handdator

Visa fullständig version : Mitt kostupplägg är förstört.


mangs
2009-03-10, 14:52
Mitt i all kosthysteri till höger och till vänster så har min kost förändrats radikalt till det sämre.

Tidigare åt jag minst var tredje timme, protein minst 30 gram vid varje tillfälle etc.

Maten bestod huvudsakligen av nyttiga måltider kryddat med en del tillskott av proteinpulver. Med tiden blev kostvanorna lite sämre men jag bibehöll intervallerna med ca 3 timmar mellan måltiderna.

Jag har det senaste halvåret i perioder testat IF-diet och motsvarande utan att egentligen få några resultat åt något håll. Den stora skillnaden har blivit att jag efter detta inte längre känner hunger på samma sätt som tidigare, Efter två timmar förr i tiden började min mage berätta att jag skulle tänka på mat. Numera kan jag gå långt in på eftermiddagen eller till och med kvällen utan att få i mig en endaste kalori.

Det intressanta eller tragiska i kråksången är att jag inte äter speciellt mycket kvällstid heller med mina mått mätt. En normal middag och kanske ett kvällsmål. Är det en träningsdag äter jag dessutom en banan och en proteindrink. Det konstiga är att trots ett kraftigt kcal- så tappar jag inte i vikt utan snarare har jag gått upp i vikt.

Tidigare åt jag mat i 7-8 mål mat om dagen och relativt mycket. Jag tränar nästan lika mycket nu men med 1/2-1/3 av matintaget och ändå står jag typ still i vikt.


Vad är det som hänt? Gymtäningen går helt ok men jag är lite tröttare än vanligt, kan dock bero på stress både hemma och på jobbet. Tycker dock att det är lite lustigt att jag på de senaste 2 månaderna gått upp 0.5kg när jag ätit såpass mycket mindra mat. Kan det vara så att IF-fastan samt det låga kcal-intaget helt sänkt min ämnesomsättning och hur skall jag i så fall komma till rätta med detta? Utöver tröttheten mår jag som sagt rätt bra. Jag vet egentligen svaret på denna frågan redan men det känns skönt att få lite stöttning härifrån.

Endura
2009-03-10, 18:57
Har inget bra svar, kan bara säga att jag känner igen mig, har dessvärre lyckats med samma "idioti"...
Vi är väl alla anpassade för olika typer av upplägg helt enkelt. Jag försöker hitta tillbaka till det gamla upplägget igen :)

If it aint broken - don't fix it! ;)

roonja
2009-03-10, 20:56
Mitt i all kosthysteri till höger och till vänster så har min kost förändrats radikalt till det sämre.

Tidigare åt jag minst var tredje timme, protein minst 30 gram vid varje tillfälle etc.

Maten bestod huvudsakligen av nyttiga måltider kryddat med en del tillskott av proteinpulver. Med tiden blev kostvanorna lite sämre men jag bibehöll intervallerna med ca 3 timmar mellan måltiderna.

Jag har det senaste halvåret i perioder testat IF-diet och motsvarande utan att egentligen få några resultat åt något håll. Den stora skillnaden har blivit att jag efter detta inte längre känner hunger på samma sätt som tidigare, Efter två timmar förr i tiden började min mage berätta att jag skulle tänka på mat. Numera kan jag gå långt in på eftermiddagen eller till och med kvällen utan att få i mig en endaste kalori.

Det intressanta eller tragiska i kråksången är att jag inte äter speciellt mycket kvällstid heller med mina mått mätt. En normal middag och kanske ett kvällsmål. Är det en träningsdag äter jag dessutom en banan och en proteindrink. Det konstiga är att trots ett kraftigt kcal- så tappar jag inte i vikt utan snarare har jag gått upp i vikt.

Tidigare åt jag mat i 7-8 mål mat om dagen och relativt mycket. Jag tränar nästan lika mycket nu men med 1/2-1/3 av matintaget och ändå står jag typ still i vikt.


Vad är det som hänt? Gymtäningen går helt ok men jag är lite tröttare än vanligt, kan dock bero på stress både hemma och på jobbet. Tycker dock att det är lite lustigt att jag på de senaste 2 månaderna gått upp 0.5kg när jag ätit såpass mycket mindra mat. Kan det vara så att IF-fastan samt det låga kcal-intaget helt sänkt min ämnesomsättning och hur skall jag i så fall komma till rätta med detta? Utöver tröttheten mår jag som sagt rätt bra. Jag vet egentligen svaret på denna frågan redan men det känns skönt att få lite stöttning härifrån.

