handdator

Visa fullständig version : Träningspass - tips, tack!


Biffmeister!
2009-03-10, 17:55
Hoi alla gymmare där ute!
Är en 18-åring som alltid hållit igång - tidigare spelat ishockey, fotboll och innebandy.
Dock har jag "bara" gymmat regelbundet i cirkus ett år.
Jag har på senaste tiden börjat äta mer och mer, använder mig av Gainer PRO efter träning men även Massacra innan träning.

Vikt:70 kg.
Längd:185 cm.
Har tidigare varit smal och har därför lite problem med att bli "biffigare".
Jag har börjat få synliga resultat (konturer) och jag har bra motivation till gymmet, dock skulle jag behöva lite råd för maximal vikt-/muskelökning för att få mer massa på kroppen.

Är dessa tillskott bra för mig?
På grund av studier hinner jag inte träna varje dag, därav blir passen ibland långa och fysiskt sätt tuffa.
Mitt veckopass ser ut enligt följande:

Mån - Bröst/triceps/mage.
Tis - Rygg/biceps.
Ons - Spinning.
Tors - Vila.
Fre - Axlar/mage.
Lör - "Restdag" - blir oftast en kombination av armar/ben/mage.
Sön - Vila.

Ang. passen så kör jag maximal effekt för att få bra pump.
Bröst- och ryggpassen blir oftast lite långvariga, över en timma då jag kör 5-6 övningar, detta är jag medveten om att det är för mycket men jag ska försöka prioritera bland övningarna.

Skulle vilja ha ärlig kritik i allmänheten, hur ser det ut gällande träningen i allmänhet?

Tack på förhand!

Signed,
Biffmeister!

Jorpa
2009-03-10, 18:16
Jag är precis som dig :) tränar rygg och bröst länge och med många övningar, juste för det känns bäst att köra dom.

Det ser bra ut, men egen erfarenhet säger att, äter man och tränar så blir man starkare. När du säger att du alltid har vart smal, det går alltid att åtgärda, ät mat du tycker är gott och ät ofta.

Min brorsa och jag har också alltid varit smala, jag mest pga av att... jag helt enkelt inte orkar göra maten :S. Men senaste gymtiden har både han och jag käkat oftare, mat var 3e timma + nån protein gainer. Vilket har gett oss 7-8 kg på 1-2 månader


Angående schemat ser jag inga ben :D? Även här känner jag igen mig med mina chicken legs. Man prioriterar benen mindre av någon anledning. Men nu på senare tid har även jag börjat köra ben.


Massa svammel blev det, men hoppas det hjälper lite iaf :)

hasic
2009-03-10, 18:23
- Träna hela kroppen.
- Du tränar för mycket på vissa muskelgrupper.
- Ät mycket!

Hade rekommenderat dig att hitta något hel-/halvkroppspass som passar dig bra.

Biffmeister!
2009-03-10, 18:28
Jag är precis som dig :) tränar rygg och bröst länge och med många övningar, juste för det känns bäst att köra dom.

Det ser bra ut, men egen erfarenhet säger att, äter man och tränar så blir man starkare. När du säger att du alltid har vart smal, det går alltid att åtgärda, ät mat du tycker är gott och ät ofta.

Min brorsa och jag har också alltid varit smala, jag mest pga av att... jag helt enkelt inte orkar göra maten :S. Men senaste gymtiden har både han och jag käkat oftare, mat var 3e timma + nån protein gainer. Vilket har gett oss 7-8 kg på 1-2 månader


Angående schemat ser jag inga ben :D? Även här känner jag igen mig med mina chicken legs. Man prioriterar benen mindre av någon anledning. Men nu på senare tid har även jag börjat köra ben.


Massa svammel blev det, men hoppas det hjälper lite iaf :)

Yes, som sagt så jobbar jag på maten.
Har inget större intresse i matlagning men lite kyckling med ris/pasta e.t.c är lättlagat som alltid går ner!
Ben försöker jag klämma in en timma på lördagar kombinerat med antingen mage/armar.
Fotbollen drar snart igång så förhoppningsvis kan jag kombinera ett kort gympass med fotbollsträningen så bena blir bra.
7-8 kg på 1-2 månader låter väldigt bra, har själv börjat använda mig utav "tretimmarsregeln" - hoppas det ger susen, tack! :)

Biffmeister!
2009-03-10, 18:29
- Träna hela kroppen.
- Du tränar för mycket på vissa muskelgrupper.
- Ät mycket!

