handdator

Visa fullständig version : Att inte koka gröten!

TSullivanM
2009-03-10, 13:07
Hallå alla!

Tänkte höra ifall någon känner till om det finns för och nackdelar med att "inte koka gröten" dvs bara hälla upp havregrynen i en tallrik och tillsätta dem tillbehör man vill ha, mjölk och kanel i mitt fall. Sen äter man typ som cornflakes :)

Bahir
2009-03-10, 13:11
Nackdelen är att det blir äckligt. Fördelen är att det inte blir lika mycket disk. Sen är det väl möjligt, har jag hört via ryktesväg, att kokade havregryn bearbetas och absorberas snabbare, vilket inte nödvändigtvis är bra.

Exhale_
2009-03-10, 13:13
Det blir svårt att smälta glassen i "gröten". Fördelarna (om man har svårt att få i sig tillräckligt med energi) är att man oftast orkar mer havregryn om man inte tillagar gröten.

TSullivanM
2009-03-10, 13:15
Hm okej. För min del äter jag bara gröten till frukost och då gör det väl inte direkt nåt om den tas upp långsammare. Sen smaken den är ju som baken så den struntar vi i :)

King Grub
2009-03-10, 13:16
har jag hört via ryktesväg, att kokade havregryn bearbetas och absorberas snabbare

Tvärtom.

Hursomhelst är det inga problem med att äta havregryn som dom är ur påsen.

TSullivanM
2009-03-10, 13:18
Tvärtom.

Hoppsan, tack för den insåkten. Men då kanske jag gör rätt i att koka den i vilket fall. Är väl ett litet dilemma det dock för dels vill man ha snabbt upptag eftersom man fastat så länge å andra sidan är tanken att man ska stå sig på frukosten ett tag.

Eddie Vedder
2009-03-10, 13:23
Hoppsan, tack för den insåkten. Men då kanske jag gör rätt i att koka den i vilket fall. Är väl ett litet dilemma det dock för dels vill man ha snabbt upptag eftersom man fastat så länge å andra sidan är tanken att man ska stå sig på frukosten ett tag.

Att du har fastat under natten gör inte havregrynens upptagshastighet till något att bry sig om.

Du har väl bara sovit och knappast kört ett två timmar långt intervallpass under natten?;)

TSullivanM
2009-03-10, 13:39
Att du har fastat under natten gör inte havregrynens upptagshastighet till något att bry sig om.

Du har väl bara sovit och knappast kört ett två timmar långt intervallpass under natten?;)

Förvisso helt sant. Börjar luta åt fler fördelar med att inte koka den för mig då. Mest pga att det är mycket smidigare, sen bryr jag mig inte om smaken.

Rahf
2009-03-10, 13:48
Havregryn med mjölk *cupid*. Mycket godare än gröt tycker jag, mättar aningen sämre dock.

1684_
2009-03-10, 13:52
antar att OKOTKA/BLÖTLAGDA gryn sväller i magen emot satts mot gröten gör? Vf blir en gröt tjock jo för att grynen sväller i kokningen.

TSullivanM
2009-03-10, 14:03
antar att OKOTKA/BLÖTLAGDA gryn sväller i magen emot satts mot gröten gör? Vf blir en gröt tjock jo för att grynen sväller i kokningen.

Hm möjligt, men i så fall spelar det någon roll?

Jag menar man tar ju ändå samma dosering vilket ger samma mängd näring.

King Grub
2009-03-10, 14:33
men i så fall spelar det någon roll?

Nej.

Grynen är dessutom ångpreparerade, inte råa, så det blir inte någon dramatisk svälleffekt.

mangs
2009-03-10, 14:38
Är det bara jag som tycker kalla gryn i mjölk med något proteinpulver är godare än havregrynsgröt?