Ehh...Vad menas med IF-Diet?:smash:

Endura
2009-03-10, 21:00
Ehh...Vad menas med IF-Diet?:smash:

Intermittent Fasting = Periodisk fasta på svenska

Finns mängder av trådar om det, Lyle McDonald är väl en av de större förespråkarna http://www.bodyrecomposition.com/ och här på Kolo är Martin Berkham (GrandMaster) http://www.leangains.com/ mest känd.

Idéen är i princip att bara äta runt träningen, typ 2 tim innan och sen två större mål därefter (allt inom ca 8 timmar) och sen fasta resten av dygnet...

Passar vissa, men inte alla

mikaelj
2009-03-10, 21:24
Din kropp kanske reagerade på fastan med att sänka ämnesomsättningen. Då blir man just både mindre hungrig och går upp i vikt trots att man äter mindre.

Känner du av någon frusenhet också?

Nelli
2009-03-11, 01:23
Men det ar val inget som sager att du inte kan ata som du at forrut om det passade dig...

Doctor Snuggles
2009-03-11, 01:54
Vad är egentligen problemet? Du mår bra och får bra resultat. Att äta mindre är dessutom bra för hälsan och för att förlänga livet.
Jag tror du har en gammal fix ide om hur man "borde" äta. Dags att släppa den kanske?

mangs
2009-03-11, 10:34
Tack för era svar. Jag kan ibland känna mig lite frusen om händerna men inte i övrigt. Precis som Dr. Snuggles är inne på kan det vara så att jag har en föreställning av att man som tränande måste äta en viss mängd mat.

Dock är ju mitt problem att jag inte får några direkta resultat. Dvs, mitt mål var att gå ner i vikt några kilon men istället har jag trots svält-diet lyckats gå upp i vikt.

När det gäller hälsan känns det inte så optimalt att äta så lite även om det enligt viss rön är positivt för åldrandet. problemet är dock att jag egentligen älskar att äta mat, dock sparar man ju onekligen mycket tid med den nya dieten då jag hoppar över både fruskost och lunch samt ett antal mellanmål.

norpx
2009-03-11, 12:16
Du ska ju inte äta mindre mat under de 8 timmarna än vad du skulle gjort på en vanlig diet med klassiskt 6 om dagen. Sedan om du äter underskott av kcal kan du knappast vänta dig underverk på gymmet oavsett när näringsintag sker.

Jag trivs med IF då jag kan äta mig riktigt mätt de 2-3 målen om dagen dessutom slipper jag laga 5-6 måltider om dagen.

Om du känner dig så pass osäker kan du säkert tjäna på att anlita Grandmaster så han får kolla igenom ditt upplägg eller så går du helt enkelt tillbaka och äter som vanligt.

mangs
2009-03-11, 13:01
Som sagt, jag kör inte IF just nu utan någon form av diet där tanken var att jag skulle tapa några kilon. För att kickstarta denna gick jag frå nett vanligt IF-upplägg för att sedan forstätta äta runt 6-8 timmar kring träning men med ett ett rejält kcal-underskott. Problemet är att jag inte går ned i vikt vilket borde tyda på att min ämnesomsättning på något sätt har rubbats av att experimentera på detta vis. De senaste 10-15 åren har jag konstant ätit runt var tredje timme.

mikaelj
2009-03-11, 13:04
Det konstiga är att trots ett kraftigt kcal- så tappar jag inte i vikt utan snarare har jag gått upp i vikt.

Kalorier in minus kalorier ut är det man hör, och du kan inte gå upp i vikt om du äter mindre än vad du förbrukar. Problemet med en sån statisk syn på energi är att kroppen är en avancerad biologisk, inte mekanisk, maskin som anpassar utgifter efter inkomster synnerligen väl och till sist drar till med elakheter som den här.

Det där är verkligen intressant och tål att lyftas fram mer, särskilt i relation till frågor om deff och utebliven viktnedgång ("du räknar fel", "du äter mer än vad du redovisar", etc.).

Tydligen är det så att kaloriminus inte alls är optimalt för viktnedgång, eftersom kroppen ganska snabbt anpassar sig till omständigheterna.

machine gun
2009-03-11, 13:07
Problemet är att jag inte går ned i vikt vilket borde tyda på att min ämnesomsättning på något sätt har rubbats av att experimentera på detta vis.

Eller så äter du mer än du tror.

jwzrd
2009-03-11, 13:11
Kalorier in minus kalorier ut är det man hör, och du kan inte gå upp i vikt om du äter mindre än vad du förbrukar. Problemet med en sån statisk syn på energi är att kroppen är en avancerad biologisk, inte mekanisk, maskin som anpassar utgifter efter inkomster synnerligen väl och till sist drar till med elakheter som den här.

Det där är verkligen intressant och tål att lyftas fram mer, särskilt i relation till frågor om deff och utebliven viktnedgång ("du räknar fel", "du äter mer än vad du redovisar", etc.).

