handdator

Visa fullständig version : Puls i biceps


Pulsaxe
2009-03-09, 18:45
Märkte en rätt konstig grej idag efter att ha "fingrat" lite på högerarmen. Helt plötsligt hittade jag en ådra som jag verkligen kände pulsen i, funderade lite och bestämde mig för att testa senare om detta kunde ske även utan träning och kom nyss fram till att det funkar:eek:
Samtidigt så har jag lättare att känna pulsen där än vid t.ex. handleden.

Dock funderar jag över tre saker:

1. Kan man mäta pulsen på detta sätt ist. för att kolla vid halspulsåder/handled?
2. Kan detta vara samma ådra som pulsådern vid handleden utgår från?
3. Har någon märkt/hört talas om detta själv? Alternativt genom skola/utbildning?

Pjotor
2009-03-09, 19:15
1. Det går alldeles utmärkt.
2. Ja, det är samma artär (arteria brachialis). Den delar sig i två vid armbågen.
3. Beroende på hur man är byggd är pulsen olika lätt att känna. En del handledspulsar är svåra att hitta, och hos andra är halspulsådern svårare.

Pulsaxe
2009-03-09, 19:28
1. Det går alldeles utmärkt.
2. Ja, det är samma artär (arteria brachialis). Den delar sig i två vid armbågen.
3. Beroende på hur man är byggd är pulsen olika lätt att känna. En del handledspulsar är svåra att hitta, och hos andra är halspulsådern svårare.

Tack!*love*

Kejet
2009-03-09, 20:30
Jag känner själv pulsen i bicep ibland när pulsen går upp. Vanligtvis efter en lång trappa efter träningen. Lite obehagligt samtidigt som det är mysigt ^^

Pulsaxe
2009-03-10, 09:05
Jag känner själv pulsen i bicep ibland när pulsen går upp. Vanligtvis efter en lång trappa efter träningen. Lite obehagligt samtidigt som det är mysigt ^^

Jag blev lite kåt faktiskt. NÄstan så att man KÄNDE hur blodet faktiskt flöt genom ådern *drool*

mattilainen
2009-03-10, 15:10
överallt där du känner puls kan du mäta din puls, så enkelt är det. Sen finns det klart ställen som är "bättre" att mäta på och ofta försöker man använda sig av handleden istället för halsen på patienter då handleden är ofta inte lika "för-på" som halsen är