Visst bemödar man sig att koka gröten på ugnen och sedan skiva, banan,äpple,apelsin och toppa med kanel och socker så är det ju godare men det tar en sådan jäkla tid. På morgonen vill jag inte spilla onödig tid.

machine gun
2009-03-10, 14:47
Är det bara jag som tycker kalla gryn i mjölk med något proteinpulver är godare än havregrynsgröt?

Visst bemödar man sig att koka gröten på ugnen och sedan skiva, banan,äpple,apelsin och toppa med kanel och socker så är det ju godare men det tar en sådan jäkla tid. På morgonen vill jag inte spilla onödig tid.

Jag stoppar in tallriken i micron och medan den står där i 3 min fixar jag med annat, så någon extrem tidsskillnad är det knappast. Men jag håller med om att man ska välja det man tycker är godast och mår bäst av.

Salus
2009-03-10, 17:16
Åt alltid okokta när jag var liten. Gott tyckte jag då, men hade nog rätt mycket socker på :p

Pepz
2009-03-10, 17:26
Jag lägger alltid i en deciliter havregryn i mina proteinshakes.
både gott och nyttigt. och bra för magen.

944RS
2009-03-10, 18:23
Okokta havregryn är ju nästan som en väldigt basic musli.
Tycker oxå det smakar helt ok, men mättar lite sämte än kokad gröt.

mommy
2009-03-10, 18:34
Åt alltid okokta när jag var liten. Gott tyckte jag då, men hade nog rätt mycket socker på :p

Haha, samma här. Lika delar socker och havregryn, typ. :thumbup:

King Grub
2009-03-10, 18:41
Det som gäller är att smälta en klick smör i en stekpanna, och sedan röra ner havregryn, kakao och en massa socker i det och steka tills det blir lite småfrasigt på ytan men fortfarande segt inuti. Så ätes havregryn optimalt.

Scratch89
2009-03-10, 19:06
Det som gäller är att smälta en klick smör i en stekpanna, och sedan röra ner havregryn, kakao och en massa socker i det och steka tills det blir lite småfrasigt på ytan men fortfarande segt inuti. Så ätes havregryn optimalt.

http://bestsmileys.com/drooling/4.gif

Det blir ju som en stekt version av negerbollar.

Agent Cooper
2009-03-10, 20:27

Nä, jag är med dig. Fast mjölk och banan i stället för mjölk och protein.

syrén
2009-03-10, 21:13

Nästan som min gröt: Jag steker grynen i smör så de blir frasiga, blir nästan lite nötig smak. Sedan spär jag med vatten och låter det bli en gröt. Blir verkligen supergott! *cupid*

mikaelj
2009-03-10, 21:16
Strövargodis med kakaosmak!

TSullivanM
2009-03-11, 11:33

Optimalt för vad? Smaken? Vad annars är det som är skillnad? förutom att du givetvis tillsätter vissa saker.

Annars när folk säger att vanlig kokt gröt mättar bättre så handlar väl det bara om känslan? Rent näringsmässigt antar jag att det inte är någon skillnad. För till syvende och sist äter jag gröten för att den är nyttig och inte av någon annan anledning. God mat är sällan nyttig i mina ögon, jag vill ha resultat av den träning jag också lägger ner.

Endura
2009-03-11, 14:22
För till syvende och sist äter jag gröten för att den är nyttig och inte av någon annan anledning. God mat är sällan nyttig i mina ögon, jag vill ha resultat av den träning jag också lägger ner.

Fy va trist... skulle vägra äta nåt jag inte gillade *screwy*

Excite!
2009-03-11, 14:34
För till syvende och sist äter jag gröten för att den är nyttig och inte av någon annan anledning. God mat är sällan nyttig i mina ögon, jag vill ha resultat av den träning jag också lägger ner.

Vad som är "nyttigt" råder det ju delade meningar om, minst sagt.. Men varför äta massa gröt om man inte gillar det?

KaptenKnäsvag
2009-03-11, 15:06
Utan att äta det "rått" hade jag aldrig fått i mig 100-200g torrt havregryn om dagen

Slartibartfast
2009-03-11, 15:19
Jag avskyr gröt.