Tydligen är det så att kaloriminus inte alls är optimalt för viktnedgång, eftersom kroppen ganska snabbt anpassar sig till omständigheterna.

Hur många kcal äter mangs och hur många kcal förbränner han? Vet du inte svaret (eller åtminstone differensen) så har du precis skrivit tre stycken rent tjurbajs.

Själv tror jag att mangs helt enkelt på det hela taget äter mindre energi men blivit mycket mindre aktiv. Samtidigt tror jag att han äter mycket energitätare mat.

mikaelj
2009-03-11, 13:13
Hur många kcal äter mangs och hur många kcal förbränner han? Vet du inte svaret (eller åtminstone differensen) så har du precis skrivit tre stycken rent tjurbajs.

Det är ju precis vad jag säger. Det går inte på ett bra sätt att uppskatta energiutgifter baserat på BMR eftersom den ändras baseras på vad och hur mycket du äter.

jwzrd
2009-03-11, 13:20
Det är ju precis vad jag säger. Det går inte på ett bra sätt att uppskatta energiutgifter baserat på BMR eftersom den ändras baseras på vad och hur mycket du äter.

Nej det är inte alls det du säger. Energi in/ energi ut är inte på något vis beroende av någon beräkning.

Eddie Vedder
2009-03-11, 13:22
Det är ju precis vad jag säger. Det går inte på ett bra sätt att uppskatta energiutgifter baserat på BMR eftersom den ändras baseras på vad och hur mycket du äter.

Vilket på intet sätt förändrar det faktum att ens energibalans avgör en viktkurva. Du vet att du har fel Mikael, jag förstår hur du menar men att påstå att sänkt BMR inte innebär mindre kcal ut är ju bara löjligt.

mikaelj
2009-03-11, 13:26
Du vet att du har fel Mikael, jag förstår hur du menar men att påstå att sänkt BMR inte innebär mindre kcal ut är ju bara löjligt.

Det har jag inte påstått.

Vilket på intet sätt förändrar det faktum att ens energibalans avgör en viktkurva.

Ja, naturligtvis avgör energibalansen viktkurvan. Jag säger bara att den energibalansen är svår att räkna sig fram till, eftersom BMR är en funktion av enerigintag.

mangs
2009-03-11, 14:23
Tack för era svar.

Det kan hända att jag tränar och rör mig lite mindre än förut men å andra sidan är det inga jätteskillnader. Tidigare när jag körde en mer traditionell diet varierarade antalet pass någonstans mellan 3-8 pass (huvuddelen av tiden kring 3-4) medan jag just nu ligger på 3-4.Längden på passen samt intensitet och intensivitet är ungefär samma som tidigare.

Jag vet att jag inte legat på kcal- över de senaste två månaderna eftersom vågen visar +0.5kg. Däremot är det ytterst anmärkningsvärt att jag utan att räkna lätt äter mindre än hälften av vad jag gjorde tidigare.


Det enda rätta just nu vore att går tillbaka till den diet jag följde förr som bevisligen fungerade då jag ju hyffsat enkelt genom att reglera matintaget kunde höja eller sänka min vikt.

Tittar man på kosten denna veckan så här långt så har jag ätit 2/3 måltider om dagen koncentrerat till em/kväll och det har varit en normalstor middag (med mina mått mätt) samt två mindre mellanmål av formen 300g keso och 2 ost/skinksmörgåsar och ett glas filmjölk.


Det blir inga mängder av kcal, Speciellt då jag tidigare låg på 3000kcal+ för att gå +/- 0.

Jag tror nog att jag framför allt skall försöka höja upp intaget något genom att lägga till fler måltider och hoppas att det på något sätt höjer omsättningen. Att röra på sig mer i vardagen borde ju även det vara av godo. Nu menar jag inte gym-pass utan kanske en löptur eller cykeltur här och där.

Endura
2009-03-11, 14:40
Jag tror att det för mig istället resulterade i att jag av ren hunger gjorde större och/eller energirikare måltider när det väl var dags att äta när jag provade IF.
Dels för att jag var väldigt hungrig, dels för att jag trodde jag kunde "unna" mig mer energirika ting då jag hade fastat så länge och "sparat upp" plats för det... men icke.

Istället blev effekten helt fel. Magen pajjade av det stora intaget och hungerkänslorna fungerar inte som förrut. Dessutom upplevde jag det som att mättnadskänslan/nöjdheten blev försämrad eller förhalad, vet inte riktigt vilket, men det stökade till det mer än det hjälpte iaf, känns som insulinpåslaget blev för stort eller nåt...

Har nu gått tillbaka till vanliga upplägget av 3 måltider och nåt mellanmål och äntligen är både hunger, mättnadskänsla och magen på bättre väg iaf...

