten rotation i thorkalen samtidigt som man inte är ute i ytterlägen så ser jag inte det som ökad skaderisk, inget man behöver oroa sig för ialla fall.

Nybörjare gör däremot bäst i att försöka hålla hela ryggen rak och stabil.

Martin Löwgren
2009-03-13, 14:55
Under en hantelrodd anser jag att en viss rotation i thoracalryggen är att föredra för att öka övningens ROM så länge bålstabiliteten bibehålls och inte större flexionsrörelse sker.

/Ax