Visa fullständig version : kost för mental prestation
johan1234
2009-03-09, 18:44
hur stor roll spelar vad och hur mycket man äter strax innan och under en 5h tenta?
Dricker du en redbull några timmar innan kommer du ju få värsta kicken i början men bli rejält slut efter ett tag. Godis och sådant är också en typ av snabba kolhydrater så rekommenderar inte det heller.
Satsa på långsamma kolhydrater, grönsaker, fisk. :)
Sen får resten av folket fylla på med mer...
Billybilly
2009-03-09, 18:52
Vad du äter innan och under tentan påverkar ju inte vad du har lärt dig och det du faktiskt kan, men det är väl inte att rekommendera att ha uppesittarkväll med 19 sockervaddspinnar dagen innan.
Är ju hellre utvilad och har käkat mig mätt på "riktig" mat, än motsatsen.
Det lär ju underlätta, allt från fokusering, ork och koncentration och allt vad det innebär.
Undvik socker till precis i slutet på tentan, om du måste äta det alls.
Som de tidigare sagt: ordentlig vila, och en frukost/lunch som håller blodsockret på en jämn nivå. (I min värld betyder det mat utan kolhydrater alls, men det är direkt olämpligt att börja sin första dag utan kolhydrater samma dag som det är tenta. :)
Eddie Vedder
2009-03-09, 19:13
Visste jag med mig att tentan kommer ta fem timmar skulle jag nog ta med en flaska vatten och ett kokt ägg eller så. Kanske ett äpple.
Men framför allt skulle jag ju se till att äta mig rejält mätt innan. Fem timmars fasta är ju knappast lång tid.
hur stor roll spelar vad och hur mycket man äter strax innan och under en 5h tenta?
Tror inte det spelar någon roll, ät som du brukar och ta med vatten och koffeintabletter.
Prova Fairing gamer ;)
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=25&products_id=218
Egenskaper som också kan göra nytta på en tenta
Saxat från webshopen :
"Gamer har en positiv effekt på:
- Vakenhet
- Förmågan att fokusera
- Den mentala skärpan
- Tankeskärpan
- Minnet
- Kroppens stresshantering
Gamer innehåller en blandning av Koffein, Acetyl L-carntitine (ALC), Dimethylaminoethanol (DMAE) och Rhodiola rosea (Rosenrot).
Den synergiska effekten av dessa ingredienser leder till att du kan prestera på topp trots att du är trött och stressad. Du får en vakenhet och mental skärpa som gör att du presterar bättre i stressande och pressade situationer.
Koffein har en positiv effekt på hjärnan genom att blockera de trötthetssignaler som ökar vid långvariga psykiska och fysiska prestationer. Genom att både stimulera din vakenhet och motverka trötthet kan Gamer hjälpa dig att hålla ett högre tempo och en bättre fokus.
OBS! En kapsel Gamer innehåller ungefär lika mycket koffein som en vanlig energidryck (ex Red Bull).
Rosenrot är en så kallad adaptogen* som i ett flertal studier visat sig kunna förbättra både den fysiska och mentala prestationen avsevärt, stärka immunsystemet och öka den kognitiva förmågan. Rosenrot fungerar även som en humörhöjare och ger en minskad mental trötthet.
ALC har i ett flertal studier visat sig kunna förbättra minnet och den kognitiva förmågan. All form av stress, liksom hård träning, skolarbete och arbetsliv, leder till att kroppens produktion av kortisol ökar. Kortisol är nedbrytande för kroppen och försvårar återhämtningen vilket kan föra med sig besvär som trötthet, nedstämdhet och i värsta fall depressioner. ALCs unika egenskap att nå fram till hjärnan gör att regleringen av kortisol dämpas och frisättningen av det nedbrytande hormonet minskar.
DMAE är ett naturligt kosttillskott som förbättrar koncentration, inlärningsförmåga, minne och kognitiv förmåga (förståelse), samt ger en mild stimulering av det centrala nervsystemet. I kosten återfinns DMAE i fisk – främst sardiner och ansjovis. DMAEs positiva effekt på hjärnans funktion upptäcktes redan I slutet på 50-talet. "
Turbonisse
2009-03-10, 08:16
Mat som du gillar och som du mår bra av.
Personligen brukar jag ta med mig; Frallor med kaviar och banan, frallor med majonnäs, snickers, skumgodis ,cola etc etc, brukar bulla upp riktigt ordentligt. Finns knappt något bättre än när man avslutat tentan och belönar sig med lite gott. Har givetvis grundat ordentligt med gröt(100g gryn) och 1l yoghurt innan. Blir så fruktansvärt hungrig när jag är nervös.
Lycka till
Hmm, enda gången jag suttit mer än 3h på en tenta var på livsmedelsvetenskap och matlagningstekniktentan, den var så förbannat stor, 10 essäfrågor och en massa vanliga kunskapsfrågor. Då levde jag på lösviktsgodis :)
Annars är min tentataktik.
1: Börja från fråga ett.
2: En fråga i taget.
3: Ändra inget (Skriver med bläck för att inte falla för suddets frestelse)
4: Se aldrig tillbaka. (Kör på till sista frågan och lämnar sedan in tentan)
5: Fundera inte mer än 3-5 min på en fråga, har inte svaret kommit till mig då så komme det inte senare heller.
Än så länge funkar den taktiken för mig, inga omtentor på de 4 första terminerna.
Jag väljer något som jag är van vid och som inte blir för kladdigt. Godis funkar utmärkt om man inte äter allt på en gång utan sprider ut det under hela tentan.