Vet du om din uppgång var enbart fett eller om det (som för många andra IF-förespråkare) var mer muskelmassa?

Commando1980
2009-03-11, 15:07
Tack för era svar.

Det kan hända att jag tränar och rör mig lite mindre än förut men å andra sidan är det inga jätteskillnader. Tidigare när jag körde en mer traditionell diet varierarade antalet pass någonstans mellan 3-8 pass (huvuddelen av tiden kring 3-4) medan jag just nu ligger på 3-4.Längden på passen samt intensitet och intensivitet är ungefär samma som tidigare.

Jag vet att jag inte legat på kcal- över de senaste två månaderna eftersom vågen visar +0.5kg. Däremot är det ytterst anmärkningsvärt att jag utan att räkna lätt äter mindre än hälften av vad jag gjorde tidigare.


Det enda rätta just nu vore att går tillbaka till den diet jag följde förr som bevisligen fungerade då jag ju hyffsat enkelt genom att reglera matintaget kunde höja eller sänka min vikt.

Tittar man på kosten denna veckan så här långt så har jag ätit 2/3 måltider om dagen koncentrerat till em/kväll och det har varit en normalstor middag (med mina mått mätt) samt två mindre mellanmål av formen 300g keso och 2 ost/skinksmörgåsar och ett glas filmjölk.


Det blir inga mängder av kcal, Speciellt då jag tidigare låg på 3000kcal+ för att gå +/- 0.

Jag tror nog att jag framför allt skall försöka höja upp intaget något genom att lägga till fler måltider och hoppas att det på något sätt höjer omsättningen. Att röra på sig mer i vardagen borde ju även det vara av godo. Nu menar jag inte gym-pass utan kanske en löptur eller cykeltur här och där.


ät så många ggr per dag som passar dig. trivs du med (och har möjlighet) att äta 7-8 ggr per dag, ät då så många ggr per dag.

Commando1980
2009-03-11, 15:12
Som sagt, jag kör inte IF just nu utan någon form av diet där tanken var att jag skulle tapa några kilon. För att kickstarta denna gick jag frå nett vanligt IF-upplägg för att sedan forstätta äta runt 6-8 timmar kring träning men med ett ett rejält kcal-underskott. Problemet är att jag inte går ned i vikt vilket borde tyda på att min ämnesomsättning på något sätt har rubbats av att experimentera på detta vis. De senaste 10-15 åren har jag konstant ätit runt var tredje timme.

jag tror att du helt enkelt inte har haft kontroll över kalorier in vs kalorier ut.

Scratch89
2009-03-11, 15:48
Har inte du precis skaffat barn? Det blir väl att du måste vara med barnet mer, och då omedvetet äter tillsammans med barnet och liknande? Jag har en tjejkompis som jobbar som kock, och hon har gått upp rätt så mycket i vikt på sistone, även fast hon "inte äter någonting". Problemet var dock att hon smååt hela tiden när hon lagade mat, provsmakade såser och liknande, så det var inga problem att komma upp i rätt så höga energiintag under dagarna.

mangs
2009-03-12, 13:24
Har inte du precis skaffat barn? Det blir väl att du måste vara med barnet mer, och då omedvetet äter tillsammans med barnet och liknande? Jag har en tjejkompis som jobbar som kock, och hon har gått upp rätt så mycket i vikt på sistone, även fast hon "inte äter någonting". Problemet var dock att hon smååt hela tiden när hon lagade mat, provsmakade såser och liknande, så det var inga problem att komma upp i rätt så höga energiintag under dagarna.

Jodå det stämmer, dock delar inte jag och han samma matvanor och tur är väl det då han fortfarande ammar. *spy*

Dock har ju livet som förälder till två småbarn satt sina spår i sämre sömn och betydligt mindre fritid så nog spelar detta in en hel del i ekvationen. Jag har lyssnat på era råd och från och med igår skall jag gå mer tillbaka till det normala för mig men ändå kanske minska ned på något mål mat om dagen. Förr var jag nitisk med 3h mellan måltiderna men det känner jag att jag kunnat släppa nu. Annars blir min upplevelse av IF ungefär så som Endura beskriver. Pga jag ätit så lite så kanske jag överäter den tiden jag äter.

Jag skulle säga att både fett och muskler är hyffsat oförändrade under denna perioden men skall jag gissa så är väl halvkilot mer troligt fett än muskler. Jag har ju även pga faktorerna ovan fuskat en hel del med träningen det senaste halvåret vilket är något jag aldrig tidigare gjort men nu är jag på bättre tankar igen. Jag återkommer om en tid ang. om mitt nya upplägg fungerar bättre.

Tackar alla!