handdator

Visa fullständig version : Olika stora armar?


tankz
2009-03-10, 14:53
Tjena alla.

Min höger tricep ser mindre ut än vänstern när jag speglar och när jag mätte armarna idag så var vänstern 38.8 cm och högern 38.1 cm i omkrets när jag spännde på samma sätt, men bicepsbulorna är identiska.
Tycker mig se att de skiljer lite på armarna om jag speglar dem men min kompis tyckte dom såg lika stora ut.
Kan tillägga att jag är vänsterhänt, så vänstern kanske var större än högern när jag började träna?

Är de så för er med, borde man göra nått åt saken eller ska man köra på och hoppas att de inte blir fult? Kan känns som ena armen (den lite mindre) stabiliserar mer och den andra pressar i vissa övningar. Kan det vara så?

TACK!!!!

Rahf
2009-03-10, 14:55
Det märks inte för någon annan än dig själv. Träna dem jämnt. Asymmetrier har alla, speciellt på armarna.

saab900
2009-03-10, 14:57
Tjena alla.

Min höger tricep ser mindre ut än vänstern när jag speglar och när jag mätte armarna idag så var vänstern 38.8 cm och högern 38.1 cm i omkrets när jag spännde på samma sätt, men bicepsbulorna är identiska.
Tycker mig se att de skiljer lite på armarna om jag speglar dem men min kompis tyckte dom såg lika stora ut.
Kan tillägga att jag är vänsterhänt, så vänstern kanske var större än högern när jag började träna?

Är de så för er med, borde man göra nått åt saken eller ska man köra på och hoppas att de inte blir fult? Kan känns som ena armen (den lite mindre) stabiliserar mer och den andra pressar i vissa övningar. Kan det vara så?

TACK!!!!

Ingen är helt symmetrisk, och det är inte farligt så länge du inte får en fruktansvärd obalans på övningar som involverar båda armarna. Om du kör mycket hantelcurl kan du göra så att du börjar curla med den svagare armen och sedan inte gör fler reps med den starkare än du orkar med den svagare.

Mer läsning:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=16354&highlight=olika+stora+armar

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69762&highlight=olika+stora+armar

MVH

mattilainen
2009-03-10, 15:04
jag tycker verkligen inte du ska bry dig om 0.7 cm i skillnad på armarna. Blir det värre och om inte bara du själv ser skillnaden tycker jag istället att du ska vara berädd på att kroppen inte utvecklar sig exakt lika.

Pjotor
2009-03-10, 15:52
Saab900 har helt rätt. Se till att den svaga armen närmar sig den starka i styrka.

johanhej
2010-03-30, 18:10
Om man rent teoretiskt bara skulle träna ena armen, skulle inte kroppen försöka kompensera med att bygga på den andra då också?

hugok
2010-03-30, 18:20
Min högerarm är lite drygt 38 cm och min vänster lite knappt 43 cm. Men innan min högerarmsfraktur var högern 32cm;)

Donald Black
2010-03-30, 18:39
Armar och vader verkar vara det som skiljer mest om man ska jämföra, det är nog så att den starkare sidan tar i mer när man kör övningar där man kör bägge sidorna samtidigt.
Men även generna styr en hel del så vissa skillnader får man räkna med.

Pjotor
2010-03-30, 18:55
Om man rent teoretiskt bara skulle träna ena armen, skulle inte kroppen försöka kompensera med att bygga på den andra då också?

Nej, både teoretiskt och praktiskt. Kroppen snålar så mycket det går. Jämför armarna hos elittennisspelare, så syns det tydligt att armen som håller racketen är mycket större. (Något som för övrigt inte syns är att även skelettbenen är både tjockare och kompaktare.)

MtotheM
2010-03-30, 18:58
0.7cm är väl ändå ganska lite? Det skiljer väl i så fall ~0.2 i diametern på dom så det borde väl inte skilja så mycket i utseende.

Arne Persson
2010-03-30, 19:30
Tjena alla.

Min höger tricep ser mindre ut än vänstern när jag speglar och när jag mätte armarna idag så var vänstern 38.8 cm och högern 38.1 cm i omkrets när jag spännde på samma sätt, men bicepsbulorna är identiska.
Tycker mig se att de skiljer lite på armarna om jag speglar dem men min kompis tyckte dom såg lika stora ut.
Kan tillägga att jag är vänsterhänt, så vänstern kanske var större än högern när jag började träna?

Är de så för er med, borde man göra nått åt saken eller ska man köra på och hoppas att de inte blir fult? Kan känns som ena armen (den lite mindre) stabiliserar mer och den andra pressar i vissa övningar. Kan det vara så?

TACK!!!!

Gratulerar att du är fullkomligt normal! Fler undringar?

ak3r
2010-03-30, 20:21
Gratulerar att du är fullkomligt normal! Fler undringar?
+1 Kroppen är INTE helt symmetrisk!

davvvan
2010-03-30, 23:02
:D Känns som att de flesta har asymmetriska armar.