handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan kroppen ta upp?


morc
2009-03-09, 19:46
Gick i mina vanliga slumpmässiga tankar häromdagen o blev nyfiken på hur mycket energi kroppen klarar av att ta upp ur maten.

T ex. om vi säger att ett mål mat innehåller 1200 kcal. Tar kroppen upp vart enda uns av energi som finns i den maten då (1200 kcal), eller är det räknat efter hur mycket kroppen kan ta upp och då räknar med att kroppen tar upp 1200 kcal och maten innehåller mer.

Om det är så att kroppen bara kan ta upp en viss del av energin, hur mycket kan den då ta upp? Det måste ju finnas en övre gräns/dygn kan man tycka. Förutsatt genomsnittlig kropp utan magbesvär.

Någon som kan upplysa mig? =)

Rahf
2009-03-09, 19:50
Kroppen kommer att ta upp det allra mesta/allt om vi snackar ett dygn med normalt energiintag.

omnibus
2009-03-09, 19:55
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=127318

Eddie Vedder
2009-03-10, 06:19
Kroppen jos en frisk individ absorberar och metaboliserar det allra mesta av energin vi äter och fettvävens förmåga till utvidgning förefaller vara helt obegränsad i stort sett.

Sedan är det aldrig en fråga om 100%, hos vissa individer passerar mer ut i toaletten, viss mat tas upp i större mängd än annan men det är inget okänt och det är inget som anses vara värt att räkna på om man vill ha koll på sitt energiintag.

morc
2009-03-10, 07:46
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=127318

Tack, hade missat den.

Kroppen jos en frisk individ absorberar och metaboliserar det allra mesta av energin vi äter och fettvävens förmåga till utvidgning förefaller vara helt obegränsad i stort sett.

Sedan är det aldrig en fråga om 100%, hos vissa individer passerar mer ut i toaletten, viss mat tas upp i större mängd än annan men det är inget okänt och det är inget som anses vara värt att räkna på om man vill ha koll på sitt energiintag.

Tack, då vet jag!

Slimfit
2009-03-10, 14:45
Kroppen jos en frisk individ absorberar och metaboliserar det allra mesta av energin vi äter och fettvävens förmåga till utvidgning förefaller vara helt obegränsad i stort sett.

Sedan är det aldrig en fråga om 100%, hos vissa individer passerar mer ut i toaletten, viss mat tas upp i större mängd än annan men det är inget okänt och det är inget som anses vara värt att räkna på om man vill ha koll på sitt energiintag.

Om jag äter en väldigt fet måltid (som gärna innehåller olja i någon form) så resulterar det ofta i magont och sedan en snabb rush till närmsta toalett. Av konsistensen att döma så är det väldigt mycket fett som lämnar min kropp vid det tillfället och jag har många gånger funderat över hur mycket av näringen i den måltiden jag egentligen tar upp (man får ju tid att filosofera när man sitter på porslinstronen...)

Eddie Vedder
2009-03-10, 14:54
Om jag äter en väldigt fet måltid (som gärna innehåller olja i någon form) så resulterar det ofta i magont och sedan en snabb rush till närmsta toalett. Av konsistensen att döma så är det väldigt mycket fett som lämnar min kropp vid det tillfället och jag har många gånger funderat över hur mycket av näringen i den måltiden jag egentligen tar upp (man får ju tid att filosofera när man sitter på porslinstronen...)

Ja fett är ett exempel där absorbtionen varierar väldigt. Bla har studier visat att en kalciumrik kost och även mycket nötter i kosten innebär mer fecal fettutsöndring.

Rejäl fettmalabsorbtion är dock en fråga om defekter på mag- tarmsystemet men så allvarligt låter det ju inte i ditt fall.

Vi kanske inte ska gå in på en alltför ingående avföringsdiskussion men jag har gjort liknande observationer som du efter vissa toalettbesök.;)

Musselbank
2009-03-10, 14:54
Energin från nötter tas bara upp till hälften eller mindre. Gäller det bara nötter?

King Grub
2009-03-10, 14:54
Mandlar.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/89/3/794

Musselbank
2009-03-10, 15:08
Mandlar utöver eller istället för nötter alltså?

"Llikely other foods and nutrients", mumlar de i abstract, men det kanske saknas forskning på det? Eller är det ändå sannolikt att detta är att betrakta som undantagsfall, att en tämligen liten andel av energin tas upp?

Jag reagerade på EV:s ganska kategoriska svar att vi metaboliserar det allra mesta. (Det kan mycket väl stämma, och mandlar och sånt är i så fall undantagen. I så fall
kvarstår frågan vad "sånt" är :-)

Eddie Vedder
2009-03-10, 15:09
Jag reagerade på EV:s ganska kategoriska svar att vi metaboliserar det allra mesta. (Det kan mycket väl stämma, och mandlar och sånt är i så fall undantagen.)

