handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk endast i muskelfästet


Shark
2009-03-10, 17:43
När jag tränar bröst så får jag aldrig träningsvärk i bröstet. Det känns bara i muskelfästet över armhålan (ungefär vid framsida axel). Är detta vanligt? Ibland har jag värk i bröstet men då är det i absoluta "utsidan" av bröstet. Mitt på bröstet eller in mot kroppen känns det aldrig något oavsett hur mycket jag tränar, hantlar eller stång. Jag tycker mina bröst släpar lite i utseende men inte i styrka.

Är detta vanligt?

Scratch89
2009-03-10, 19:03
Jepp.

Pjotor
2009-03-10, 20:19
Låter som om det KAN röra sig om att själva muskelfästet blir ansträngt. Hade samma problem när jag började med bänkpress/hantelpress. Det löste sig med ett snäpp lättare vikter och lååångsammare rörelser. Men det har enbart sin grund i mina egna erfarenheter.

mjölk-dryck
2009-03-10, 21:06
Känner av detta som fan efter att jag har tränat biceps, sen så buktar muskeln ut mer vid muskelfästet (armvecket) än längre upp.. Hörde från någon att det brukar bli så i början och att det jämnar ut sig, stämmer det?

kungconny
2009-03-10, 21:13
Har en tendens att alltid få det av armhävningar.. Frågan är varför just bara vid armhävningar och inte vid hantelpress eller bänk.

Black Star Abyss
2009-03-10, 21:14
Tryck med fingrarna längre in på musklerna dagen efter ett hårt bröstpass. Jag känner också mest ute vid armhålorna men trycker jag inne på bröstet så känner jag att det är ömt. :)

saab900
2009-03-10, 21:54
Jag fick så i början när jag tränade pga av att jag släppte ned vikterna alldeles för snabbt från toppläget så att det blev en kraftig inbromsning i botten (eccentrisk fas, vad är det?). Nu när jag kör med lika lång eccentrisk fas som koncentrisk känns det i hela bröstet dagen efter.

ceejay
2009-03-10, 22:12
Efter ett hårt pass känns det där också, d e niiize

Demoneyes
2009-03-11, 11:37
Känner det då jag inte värmt upp ordentligt och kört tungt:smash:

Om du är dålig på att värma upp så kanske det är som för mig?

Mourten
2009-03-11, 12:10
Är vanligt, får olika ställen i alla muskler, alltid i festet på biccen, mest i fästet på bröstet men även inåt. Beror i min värld på att man är svagare längst ut i muskeln

Kischen
2009-03-11, 13:24
Beror i min värld på att man är svagare längst ut i muskeln


Hur menar du?

Shark
2009-03-11, 13:55
Känner det då jag inte värmt upp ordentligt och kört tungt:smash:

Om du är dålig på att värma upp så kanske det är som för mig?

Det kan nog ligga nåt i det! Ska försöka värma mer.

Mourten
2009-03-11, 14:15
Hur menar du?

Alltså tänkt dig full ROM, då är du alltid svagast i ytterläget, dvs Scottcurls är jobbigast precis i starten, flyes är jobbiga när man sträcker ut i botten etc.
Finns en anledning till att proffsen bara kör halv ROM, för att dem är starkast i mitten och kan då ha mer vikt.
Finns MASSA trådar om de. *flex*

bubbe
2009-03-11, 14:23
Alltså tänkt dig full ROM, då är du alltid svagast i ytterläget, dvs Scottcurls är jobbigast precis i starten, flyes är jobbiga när man sträcker ut i botten etc.
Finns en anledning till att proffsen bara kör halv ROM, för att dem är starkast i mitten och kan då ha mer vikt.
Finns MASSA trådar om de. *flex*

:confused:

Nu måste du fått något om bakfoten, bara för att rörelsen har olika moment beroende på hävarmar så betyder inte det att att muskeln används på olika ställen längre ut/in.

Mourten
2009-03-11, 14:26
:confused:

Nu måste du fått något om bakfoten, bara för att rörelsen har olika moment beroende på hävarmar så betyder inte det att att muskeln används på olika ställen längre ut/in.


Ta en vikt, gör scottcurls, vart är anspänninge som tyngst, i ytterläget.
Kör inte SL-are klossbänk etc av samma annledning ?

Mourten
2009-03-11, 14:27
Klart muskel inte används olika, men vi snackar väl fästen ?

bubbe
2009-03-11, 14:34
Klart muskel inte används olika, men vi snackar väl fästen ?

Jag postade som svar på din kommentar att muskler är svagare längst ut.

Mourten
2009-03-11, 14:38
Aaa jag kanske rörde ihop de lite i min förklaring, ber jag om ursäkt för. :)
Menade inte att muskeln är olika svag, menade att hävarmen ser olika ut och de påverkar fästena. Men säger inte att de är absolut sanning, men de är min verkligehet rent praktiskt.