handdator

Visa fullständig version : BB - Låg eller hög intensivt?


Betsson1
2009-03-10, 18:17
Tjena.
Jag har undrat det här ganska länge nu.
Hur deffar kroppsbyggarna? Det kan vara från dom kända (T.ex Ronnie Coleman) till kolo-medlemmar som satsar på Bodybuilding.
Dom skär ner på maten naturligtvis, men hur kör dom cardio? (inte alla men dom flesta)
Låg eller högintensivt? Löpning eller promenader?

King Grub
2009-03-10, 18:32
Dom flesta, om dom "kör cardio" överhuvudtaget, gör det lågintensivt. Oavsett en eventuell effektivitet, kan dom flesta 100+ kg muskelmonster inte hålla en hög intensitet i konditionsträning under en lång tid. Stora muskler är för syrekrävande.

Betsson1
2009-03-10, 19:01
Dom flesta, om dom "kör cardio" överhuvudtaget, gör det lågintensivt. Oavsett en eventuell effektivitet, kan dom flesta 100+ kg muskelmonster inte hålla en hög intensitet i konditionsträning under en lång tid. Stora muskler är för syrekrävande.

Är det inte så att man behåller mer muskelmassa genom att träna lågintensivt än högintensiv träning?

Eddie Vedder
2009-03-10, 19:18
Är det inte så att man behåller mer muskelmassa genom att träna lågintensivt än högintensiv träning?

Då hade långdistanslöpning varit bättre än styrketräning.

Betsson1
2009-03-10, 20:52
Då hade långdistanslöpning varit bättre än styrketräning.

Nu skrev jag BEHÅLLA och inte BYGGA. Två olika saker, se till att dubbelkolla nästa gång ;)

Eddie Vedder
2009-03-10, 20:58
Nu skrev jag BEHÅLLA och inte BYGGA. Två olika saker, se till att dubbelkolla nästa gång ;)

Ja självklart läste jag att du skrev bibehålla och givetvis svarade jag på det också. Hur menar du att det skulle skilja sig åt?

hasic
2009-03-10, 21:08
Nu skrev jag BEHÅLLA och inte BYGGA. Två olika saker, se till att dubbelkolla nästa gång ;)

Du tror väl inte på allvar att löpning är bättre än styrketräning, även om målet "bara" är att bibehålla muskelmassan?

King Grub
2009-03-10, 21:11
Och har man mycket stora mängder muskelmassa, och börjar med överdrivna mängder högintensiv konditionsträning, är muskelmassan ett finfint bränsle. Kroppen anpassar sig efter vad man utsätter den för, och en löparkropp är inte grov.

mikaelj
2009-03-10, 21:14
Och har man mycket stora mängder muskelmassa, och börjar med överdrivna mängder högintensiv konditionsträning, är muskelmassan ett finfint bränsle. Kroppen anpassar sig efter vad man utsätter den för, och en löparkropp är inte grov.

Handlar muskelnedbrytningen bara om den totala arean under intensitetsnivån, eller finns det fler faktorer? (X-axeln anger tid, ev. >0 vid origo)