Jag utgår från att det är ganska ovanligt att människor lever på mandlar.

mikaelj
2009-03-10, 15:40
*...öppnar i skafferiet och ser sex halvkilospåsar mandel...*

Musselbank
2009-03-10, 16:01
Jag utgår från att det är ganska ovanligt att människor lever på mandlar.

Givetvis är det så.

Vad är din uppfattning om det som antyds i abstractet enligt ovan?

Eddie Vedder
2009-03-10, 18:07
Vad är din uppfattning om det som antyds i abstractet enligt ovan?

Jag har läst den förut och läst flera studier om nötter och mandlar. Som du ser postade vi ett varsitt inlägg exakt samtidigt förut och då nämnde jag både nötter och kalciumrik kost. Där räknade jag in både mandlar, nötter och jordnötter och stenfrukter såsom cashewnötter och valnötter även om jag inte orkade gå in på alla botaniska indelningar som bara förvirrar mig.:D

Angående kalcium postade jag denna tråd för ett tag sedan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123284

Jag har även postat någon studie om jordnötter men kunde inte hitta den nu.

Musselbank
2009-03-12, 08:12
Ok, så kunskapsläget är ganska gott; man vet någorlunda väl att det ineffektiva upptaget mest gäller / orsakas av "nötter" (botaniken åsido) och kalcium?

Då tror jag att jag har bilden klarare för mig. En rimlig tolkning av passusen i abstractet var annars att väsentliga pusselbitar ännu är illa utforskade i den här frågan.

(Jag ser nu att "det som antyds i abstractet enligt ovan", som jag skrev i inlägg 13, inte alls entydigt pekar på mitt citat i inlägg 10. Men så var det alltså tänkt, det var denna citerade anmärkning jag hakade upp mig på snarare än rapporten i allmänhet. Ursäkta röran!)

Eddie Vedder
2009-03-12, 09:44
Ok, så kunskapsläget är ganska gott; man vet någorlunda väl att det ineffektiva upptaget mest gäller / orsakas av "nötter" (botaniken åsido) och kalcium?

Ja det är väldigt väl undersökt.

Nut consumption and Body Weight. Am J Clin Nutr. 2003 Sep;78(3 Suppl):647S-650S.

http://www.optimalhealthpartner.com/A_Archive/Sabate_NutConsumptionBodyWeight.pdf

Nut consumption, body weight and insulin resistance. European Journal of Clinical Nutrition (2003) 57, Suppl 1, S8–S11.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v57/n1s/full/1601802a.html

There is currently no single dietary or lifestyle intervention that is effective in long-term weight loss. Traditional weight loss diets tend to be low in total fat and therefore often restrict nut consumption. However, nuts are an important source of many vitamins, minerals, monounsaturated and polyunsaturated fatty acids. This paper reviewed all the available evidence from the literature in relation to nut consumption and body weight. The findings show that the role of nut consumption in body weight management is varied. Nuts, when included as part of an energy-controlled diet, were found in some instances to assist with weight loss. However, when nuts were added to an existing diet without controlling for energy intake, body weight increased, although to a lesser extent than theoretically predicted. There is limited evidence on the effect nut consumption has on type 2 diabetes, although available evidence indicates that nuts as part of a healthy diet do not cause weight gain and can have a positive influence on the fatty acid profile of a person with diabetes. This review shows there is a lack of evidence to support the restriction of nut consumption in weight management, indicating that further research is needed to assess the role of nuts in weight management.

A review of the evidence: nuts and body weight. Asia Pac J Clin Nutr. 2007;16(4):588-97.

Nuts are a nutrient-rich food group. Depending on the type, they may provide substantive concentrations of Vitamin E, magnesium, folate, essential fatty acids, fiber and protein to the diet. They also contain potentially important phytochemicals. By mechanisms yet to be identified, they are reported to improve postprandial lipid profiles and may hold other health benefits. However, they are also energy dense so a theoretical contributor to positive energy balance and weight gain. However, epidemiological studies have consistently revealed an inverse association between the frequency of nut consumption and BMI. Further, intervention trials demonstrate less than predicted weight gain following inclusion of nuts in the diet. The mechanisms for these observations are currently under study. Candidates include strong satiety effects, promotion of energy expenditure and/or inefficient energy utilization. Recent trials have revealed support for each. Inclusion of nuts in the diet results in strong satiety effects as revealed by robust compensatory dietary responses that offset approximately 65-75% of the energy they provide. Several trials note increased energy expenditure that may account for an additional 10% of their energy yield. Limited bioaccessibility results in a loss of 5-15% of energy. Taken together, these findings largely account for the energy provided by nuts and explain the epidemiological and clinical observations. Thus, current knowledge suggests moderate nut consumption does not pose a threat for weight gain.

The energetics of nut consumption. Asia Pac J Clin Nutr. 2008;17 Suppl 1:337-9.

Musselbank
2009-03-15, 19:33
Ja det är väldigt väl undersökt.



Jag tänkte mest på andra livsmedel!