handdator

Visa fullständig version : Inleder sista dietveckan, tips?


bergan
2009-03-09, 20:28
Tjena Har slitigt med deffen i nästan 7 veckor nu och har nu bara 8 dagar kvar på den.

Har sänkt kolhydrats intaget med 6-7 gram/måltid varje vecka och ligger nu på
12 gr kolhydrater/måltid, öst i mig fett i form av fisk avokado och fiskolja.

Men jag måste säga att deffen inte riktigt gett de resultat jag hade hoppats, men jag eftersom dethär bara e min andra deff så har jag inte så mkt kött på benen.

Släpper det mesta sista veckan?
Hur ska sista veckan se ut? vilka förändringar förutom att jag skär ner ytterligare lite kolhydrater?

Slänger upp ett par bilder me så får ni bedömma om ni tror det kan bli en "ok" beach form åtminstånne?

Rahf
2009-03-09, 20:32
Det mesta 'släpper' inte sista veckan, om du inte ska tävla och genomföra tömning/laddning etc.

Kör du LCHF?

omnibus
2009-03-09, 20:32
Hur ser egentligen ditt energiintag ut?

bergan
2009-03-09, 20:37
Får error message när jag ska ladda upp bilder: "File upload error - unable to create a temporary file in " Någon som vet vad felet är, kollade storleken på jpg bilderna men de var ok..

Energiintaget, håller inte järnkoll på. Men kolhydraterna räknar jag. och äter extra fett till varje mål, om jag inte äter fisk då.

Får i mig runt 40 gram protein/måltid på 5-6 måltider/ exklusive proteindrinkar om dagen så jag hamnar väl runt 280 gram protein på mina nu 82kg.

bergan
2009-03-09, 20:39
Det mesta 'släpper' inte sista veckan, om du inte ska tävla och genomföra tömning/laddning etc.

Kör du LCHF?

Vet inte vad LCHF är så jag antar att jag inte kör det:D

omnibus
2009-03-09, 20:41
Förstår inte riktigt vad du har för upplägg, du räknar kolhydrater men inte kalorier? Hur har din viktnedgång varit under deffen?

bergan
2009-03-09, 20:45
Förstår inte riktigt vad du har för upplägg, du räknar kolhydrater men inte kalorier? Hur har din viktnedgång varit under deffen?

Kollar inte vikten heller utan låter spegeln tala. Men jag vägde mig faktist idag för första gången och vikten låg på 82,5, 86 innan.

Började även en kreatincykle före deffen så jag lär lagt på mig endel vätska.
Sänker jag kolhydraterna så sänks ju kalorierna automatiskt, det är så jag tänker iaf.

omnibus
2009-03-09, 20:49
Sänker jag kolhydraterna så sänks ju kalorierna automatiskt, det är så jag tänker iaf.

Fast du äter mer fett vilket är väldigt energirikt så det bästa vore om du räknade på allt du åt och inte bara kolhydraterna. Är du inte nöjd med takten på din viktnedgång får du helt enkelt dra ner på energiintaget än mer.

Att väga dig regelbundet är ett bra sätt att hålla koll på din viktnedgång och kunna justera energiintaget efter det.

bergan
2009-03-09, 20:51
Fast du äter mer fett vilket är väldigt energirikt så det bästa vore om du räknade på allt du åt och inte bara kolhydraterna. Är du inte nöjd med takten på din viktnedgång får du helt enkelt dra ner på energiintaget än mer.

Det är sant, kanske kan dra ner något på kcal från protein t.om? ligger ju över 3gr/kg nu.

Rahf
2009-03-09, 20:52
Low Carb High Fat eller LCHF innebär att du äter så lite kolhydrater så att du inducerar ketos (kroppen börjar använda ketonkroppar för energi, istället för glukos).

Så som jag förstått det så har du inte riktigt koll på upplägget? Räknar du alltså bara kolhydrater? Varför har du kapat en så stor mängd?

omnibus
2009-03-09, 20:54
Det är sant, kanske kan dra ner något på kcal från protein t.om? ligger ju över 3gr/kg nu.

Ja det kan du göra.
Men läs igenom deff-guiden så tror jag att din deff kommer lyckas bättre :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

bergan
2009-03-09, 21:03
Low Carb High Fat eller LCHF innebär att du äter så lite kolhydrater så att du inducerar ketos (kroppen börjar använda ketonkroppar för energi, istället för glukos).