Hade rekommenderat dig att hitta något hel-/halvkroppspass som passar dig bra.

Tack för tipsen.
Hur menar du med hel-/halvkroppspass, menar du en dag i veckan eller samtliga dagar i veckan?

hasic
2009-03-10, 18:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Här finns exempel på helkroppspass. Det innebär att du tränar igenom kroppen på ett träningspass. 2-3 gånger i veckan är rekommenderat.

Biffmeister!
2009-03-11, 20:23
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Här finns exempel på helkroppspass. Det innebär att du tränar igenom kroppen på ett träningspass. 2-3 gånger i veckan är rekommenderat.

Tråden var intressant men jag tror inte den passar mig, riktigt.
Thanks anyway!:cool:

hasic
2009-03-11, 21:03
Tråden var intressant men jag tror inte den passar mig, riktigt.
Thanks anyway!:cool:

På grund av att du vill träna som BB-eliten? En split där du tränar muskelgrupper en gång i veckan? Finns bara fördelar med att minska mängden sets per muskelgrupp per pass, och istället attackera muskeln 2-3 gånger i veckan med en lägre mängd varje pass.

Biffmeister!
2009-03-12, 17:09
På grund av att du vill träna som BB-eliten? En split där du tränar muskelgrupper en gång i veckan? Finns bara fördelar med att minska mängden sets per muskelgrupp per pass, och istället attackera muskeln 2-3 gånger i veckan med en lägre mängd varje pass.

Vad jag har hört är träning som BB-eliten det mest effektiva, det känns som discogymmande att träna nästan hela kroppen på ett pass.. Men vill som sagt ha så snabb effekt som möjligt och om du nu påstår att halv-/helkroppsträning är det bästa sättet kanske det är värt att testa det, trots allt.

Rahf
2009-03-12, 17:13
Vad jag har hört är träning som BB-eliten det mest effektiva, det känns som discogymmande att träna nästan hela kroppen på ett pass.. Men vill som sagt ha så snabb effekt som möjligt och om du nu påstår att halv-/helkroppsträning är det bästa sättet kanske det är värt att testa det, trots allt.

Då kommer du att bli besviken, vill man ha bra resultat så måste man träna under en längre tid. Det finns nog ingen på Kolozzeum som tränat mindre än två år och som besitter en fysik jag skulle kalla "ok" ur ett byggarperspektiv. Jag själv inkluderad.

Träning som BB-eliten medför skador, överansträngning och borttappad motivation eftersom en nybörjare eller intermediär knappast kan hålla samma tempo som de kan.

Biffmeister!
2009-03-12, 17:19
Då kommer du att bli besviken, vill man ha bra resultat så måste man träna under en längre tid. Det finns nog ingen på Kolozzeum som tränat mindre än två år och som besitter en fysik jag skulle kalla "ok" ur ett byggarperspektiv. Jag själv inkluderad.

Träning som BB-eliten medför skador, överansträngning och borttappad motivation eftersom en nybörjare eller intermediär knappast kan hålla samma tempo som de kan.

Alright - det jag tvivlar på i det här med halv-/helkroppsträning är att detta är en "nybörjarträning" för de första två månaderna på gymmet, jag har i nuläget tränat regelbundet ett bra tag, i princip sedan förra sommaren och känner att jag med mitt schema inte får de resultat jag vill ha ut av träningen. Jag tränar trots allt 4-5 ggr/vecka och försöker pumpa så gott jag kan, inga ska behöva göra något schema till mig - Det jag vill få ut av denna tråd är schyssta tips som skulle kunna förändra min träning i helhet. Ibland är det dom minsta marginalerna som gör störst förändring, så att säga.. ;)

Commando1980
2009-03-12, 17:24
Alright - det jag tvivlar på i det här med halv-/helkroppsträning är att detta är en "nybörjarträning" för de första två månaderna på gymmet, jag har i nuläget tränat regelbundet ett bra tag, i princip sedan förra sommaren och känner att jag med mitt schema inte får de resultat jag vill ha ut av träningen. Jag tränar trots allt 4-5 ggr/vecka och försöker pumpa så gott jag kan, inga ska behöva göra något schema till mig - Det jag vill få ut av denna tråd är schyssta tips som skulle kunna förändra min träning i helhet. Ibland är det dom minsta marginalerna som gör störst förändring, så att säga.. ;)

helkropp
halvkropp
3-split
4-split

av ovanstående upplägg, välj det som du tycker är roligast (glöm optimalt...eftersom samtliga varianter kan fungera) och gymma 3-4 dagar i veckan. fokusera på att bli starkare i basövningarna.