Men havregryn+mjölk+en näve russin i en shaker :thumbup: Utgör dagligen ca en fjärdedel av mitt energiintag.

Morty
2009-03-11, 17:53

Det är livsfarligt, man äter för mycket!

TSullivanM
2009-03-12, 11:22
Vad som är "nyttigt" råder det ju delade meningar om, minst sagt.. Men varför äta massa gröt om man inte gillar det?

För att jag väger fördelar mot nackdelar och då vinner fördelarna ur rent näringsperspektiv. Alla är vi ju olika och jag råkar vara lottad så att jag är kräsen i smaken, om jag bara åt sånt jag tycker är gott då skulle jag aldrig nå dem resultat jag vill med min träning då den typen av mitt nästintill är kontraproduktiv :P jag klagar inte för det dock utan trivs alldeles utmärkt.

Exhale_
2009-03-12, 17:25
För att jag väger fördelar mot nackdelar och då vinner fördelarna ur rent näringsperspektiv. Alla är vi ju olika och jag råkar vara lottad så att jag är kräsen i smaken, om jag bara åt sånt jag tycker är gott då skulle jag aldrig nå dem resultat jag vill med min träning då den typen av mitt nästintill är kontraproduktiv :P jag klagar inte för det dock utan trivs alldeles utmärkt.

Kan det inte bara vara så att du inte testat på så många olika sorters mat? Många har uppfattningen om att nyttig mat måste vara mindre välsmakande men jag äter grönsakssoppa med ett leende på läpparna. Skulle inte byta ut den mot nästan något, vilket jag inte hade en aning om innan jag började tillaga den.

Sen tror jag du har en liten övertro till maten i samband med träning. Att äta en blandad kost räcker gott och väl för att få resultat så länge man tränar bra.

foxx
2009-03-12, 17:56
Frukost brukar bestå av massa havregryn som jag häller i en skål, därefter tillsätter jag ett tunt lager oboy som täcke havregrynen, sedan tillsätter man bara mjölk. Super gott, kanske inte det nyttigaste men.

Agent Cooper
2009-03-12, 21:31
Frukost brukar bestå av massa havregryn som jag häller i en skål, därefter tillsätter jag ett tunt lager oboy som täcke havregrynen, sedan tillsätter man bara mjölk. Super gott, kanske inte det nyttigaste men.

Det låter väl jättenyttigt?

d:fi
2009-03-12, 21:50

Jag resonerar på samma sätt. Prioriterar bort allt som inte tillfredställer mina näringsbehov, smaken är nästan irrelevant. Trivs som du sa "alldeles utmärkt" jag med.

Eddie Vedder
2009-03-13, 05:20
Både TSullivanM och d:fi verkar ha en övertro på havregrynsgröt. Visst ska ni äta det om ni verkligen vill äta det, smaken till trots. Det är ju ert val.

Men något särskilt är det ju inte med gröt, knappast någon supermat värd att pina i sig för "optimalitetens" skull.

Lockzi
2009-03-13, 15:49
Ni borde pröva 1dl okokt havregryn och 250g Keso, gärna med smak! Helt otroligt gott...

Exhale_
2009-03-13, 15:56
Ni borde pröva 1dl okokt havregryn och 250g Keso, gärna med smak! Helt otroligt gott...

Ös i lite smör, socker och kanel. To die for!! *cupid*

Billybilly
2009-03-13, 16:30
Världens bästa frukost består av följande: ;)

1 dl havregryns gröt i 2 dl vatten, i med lite salt, in i micron några minuter.
I med en skivad banan och lite mjölk.
En valfri smörgås och två koppar kaffe!

Sen är du fin ända fram till lunch.

foxx
2009-03-14, 07:43
Det låter väl jättenyttigt?

Vad kul att du kan läsa! Props till dig!