Så som jag förstått det så har du inte riktigt koll på upplägget? Räknar du alltså bara kolhydrater? Varför har du kapat en så stor mängd?

Hmm, Jag vet ju att jag äter mindre kolhydrater och mera fett med bevarat högt proteinintag, vilket jag följer stenhårt. Alltså jag bevarar mitt fett/protein intag för varje vecka men sänker kolhydraterana, därav sjunker ju även kcal, med hur mkt vet jag dock inte.
Om jag har koll på läget med det eller inte får du bedömma, hehe:D
Varför jag kapat en så stor mängd kolhydrater är för att jag siktar på att ligga på 0,5g kolhydrat/kg sista dagarna, är det för brutalt?

Reddawn
2009-03-10, 14:12
Ni som kan det här....

Om man kör en kolhydratsfattig kost är det väl naturligt att kroppen inte kan hitta så många kolhydrater att använda vid anaerobt arbete....och de använder fett och annat roligt istället?

Är det det som är grejen med LCHF? Att fett förbränns istället för kolhydrater?
Isf, betyder det att dessa personer måste träna sig till mjölksyra dagligen för att filosofin ska fungera? :)

Rahf
2009-03-10, 14:30
Nej, den balansen spelar ingen roll ändå. Om du använder fett som primär energikälla så kommer du ändå stoppa i dig så mycket fett att balansen blir +-0 om du ligger på energibalans.

jik
2009-03-10, 17:34
Nej, den balansen spelar ingen roll ändå. Om du använder fett som primär energikälla så kommer du ändå stoppa i dig så mycket fett att balansen blir +-0 om du ligger på energibalans.

+1
Jag fattar inte varför man har en exakt "tidsrymd" för sin deff. Om man inte ska tävla, det är långt tills du kan ligga på "beachen" i detta land.
Det är ju bättre att försöka gå ner ett visst antal kg eller bf om du gör mätning ist för att bestämma ett visst antal veckor deffen ska pågå, Leder bara till stress och ångest skulle jag tro..

PS87
2009-03-10, 17:52
Energiintaget d v s koll på kalorier är det som gäller, tror de flesta håller med mig.. Det är fantastiskt duktigt av dig att du håller järnkoll på kolhydraterna, och det är sannolikt anledningen till att du gått ner i vikt. Men fokusera mer på att försöka få en uppfattning vilken kalorinivå du ligger på. Att som du själv skriver "ösa" i dig fett även om det är fetter som bra för kroppen kan aldrig vara lyckat ur en viktnedgånssynpunkt, även om det finns dieter som uppmanar till ett ökat intag.

En avokado innehåller lite drygt 200 kalorier vilket är ganska mycket för en frukt/grönsak (eller vad fan det nu är)

Det gäller att ha koll på kaloriintaget och hur mycket man förbränner. Man kan faktiskt bli tjock på frukt, om man "öser" för mycket ; )

bergan
2009-03-10, 21:02
+1
Jag fattar inte varför man har en exakt "tidsrymd" för sin deff. Om man inte ska tävla, det är långt tills du kan ligga på "beachen" i detta land.
Det är ju bättre att försöka gå ner ett visst antal kg eller bf om du gör mätning ist för att bestämma ett visst antal veckor deffen ska pågå, Leder bara till stress och ångest skulle jag tro..

drar till Miami Beach 20 Mars och blir där 1 månad, det blir väl några soldagar där hoppas jag på:thumbup:
Skulle det inte vara så att jag reste bort så skulle jag gå lite mera på dagsform, datum sätter jag mer som en ungefärlig gräns men nu har jag inte så mkt val än att sluta 20:e

jik
2009-03-10, 21:08
drar till Miami Beach 20 Mars och blir där 1 månad, det blir väl några soldagar där hoppas jag på:thumbup:
Skulle det inte vara så att jag reste bort så skulle jag gå lite mera på dagsform, datum sätter jag mer som en ungefärlig gräns men nu har jag inte så mkt val än att sluta 20:e

Eller fortsätta där..

bergan
2009-03-10, 22:16
[/B]

Eller fortsätta där..

hehe 18 h flygresa och semester, tror jag hoppar över deffen där.:cool: