handdator

Visa fullständig version : Angående proteindrink


daro
2009-03-10, 11:34
Hej

Jag har letat efter följande ämne utan att hitta det jag är ute efter.
Många gånger så pratas det om att dricka proteindrinkar före och även efter träningen. Men vad är det som gäller att dricka det under själva passet? Är det negativt på något sätt?



//Daniel

Eddie Vedder
2009-03-10, 12:26
Om inte magen krånglar av det finns inget negativt i sig.

daro
2009-03-10, 13:13
På vilket sätt skulle det krångla? :) jag har jo kört så här i några månader nu utan att ha märkt nåt konstigt

Eddie Vedder
2009-03-10, 13:16
På vilket sätt skulle det krångla? :)

Ja vad vet jag? Du kanske blir gasig av att inta din proteindrink, kanske behöver gå på toaletten, får massa vatten i magen som stör osv. Att äta/dricka under fysisk ansträngning kan upplevas jobbigt i magen för vissa helt enkelt.

Whistler
2009-03-10, 13:17
Jobbigt att köra knäböj när man har gaser och eller diarré.*rolleyes*

:edit:
Puckotvåa.

King Grub
2009-03-10, 13:20
Ser ingen anledning till det. Bolusintag före och/eller efter har större effekt.

daro
2009-03-12, 07:29
Ser ingen anledning till det. Bolusintag före och/eller efter har större effekt.

På vilket sätt har det större effekt?
Anledningen till att jag dricker den under passet är jo för att jag tränar efter jobbet, så jag har kanske inte ätit på 3-4 timmar när jag börjar träna. Är det då bättre att vänta tills jag har tränat klart och sen dricka det?

Eddie Vedder
2009-03-12, 07:38
Drick den precis innan du börjar träna och kör igång med passet.:)

King Grub
2009-03-12, 10:21
På vilket sätt har det större effekt?

Muskeluppbyggnaden efter passet stimuleras.

alindvall
2009-03-12, 10:30
Jag har tänkt lite på detta också!

Säg att man kör marklyft och knäböj i början av ett pass som varar i 45-60 minuter. Därefter kör du andra övningar så att ben och rygg till slut är klart.

Hur känner kroppen av att passet är "klart" och att processen inombords inte börjat under passets gång i de muskler man tränat klart. Skulle då inte en drink efter de första övningarna vara bra? Hoppas ni förstod vad jag menade.

Alltså om jag kör övning A först i passet och B i slutet av passet och äter/dricker därefter protein, får jag då bättre utveckling i övning B då jag skjuter till med protein direkt efter denna?

Om jag ändå kunde alla termer :)

King Grub
2009-03-12, 10:35
Hur känner kroppen av att passet är "klart" och att processen inombords inte börjat under passets gång i de muskler man tränat klart. Skulle då inte en drink efter de första övningarna vara bra? Hoppas ni förstod vad jag menade.

Alltså om jag kör övning A först i passet och B i slutet av passet och äter/dricker därefter protein, får jag då bättre utveckling i övning B då jag skjuter till med protein direkt efter denna?

60-90 minuter efter avslutad träning börjar stimulansen av proteinsyntesen, i den tränade muskulaturen. Fram till dess är nedbrytningen förhöjd, medan uppbyggnaden av muskler är undertryckt, något som alltid alltid är ett faktum under och den närmaste tiden efter styrketräning. Muskeluppbyggnaden börjar inte förrän man slutat träna och vilat en 60-90 minuter, då fosforylationen av eukaryotisk elongationsfaktor eEF2 ökar i muskulaturen under dynamisk aktivitet (styrketräningen), vilket påverkar translationstakten i mRNA i muskelvävnaden, dvs proteinsyntesen stängs av, i princip.

Proteinsyntesen stimuleras som akut vid 60-90 minuter efter passet, oavsett om aminosyror finns eller inte, men stimulansen blir bara så kraftig att proteinbalansen vänds till positiv om aminosyror tillföres. Störst effekt har aminosyreintag före träning, då muskulaturen har tillgång till dessa i blodet redan under själva träningen när så sker. Det är plötsliga, stora tillflöden av aminosyror i blodet som har störst påverkan på proteinsyntesen, inte små regelbundna intag.

mawyi
2009-03-12, 18:02
Är det i princip samma sak att ta en proteindrink efter avslutat pass, eller äta mackor med tonfisk och keso en halvtimme/timme efter?