handdator

Visa fullständig version : Gröt vid deff?


biffmeister
2009-03-09, 19:03
Hej jag håller på med deff nu och undrar vilken frukost som är enklast att gå ner i vikt av och hålla magen inte alltför hungrig då jag måste palla med plugget...

Träffar gymmet 6ggr veckan 1.30 sen löper jag 20min + går 20min 3-4gånger i veckan.

Ska jag ta gröt? isf är det ok att ta sockerfria blåbär till då jag inte klarar att äta gröt annars.


TACK! tipsa gärna om bra deff frukost.

MVH Linus

Rahf
2009-03-09, 19:04
Gröt mättar bra. Annars kan du bara äta havregryn med mjölk som det är. Håll koll på intaget bara. I regel så brukar det vara så att om man inte tycker om det, så håller det inte i längden.

Eddie Vedder
2009-03-09, 19:05
Gillar du inte gröt så skippa den. Inget magiskt med gröt men visst är det nyttigt med gröt och blåbär.

Samma mat som "funkar" närsomhelst funkar ju även till frukost. Håller du dig mätt på tonfisksallad så käka tonfisksallad till frukost t.ex.

biffmeister
2009-03-09, 19:07
Jo jag käkar till lunch i skolan vanlig mat fast bara kötet + sallad tar alltid bort kolhydraterna och oftast all sås.

Till middag blir det tonfisk/keso sallad eller köttfärs/keso sallad eller kycklig/keso sallad beror lite på vad jag är sugen på. Ibland käkar jag fullkorns macka med endast makrill på fast det kanske inte är något vidare om jag vill ha snabba resultat men absolut inte minska i muskler?

Eddie Vedder
2009-03-09, 19:09
Ibland käkar jag fullkorns macka med endast makrill på fast det kanske inte är något vidare om jag vill ha snabba resultat men absolut inte minska i muskler?

Oavsett mål med vikten så är grovt bröd med makrill bra käk. Det kan vara en del av en tokbantning och det kan vara en del av en viktuppgång på 10kg i veckan.

Samma sak med gröt.

mikaelj
2009-03-09, 19:12
Samma sak med gröt.

Finns det någon situation där du skulle avråda från gröt? :)

Eddie Vedder
2009-03-09, 19:17
Finns det någon situation där du skulle avråda från gröt? :)

Det har jag ju redan gjort i den här tråden. I alla lägen där individen i fråga inte gillar/är sugen på gröt.

Mental
2009-03-09, 19:58
Och gröt är så mycket mer än havregryn.
Jag älskar kornmjölsgröt med lingonsylt på! Vetemjölsgröt med en klick smör i är gott ibland, risgrynsgröt är ett bra sätt att få i sig extra energi. Mannagrynsgröt är trevligt som variation, och mycket god att blanda ned russin i.

mikaelj
2009-03-09, 20:08
Mannagrynsgröt med ett ägg och kesella i blir faktiskt riktigt bra, mättande och proteinrikt. Det brukade jag göra rätt mycket för nå't år sen.

WHITEFOLKS
2009-03-09, 21:46
Gröt kan ju även leda till ett högre/för högt intag av fiber, speciellt eftersom folk ofta envisas med fiberhavregryn.

Mental
2009-03-09, 22:19
Gröt kan ju även leda till ett högre/för högt intag av fiber, speciellt eftersom folk ofta envisas med fiberhavregryn.

Så länge man inte är vegan, eller har ett otroligt högt energiintag så kommer man inte upp i ett så pass högt fiberintag att det bör utgöra något problem. Genomsnittspopulationen får fortfarande i sig förlite kostfibrer. Bulkar man kanske man inte måste äta bara fibrer iof, det blir en hel del vändor på dass annars :D

mikaelj
2009-03-09, 22:22
Genomsnittspopulationen får fortfarande i sig förlite kostfibrer. Bulkar man kanske man inte måste äta bara fibrer iof, det blir en hel del vändor på dass annars :D

Beror på vilka fibrer du avser.

Skaldelar från spannmål är helt förkastligt, fråga valfri person med känslig mage.

Vattenslösliga fibrer, däremot...

forslund
2009-03-09, 22:29
Rekommendationerna på kostfibrer per dag för vuxna individer är väl bara runt 25-35 gram. Det är ju definitivt inte svårt att komma upp i.

4dl havregryn så är du uppe i hälften av det.

