handdator

Visa fullständig version : Varför behövs ett energiöverskott?


Fors
2003-07-28, 23:08
Och är det enda relevanta att man överstiger sin nollgräns för att bygga muskler?

Om jag äter mina 3g/kg protein och en del kolhydrater och fett, men fortfarande hamnar på energiunderskott. Kommer musklerna då inte att byggas maximalt, just av anledningen att jag ligge rpå energiunderskott, om än ett knappt sådant? Om så är fallet, skulle jag vilja veta varför.

Kan man äta vad som helst för att fylla upp kcalnivån, när man redan har nått en hyfsad daglig dos av protein och kolhydrater?

Petrus
2003-07-29, 01:56
Det behövs inte!

Nuff said!

Vänligen,,,
Petrus

Pez
2003-07-29, 03:35
Men Tinner...det där var väl ändå inte helt sant? :rolleyes:

/pez

zombiealex
2003-07-29, 03:48
Originally posted by Fors
Och är det enda relevanta att man överstiger sin nollgräns för att bygga muskler?

Om jag äter mina 3g/kg protein och en del kolhydrater och fett, men fortfarande hamnar på energiunderskott. Kommer musklerna då inte att byggas maximalt, just av anledningen att jag ligge rpå energiunderskott, om än ett knappt sådant? Om så är fallet, skulle jag vilja veta varför.

Kan man äta vad som helst för att fylla upp kcalnivån, när man redan har nått en hyfsad daglig dos av protein och kolhydrater?

För att svara på första frågan. Tror att du kommer att se mer "rippad" ut än att du blir större. Dvs. du får ju i dig bra med protein för musklerna men inte tillräckligt med kalorier för att växa.

Andra frågan. Ja det kan du. Men se till att äta rätt. Du vill ju inte äta fel så att du blir fet istället. Själv gjorde jag misstaget att äta allt jag såg och fick en bilring runt midjan... okok det var en liten bilring men ändå :D Det är svårt att få bort bilringen, glöm inte det.

PS. jag är ingen kostexpert jag bara gissade på första frågan :thumbup:

z_bumbi
2003-07-29, 09:32
Originally posted by Tinner
Det behövs inte!

Nuff said!

Vänligen,,,
Petrus

??

För att gå upp i muskelmassa måste man äta ett visst överskott av energi.
De enda undantagen är nybörjare, överviktiga samt de som sysslar med i Sverige otillåtna medel..

Därmed inte sagt att man ska äta allt man ser...

King Grub
2003-07-29, 11:07
Om man befinner sig i det absoluta nybörjarstadiet eller just har kommit tillbaka efter ett uppehåll kan man bygga utan överskott, men annars krävs det ett visst energiöverskott för att kroppen skall våga lägga på sig något så, i överlevnadssynpunkt, värdelöst som extra muskelmassa. Sedan gäller det ju att energin man äter består av rätt sammansättning också: 90% socker och resten mättat fett bygger inte mycket annat än kagge, även om man ligger på överskott.

Naprapat-Byggare
2003-07-29, 12:32
Håller med de flesta, lite snopen över Tinners svar??

Man kan nog med stor sannolikhet säga att du behöver ett energi överskott, frågan är hur stort och vilken form du är i nu?

Kroppen är tyvärr den smartaste mekanism du kan hitta. Det krävs mycket för att få den att öka muskel volym utan ett överskott av energi. Detta av den lågiska orsaken nedan.

Vi säger att du väger 80kg. Och ligger på en +-noll nivå av energi med bra sammansättning. Om kroppen i detta läge skulle "växa" skulle det innebära att den hamnar på ett energi underskott. Du växer, vilket gör att du förbrukar mer energi. Skulle kroppen då sätta sig i en situation där den faktiskt "svälter" / drenerar sig själv på energi. Mycket tveksamt.

Som ovan nämnde så gäller detta inte i samma utsträckning om du är nybörjare, har haft uppehåll, är överviktig/har en energi reserv eller använder dig av vissa otillåtna preparat.

Tinner vad bygger du ditt svar på, tar gärna emot information eller erfarenheter.

Mvh NP-studerande

J.Lantz

j_p
2003-07-30, 10:24
Det beror väl på hur man definierar "överskott". Om man inte räknar med muskelbyggandet i det som man kallar sitt behov behövs det ett överskott för att bygga, ja. Men om man ser allt som en helhet, muskelbyggande inkluderat, så behövs inget överskott, dvs i teorin behöver du inte äta "för mycket" och lägga på dig fett för att bygga muskler.