handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med deff


Lönnfet
2009-03-10, 16:19
Hej!

Är ny här och har som så många andra dålig koll på hur jag kommer ner i vikt.
Jag kan väl dra mitt livs historia.

Jag har under hela min uppväxt varit väldigt aktiv och alltid rört på mig mycket, cykling, fotboll och allt annat och när jag var 13-14 år så började jag träna kampsport och fick en riktigt het kropp som 15-17åring.
Hade väldigt lätt att träffa nya tjejer på mitt utseende. Sen så vet alla hur det är när man går ur tonåren.
Man hittar alkoholen, tar körkort - helt plötsligt är det inte så långt till den nattöppna korvmojjen, man slutar träna etc.

Vid 20års åldern så kände jag att det var dags att ta tag i träningen och jag började gymma, till en början seriöst och jag ökade både i muskler och fett.
Det var bara snabbmat, fest och studier. Jag hade eget företag och kunde leva gott som student med lunch på restaurang och kvällsmat på nåt snabbmatställe. Magen växte och växte och jag tränade mindre och mindre.
Så i januari 2008 så var jag 24år och vägde 113kg, inte direkt drömscenariot.
Precis nyutbildad, arbetslös och singel d.v.s mycket fritid. Jag bestämde mig för att göra nåt åt detta och åt nutrilette i 2 veckor helt rent och började endast promenera och slutade gymma. Det slutade med att jag kapade 10kg på två veckor och lyckades hålla vikten hela sommaren och kunde i princip äta vad jag ville. Nån vecka senare så fick jag anställning och försökte komma in i det nya livet och lyckades med bekostnad på träningen.

Så under semestern så hade jag tråkigt och bestämde mig för att kapa 10kg till och sydde igen maten och toktränade under två veckor. Sprang och promenerade var allt jag gjorde dagarna i ända i princip och jag gick ner till 89kg. Lite fett fanns kvar på magen men jag mådde bra och hade planer på att gå ner och tankar som "nu var det inte så långt kvar" och tog en paus från träning för att köra igång igen såfort jag kommit igång med jobbet efter semestern.

Jag gick upp till 92kg på ganska kort tid men lyckades ligga där hela hösten och vintern endast genom att tänka mig för lite med vad jag äter och promenera regelbundet.

Nu kommer det tråkiga, efter julen så började jag känna att det är dags att komma i form till sommaren och jag kom igång med träningen för drygt en månad sedan. Jag hoppade upp till 96kg på ca 3 veckor och känner att jag konstant ökar i vikt. Jag har lagt på mig mycket i styrka men samtidigt har magen växt så det knakat och detta är inte kul.

Så nu till mitt problem, jag vill inte att det ska vara såhär =).
Jag vill inte lägga på mig i fett och uppskattar därför tips och förslag.

Jag tränar, måndag, tisdag och torsdag. Ev. en promenad på onsdagar om jag hinner med något.

En vardag ser ut som följande.
06.30 uppstigning och trycker i mig 2st HMBolon från *****.
9.30 frukost på jobbet, äter en apelsin eller dricker en nutrilette och dricker kaffe.
12.30 är det lunch, mycket mat går ner. Dricker alltid vatten till lunchen och äter vanlig lunch på restaurang.
14.30 fika, kaffe och apelsin eller bara kaffe.
16.00 tar 2st hmbolon
18.00 är på gymmet och tränar.
ca 19.30 dricker proteinpulver, nåt diet fuel och äter ordentligt med mat.

En helg har jag inga rutiner på utan äter skräpmat och dricker cola.

Jag vet att helgen kommer ni att anmärka på direkt där, men lika bra att vara ärlig för att få den hjälp jag behöver.

Som sagt, träningen går riktigt bra och jag ökar bra i styrka men jag vill få en snygg kropp till i sommar och funderar på att deffa rejält redan nu.
Då är frågan, kan man dricka nutrilette äta hmb och träna samtidigt utan att tappa muskler och bara fett?

Eller hur göra för att få en riktigt bra jumpstart för att sedan stabilisera sig mer. För jag vill verkligen inte öka på mer i fett samtidigt som jag inte vill sluta med att träna styrka för det går så bra nu =).

Lönnfet
2009-03-10, 16:26
Lägger upp en bild på mig själv: http://www.ladda-upp.com/bilder/17138/l-C3-B6nnfet

j2b
2009-03-10, 21:38
anledningen till att du går upp är att du ligger på kcal-överskott och du förstår säkert att det är helgerna och kanske stora resturangluncher som troligen är boven.

med tanke på att du verkar åka upp och ner i vikt kanske det är läge att inte ta en jumpstart utan istället göra en ordentlig och välplanerad diet med en stadig viktnedgång?

angående nutrilettgrejen har jag svårt att se hur du ska orka med träningen på bara en pulverdiet, skulle tro att du tappar onödigt med muskler med ett så stort underskott (-1500-2000/dag?)

kommer säkert in nån mer bildad medlem och ger dig mer absoluta sanningar snart :)

j2b
2009-03-10, 21:40
dubbelpost

Lönnfet
2009-03-11, 15:49
Jag skippar nutriletten och försöker köra nån lågkalori diet.
Jo restaurangluncherna är väl inte de bästa tanken är att helt sluta upp med dessa. Ska försöka komma ut och springa mer också så får vi se.

HUr farligt är det för viktminskningen att dricka en proteindryck före och efter träning de dagar man tränar?

j2b
2009-03-11, 17:03
inte farligt alls så länge du räknar med det i din totala kcal-budget, 2 proteindrinkar motsvara väl ca 250-300kcal eller nåt, proteinet kommer ju hjälpa dig att bibehålla muskler vid viktnedgång och ett intag på 2-3g/kg-kroppsvikt är inte dumt, sen om det kommer från tillskott eller från mat är väl en smaksak

makkans
2009-03-11, 17:49
Hej jag har samma problem som dig men jag fick välja mellan två alternativ:
1. Äta 3 påsar nutrilett, 2-3 shakes whey-80 och ett par frukter ca. 800 - 900kcal varje dag. Den träning jag får är två promenader och ett cruchpass 4 x 15 varje dag samt vanlig aktivitet som jobb.

2. För att jag ska kunna träna och inte tappa muskler räknar jag med att gå ner 0.5kg i veckan. Då måste jag räkna en ut hur mkt kcal jag behöver få i mig och hur mkt jag gör av med.
Detta kan jag göra till ca. början av maj och sedan börja med alternativ 1 för att få bort fettet och sedan se alla fina muskler;)..

Jag kör sj på alternativ 1 för att se snabba resultat. Efter deffen ska jag börja träna och äta rätt. Jag åt också en massa skitmat, godis och cola men det suget har nu försvunnit. =).. Jag gör detta för att jag har inte den styrkan att träna och äta rätt. Min bror sa att jag skulle börja med alt 1 för att sedan tappa suget för skitmat godis m.m. för att sedan kunna träna och äta rätt.

Hoppas detta är en bra svar!

j2b
2009-03-11, 21:29
om du inte har styrkan att träna och äta rätt är det nog bara en tidsfråga innan du är tillbaka i ursprungsläget igen trots "snabbstart"