Black Star Abyss
2009-03-09, 22:37
Gröt mättar bra. Annars kan du bara äta havregryn med mjölk som det är. Håll koll på intaget bara. I regel så brukar det vara så att om man inte tycker om det, så håller det inte i längden.

Har ätit plain gröt i 4 år. Har alltid hatat det. ;)
Är det tillräckligt nyttigt och billigt så spelar ens smakpreferenser mindre roll. *cry*

WHITEFOLKS
2009-03-09, 22:55
Gröt är för många ett väldigt bra av livsmedel men det är inget magiskt med det.

Gillar man inte gröt så kan man ju äta ris eller pasta utan att märka någon direkt skillnad.

Fatcan
2009-03-09, 22:59
Jag skulle hellre satsa på nått lite mera proteinrikt än gröt under deff. Ägg mättar bra (med nån macka till då, kanske tråkigt att enbart äta ägg...)

PiNG.
2009-03-09, 23:38
Jag skulle hellre satsa på nått lite mera proteinrikt än gröt under deff. Ägg mättar bra (med nån macka till då, kanske tråkigt att enbart äta ägg...)

Eller så enkelt som ägg och gröt.

De blir min frulle imorn *drool*

Billybilly
2009-03-10, 06:51
Gröt är för många ett väldigt bra av livsmedel men det är inget magiskt med det.

Gillar man inte gröt så kan man ju äta ris eller pasta utan att märka någon direkt skillnad.

Precis, om man nu känner för pasta eller ris när man vaknar ;)

vicarious
2009-03-10, 18:14
Eller så enkelt som ägg och gröt.

De blir min frulle imorn *drool*

Mums! Gröt med mjölk och några ägg på sidan om och eventuellt lite makrillfilé i tomatsås brukar jag äta till frukost!

Endura
2009-03-10, 18:18
Jag har ägg i gröten innan den åker in i micron.
Supergod proteinutfyllnad! :D

944RS
2009-03-10, 18:33
Jag har ägg i gröten innan den åker in i micron.
Supergod proteinutfyllnad! :D

Du menar alltså att du knäcker ett ägg över de blötlagda havregrynen och sedan in i micron? Låter mysko, så det måste jag prova!

Endura
2009-03-10, 18:40
Du menar alltså att du knäcker ett ägg över de blötlagda havregrynen och sedan in i micron? Låter mysko, så det måste jag prova!

Exakt.
Blötlägger grynen (gärna nån müsliblandning med lite russin och sånt) med vatten och psylliumfrön, knäcker sen i ägg, blandar och in i micron... toppar det gärna med keso och kanel - de e mumma! :D

Eddie Vedder
2009-03-10, 18:55
Du menar alltså att du knäcker ett ägg över de blötlagda havregrynen och sedan in i micron? Låter mysko, så det måste jag prova!

Det är mer eller mindre en klassiker på Kolo:D Bäst blir det enligt mig när det görs i kastrull så man håller bra koll på äggens koagulering och kan tillsätta mer vatten allt eftersom (ägg i gröten innebär att mer vatten behövs) men jag kör även i micro ibland och det går bra även det.:)

roonja
2009-03-10, 20:01
Gröt är för många ett väldigt bra av livsmedel men det är inget magiskt med det.

Gillar man inte gröt så kan man ju äta ris eller pasta utan att märka någon direkt skillnad.

Precis, om man nu känner för pasta eller ris när man vaknar ;)

Men är inte grejen att gröt är kalorisnålt? Är det lika "bra" att äta gröt som att äta pasta/ris som måltid?
Hur mycket havregryn har ni i er gröt? Är man onormal om man kan klämma i sig 4dl till frukost? haha

King Grub
2009-03-10, 20:09
Är det lika "bra" att äta gröt som att äta pasta/ris som måltid?

Havregryn är nyttigare och näringsrikare än pasta eller ris.

Måltider baserade på gryn eller bröd är minst lika bra som sådana baserade på potatis, ris eller pasta, även om det handlar om lunch eller middag.

Billybilly
2009-03-10, 20:09
Men är inte grejen att gröt är kalorisnålt? Är det lika "bra" att äta gröt som att äta pasta/ris som måltid?
Hur mycket havregryn har ni i er gröt? Är man onormal om man kan klämma i sig 4dl till frukost? haha

Jag brukar käka gröt på morgonen, det mättar och är gott.
Så jag tar ca 1 dl havregryn, och det motsvarar väl utan att ljuga och veta allt för mycket, runt 40 gram. Mixa i en banan och 2-3 dl mjölk så har du en frukost på kanske 300 kcal.