Vatten/saft etc är bra att ha med även om man kanske inte dricker upp allt.
Något med koffein kan vara bra och då särskilt om man är van vid att få i sig det, 5 h plus ev transporttid mellan koffeingivorna är en ren mardröm utan dess like..
Självklart undviker man fisk och jordnötter.
Rent mental så om tentan är 5 h så kan det t ex vara bra att göra en paus mitt i för att rensa hjärnan eller så gör man en kort paus lite oftare. Ett toabesök gör att man får en promenad och så kan man köra ett kort uppmjukningsprogram när man ändå är utom synhåll.
Att äta en stor måltid innan kan antingen göra att man blir slö eller att man måste gå på toa och då göra mer än nummer ett..
Jag har sett det mesta, från matlåda via frallor och smågodis till starköl. :D Personligen gillar jag kaffe, mackor och frukt; våra tentor låg ofta mellan 9 och 15, och då hann åtminstone jag bli tillräckligt hungrig för att det skulle störa koncentrationen. Dessutom skall inte belöningsfaktorn hos en kopp kaffe vid strategiskt tillfälle underskattas. Förutom fisk och jordnötter, som bumbi tog upp, kan det vara bra för ens fortsatta sociala liv om man undviker saker som låter vansinnigt mycket.
Energidryck och liknande tycker jag är överskattat, om man inte tycker att det är jättegott, förstås. Man skall också komma ihåg att det inte nödvändigtvis är en fördel att vara maximalt speedad när man skall koncentrera sig och komma ihåg saker.
Turbonisse
2009-03-10, 11:06
Dessutom skall inte belöningsfaktorn hos en kopp kaffe vid strategiskt tillfälle underskattas.
:thumbup::thumbup:
Belöning är A och O vid en tenta.
Självklart undviker man fisk och jordnötter.
Missar jag något här? Vad är det med just fisk och jordnötter?:smash:
Vad är det med just fisk och jordnötter?
Lukt och allergi.
Mången gång har det varit sneda blickar och tankar om skottpengar på mindre eftertänksamma personer som tagit med den prassligaste lösgodispåse de hittat eller t o m chips. Gör inte det är du snäll ;)
Själv känner jag aldrig behovet att just äta under en tenta, 5 timmar är ingen direkt fasta att tala om och man ser ju till att köka en stadig frukost. Jag brukar ta med mig t ex en Powerrade eller något annat sliskigt sött späckat med färgämnen, och snus förstås. Dessutom som Mental påpekade innebär maxlängden på en tenta för mig endast att jag behöver utnytja halva tiden. En tenta har jag suttit mer än 4 timmar på. Men jag har en timme dörr till dörr till skolan, så varje halvdag innebär en fasta på 6 timmar ungefär.
Dricker du en redbull några timmar innan kommer du ju få värsta kicken i början men bli rejält slut efter ett tag. Godis och sådant är också en typ av snabba kolhydrater så rekommenderar inte det heller.
Satsa på långsamma kolhydrater, grönsaker, fisk. :)
Sen får resten av folket fylla på med mer...
Värsta kicken av en Red Bull?
Intressant tråd. Till veckan ska jag göra prov på omkring 2 timmar. Sist jag hade prov så åt jag en pizza en timma innan och jag höll på att somna. Jag funderar på vad jag ska äta till kommande prov. Köttfärssås och spaghetti eller Kyckling och ris?
Hmm, enda gången jag suttit mer än 3h på en tenta var på livsmedelsvetenskap och matlagningstekniktentan, den var så förbannat stor, 10 essäfrågor och en massa vanliga kunskapsfrågor. Då levde jag på lösviktsgodis :)
Annars är min tentataktik.
1: Börja från fråga ett.
2: En fråga i taget.
3: Ändra inget (Skriver med bläck för att inte falla för suddets frestelse)
4: Se aldrig tillbaka. (Kör på till sista frågan och lämnar sedan in tentan)
5: Fundera inte mer än 3-5 min på en fråga, har inte svaret kommit till mig då så komme det inte senare heller.
Än så länge funkar den taktiken för mig, inga omtentor på de 4 första terminerna.
Låter i princip som motsatsen till en rekommenderad tenta taktik men fungerar den för dig så... min skulle väl se ut så här:
1: Skumma igenom alla frågor gör dom lättaste först.
2: Tar frågan lång tid gå över till nästa och spara den svåra till sist.
3: Skriv med blyerts så det inte blir så kladdigt om du skall ändra.
4: När alla uppgifter är klara läs igenom noga ett par ggr och rätta fel.
5: Kommer du inte på hur du skall göra sitt tiden ut och fundera man kan alltid komma på något och få lite delpoäng.
Ang maten så brukar jag stressa på morgonen och hinner inte äta men har inga problem att koncentrera mig när jag är hungrig opti skulle nog vara godis.
Ja, Scoffan har rätt, Mental har fel.
Ät så att du varken blir hungrig eller känner dig proppmätt under tentan. Ha något litet med dig om du skulle bli hungrig, men ät inte bara för att.
Efter ca 35-40 tentor och omtentor har jag kommit fram till följande:
Ät vanlig frukost innan, lite mer om du tror att du kommer sitta länge. Ät inget som kan ställa till det i magen (tro mig, det här är en viktig punkt). Ta med en red bull eller liknande om du blir trött efter ett tag. Godis kan vara bra också om man blir lite slö efter ett tag, för mig brukar det inte göra någon större skillnad.
Framför allt: ta det lugnt, är du stressad så är risken större att det går dåligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.