handdator

Visa fullständig version : Ska man blanda ihop idrott med politik?


Exdiaq
2009-03-10, 14:20
Först mediastormen att Sverige skulle bojkotta OS i Peking och nu senast har en del velat att Davis Cup-matcherna skulle stoppas med hänvisning till Israels invasion av Gaza för inte så längesedan. Misstänker att åsikterna går isär och pollen blir inte heltäckande så ge gärna er syn på saken i form av ett inlägg!

Edit: Pollen är offentlig!

Musselbank
2009-03-10, 14:23
Ja... i den meningen att man får stå för sina val. Men det är upp till utövarna och deras organisationer att besluta, rimligtvis.

Manta
2009-03-10, 14:38
Ska och ska. Jag tycker att man kan göra det. Jag tycker dock inte att ens politiska manifestation får gå ut över någon annans idrottande, då blir det fel. Idrotten är en (relativt) rättvis, öppen, multinationell arena, egentligen är den som gjorde för politik, men jag tycker som sagt inte att politiken för infektera idrotten. Vill man göra ett statement genom en bojkott eller liknande så är det väl fritt fram, så länge man inte förstör för någon annan (nu blir det kanske så svårdefinerat att det är lika bra att helt speparera dem).

Diggler
2009-03-10, 14:42
Har ingen ståndpunkt vare sig för eller emot Israel i Gaza, för dåligt insatt. Men allt som förstör för tennis är bra, tennis är tråkigt.

kelk
2009-03-10, 14:45
Bara i Italien. Där hör det till.

Eddie Vedder
2009-03-10, 14:48
Jag tycker inte att man "ska" göra det men nog anser jag idrotten är en så stor del i folks vardag och har så stort utrymme i samhället att det kan utnyttjas för att sprida övriga värderingar och åsikter. Bara en sådan sak som att tillskrivs en så viktig del för fostran av ungdomar gör den ju till en viktig arena för politiska beslut.

De allra hetaste fotbollsmatcherna mellan gamla rivaler bygger ju oftast på politiska grunder, Rangers - Celtic, Barcelona - Real Madrid osv.

Idrott och politik är definitivt förenligt i alla fall.

Nitrometan
2009-03-10, 14:49
Nej.

Ska de nödvändigtvis blandas så ska det göras av utövarna själva. Om idrottare vill göra ett politiskt statement ska de få göra det. Om politiker skulle vilja idrotta så ska de få göra det.

Men jag tycker inte att andra ska lägga sig i och bestämma att ett idrottsevenemang plötsligt ska bli politik.

Nitrometan
2009-03-10, 14:51
De allra hetaste fotbollsmatcherna mellan gamla rivaler bygger ju oftast på politiska grunder, Rangers - Celtic,
Är inte det religion? Inte fotbollen då utan de två lagen... Är det inte ett katolskt och ett protestantiskt lag?



Sen var det väl idrott det handlade om? Inte fotboll... ;)

Oj. Ursäkta. Såg att tennis nämndes redan i första posten. *kissass*

D Andersson
2009-03-10, 14:55
Först mediastormen att Sverige skulle bojkotta OS i Peking och nu senast har en del velat att Davis Cup-matcherna skulle stoppas med hänvisning till Israels invasion av Gaza för inte så längesedan. Misstänker att åsikterna går isär och pollen blir inte heltäckande så ge gärna er syn på saken i form av ett inlägg!


Det är extremt stor skillnad på Kina och Israel. Det ena är världens största diktatur som beter sig svinaktigt mot sin omvärld och det andra är en liberal demokrati som försvarar sig och sin befolkning mot arvtagarna till nazismen.

Det fula i fallet med Davis Cup-macherna nyligen är ju att man (Reepalu) ger dubbla budskap om varför man gör som man gör, först är det fel att öht spela tennis mot Israel, sedan tar man bort publiken p.g.a. säkerheten. Han försöker alltså ge en uppenbart falsk anledning till sitt politiska beslut vilket får till följd att malmö beter sig nästan som vilken arabdiktatur som helst.

Undrar förresten om det hade varit samma ljud i skällan om det hade varit uttalade nazister som krävt att man skulle "stoppa matchen", det var ju trots allt även en del nazister som uppmanade folk att delta i demonstrationerna.

stevebc
2009-03-10, 14:55
Ja, men jag tycker att det bör ske på följande sätt:

* Inget som är offentligt styrt, utan det ska vara upp till individen.

Detta medför att man som privatperson behåller sin rätt att antingen delta, eller utebli, från sportevenemang precis som vanligt. Det är en av alla metoder att demonstrera med (bojkott av varor, skrika på stan) och jag ser inget kontroversiellt i det.

Att som Malmö gjort, stoppa matchen och hänvisa till säkerheten är antingen fegt/lamt eller så är det en täckmantel för en dold politisk agenda.

Musselbank
2009-03-10, 14:57
Nej.

Ska de nödvändigtvis blandas så ska det göras av utövarna själva. Om idrottare vill göra ett politiskt statement ska de få göra det. Om politiker skulle vilja idrotta så ska de få göra det.

Men jag tycker inte att andra ska lägga sig i och bestämma att ett idrottsevenemang plötsligt ska bli politik.