747
2009-03-12, 17:27
Nybörjare är man dom första åren, inte dom första månaderna skulle jag säga. Men det bästa är ju trots allt det man trivs med eftersom man kommer få hålla på i många år om man ska få några resultat. Jag personligen hade aldrig pallat träna fotboll och en massa baddibildingpass varje vecka, men alla är vi olika.

Biffmeister!
2009-03-12, 17:28
helkropp
halvkropp
3-split
4-split

av ovanstående upplägg, välj det som du tycker är roligast (glöm optimalt...eftersom samtliga varianter kan fungera) och gymma 3-4 dagar i veckan. fokusera på att bli starkare i basövningarna.

Halvkropp låter isåfall bättre än helkropp. Jag är dock inte så insatt i det här "gymsnackat" som förs är och vet faktiskt inte vad "Ni" menar med 3-spit/4-split.. Överkropp är hursomhelst något jag gärna fokuserar på; axlar, rygg, bröst, triceps/biceps och mage. Som du kan se i mitt schema i mitt första inlägg i denna tråd så är det enligt det jag kör varje vecka, är det något Ni anser är felaktigt med detta ifall jag vill få ut maximal effekt av mitt gymmande?

Är som sagt inte rädd för att ta kritik, jag välkomnar er alla - allt för att nå mina mål.. :cool:

Commando1980
2009-03-12, 17:36
Halvkropp låter isåfall bättre än helkropp. Jag är dock inte så insatt i det här "gymsnackat" som förs är och vet faktiskt inte vad "Ni" menar med 3-spit/4-split.. Överkropp är hursomhelst något jag gärna fokuserar på; axlar, rygg, bröst, triceps/biceps och mage. Som du kan se i mitt schema i mitt första inlägg i denna tråd så är det enligt det jag kör varje vecka, är det något Ni anser är felaktigt med detta ifall jag vill få ut maximal effekt av mitt gymmande?

Är som sagt inte rädd för att ta kritik, jag välkomnar er alla - allt för att nå mina mål.. :cool:

ja, först och främst glöm optimal och maximal. blir du starkare och du har kul då är träningen tillräckligt bra.

hasic
2009-03-12, 21:32
Halvkropp låter isåfall bättre än helkropp. Jag är dock inte så insatt i det här "gymsnackat" som förs är och vet faktiskt inte vad "Ni" menar med 3-spit/4-split.. Överkropp är hursomhelst något jag gärna fokuserar på; axlar, rygg, bröst, triceps/biceps och mage. Som du kan se i mitt schema i mitt första inlägg i denna tråd så är det enligt det jag kör varje vecka, är det något Ni anser är felaktigt med detta ifall jag vill få ut maximal effekt av mitt gymmande?

Är som sagt inte rädd för att ta kritik, jag välkomnar er alla - allt för att nå mina mål.. :cool:

Sluta tänk på hur eliten tränar. Anledningen till att de blir så stora beror just på att de har bra gener för det, vilket inte är så vanligt som folk verkar tro. Som Rahf skrev tidigare kommer det att leda till överträning, skador etc etc.

Släpp eliten och fokusera på dig själv. Tänk efter. Vad passar dig? För det som troligen ingen vill få utav träningen är en massa skador. Så vad du än bestämmer dig för att göra, tänk igenom det först.

minsky
2009-03-13, 00:03
Har inte tränat allt för länge (ca 2,5år) men jag kör på en tre-split som ser ut såhär;
Måndag: Bröst, axlar och triceps
Onsdag: Rygg, biceps, mage
Fredag: Ben

-med stort fokus på tunga basövningar (3 set x6-8 reps).
Har funkat ypperligt för mig och med mycket mat och sömn har du en bra utgångspunkt.
Sen kan du såklart slänga in cardioträning (spinning etc) de andra veckodagarna när du känner för det.

Mangla på!