Jag håller med men svarar ja... politik kan vara ett undflyende begrepp. Är politik något som utstrålar från statsapparaten?

pragmatist
2009-03-10, 15:03
Hur kan idrott inte vara politiskt när det handlar om stater som spelar mot varandra, kan man fråga sig? Om inte annat så piskar idrotten upp nationalistiska stämningar, vilket per definition gör idrott till något politiskt.

Nitrometan
2009-03-10, 15:05
Hur kan idrott inte vara politiskt när det handlar om stater som spelar mot varandra, kan man fråga sig? Om inte annat så piskar idrotten upp nationalistiska stämningar, vilket per definition gör idrott till något politiskt.
Är det stater? Inte individer?

Eddie Vedder
2009-03-10, 15:07
Är inte det religion? Inte fotbollen då utan de två lagen... Är det inte ett katolskt och ett protestantiskt lag?


Ja Celtic och Rangers är primärt en religionsfråga men det är ju knappast som att det inte berör politiken.

Barca mot Real är mer politisk, Francos lag mot de som vill bryta sig ur Spanien. Djurgår'n mot Bajen är ju dessutom överklassen mot arbetare litegrann. Likaså Gais och Örgryte, dock lite mindre känsligt där kanske;)

pragmatist
2009-03-10, 15:10
Är det stater? Inte individer?

Det kan vara det, men väldigt ofta handlar det ju om individer som representanter för en stat/nation. I en landskamp är det ju ganska uppenbart.

Kort sagt är nästan all idrott starkt genomsyrad av nationalism, och idrotten är en av de starkaste nationssymbolerna som finns. Även tämligen "ljumma" nationalister förvandlas till entusiastiska flaggviftare i idrottssammanhang.

Nitrometan
2009-03-10, 15:16
Kort sagt är nästan all idrott starkt genomsyrad av nationalism, och idrotten är en av de starkaste nationssymbolerna som finns. Även tämligen "ljumma" nationalister förvandlas till entusiastiska flaggviftare i idrottssammanhang.
Ja, iaf när det är finnkamp! Då ska finnarna ha spö!

Visst är det så att nationalism och idrott hör ihop.

Är nationalism politik?

Musselbank
2009-03-10, 15:28
Bra fråga där! Kanske snarare religion. Anmärkningsvärt.

pragmatist
2009-03-10, 16:01
Är nationalism politik?

I den utsträckning som nationalism skapar, förändrar och förstärker gruppidentiteter och dessa identiteter utgör grund och möjlighet för politisk handling så skulle jag säga: ja. Nationalism och nationalitetskänslor är aldrig politiskt neutrala.

Nationalismen som mer uttalad ideologi kopplar också tydligt ihop nationen och politiskt självbestämmande, mest tydligt i kravet att nationen har "rätt" till en egen stat.

Nitrometan
2009-03-10, 16:05
Jo, nationalism och politik hänger ihop. Och på nåt sätt kan väl nationalism sägas vara politik.

skaparn
2009-03-10, 16:29
Jag instämmer i de som ställer sig frågande till "ska", men tycker väl att idrott inte är något unikt och heligt som förbrödrar över nationsgränserna. Ska man idka handelsbojkotter kan man lika gärna bojkotta idrottare.

När jag tänker efter ytterligare så; Om det är något som skapat fred på lång sikt länder emellan så är det omfattande handelsutbyten.

bigtraps
2009-03-10, 17:12
Generellt så tycker jag att det är fel att blanda ihop idrott och politik. Ibland kanske det är befogat. Tror inte att många ser nått fel på att utesluta idrottare från Sydafrika under apartheid så här i efterhand.

Exdiaq
2009-03-10, 18:24
Det är extremt stor skillnad på Kina och Israel. Det ena är världens största diktatur som beter sig svinaktigt mot sin omvärld och det andra är en liberal demokrati som försvarar sig och sin befolkning mot arvtagarna till nazismen.

Det fula i fallet med Davis Cup-macherna nyligen är ju att man (Reepalu) ger dubbla budskap om varför man gör som man gör, först är det fel att öht spela tennis mot Israel, sedan tar man bort publiken p.g.a. säkerheten. Han försöker alltså ge en uppenbart falsk anledning till sitt politiska beslut vilket får till följd att malmö beter sig nästan som vilken arabdiktatur som helst.

Undrar förresten om det hade varit samma ljud i skällan om det hade varit uttalade nazister som krävt att man skulle "stoppa matchen", det var ju trots allt även en del nazister som uppmanade folk att delta i demonstrationerna.

Alltid roligt att läsa dina nyanserade åsikter..

J de Koof
2009-03-10, 23:40
Jag saknar ett svarsalternativ:

* Att politik och internationellt idrottsutbyte överlappar varandra är ofrånkomligt.

Dreas
2009-03-11, 00:05
Jag behöver minst ett alternativ med Albatross eller hårdrockare ;)

Scratch89
2009-03-11, 00:10
Jag saknar ett svarsalternativ:

* Att politik och internationellt idrottsutbyte överlappar varandra är ofrånkomligt.

+1.

Med tanke på att vi i Sverige, för att ta ett exempel, har en idrottsrörelse som får massor av pengar av staten, är det svårt att vara politiskt oberoende. När det gäller landskamper så är det inte samma relation, men det är fortfarande så att man representerar ett land, med dess värderingar och attityder.